کد خبر : 20486
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 21:46

طرز تهیه چند نوع نوشیدنی مخصوص شب یلدا

طرز تهیه چند نوع نوشیدنی مخصوص  شب یلدا

نوشیدنی شب یلدا از نوشیدنی‌های خوش‌طعم و گوناگونی تشکیل شده‌است که مصرف آن حال‌وهوای میهمانان را عوض کرده و کام آن‌ها را شیرین می‌کند.

. ایرانیان شب یلدا را با طعم میوه‌های لذیذی همچون انار، هندوانه، کیوی، خرمالو و کدو حلوایی به یاد می‌آورند. بنابراین می‌توان انواع نوشیدنی شب یلدا را نیز با استفاده از این میوه‌ها تهیه کرد.

نوشیدنی‌های گرم شب یلدا کدامند؟

نوشیدنی‌های گرم در شب یلدا جایگزین بسیار عالی برای چای معمولی هستند. در ادامه طرز تهیه چند نمونه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم یلدایی را مشاهده می‌کنیم.

طرز تهیه چای انار

چای انار ظاهر بسیار جذابی داشته و طعم دل‌انگیزی به سفره شب یلدا اضافه می‌کند. این طرز تهیه مناسب برای مصرف چهار نفر است.

مواد لازم

انار: یک عدد

آب: دو لیوان

شکر: یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

ابتدا انار را به ‌خوبی شسته و دانه‌های آن را جدا کنید. سپس یک قوری محفظه‌دار مهیا کرده و دانه‌های انار را درون محفظه آن بریزید. سپس یک‌ونیم قاشق شکر را به دانه‌های انار اضافه کرده و قوری را با آب پر کنید. در ادامه قوری را روی کتری قرار داده و اجازه دهید تا دانه‌های انار به مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه دم بکشد. شما می‌توانید با کمک عسل طبیعی چای انار را شیرین کرده و میل کنید.

نکات تکمیلی

  • چای انار غلظت بیشتری نسبت‌ به دیگر چای‌ها دارد.
  • چنانچه تمایل دارید چای انار حاوی مزه‌ چای نیز باشد، می‌توانید دو قاشق چای‌خوری چای معمولی نیز به دانه‌های انار اضافه کرده و آن را دم بگذارید.
  • چنانچه تمایل دارید چای انار حاوی مقداری طعم گس نیز باشد، از آب انار به‌جای آب معمولی استفاده کنید.
  • افرادی که به بیماری‌های معدوی دچار هستند، بهتر است در میزان مصرف چای انار حد اعتدال را رعایت کنند.

طرز تهیه چای میوه‌ای

چای میوه‌ای از انواع دمنوش شب یلدا است که برای تهیه آن از میوه‌های خشک‌شده استفاده می‌شود. در ادامه طرز تهیه این دمنوش میوه‌ای را شرح می‌دهیم.

READ
طرز تهیه نوشیدنی شب یلدا

مواد لازم

سیب خشک‌شده: نصف فنجان

هلو خشک‌شده: نصف فنجان

چای سبز یا چای سیاه: به میزان لازم

آب: سه لیوان

عسل: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا چای سبز یا چای سیاه را به میزان دلخواه دم‌ کرده و پس ‌از آماده شدن آن از صافی رد کنید. سپس میوه‌های خشک‌شده را به ‌همراه عسل و آب جوش درون قوری مناسبی ریخته و از چای آماده‌شده به مقدار لازم به آن اضافه کنید. پس ‌از گذشت ۳۰ دقیقه طعم میوه‌ها وارد چای شده و آماده سرو خواهد بود.

نکات مهم

  • چنانچه میوه‌های خشک‌شده بیش ‌از ۳۰ دقیقه درون چای قرار بگیرد، طعم دمنوش تلخ شده و قابل مصرف نخواهد بود.
  • شما می‌توانید برای تهیه این دمنوش از انواع میوه‌های خشک‌شده که طعم متناسبی دارند، استفاده کنید.

نوشیدنی سرد شب یلدا

نوشیدنی‌های سرد شامل شربت‌های سنتی، موهیتو و اسموتی می‌شود که از انواع میوه، سبزیجات و عرقیجات تشکیل شده‌است. در ادامه طرز تهیه جذاب‌ترین شربت‌های شب یلدا را شرح می‌دهیم.

طرز تهیه اسموتی شب یلدا با هندوانه

اسموتی از نوشیدنی‌های سردی است که بر پایه شیر یا بستنی تهیه می‌شود. برای تهیه اسموتی یلدایی می‌توان از ترکیب انواع میوه‌ها با هندوانه استفاده کنید. برای تهیه اسموتی هندوانه و موز با ما همراه باشید.

مواد لازم برای دو نفر

هندوانه: دو فنجان

موز: یک عدد

بستنی وانیلی: نصف فنجان

نعنا: یک قاشق غذاخوری

یخ: به مقدار لازم

طرز تهیه

پیش ‌از هر چیز پوست موز و هندوانه را جدا کرده و آن‌ها را به قطعات مناسب برش بزنید. سپس میوه‌های خردشده را درون دستگاه غذاساز ریخته و آن‌ها را به‌ صورت پوره درآورید. در گام بعدی بستنی وانیلی را به پوره میوه اضافه کرده و در صورت تمایل مقداری یخ نیز در آن بریزید. البته اضافه کردن یخ به ذائقه شما بستگی دارد. پس ‌از آنکه مخلوطی یکدست و یکنواخت حاصل شد، اسموتی هندوانه را درون ظرف مناسبی بریزید. شما می‌توانید این نوشیدنی شب یلدا را  نعنا تزیین کرده و سرو کنید.

READ
طرز تهیه ترشی انگور/دسر

طرز تهیه موهیتو زنجبیلی

در شب یلدا می‌توان انواع آبمیوه‌های یلدایی را با لیموناد ترکیب کرده و نوشیدنی‌هایی همچون نوشیدنی موهیتو انار را تهیه کرده و سرو کنید. طرز تهیه و مواد مورد نیاز این نوشیدنی دلچسب را در زیر مشاهده خواهید کرد.

مواد لازم برای 14 نفر

شکر: سه فنجان

آب: ۱۶ فنجان

زنجبیل: ۱۴ برش

لیمو: دو عدد

آبلیمو تازه: چهار فنجان

نعنا تازه: یک فنجان

طرز تهیه

در مرحله اول باید شهد زنجبیلی تهیه کنید. برای این کار ابتدا شکر را با آب مخلوط کرده و سپس ریشه زنجبیل و برگهای نعنا را به آن اضافه کنید. در ادامه مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بهتر است در این مدت محلول را به‌ صورت مداوم هم بزنید تا شکر به‌ خوبی در آب حل شود. پس ‌از آنکه شهد به جوش آمد، زیر حرارت را خاموش کنید و مهلت دهید تا شهد به مدت ۱۵ دقیقه خنک شود.

در مرحله بعدی شهد را از صافی عبور داده تا قطعات زنجبیل و نعنا از آن جدا شود. سپس آبلیمو را به شهد زنجبیلی اضافه کرده و به‌ خوبی هم بزنید. توصیه می‌شود موهیتو را به مدت یک ساعت درون فریزر قرار دهید تا به‌ خوبی سرد شود. شما می‌توانید این نوشیدنی شب یلدا را با برش‌های لیمو و چند تکه یخ، تزئین و سرو کنید.

طرز تهیه شربت انار به‌ همراه دانه‌های انار

شربت انار از نوشیدنی‌های ویژه فصل پاییز است که با طعم‌های ترش و شیرین آماده و مصرف می‌شود. در ادامه طرز تهیه آب انار ترش‌ و شیرین را شرح می‌دهیم. توجه داشته باشید که طرز تهیه برای هر دو یکسان بوده و تنها مواد لازم متفاوت است.

READ
آموزش بافت تاپ قلاب بافی مدل قهرمانی/قلاب بافی

مواد لازم

آب انار: یک پیمانه

شکر: دو قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه: یک قاشق مرباخوری

دانه انار: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

شکر، آبلیمو تازه و آب انار را با یکدیگر مخلوط کرده و و روی حرارت ملایم قرار دهید. این مخلوط را به‌ صورت مداوم هم بزنید تا شکر به ‌خوبی در آب حل شود. پس ‌از آنکه آب به جوش آمد، حرارت را کم کرده و به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت صبر کنید. پس از این مدت حجم شربت کاهش‌ یافته و غلظت آن افزایش پیدا کند. در این لحظه حرارت را خاموش کرده و شربت را کنار بگذارید تا خنک شود. در پایان مقدار مناسبی از شربت را در ظرف سرو ریخته و با دانه‌های انار و یخ تزیین کنید.

سخن آخر

نوشیدنی‌های سرد و گرم متنوع در شب یلدا، می‌توانید یکی از مهم‌ترین بخش‌های پذیرایی در این شب بخصوص محسوب شود. هدف ما از گردآوری طرز تهیه این نوشیدنی‌های متنوع، دلپذیر کردن شب یلدای شماست.

منبع:به روز مگ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *