کد خبر : 17881
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 بهمن 1401 - 15:30

طرز تهيه رب پلو خوشمزه

طرز تهيه  رب پلو خوشمزه

از جمله غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی، رب پلو استاین غذا به شهر شیراز تعلق دارد

طرز تهيه رب پلو خوشمزه

 

 

 از جمله غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی، رب پلو استاین غذا به شهر شیراز تعلق دارد

مواد لازم رب پلو برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه

سینه مرغ ۵۰۰ گرم

رب انار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

مغز گردو ۲۰۰ گرم

کشمش پلویی ۱۰۰ گرم

پیاز ۳ عدد متوسط

شکر ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

چوب دارچین ۱ تکه

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه رب پلو

مرحله اول

به منظور پخت رب پلو شیرازی بایستی برنج را بخیسانید؛ بسته به نوع برنج مدت زمان لازم برای خیساندن برنج بین 30 دقیقه تا دو ساعت است. پس از آن گوشت مرغ را همراه با مقداری زردچوبه، یک عدد پیاز، و یک تکه چوب دارچین در قابلمه بریزید.

مرحله دوم

پس از آنکه قابلمه را بر روی حرارت متوسط قرار دادید، صبر کنید تا مرغ کاملا پخته شود؛ مرغ پخته شده را ریش ریش کرده و کنار بگذارید. سپس باقیمانده پیازها را به صورت خلالی یا نگینی متوسط خرد کنید.

مرحله سوم

در ادامه پیازهای خرد شده را در یک تابه حاوی روغن آنقدر تفت دهید تا پیازها سبک شوند. پس از آن مقداری ادویه به پیازها اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا ادویه و پیازها کاملا یک‌دست شوند. پس از آن مغز گردو را خرد کرده و درون تابه بریزید.

مرحله چهارم

مغز گردو را نیز قدری تفت دهید و رب انار را به مواد اضافه کرده آنقدر تفت دهید تا خوش‌رنگ شود. پس از آن کشمش پلویی و شکر را به مواد اضافه کنید و آنقدر تفت دهید تا کشمش براق شود.

مرحله پنجم

اکنون تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید. حرارت را زیاد کنید تا آب زودتر به جوش آید. پس از آن یک قاشق غذاخوری روغن و یک قاشق غذاخوری نمک به آب جوش اضافه کنید.

مرحله ششم

در ادامه برنجی را که از قبل خیسانده‌اید به آب جوش اضافه کنید؛ حدود پنج تا ده دقیقه زمان لازم است تا پخت اولیه برنج انجام شده و برنج نرم شود. زمانی برای آبکشی برنج مناسب است که دانه‌های برنج نرم بوده و مغز برنج سفت باشد.

مرحله هفتم

سپس برای پختن رب پلو یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و روی حرارت بگذارید. دو قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید از نان لواش یا حلقه‌های سیب زمینی به عنوان ته دیگ برای رب پلو استفاده کنید.

مرحله هشتم

پس از آن روی ته دیگ را با کمی برنج بپوشانید، و مقداری از مرغ ریش ریش شده و رب انار را روی برنج بریزید. این کار را مجددا تکرار کنید و برنج و مواد را لایه لایه در قابلمه بریزید. در پایان دو قاشق غذاخوری روغن مایع را روی برنج بریزید.

مرحله نهم

سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی درون قابلمه بخار ایجاد شد، حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید. یک ساعت زمان لازم است تا برنج دم بکشد. پس از آنکه رب پلو آماده شد آن را درون همان قابلمه مخلوط کنید.

مرحله دهم

مخلوط کردن رب پلو به این دلیل انجام می‌شود که هنگام کشیدن پلو در دیس، ظاهر آن زیباتر و یک‌دست باشد. همچنین می‌توان کمی گوشت مرغ ریش ریش شده را همراه با برنج زعفرانی شده برای تزیین رب پلو استفاده کرد.

منبع :رضيم

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *