ایده هایی برای نوسازی خانه در خانه تکانی

اگر برای دکور خانه تان محدودیت مالی دارید یا اجاره نشین هستید و دست تان در تغییرات بسته است, این ایده ها می توانند به شما کمک کنند تا با رعایت محدودیت هایتان خانه را تغییر دهید

اگر برای دکور خانه‌تان محدودیت مالی دارید یا اجاره‌نشین هستید و دست‌تان در تغییرات بسته است، این ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با رعایت محدودیت‌هایتان خانه را تغییر دهید.

۱۳ ایده برای دکور خانه بدون صرف هزینه‌های سنگین:

۱. یک نگاهی به وسایل موجود بیندازید: موجودی وسایل را فهرست کنید؟ چه چیزهایی را همان طور که هست دوست دارید؟ چه چیزهایی را باید کمی تغییر دهید؟ چه چیزهایی باید بخرید؟ باید براساس نیازهایتان دکور کنید! خوابیدن، خوردن، نشستن و انبار کردن. دکوراسیون خانه به معنای صرف هزینه‌های سنگین نیست. کمی خلاقیت داشته باشید!

۲. خودتان را آماده کنید: خانه خود را زیرکانه دکور کنید. یک بودجه و یک زمان معین برای آن در نظر بگیرید. اگر اجاره‌نشین هستید بودجه خیلی کمی را اختصاص دهید و از تغییرات اساسی بپرهیزید. روی وسایل دکوری جدیدی که با کیف پول‌تان دوست هستند سرمایه‌گذاری کنید. مثلا برای تغییر دکور در آشپزخانه ظروف ادویه و وسایل روی کابینت‌ها را تغییر دهید و به فکر تغییر کابینت‌ها و کف‌پوش و دیوار‌ها نباشید.

۳. پلان کف را ابتدا روی کاغذ پیاده کنید: اگر پلان وسایل را ابتدا روی کاغذ بکشید کل جریان دکوراسیون با برنامه و روان‌تر پیش می‌رود. لازم نیست که یک پلان دقیق و کامل بکشید، فقط در نظر بگیرید که مثلا سرویس مبلمان در کدام قسمت قرار می‌گیرد و…! به کم‌بودن ترافیک وسایل در اتاق توجه کنید. برای رسیدن به آشپزخانه مسیر باز و مشخصی در نظر بگیرید، این طور طراحی نکنید که برای رسیدن به آشپزخانه مجبور شوید دور اتاق بچرخید و وسایل را دور بزنید. در عین حال نباید تمام وسایل را در لبه‌های اتاق بچینید. نشیمن نباید خیلی مبلمان جدا از هم داشته باشد، باید از کنار دیوارها کمی به مرکز کشیده شوند تا یک فضای گرم و صمیمی برای معاشرت اعضای خانواده به وجود بیاید.

۴. با رنگ پر کنید: اگر صاحبخانه مشکلی ندارد، رنگ ارزان‌ترین راه برای تغییر و نوسازی فضاست. اگر می‌توانید دیوار‌های کهنه و کابینت‌های رنگ و رو رفته را به رنگ مورد علاقه خود دربیاورید.

۵. پارچه‌های متناسب انتخاب کنید: رومبلی‌ها با قیمت خیلی مناسب‌تر قابل تعویض هستند تا خود مبل‌ها. پارچه‌های متنوعی در بازار هستند که می‌توانید با آنها حال و هوای خانه را عوض کنید. حتی اگر وقت و حوصله‌اش را داشته باشید، می‌توانید روی همین پارچه‌ها تکه‌دوزی کنید. گل‌های رنگی روی رومبلی‌ها بدوزید یا با رنگ پارچه روی آنها نقاشی کنید. در این صورت مبلمان شما تنها برای شماست و هیچ جای دیگری مانند آن نیست. حتی می‌توانید همان گل‌ها و طرح‌ها را روی پرده‌های خانه نیز پیاده کنید. اما شلوغش نکنید! گل‌ها می‌توانند در یک مسیر با فاصله از هم از بالا به پایین پرده بریزند و حتی یک گل روی زمین نقاشی شود و یک گل نصفه روی گوشه پایینی مبل باشد.

READ
با گوشت و مرغ ناپز چه کنیم/نکات خانه داری

۶. قالیچه زیبا: گبه و قالی قیمت مناسبی دارند و می‌توانند یک فضای صمیمی را صمیمی‌تر جلوه دهند.

۷. منابع نور را زیاد کنید: در اکثر خانه‌ها یک‌سری منابع نوری سقفی وجود دارند که نور زیادی ایجاد می‌کنند. به جای آنها از آباژور‌ها و نورهای کفی استفاده کنید. حتی از شمع‌های زیبا و معطر نیز می‌توانید استفاده کنید و با یک تیر چند نشان بزنید: فضای روشن و معطر بدون هزینه برق!

۸. تابلو‌های هنری بیاویزید: تاثیر اولیه این تابلو‌ها رنگ‌های آنهاست. رنگ یک تابلو تاثیر بسزایی در رنگ دیوار و به دنبال آن دکور خانه دارد. جدای این قضیه کار هنری روح و حس خوبی به فضای خانه می‌دهد.

۹. کوسن‌ها: کوسن‌های رنگی می‌توانند رنگ‌های مکمل یا هارمونیک را به بهترین شکل به دکور خانه اضافه کنند. حتی می‌توانید روی زمین کنار مبلمان، تشک‌های کوچک مربع رنگی با کوسن‌های تپل قرار دهید و نشیمن کوچک خود را بدون کم کردن از دنجی آن بزرگ‌تر کنید! این فضا بسیار دعوت‌کننده و دکوراتیو است.

۱۰. به کار بردن پارتیشن: پارتیشن‌ها جداکننده‌های خیلی خوبی برای فضاهای مختلف هستند. علاوه بر آن شیک و ساده نیز هستند. اگر به دکور خانه‌تان می‌خورد از پارتیشن چوبی استفاده کنید. می‌توانید ناهارخوری و آشپزخانه را از سایر فضاها جدا کنید.

۱۱. روتختی جدید: روتختی تازه کل اتاق خواب‌تان را نو می‌کند. یک پیشنهاد خوب برای اتاق خواب، تدارک دو روتختی است یکی برای فصل گرما و دیگری برای سرماست. در این صورت متناسب با هر فصل سال اتاق خواب شما نو می‌شود.

۱۲. نوسازی آشپزخانه: برای خیلی‌ها آشپزخانه مهم‌ترین اتاق خانه است و برای نو‌سازی آن، کابینت‌ها مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند، اما می‌شود یک سال دیگر با رنگ کردن کابینت‌ها و وسایل نو روی آنها و… تعویض کابینت‌ها را به تاخیر انداخت. داخل یخچال خود، روی طبقه‌ها، پارچه‌های طرح‌دار و یک شکل بیندازید. می‌توانید یک سری پارچه کوچک و کش‌دار برای در ظروف ترشی و… در نظر بگیرید و یک یخچال نو و هیجان‌انگیز داشته باشید. علاوه بر این طبقه‌های شما دیگر کثیف نمی‌شود و برای تمیز کردن یخچال کافی است پارچه‌ها را بشورید. از این پارچه‌ها اگر بیشتر داشتید داخل تمام کابینت‌ها بیندازید. با این کار آشپزخانه شما شبیه آشپزخانه تازه‌عروس‌ها می‌شود.

READ
چند نکته برای زیبایی لباس خانم های چاق / نکات خانه داری

۱۳. سرویس بهداشتی هم باید نو شود: برای این کار از تعویض وسایل کوچک سرویس‌ها استفاده کنید مانند سطل آشغال‌ها! می‌توانید در کنار روشویی صدف‌های کوچک یا سفال‌های ریز و بانمک یا گلدان‌های کوچک کاکتوس و… قرار دهید.

این تغییرات کوچک می‌تواند بعد از خانه‌تکانی و تمیز شدن خانه جلوه خانه را دوچندان کند. تنها باید کمی سلیقه و حوصله داشته باشید.

راهکارهای مقرون‌به‌صرفه برای دکور کردن خانه

۱۰ راه ساده برای کم کردن هزینه‌های اضافه

این ایده‌های ساده و کاربردی به شما کمک می‌کند تا رویای‌تان به حقیقت تبدیل شود.

۱. رنگ : تغییر رنگ یکی از اولین و ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در ظاهر و حس یک فضاست. چنانچه وقت و حوصله برای رنگ کردن کل فضا ندارید، می‌توانید تنها یک دیوار اصلی را رنگ کرده و نقطه تمرکز و تضادی زیبا به وجود بیاورید. به ‌این‌ترتیب به سادگی با مقدار کمی رنگ دلخواه و صرف اندکی وقت می‌توانید تغییر بزرگی ایجاد کرده به نتیجه مطلوب برسید.

۲. پول‌تان را صرف مبلمان چندمنظوره کنید: با خرید مبلمان چندمنظوره در صرف هزینه و وقت اضافه صرفه‌جویی کنید. مبلمانی نظیر کتابخانه‌های جدا‌کننده یا میزهای کشودار گزینه‌های زیبا، دکوراتیو و در عین حال بی‌نهایت کاربردی به شمار می‌روند.

۳. نورپردازی را بهبود ببخشید :نورپردازی مناسب یکی از راه‌های ساده و کم‌هزینه برای افزودن حس و حال به محیط و ایجاد فضایی دلنشین است. نورهای درست در فضا می‌تواند یک محیط دلگیر و گرفته را تبدیل به فضایی گرم کنند. شما به سادگی می‌توانید با تعویض کلاه آباژور قدیمی‌تان یک آباژور جدید داشته باشید. فقط کافی است کمی سلیقه و خلاقیت داشته باشید.

۴. اهمیت پارچه در دکوراسیون :پارچه می‌تواند مقادیر زیادی رنگ، طرح، بافت و تضاد به دکوراسیون خانه بیفزاید و به طور کلی فضا را تغییر دهد. یک کاناپه ساده و یک رنگ با تعداد زیادی کوسن رنگی و طرح‌دار یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد نقطه تمرکز در فضاست. حتی می‌توانید از پارچه‌های قدیمی برای ایجاد یک اثر هنری دیواری نیز استفاده کنید!

۵. سقف: سقف را فراموش نکنید. روشن‌ترین رنگ را باید برای این قسمت استفاده کرده و از نورپردازی مناسب برای ایجاد فضایی دل‌باز کمک بگیرید. گاهی لازم است از لوسترهای کوتاه‌تر و نزدیک به سقف و گاهی از لوسترهای بلندتر برای ایجاد فضای مورد نظر استفاده کرد. انتخاب با خودتان است. لوسترهای چسبیده به سقف، سقف را بلندتر نشان می‌دهند و فضا روشن‌تر به نظر می‌رسد.

۶. جزییات هم مهم هستند: قاب عکس‌های تزیینی، رویه‌های کوسن دکوراتیو، آثار هنری خاص، گلدان‌های ظریف و زینتی و قالیچه‌های کوچک و زیبا از جمله جزییاتی هستند که هرچند کوچک و جزیی، می‌توانند محیطی معمولی را تبدیل به فضایی خاطره‌انگیز و خاص کنند.

READ
- دستگاه تصفیه هوا بخریم یا نخریم/نکات خانه داری

۷. مبلمان قدیمی، ظاهری جدید:شما می‌توانید هرکدام از مبلمان قدیمی‌تان را تبدیل به کار هنری خاص خودتان کنید. پارچه مبل‌تان را عوض کنید، برای تزیین روی آن چند کوسن با طرح‌هایی که دوست دارید بدوزید و حتی رنگ دسته‌های آن را تغییر دهید. با افزودن سلیقه شخصی‌تان به دکوراسیون خانه، تک‌تک مبلمان‌تان را تبدیل به کار دستی‌تان کنید. به این ‌ترتیب بدون صرف هزینه‌های اضافه می‌توانید یک دست مبلمان هیجان‌انگیز و جدید داشته باشید.

۸.‌ گران‌ترین‌ها همیشه بهترین‌ها نیستند: برای داشتن فضایی زیبا و دوست‌داشتنی، همیشه لازم نیست که به سراغ طراح‌ها و مارک‌های مطرح بروید. شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که می‌توانید با استفاده از ساده‌ترین و ارزان‌ترین وسایل، چیدمانی زیبا و خاص ارایه دهید. پس اگر فکر می‌کنید که دوست دارید خودتان دست به کار شوید، حتما این کار را بکنید! چیدمان و دکور کردن خانه، می‌تواند تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها شود به ویژه اگر قصد داشته باشید تغییر دکوراسیون بدهید.

۹. آثار هنری:این دسته از وسایل خانه، به طور واضح شخصیت فردی را نمایش می‌دهند، پس بهتر است در انتخاب آنها خیلی دقت کنید. کمی خلاقانه‌تر نگاه کنید، خودتان می‌توانید یک اثر هنری ساده خلق کنید، می‌توانید روی بوم، پارچه یا چوب نقاشی کنید یا حتی با کمی مهارت به سراغ یکی از دیوارهای خانه بروید! به هر حال فقط کافی ا‌ست که کمی دقیق‌تر بنگرید.

۱۰. پنجره: ایده‌های زیادی برای تزیین پنجره‌های خانه وجود دارد ولی قبل از هر چیز باید به فریم پنجره بیندیشید. اگر احتیاج به رنگ یا تعمیر دارد، این کار را انجام دهید. سپس به سراغ پرده یا کرکره بروید، شاید لازم باشد فکری به حال چوب پرده هم بکنید. یک پرده شیک و ساده می‌تواند منظره بسیار زیباتری به خانه‌تان ببخشد.