کد خبر : 16900
تاریخ انتشار : شنبه 16 شهریور 1398 - 12:40

توصیه های غذایی: پاییز، خستگی، افسردگی

توصیه های غذایی: پاییز، خستگی، افسردگی

معمولا همه ی ما در فصل پاییز و با سرد شدن هوا کمی بی‌انرژی و کسل می‌شویم. شاید یکی از عوامل آن کاهش نور خورشید باشد. در این مطلب چند توصیه داریم تا بتوانید بدن تان را با تغییرات فصلی و سرما وفق دهید و انرژی بیشتری کسب کنید. تغییرات فصلی همیشه باعث بروز تغییراتی

معمولا همه ی ما در فصل پاییز و با سرد شدن هوا کمی بی‌انرژی و کسل می‌شویم. شاید یکی از عوامل آن کاهش نور خورشید باشد. در این مطلب چند توصیه داریم تا بتوانید بدن تان را با تغییرات فصلی و سرما وفق دهید و انرژی بیشتری کسب کنید.

پاییز

تغییرات فصلی همیشه باعث بروز تغییراتی در برنامه ی زندگی می‌شود. افت دما، کاهش نور، کوتاه شدن روزها، عقب کشیدن ساعت و غیره روی خلق و خوی و همچنین اشتهای افراد تاثیر می گذارد.

معمولا همه ی ما در فصل پاییز و با سرد شدن هوا کمی بی‌انرژی و کسل می‌شویم. شاید یکی از عوامل آن کاهش نور خورشید باشد. در این مطلب چند توصیه داریم تا بتوانید بدن تان را با تغییرات فصلی و سرما وفق دهید و انرژی بیشتری کسب کنید.

 

انرژی مضاعف در سرما: بدن‌تان را سم زدایی کنید

بعد از تغییر هر فصل بهتر است که بدن تان را از شر سمومی که در آن تجمع یافته است پاکسازی کنید. سم زدایی جزئی بدن بعد از فصل تابستان به کبد کمک می‌کند تا راحت تر از انباشتگی تابستانه راحت شود. برای این سم زدایی هیچ چیز به اندازه ی آب لیموترش مفید نخواهد بود. توصیه می‌کنیم که صبح ها آب یک عدد لیموترش را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. از دیگر مواد غذایی سم زدای بدن می توان به آناناس، آب ترب سیاه و آرتیشو اشاره کرد.

 

برای پرانرژی بودن در فصل سرما نیازی به پرخوری نیست

نیازی نیست با سرد شدن هوا به سمت مصرف مواد غذایی چرب و چیلی تر بروید. ما که در سیبری زندگی نمی‌کنیم و بدن‌مان نیازی به ذخیره سازی برای مقابله با سرما ندارد. در نتیجه بی فایده خواهد بود اگر چرب‌تر میل کنید. علاوه بر این نیازی نیست که میزان مصرف نمک یا قندتان را افزایش دهید.

توصیه می‌کنیم به همان روال قبل روزانه یک تا یک و نیم لیتر آب بنوشید. برای ایجاد تنوع می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا دمنوش‌های دیگر میل کنید. البته توصیه می‌شود بعد از ساعت چهار عصر مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید

READ
هشدار در مورد ژله برای کودکان/سلامت

چون امکان دارد باعث بی‌خوابی‌تان شود

توصیه می‌کنیم تا حد امکان مواد غذایی سرخ کردنی و محصولات غذایی صنعتی را از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. چون این مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع شده اند که باعث افزایش میزان کلسترول بد خون شده و از طرف دیگر اعتیادآور هستند. این مواد غذایی اجازه ی پاکسازی کامل بدن را نمی‌دهد و کبد مجبور می‌شود بیشتر از خود کار بکشد تا بتواند از شر مواد زاید خلاص شود. به جای این مواد غذایی چربی های مفید مانند ماهی‌های چرب و دانه ها و مغزهای روغنی را دریابید. توصیه می‌کنیم همانند تابستان از مصرف میوه ها و سبزیجات تازه غافل نشوید.

پرتقال و کیوی

انرژی مضاعف در فصل سرما با ویتامین ها و منیزیم

راز افزایش انرژی و قدرت بدنی در فصل سرما جذب ویتامین C است. این ویتامین یک سلاح قوی ضدخستگی است که بدن را در برابر ویروسهای مختلف مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایمن می‌کند و روند پیری سلول‌های بدن را به تاخیر می اندازد. برای افزایش ذخیره ی ویتامین C بدن هر روز دو عدد کیوی میل کنید. اگر می توانید هر دو را برای صبحانه میل کنید و اگر نه حتما یک عدد کیوی را در این وعده نوش جان کنید. بهتر است بدانید که میزان ویتامین C کیوی بیشتر از آب پرتقال است و بدون شک مصرف آن نیز ساده تر از گرفتن آب پرتقال خواهد بود. اگر تصور می کنید که نمی توانید با مصرف میوه و سبزیجات کافی میزان ویتامین C بدن تان را تامین کنید از مکمل این ویتامین استفاده کنید.

READ
10 روش درمان خانگی معده درد

اگر در این فصل احساس خستگی بیش از اندازه ای دارید حتما یک دوره منیزیم مصرف کنید. توجه داشته باشید که برخی از آب معدنی ها حاوی منیزیم بیشتری هستند. شکلات سیاه نیز حاوی این ماده ی معدنی است. البته بهتر است با پزشک مشورت کنید و مکمل منیزیم میل کنید.

 

برای افزایش انرژی در فصل سرما سر وقت غذا بخورید

خیلی‌ها با شروع فصل سرما اشتهایشان بیشتر می شود. بهتر است به جای اینکه روزانه یک تا دو وعده ی سنگین میل کنید، سه، چهار یا حتی پنج وعده غذا بخورید. برای رفع گرسنگی و شروع یک روز پرانرژی بهتر است صبح ها پروتئین مصرف کنید. شب‌ها کربوهیدرات‌ها را در الویت قرار دهید چون راحت تر هضم می شوند. در واقع بهتر است که غذاهای سنگین و سیر کننده و پرانرژی را صبح میل کنید چون در طول روز هضم می شوند و غذاهای سبکتر را برای شام.

بعد از تغییر هر فصل بهتر است که بدن تان را از شر سمومی که در آن تجمع یافته است پاکسازی کنید. سم زدایی جزئی بدن بعد از فصل تابستان به کبد کمک می‌کند

تا راحت تر از انباشتگی تابستانه راحت شود. برای این سم زدایی هیچ چیز به اندازه ی آب لیموترش مفید نخواهد بود

اگر دل تان ریزه خواری می خواهد یک میان وعده ی مخصوص ضدخستگی برای خود تهیه کنید. برای اینکار یک مشت از میوه های خشک و آجیل بدون قند و نمک افزوده را در یک ظرف در بسته ی مناسب بریزید و باخودتان سرکار ببرید یا روی میزتان بگذارید و به مرور میل کنید. در نهایت اینکه در ساعات مشخصی از روز غذا میل کنید و به ساعت بیولوژیکی بدن تان احترام بگذارید.

READ
مدل‌های جدید روتختی و ملحفه با طرح‌های بهاری/نکات خانه داری

 

برای افزایش انرژی در فصل سرما حواستان به میزان آب بدن تان باشد

بعضی‌ها تصور می‌کنند بعد از تمام شدن گرما و با پنهان شدن خورشید خانم در پشت ابر دیگر نیازی به نوشیدن آب ندارند. اما در هر فصلی باید به میزان کافی آب بنوشید. اگر در فصل سرما به همان اندازه ی فصل های دیگر آب نخورید بدن تان به مرور کمتر نیاز خود را بروز می‌دهد و دچار مشکل می‌شود. توصیه می‌کنیم به همان روال قبل روزانه یک تا یک و نیم لیتر آب بنوشید. برای ایجاد تنوع می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا دمنوش‌های دیگر میل کنید. البته توصیه می‌شود بعد از ساعت چهار عصر مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید چون امکان دارد باعث بی‌خوابی‌تان شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *