طرز تهیه نبات صنعتی طرز تهیه نبات فوری طرز تهیه نبات نخی طرز تهیه نبات خانگی تخته ای بیرجندی طرز تهیه نبات مشهدی طرز تهیه نبات تخته ای فیلم طرز تهیه نبات خانگی طرز تهیه نبات یزدی در منزل

نبات یکی از انواع شیرینی‌ها است که با نیشکر درست می‌شود و به خاطر طبع گرمی که دارد برای سلامت جسم و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرد مزاجی مناسب است

مواد لازم برای نبات فوری
شکر ۳ لیوان
شیر یا آب یک لیوان
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
عرق هل چند قطره
کره یا روغن مایع به مقدار لازم
خلال پسته به مقدار لازم
گلبرگ گل محمدی به مقدار لازم

طرز تهیه نبات فوری

مرحله اول

برای تهیه نبات خوشمزه در ابتدا شیر و شکر را در یک ظرف مناسب با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و گهگاهی هم بزنید، باید شکر کاملا آب شود و در شیر حل شود.

نکته: به جای شیر از آب هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله دوم

در صورتی که شکر ناخالص بود برای این‌که در نهایت بافت نبات، بلوری و صاف شود به دلخواه می‌توانید یک سفیده تخم مرغ را خوب بزنید تا از حالت لختگی خارج شود.

مرحله سوم

حالا سفیده را زمانی که شیر و شکر در حال جوشیدن بودند به آن اضافه کنید و کمی زمان دهید، بعد سفیده در یک سمت ظرف جمع می‌شود و جرم شکر را کامل می‌گیرد.

مرحله چهارم

بعد از اینکه سفیده تخم‌مرغ، جرم شکر را به خود گرفت، با قاشق آن را از روی مایع جمع کنید و دور بریزید، تا سطح مواد یکدست و خالص و بافت آن بلوری شود.

مرحله پنجم

سپس مقداری زعفران را در آب جوش بریزید و زمان دهید تا دم بکشد بعد به مقدار دلخواه به مواد اضافه کنید و هم بزنید، تا عطر و طعم و رنگ زعفران در مایع پخش شود.

مرحله ششم

۲ تا ۳ عدد هل را سوراخ کنید و در آب جوش بگذارید تا دم بکشد و عطر هل آزاد شود، سپس به مواد اضافه کنید و هم بزنید، برای راحتی کار می‌توانید از عرق هل استفاده کنید.

مرحله هفتم

وقتی که مایع به غلظت مناسب رسید طوری که غلیظ و سنگین شد ولی نه آنقدر که به کف قابلمه بچسبد، یعنی هنوز خاصیت روان بودن داشت و قابل فرم‌دهی بود، از روی حرارت بردارید.

مرحله هشتم

بعد کف یک سینی فلزی را کمی با کره یا روغن مایع چرب کنید و مایع را در داخل سینی بریزید و در یک جای صاف قرار دهید تا ضخامت مواد در همه قسمت‌ها یکسان باشد.

مرحله نهم

تا مایع هنوز گرم است مقداری خلال پسته و گلبرگ گل محمدی روی آن بریزید و در دمای محیط قرار دهید و چند دقیقه فرصت دهید تا کمی خودش را بگیرد.

مرحله دهم

بعد از حدودا ده دقیقه، با یک چاقوی تیز، روی نبات را برش‌هایی با شکل و اندازه دلخواه بدهید و دوباره زمان دهید تا کامل خودش را بگیرد و آماده شود، سپس نبات‌ها را از سینی جمع کنید.

مرحله یازدهم

نبات‌‌ها را در یک ظرف مناسب و در بسته قرار دهید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید و هنگام نیاز به نبات فوری یا به جای قند و شیرینی همراه با چای سرو کنید.

READ
چگونه سرکه را طعم دار کنیم/دسر

منبع :چی شی