کد خبر : 18527
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 22:32

قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟ آیا اعتیادآور است؟

قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟ آیا اعتیادآور است؟

داروی آلپرازولام باعث کاهش فعالیت‌های عصبی در مغز می‌شود. به عبارت دیگر، این دارو با افزایش ایجاد ترکیبی از اسید گاما امینوبوتیریک (GABA) در مغز اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. اما کاربرد قرص الپرازولام چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

قرص آلپرازولام چه کاربردی دارد؟ آیا اعتیادآور است؟

قرص آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب با عملکرد سریع است که برای درمان اختلالات اضطراب، اختلالات خواب و افسردگی استفاده می‌شود. این دارو از خانواده بنزودیازپین‌ها (benzodiazepines) است و مصرف آن موجب کاهش اضطراب، افزایش آرامش و بهبود خواب می‌شود. بسیاری از افراد این دارو را با نام تجاری آن زاناکس (Xanax) می‌شناسند.

داروی آلپرازولام باعث کاهش فعالیت‌های عصبی در مغز می‌شود. به عبارت دیگر، این دارو با افزایش ایجاد ترکیبی از اسید گاما امینوبوتیریک (GABA) در مغز اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. اما کاربرد قرص الپرازولام چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

قرص آلپرازولام چیست؟

آلپرازولام یک بنزودیازپین (ben-zoe-dye-AZE-eh-peen) است. این دارو با افزایش فعالیت برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز کار می‌کند و برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس و اضطراب ناشی از افسردگی استفاده می‌شود.

قرص آلپرازولام برای چیست؟

آلپرازولام یک داروی همه‌کاره است که از آن برای مدیریت اضطراب، اختلالات هراس، بی‌خوابی، افسردگی و علائم ترک الکل استفاده می‌شود. این قرص مانند هر داروی دیگری، باید فقط طبق دستور یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و با احتیاط استفاده شود. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه آلپرازولام می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود. در ادامه می‌توانید با کاربرد قرص آلپرازولام بیشتر آشنا شوید.

 

اینفوگرافی کاربردهای قرص آلپرازولام
از قرص آلپرازولام برای درمان اختلالات اضطرابی، درمان بی‌خوابی، رفع علائم پانیک و کمک به درمان افسردگی استفاده می‌شود.

درمان اختلالات اضطرابی

قرص آلپرازولام برای درمان اختلالات اضطراب استفاده می‌شود. بسیاری از متخصصین این دارو را برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب مهمانی، اختلال افسردگی اساسی ، اختلال عملکردی و اضطراب مرتبط با بیماری تجویز می‌کنند. این دارو همچنین می‌تواند برای کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی و تسکین اضطراب مرتبط با اختلال خواب نیز موثر باشد.

جلوگیری از حملات پانیک

یکی دیگر از کاربردهای آلپرازولام برای درمان اختلالات پانیک است. اختلالات پانیک با دوره‌های ناگهانی و مکرر ترس یا ناراحتی شدید مشخص می‌شود که می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. پانیک معمولا به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و اغلب با علائم فیزیکی مانند تعریق، تپش قلب و تنگی نفس همراه است. آلپرازولام در کاهش دفعات و شدت حملات پانیک بسیار موثر است.

تصویر فردی که دچار حمله پانیک شده
یکی از روش‌های درمان حملات پانیک استفاده از قرص‌های آلپرازولام است.

درمان بی‌خوابی

آلپرازولام برای درمان بی‌خوابی نیز موثر است. این دارو دارای خواص آرام‌بخش است که می‌تواند به افراد کمک کند سریع‌تر بخوابند، مدت طولانی‌تری بخوابند و خواب باکیفیت‌تری را تجربه کنند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که استفاده از آلپرازولام برای خواب باید به کوتاه مدت استفاده شود، زیرا مصرف طولانی این قرص منجر به وابستگی و اعتیاد می‌شود. قبل از مصرف قرص آلپرازولام برای بی‌خوابی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

READ
ورزشی برای کاهش خستگی کار با کامپیوتر

درمان افسردگی

در بسیاری از افراد داروی آلپرازولام به عنوان یک درمان کمکی برای افسردگی استفاده می‌شود. بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی یا هراس ممکن است علائم افسردگی را تجربه کنند که با استفاده از آلپرازولام این علائم کاهش پیدا می‌کنند. قرص الپرازولام با افزایش فعالیت انتقال‌دهنده عصبی سروتونین، به بهبود خلق‌وخو و همچنین کاهش علائم اضطراب و وحشت کمک می‌کند و در درمان افسردگی نیز موثر است.

کاهش علائم ترک الکل

در برخی موارد آلپرازولام برای کنترل علائم ترک الکل استفاده می‌شود. این به این دلیل است که بنزودیازپین‌هایی مانند آلپرازولام می‌توانند به کاهش شدت علائم ترک مانند تشنج، لرزش و اضطراب کمک کنند. با این حال، آلپرازولام باید تحت نظر پزشک و برای مدت مشخصی مصرف شود، زیرا افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل در معرض خطر ابتلا به اعتیاد و وابستگی به بنزودیازپین ها نیز قرار دارند.

نحوه‌ی مصرف آلپرازولام

نحوه‌ی مصرف داروی آلپرازولام در شرایط و بیماری‌های مختلف متفاوت است، از همین رو شما باید این دارو را طبق دستورالعمل‌های روی برچسب و مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. برای مثل به منظور درمان اضطراب معمولا از قرص آلپرازولام 0/25 تا حداکثر 4 میلی‌گرم استفاده می‌شود. برای درمان پانیک معمولا از داروی آلپرازولام 0/5 تا 1 میلی‌گرم یک بار در روز و یا حداکثر 10 میلی‌گرم در روز استفاده می‌شود.

 

تصویر قرص آلپرازولام
قرص آلپرازولام باید با توجه به مشکل، سن و شرایط بیمار تجویز شود.

به خاطر داشته باشید که قرص الپرازولام به‌هیچ‌عنوان نباید به صورت نصف شده و یا له شده مصرف شود. اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، می‌توانید به محض به یاد آوردن، قرص را مصرف کنید. اما در صورتی که نزدیک به مصرف دوز بعدی دارو است، بهتر است آن را فراموش کنید و روند مصرف قرص را طبق معمول ادامه دهید.

READ
سندرم استیون جانسون چیست

تداخلات دارویی آلپرازولام

افرادی که از داروی آلپرازولام استفاده می‌کنند، باید در مصرف برخی داروها احتیاط کنند. قبل از مصرف قرص خواب، داروی شل کننده عضلات، داروی ضد اضطراب و تشنج و همچنین داروهای مخدر حتما با پزشک مشورت کنید. بهتر است قبل از مصرف انواع قرص‌های ویتامین و محصولات گیاهی نیز با پزشک خود صحبت کنید.  اگر از داروی آلپرازولام استفاده می‌کنید، از نوشیدن الکل خودداری کنید. فراموش نکنید در زمان استفاده از قرص الپرازولام به‌هیچ‌عنوان نباید از گریپ‌فروت و یا آب گریپ‌فروت استفاده کنید.

آیا قرص الپرازولام اعتیادآور است؟

قرص الپرازولام یک داروی اعتیادآور است که اگر به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود، عوارض جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. افزایش دوز مصرفی دارو بعد از تجویز پزشک و همچنین مصرف طولانی مدت این دارو موجب اعتیاد می‌شود. در صورتی که برای مدت طولانی از قرص آلپرازولام استفاده می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تصویر فردی که با اضطراب در حال خوردن قرص است.
قرص الپرازولام یک داروی اعتیادآور است که اگر به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود، عوارض جدی برای سلامت ایجاد می‌کند.

عوارض قرص آلپرازولام

برخی افراد بعد از مصرف داروی آلپرازولام دچار واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر، تنگی نفس، تورم صورت و زبان و گلو می‌شوند. آلپرازولام ممکن است تنفس شما را آهسته کند و مشکلاتی جدی برای سلامتی شما ایجاد شود. از رایج‌ترین عوارض جانبی داروی آلپرازولام می‌توان به خواب‌آلودگی، سرگیجه و احساس سبکی سر اشاره کرد. در ادامه می‌توانید با دیگر عوارض جانبی آلپرازولام آشنا شوید.

  • یبوست
  • افت فشارخون
  • از دست دادن حافظه
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • سرگیجه
  • مشکلات تعادل
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییرات در میل جنسی
  • تغییر وزن
  • تغییر در اشتها

حتما قبل از تهیه این قرص به روانشناس مراجعه کنید.

ایننفوگرافی عوارض قرص آلپرازولام
از رایج‌ترین عوارض آلپرازولام می‌توان به سرگیجه، یبوست و خواب‌آلودگی اشاره کرد.

در صورتی که عوارض زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر از پزشک کمک بگیرید.

  • تنگی نفس شدید
  • احساس سبکی سر و بی‌هوشی
  • تشنج
  • توهم
  • کاهش نیاز به خواب
  • افکار تند و آشفته
  • دوبینی
  • زرد شدن پوست یا چشم

عوارض ترک قرص آلپرازولام

پس از ترک قرص آلپرازولام معمولا فرد علائم خاصی را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این علائم تا 12 ماه و یا بیشتر پس از قطع مصرف دارو ادامه دارند. در صورتی که علائمی نظیر حرکات غیرعادی ماهیچه‌ها، تحرک بیش‌ازحد، تغییرات ناگهانی خلق‌وخو، سرگیجه و توهم، تشنج و افکار خودکشی را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین عوارض ترک قرص الپرازولام آشنا شوید.

  • اضطراب مداوم
  • افسردگی
  • مشکلات حافظه
  • مشکل در خواب
  • زنگ زدن گوش
  • سوزش و خارش پوست
READ
چه غذاهایی نباید 2 بار گرم شوند؟

کلام آخر

داروی آلپرازولام کاربردهای زیادی برای درمان اضطراب، بی‌خوابی و جلوگیری از پانیک دارد. اما در صورتی که این دارو بدون مجوز پزشک و بیشتر از مقدار توصیه‌شده مصرف شود، می‌تواند اعتیادآور باشد. در صورتی که به هر دلیلی از قرص آلپرازولام استفاده می‌کنید، بهتر است در مورد دوز دارو و مدت زمان مصرف با پزشک صحبت کنید. اگر بعد از ترک دارو علائم خاصی را تجربه می‌کنید، به سرعت با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان قرص الپرازولام را به صورت یک باره کنار گذاشت؟

قرص الپرازولام اعتیادآور است و زمانی که آن را کنار بگذارید، احتمالا با علائمی شبیه به خماری الکل روبرو خواهید شد. معمولا فرد بعد از کنار گذاشتن داروی آلپرازولام مشکلاتی نظیر سردرد، حالت تهوع، استفراغ و تحریک‌پذیری و اضطراب را تجربه می‌کند. هرچقدر مدت زمان مصرف طولانی‌تر و دوز دارو بیشتر باشد، عوارض ترک آن نیز بیشتر خواهد بود.

آیا مصرف قرص آلپرازولام برای کودکان مناسب است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف قرص آلپرازولام را برای کودکان تایید نکرده است و هنوز تاثیرات این دارو و همچنین عوارض آن روی کودکان ناشناخته است.

بهترین روش ترک قرص آلپرازولام چگونه است؟برای ترک قرص آلپرازولام باید به آرامی دوز دارو را کاهش داد و در صورت مصرف طولانی مدت لازم است بدن سم‌زدایی شود.

منبع :درمانکده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *