کد خبر : 17348
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 8:46

طرز تهیه اش جو بدون حبوبات

طرز تهیه اش جو بدون حبوبات

طرز تهیه آش جو به دو روش

یکی از آش های ساده و خوشمزه مناسب روزهای سرد ، آش جو می باشد . جو منبع غنی فیبر

 

لیست ۱۵ آش‌ سنتی خوشمزه؛ به همراه طرز تهیه …

 

درست کردن آش از زمان‌های قدیم مرسوم بوده و همه ما در هر زمانی که دوست داریم آش درست می‌کنیم و ‌می‌خوریم. آش در هر شهر و استانی به روش‌های خاص خودش درست می‌شود. مثلاً اکثر ما آش دوغ اردبیل را می‌شناسیم و زمانی که مسافرت به اردبیل می‌رویم آش دوغ می‌خوریم. یا آش رشته که در اکثر شهرها درست میشه و ممکنه از نظر چاشنی و غلظت با هر شهری فرق کنه! آش رشته زبانزد همه شهرها هست و بیشتر کدبانوهای ایرانی طرز تهیه آش رشته را می‌دانند.

یک سری از آش‌ها هم بسیار مقوی هستند و برای سرماخوردگی و کرونا که این روزا همه گیر شدن مناسب‌تره (آش شلغم یا آش اسفناج). بعضی آش‌ها هم داخلش گوشت می‌ریزیم مثل آش شله قلمکار…

.

لیست آش‌های محلی

در این مقاله میخواییم با لیست ۱۵ نوع از آش های محلی و خوشمزه آشنا شویم. هر کدام از این آش‌ها مخصوص یک شهر یا چند شهر است و در هر شهری به روش خود درست می‌شود. با ما همراه شوید.

۱- آش رشته

یکی از مرسوم ترین آش‌ها در ایران آش رشته است. این اش از ترکیب موادی چون نخود، لوبیا و عدس به همراه سبزی آش، رشته آشی و کشک درست می‌شود. کشک نیز برای خوشمزه‌تر شدن آن به کار می‌رود.

برای تهیه آش رشته مخصوصا در ایامی مانند ماه رمضان و محرم ابتدا حبوبات را از یک روز قبل پاک و خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. در این زمان آب آن را چندین مرتبه عوض کنید. در قابلمه‌ای دیگر آب میریزیم و می‌گذاریم تا جوش بیاید.

READ
مدل لباس مجلسی جدید و زیبا/مدل لباس

در قابلمه‌ای پیازها را خرد کرده و با روغن آن‌ها را تفت می‌دهیم. برای ادامه طرز تهیه آش رشته اینجا کلیک کنید.

 

برای مشاهده‌ی طرز تهیه آش رشته نذری اینجا کلیک کنید.

۲- آش ترخینه

این آش در اکثر شهرها درست می‌شود. اما اصل آن به لرستان برمیگردد. آش ترخینه از موادی چون ترخینه دوغ، عدس، لوبیا و نخود به همراه سبزی آش درست می‌شود.

طرز تهیه اش جو بدون حبوبات

ترخینه را از ۳ ساعت قبل خیس کنید و این زمان برای ترخینه کفایت می‌کند.حبوبات را از قبل خیس کنید و بگذارید تا بپزد. سپس ترخینه را به آن اضافه کنید. برای این آش پیاز بزرگی را انتخاب کنید و آن را خرد کرده و داخل قابلمه با روغن تفت دهید. ادویه جات را اضافه کنید.

۳- آش ماست

آش ماست یکی از آش‌های خوشمزه و برای فصل گرم به خصوص تابستان بسیار مناسب است. برای تهیه این آش به دو روش بی گوشت و با گوشت می‌توانید درست کنید. این آش بسیار مقوی و با برنج و لپه دست می‌شود.

 

برنج و لپه را در ظرف‌های جداگانه خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بگذارید تا بپزد. لپه‌ها را به برنج اضافه کنید. با هم خوب مخلوط کنید و زیر آن را خاموش کنید تا دمای برنج و لپه پایین بیاید و خنک شود.

READ
«زنجبیل» گنجی در زیر خاک /گیاهان دارویی

 

۴- آش شله قلمکار

یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی آش شله قلمکار است که با گوشت درست می‌شود. این آش به دلیل محبوبیت زیادی که دارد در اکثر شهرها درست می‌شود.حبوبات را از شب قبل خیس کنید.

پیاز به تعداد سه عدد را نگینی و در قابلمه سرخ کنید. ادویه به آن اضافه کنید. ادویه آش فلفل سیاه و زردچوبه است. این آش با گندم درست می‌شود. گندم خیس شده را آبکش کنید و در قابلمه‌ای با آب بگذارید تا بپزد. در یک قابلمه دیگر حبوبات را پخته و بعد از پختن آن‌ها را آبکش کنید.

 

۵- آش شولی

یک غذای لذیذ یزدی آش شولی است. آشی که در یزد و شهرهای دیگر کلی پر طرفدار است. در آش شولی از چغندر، سرکه، عدس، آرد، پیاز، سبزی آش و … استفاده می‌کنند.

ابتدا چغندرها را پوست‌کنده، سپس یکی از آن‌ها را رنده کرده و دیگری را به‌صورت خلالی برش داده و با مقداری آب می‌گذاریم روی شعله تا نیم‌پز شود. عدس و سبزی خردشده را به چغندر نیم‌پز شده اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا کاملاً بپزد.

در این‌ بین پیازداغ را درست کرده و به آن زردچوبه اضافه می‌کنیم و در آخر نعناع را به پیازداغ افزوده و بلافاصله شعله را خاموش می‌کنیم.

READ
آلرژی به نور خورشید/سلامت

۶- آش سیرابی

اگر از سیرابی خوشتان می‌آید، حتما آش سیرابی را درست و امتحان کنید. برای تهیه این آش مقوی و خوشمزه از سیرابی، جو پوست کنده، گندم، برنچ، عدس و سیر استفاده می‌کنیم. البته از دیگر حبوبات این آش لوبیا، نخود و ماش است.

از شب قبل حبوبات را در کاسه‌های جداگانه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و بگذارید تا خیس بخورند. آب آن‌ها را سه بار عوض کنید. این کار برای این است که هم نفخ حبوبات گرفته شود و هم زودتر پخته شوند.

برای شروع پختن آش سیرابی، در مرحله اول سیرابی را با دقت پاک کنید و با آب بشویید. سپس سیرابی را بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز، قطعه قطعه کنید.

منبع :

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *