کد خبر : 18938
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 21:07

علائم خروسک در بزرگسالان و کودکان + روش های درمان

علائم خروسک در بزرگسالان و کودکان + روش های درمان

خروسک یا کروپ به عفونت راه هوایی فوقانی اطلاق می شود که با باریک شدن راه های هوایی تنفس را سخت می کند. خروسک همچنین باعث سرفه ای می شود که صدایی شبیه پارس کردن دارد. سرفه و سایر علائم و نشانه های خروسک نتیجه تورم و تحریک اطراف جعبه صدا (حنجره)، نای و لوله های برونش (نایژه ها) است

علائم خروسک

بهترین شربت برای خروسک علائم خروسک در بزرگسالان علائم خروسک در کودکان نی نی سایت درمان سریع خروسک کودکان خوراکی های مفید برای درمان خروسک درمان خروسک در بزرگسالان آنتی بیوتیک برای خروسک کودکان درمان خروسک کودکان در خانه

خروسک یا کروپ به عفونت راه هوایی فوقانی اطلاق می شود که با باریک شدن راه های هوایی تنفس را سخت می کند. خروسک همچنین باعث سرفه ای می شود که صدایی شبیه پارس کردن دارد. سرفه و سایر علائم و نشانه های خروسک نتیجه تورم و تحریک اطراف جعبه صدا (حنجره)، نای و لوله های برونش (نایژه ها) است. هنگامی که سرفه هوا را از طریق این گذرگاه باریک وارد می کند، تارهای صوتی متورم صدایی شبیه پارس فوک تولید می کنند. نفس کشیدن اغلب صدای سوت بلندی به نام استریدور تولید می کند. خروسک معمولاً کودکان خردسال بین شش ماه تا سه سال را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر موارد در کودکان یک ساله رخ می دهد.با این حال، خروسک گاهی اوقات می تواند در نوزادان سه ماهه و کودکان بزرگتر تا ۱۵ سال ایجاد شود. خروسک بیشتر پسرها را تحت تاثیر قرار می دهد تا دختران. همچنین بزرگسالان نیز ممکن است به خروسک مبتلا شوند، اما این امری بسیار نادر است. این بیماری در اواخر پاییز و اوایل زمستان شایع تر است. یک کودک ممکن است بیش از یک بار در دوران کودکی خروسک را تجربه کند.. البته خروسک معمولا جدی نیست اکثر کودکان را می توان برای درمان خروسک در خانه درمان کرد.

نشانه های ابتلا به خروسک

علائم خروسک

یک کودک در هر زمانی از سال ممکن است به خروسک مبتلا شود، اگرچه احتمال بروز آن در اواخر پاییز یا اوایل زمستان بیشتر است.این ممکن است به این دلیل باشد که ویروس‌های بیشتری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در این زمان از سال وجود دارند. علائم معمول خروسک عبارتند از:

???? سرفه ای شبیه صدای سگ

???? صدای خشن

???? مشکل در تنفس

???? صدای خشن هنگام تنفس که استریدور نامیده می شود استریدور اغلب زمانی که کودک گریه می کند یا سرفه می کند بیشتر قابل توجه است. اما در موارد شدیدتر خروسک ممکن است زمانی که کودک در حال استراحت یا خواب است نیز رخ دهد.

علائم کودکان

باید گفت که معمولا علائم در شب بدتر می شود. برخی از کودکان چند روز قبل از بروز علائم خروسک علائمی شبیه سرماخوردگی دارند. این علائم شبیه سرماخوردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

???? گلو درد

READ
۱۷ راه لاغری برای کارمندان و افرادی که وقت کافی ندارند

???? آبریزش بینی

???? سرفه

???? درجه حرارت بالا (تب)

???? اگرچه علائم خروسک معمولاً فقط چند روز طول می کشد، اما گاهی اوقات می تواند تا دو هفته نیز ادامه یابد.

علل خروسک

خروسک معمولاً در نتیجه یک عفونت ویروسی ایجاد می شود. عفونت باعث می شود که حنجره متورم شود و نای مسدود شود و ممکن است بر روی نایژه ها تأثیر بگذارد. گاهی به آن لارنگو- تراکئو برونشیت می گویند.

ویروس پاراآنفلوانزا

ویروس پاراآنفلوآنزا شایع ترین علت خروسک است. چهار سویه از ویروس مسئول اکثر موارد خروسک هستند. اینها هستند:

⚫ پاراآنفلوآنزا I (که بیشترین عامل بیماری است)

⚫ پاراآنفلوانزا II

⚫ پاراآنفلوانزا III

⚫ پاراآنفلوانزا IV

???? این ویروس می تواند از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و همچنین اشیاء و سطوح آلوده منتقل شود. مانند بسیاری از ویروس‌های معلق در هوا، ویروس پاراآنفلوانزا اغلب با تنفس قطرات ناشی از سرفه یا عطسه آلوده منتقل می‌شود.

سایر ویروس ها

تعدادی از ویروس های دیگر نیز می توانند باعث خروسک شوند. این شامل:

⭕ آنفولانزای A و B

⭕ ویروس سرخک، در کودکانی که در برابر سرخک واکسینه نشده اند

⭕ راینو ویروس (ویروس سرماخوردگی)

تا 70% تخفیف خرید کن، زیر 30 دقیقه تحویل بگیر!

⭕ انترو ویروس ها

READ
تغذیه افراد دیابتی + بایدها و نبایدهای رژیم دیابتی

⭕ ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) که می تواند باعث مشکلات شدید تنفسی و ذات الریه در نوزادان شود.

علل دیگر

علل کمتر شایع خروسک عبارتند از:

✅ استنشاق یک جسم کوچک مانند بادام زمینی یا کلاه قلم (جسم خارجی استنشاق شده)

✅ اپی گلوتیت – التهاب اپی گلوت، (غضروف الاستیک اپیگلوت در پایه زبان که از ورود غذا به نای جلوگیری می کند)

✅ واکنش آلرژیک به موادی مانند گرده یا کنه گرد و غبار

✅ استنشاق مواد محرک مانند مواد شیمیایی

✅ نشت اسید از معده و داخل گلو (ریفلاکس اسید)

عوارض

اکثر موارد خروسک خفیف است. در تعداد کمی از کودکان، راه هوایی به اندازه ای متورم می شود که باعث مشکلات تنفسی می شود. به ندرت، علاوه بر عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی نای نیز ممکن است رخ دهد. این می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود و نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی دارد. لازم به ذکر است فقط تعداد کمی از کودکانی که برای خروسک در اورژانس مراجعه می‌کنند نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

روش های پیشگیری

به طور کلی برای جلوگیری از ابتلا به خروسک، همان اقداماتی را انجام دهید که برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنید.

???? شستن مکرر دست ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه مهمترین مرحله است.

???? کودک خود را از هر کسی که بیمار است دور نگه دارید.

???? کودک خود را تشویق کنید تا در ناحیه آرنج سرفه یا عطسه کند.

???? سطوحی که اغلب لمس می شوند را تمیز کنید.

برای جلوگیری از عفونت های جدی تری که ممکن است باعث بروز خروسک شوند، واکسن های کودک خود را به روز نگه دارید. واکسن‌های دیفتری و هموفیلوس آنفلوآنزا نوع b (Hib) از برخی از نادرترین – اما خطرناک‌ترین – عفونت‌های راه هوایی فوقانی محافظت می‌کنند. هنوز واکسنی وجود ندارد که از ویروس پاراآنفلوآنزا محافظت کند.

روش های درمان خروسک در منزل

حمله خفیف خروسک زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شما سرفه‌های شدید می‌کند، اما زمانی که آرام و آرام است دچار استریدور نمی‌شود و برای نفس کشیدن مشکلی ندارد. برای خروسک خفیف یا ویروسی که باعث آن شده است، هیچ درمان دارویی لازم نیست. شما معمولاً می توانید خروسک خفیف را در خانه با مراقبت های زیر مدیریت کنید:

???? کودک خود را آرام نگه دارید، زیرا اغلب هنگام ناراحتی تنفس دشوارتر می شود – هر چه کودک بیشتر مضطرب باشد، علائم او بدتر می شود. سعی کنید آرام بنشینید، کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید.

???? اگر کودک شما تب دارد و تحریک پذیر است، ممکن است به او پاراستامول یا ایبوپروفن بدهید. برگه اطلاعات ما را ببینید تسکین درد برای کودکان.

???? خروسک اغلب در شب بدتر می شود. بسیاری از کودکان اگر کسی در کنار آنها بماند آرامش بیشتری خواهند داشت.

⛔ بخار و مرطوب کننده ها دیگر به عنوان درمان توصیه نمی شوند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها مفید هستند.

READ
اختلال خلقی فصلی؛ علائم و درمان آن

منبع:چي شي

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *