کد خبر : 19477
تاریخ انتشار : شنبه 23 اردیبهشت 1402 - 18:53

علت سردی دست و پا چیست؟

علت سردی دست و پا چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده که پایین بودن دمای دست‌ها و پاهای شما برایتان آزاردهنده باشد و از سرد بودن بیش از حد آن‌ها رنج برده باشید. اگر بخواهیم درباره علت سردی دست و پا سخن بگوییم، نمی‌توانیم آن را تنها به یک دلیل محدود کنیم، چراکه دلایل متعددی باعث سرد بودن دست و پا می‌شوند

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در دست‌ها و پاهای خود احساس سرما کنید؟ دلایل و علت سردی و دست و پا متفاوت‌اند و باید به دقت بررسی شوند.
علت سردی دست و پا

شاید برای شما هم پیش آمده که پایین بودن دمای دست‌ها و پاهای شما برایتان آزاردهنده باشد و از سرد بودن بیش از حد آن‌ها رنج برده باشید. اگر بخواهیم درباره علت سردی دست و پا سخن بگوییم، نمی‌توانیم آن را تنها به یک دلیل محدود کنیم، چراکه دلایل متعددی باعث سرد بودن دست و پا می‌شوند. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی به دلایل عمده‌ای که باعث سرد شدن و افت دمای دست‌ها و پاها می‌شوند، بیندازیم و راه درمان هر کدام را بررسی کنیم.

علت سردی دست و پا

علت سردی دست و پا چیست؟

 

۳ علت وجود دارد که دست و پاهای شما دچار سردی بشود، در ادامه بده به معرفی هرکدام می پردازیم.

۱. ضعف گردش خون

گاهی ممکن است که شما تنها در ناحیه دست و پا احساس سرما کنید و دیگر نواحی و اندام‌های بدنتان دمایی نرمال داشته باشند. در این صورت می‌توان احتمال داد که گردش خون بدن دچار ضعف شده است و نمی‌تواند خون کافی را به دست و پا منتقل کند. این مشکل می‌تواند از بیماری‌های قلب و عروق سرچشمه بگیرد. یعنی قلبی که توان پمپاژ کردن ندارد و در انتقال خون به بخش‌هایی مثل دست و پا ضعیف است یا گرفتگی سرخرگ‌هایی که از رسیدن خون به ناحیه‌هایی مثل دست و پا ممانعت می‌کند.

درمان

READ
هشدار در مورد ژله برای کودکان/سلامت

اگر سردی دست و پا به گردش خون ضعیف و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط باشد، برای درمان آن باید به پزشک متخصص رجوع کرده و راهکارها و داروهای لازم جهت کاهش این مشکل را تهیه کنید. مصرف مرتب داروهای مربوطه، در روند افزایش میزان خون‌رسانی و کاهش سرد بودن دست و پا موثر خواهد بود.

علت سردی دست و پا

۲. کمبود آهن در بدن

در صورتی‌که میزان آهن موجود در بدن کم باشد، می‌توانید احتمال این را بدهید که علت سردی دست و پا از کمبود آهن بدن شما نشات می‌گیرد. باید بدانید که گلبول‌های قرمز به واسطه آهن که یکی از مواد معدنی حائز اهمیت در بدن است، به انتقال اکسیژن در سراسر بدن می‌پردازند، یعنی آهن مسئول حمل اکسیژن و مواد غذایی و البته گرما به تمام سلول‌ها و بخش‌های بدن است.

درمان

در کنار مصرف داروهای مناسب و مکمل‌هایی که برای آهن استفاده می‌شوند، مصرف مواد غذایی سالم که حاوی مقادیر زیادی از عنصر آهن است، می‌تواند برای جبران فقدان این ماده کمک کننده باشد. پس مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی و دیگر خوراک‌های دریایی، تخم مرغ و گیاهانی مثل اسفناج و حبوباتی مانند نخود و عدس، می‌تواند برای بالا بردن میزان آهن در بدن و در نتیجه کاهش سرمای بدن بسیار موثر باشد.

READ
روش طبیعی برای خلاص شدن از شر شوره سر/سلامت

۳. کمبود وزن

کمبود وزن ارتباط مستقیمی با کمبود میزان چربی در بدن دارد. از آنجا که لایه‌های چربی انباشته شده در پشت پوست، راه نفوذ سرما را تا حد زیادی محدود می‌کند، در صورتی که مقدار بافت‌های چربی بدن کم باشند، سرما بیشتر احساس خواهد شد. از طرف دیگر زمانی که میزان غذا و مواد خوراکی که می‌خورید کم باشد، میزان سوخت و سوز کالری در روند متابولیسمی بدن کاهش پیدا می‌کند و این احساس سرما در ناحیه دست و پا تشدید می‌شود، چرا که میزان حرارت تولید شده در داخل بدن خیلی کم است و دمای بدن پایین می‌آید.

علت سردی دست و پا

درمان

باید غذاهایی که دارای مقادیر لازمی از انواع پروتئین و ویتامین و کربوهیدرات و چربی است، مصرف شود تا علاوه بر بالارفتن میزان سوخت و ساز و تولید گرما از این طریق، مقدار لازم از چربی نیز در بدن به وجود بیاید که از نفوذ سرما و سرد شدن دست و پا بکاهد.

منبع :دلتا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *