کد خبر : 6985
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 - 19:39

روش های تعدیل و تلطیف هوای خانه /نکات خانه داری

روش های تعدیل و تلطیف هوای خانه /نکات خانه داری

  هوا در فصل بهار بسیار تازه و روح انگیز و مطمئنا شما هم هر روز صبح که بیدار می شوید احساس نشاط فراوانی به شما دست می دهد؛ اما هوای بهار نوساناتی هم دارد و گاهی گرمای هنگام ظهر شما را کلافه می کند یا سرما و خنکی سر صبح یا نیمه شب مجبورتان

 

روش های تعدیل و تلطیف هوای خانه

هوا در فصل بهار بسیار تازه و روح انگیز و مطمئنا شما هم هر روز صبح که بیدار می شوید احساس نشاط فراوانی به شما دست می دهد؛

اما هوای بهار نوساناتی هم دارد و گاهی گرمای هنگام ظهر شما را کلافه می کند یا سرما و خنکی سر صبح یا نیمه شب مجبورتان می کند تا از خواب بیدار شوید و دنبال پتوی اضافه بگردید.با توجه به اینکه دمای بدن افراد متفاوت است و همچنین مناطق مختلف شهر از نظر آب و هوا تفاوت های اندکی با هم دارند بسیاری از شما این تغییرات دمای هوا را تجربه کرده اید و این درحالی است که تازه اولین ماه از فصل زیبای بهار تمام شده است و هنوز برای راه انداختن کولر و اسپلیت و … زود است و از طرفی قطعا شوفاژ ها، بخاری ها، شومینه ها، پکیج ها و … را تعطیل کرده اید و دردسر راه اندازی دوباره آنها هم برای این چند روز چندان ارزشی ندارد؛ اما حالا باید به فکر راه حل هایی ساده و در دسترس باشیم تا بتوانیم از این هوای تازه بهاری لذت ببریم. درضمن این روش ها می توانند تمرینی برای صرفه جویی در مصرف انرژی هم باشند.

خنک کردن خانه بدون وسایل سرمایشی

در این روزها مهم ترین دلیل گرم شدن خانه نور خورشید است؛ بنابراین ظهرها گرمای هوا به حداکثر می رسد، پس بهتر است قبل از هر چیزی سراغ پنجره ها برویم، اگر به خاطر ورود حشرات و آلودگی پنجره هایتان را باز نمی گذارید به نظرم بهتر است تجدیدنظر کنید، ابتدا یک توری مناسب برای پنجره نصب کنید تا خیالتان از بابت حشرات آسوده شود، حتی اگر بالکنی دارید که می توانید ساعتی در روز بازش کنید ارزشش را دارد که یک در توری برای آن سفارش دهید تا از همین حالا تا ۶ ماه دیگر از هوای بیرون استفاده کنید و لذت ببرید.

READ
چگونه خانه داری را یاد بگیریم؟

از آنجایی که نور خورشید به طور مستقیم گرما را چندین برابر افزایش می دهد، بهتر است هنگام باز بودن پنجره پردها را کنار نکشید تا حرارت نور آفتاب به وسیله آنها گرفته شود البته اگر پرده های حریر و تور نازک نصب کرده اید و باز هم نور آفتاب داخل خانه می افتد بهتر است یک پارچه سفید ساده پشت پرده ها نصب کنید که این کار علاوه بر گرفتن دمای هوای ورودی به منزل، مانع از رنگ و رو رفتگی وسایل خانه تان به خاطر تابش نور خورشید هم می شود.ممکن است خانه شما پنجره های زیادی نداشته باشد یا اصلا در منطقه ای زندگی می کنید که به دلیل آلودگی و سروصدای زیاد نمی توانید مدت زمان زیادی پنجره را باز بگذارید، بهترین کار برای شما پایین آوردن مصرف انرژی درون خانه است؛ یعنی از وسایل برقی تا حد امکان در ساعات میانی روز که گرمای هوا شدت می یابد استفاده نکنید و انجام این کارها را به ساعات ابتدایی روز محول کنید، حتی تا جایی که امکان دارد بهتر است از نور طبیعی استفاده کنید و لامپ ها را روشن نکنید، چرا که خود این لامپ ها منبع افزایش گرما هستند. سعی کنید آشپزی تان را هم قبل از ساعت ۱۲ تمام کنید، چرا که روشن بودن اجاق گاز یکی از تشدیدکنندگان گرما است. راه حل بعدی این است که اگر دستگاه تهویه معمولی در خانه دارید برای دقایقی در روز در یکی ۲ مرحله روشنش کنید، اما یادتان باشد که به مصرف برق آن هم دقت کنید و این کار را زیاد تکرار نکنید.

شاید برای تان جالب باشد که بدانید گیاهان همانند عایقی طبیعی دربرابر گرما عمل می کنند و اگر شما کنار پنجره تان یک گلدان قرار دهید علاوه بر زیباسازی محیط خانه، این گلدان هوای ورودی را تصفیه می کند و تا حد قابل توجهی گرما را می کاهد و هوای تازه و سالم برای شما به ارمغان می آورد. همچنین اگر پنجره هایتان قابلیت نصب سایبان را دارد، تجربه نشان داده که وجود یک سایبان بر بالای پنجره های یک خانه می تواند تا ۱۱ درجه دمای داخلی را کاهش دهد و خنک کند.

READ
بدون دست مالی مزه دار کنیم/نکات خانه داری

گرم کردن خانه در فصل بهار

هوا در فصل بهار در ساعات آغازین روز و پایانی کمی سردتر از هوای معمول در طول روز می شود، اما این سرما در حدی نیست که شما بخواهید وسایل گرمایشی تان را دوباره راه بیندازید و معمولا هم تا نیمه اردیبهشت بیشتر این وضعیت طول نمی کشد؛ بنابراین بهتر است تدابیر ساده تری بیندیشید.

یکی از ساده ترین روش ها این است که حتما هنگام خواب خوب لباس بپوشید مخصوصا برای بچه ها، به این علت که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در بهار به سرعت دچار سرماخوردگی می شوند. می توانید شب ها هنگام خواب یک پتوی مسافرتی اضافه هم کنار تختخواب تان قرار دهید تا اگر نیمه شب سردتان شد بتوانید از آن استفاده کنید.

اطمینان پیدا کنید که درزهای پنجره ها کاملا بسته اند، تا زمان راه اندازی کولر هم دریچه های آن می تواند بسته بماند تا کمی به گرمایش منزل تان کمک کند. اگر شومینه دارید دریچه شومینه را هم حتما ببندید؛ چون علاوه بر اینکه گرد و غبار وارد خانه می شود با وزش بادها، سوز و سرمای هوا از این دریچه گرمایشی می تواند وارد خانه شود.

اگر ساختمان شما عایق کاری مناسبی هم داشته باشد مطمئنا تا حد زیادی افزایش یا کاهش دما را دفع می کند و شما هوای معتدل تری درون خانه خواهید داشت پس اگر برای این مساله اهمیت چندانی تا امروز قائل نبوده اید برای سال جدید عایق کاری را در برنامه خود قرار دهید تا در فصل های گرمتر و سردتر پیش رو خیالتان آسوده باشد.

READ
چگونه ظروف تفلون خش بر ندارد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *