کد خبر : 18448
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 فروردین 1402 - 12:53

آیا نرم کننده مو واقعا باعث ریزش موها می شود؟

آیا نرم کننده مو واقعا باعث ریزش موها می شود؟

از باورهای رایج در بین مردم این است که نرم کننده مو باعث ریزش مو می شود و یا ریزش موها را بیشتر می کند.

 
نرم کننده مو

از باورهای رایج در بین مردم این است که نرم کننده مو باعث ریزش مو می شود و یا ریزش موها را بیشتر می کند. در این مطلب بررسی می کنیم که آیا واقعا نرم کننده باعث ریزش مو می شود یا باور غلطی است؟

داشتن موهای لطیف و براق یکی از معیارهای زیبایی است و به طور کلی موهای سالم و درخشان تاثیر زیادی در جذاب تر به نظر رسیدن افراد دارند. زمانی که لایه بیرونی مو در اثر عوامل مختلف مانند اشعه فرابنفش خورشید، مراقبت نادرست، آلودگی، رنگ و مش های مکرر و استفاده از مواد شیمایی و حرارتی و… در معرض آسیب قرار می گیرند موها به تدریج زیبایی و براقیت خود را از دست می دهند. برای جلوگیری از این مشکل روش های درمانی زیادی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از شامپوی نرم کننده مو است.

 

آیا نرم کننده مو باعث ریزش مو می شود؟

از همین ابتدا باید خیالتان را راحت کنیم که استفاده از شامپوی نرم کننده مو باعث ریزش مو نمی شود. نرم کننده اگر به درستی روی موها استفاده شود نه تنها موجب ریزش مو نمی شود بلکه فواید زیادی برای موها دارد.

این شایعه که نرم کننده باعث ریزش مو می شود به این دلیل وجود دارد که معمولا بعد از استفاده از نرم کننده مو در حمام شاهد ریزش بیشتر موها هستیم. اما دلیل واقعی آن این است که چرخه رشد موها به این صورت است: رشد، انتقال، استراحت، ریزش

موهایی که در حمام می ریزند موهایی هستند که در فاز استراحت قرار دارند و به زودی از سرتان می ریزند.

دلیل دیگر ریزش مو این است که موها در اثر استفاده از نرم کننده، نرم شده اند و موهایی که قرار است بعد از شانه زدن بریزند در همین مرحله از سر جدا می شوند.

READ
درمان خانگی ریزش مو

 

نرم کننده چگونه باعث نرم شدن موها می شود؟

برای این که متوجه منظور ما شوید باید نحوه اثرگذاری نرم کننده روی موها را درک کنید. مو از سه بخش تشکیل شده است که بخش خارجی موها کوتیکول نام دارد و هر گونه رفتار نادرست با موها می تواند به کوتیکول آسیب برساند. لایه کوتیکول مو، یک لایه صاف و هموار نیست و از فلس های کراتینی تشکیل شده است. وقتی کوتیکول صاف باشد، موها نرم و ابریشمی می شوند و وقتی فلس ها بلند می شوند، موها کدر به نظر می رسند و بیشتر مستعد گره خوردن هستند.

نرم کننده ها برای پوشاندن و صاف کردن کوتیکول طراحی شده اند و موها را براق و قابل کنترل می کنند. به همین دلیل است که اکثر متخصصان مو استفاده از نرم کننده را بعد از شامپو توصیه می کنند!

لایه های مو

فرق بین شامپو و نرم کننده چیست؟

تفاوت اصلی شامپو و نرم کننده در این است که شامپوها حاوی مواد پاک کننده (مواد شوینده و سورفکتانت) هستند، در حالی که نرم کننده ها اینطور نیستند. در حالی که نرم کننده فاقد مواد پاک کننده هستند و بسته به نوع نرم کننده ای که انتخاب می کنید می توانند حاوی روغن ها، پروتئین ها و مواد حالت دهنده و آبرسان هستند.

 

بهتر است هنگام استفاده از نرم کننده مو این مواد با ریشه موها تماس پیدا نکند و فقط به ساقه مو مالیده شوند. بعد از حدود 5 دقیقه با دقت شسته شده و موها آبکشی شوند.

فواید نرم کننده مو برای موها

  • نرمی و خوش حالتی موها
  • از بین بردن الکتریسته ساکن موها
  • جذب بهتر محصولات درمانی
  • براق تر شدن موها
  • راحت تر حالت گرفتن موها
  • آبرسانی موها و جلوگیری از ایجاد موخوره
  • جلوگیری از گره خوردن موها و شانه پذیری راحت تر
READ
وقتی که ریزش مو ارثی نیست

 

نرم کننده مو

چطور نرم کننده مناسب موهایتان را انتخاب کنید؟ 

برای گرفتن بهترین نتیجه از شامپوی نرم کننده مو و کمتر آسیب دیدن موها بهتر است شامپوی نرم کننده ای را انتخاب کنید که با جنس و حالت موهای شما سازگار باشد.

نرم کننده ای را انتخاب کنید که حاوی روغن های طبیعی مانند آرگان، روغن بادام یا روغن فندق و مواد مغذی مانند بیوتین و کراتین باشد که برای تغذیه، آبرسانی و هیدراته نگه داشتن موها بسیار کمک کننده اند.

بهتر است از نرم کننده مو که حاوی سدیم لوریل سولفات یا سدیم لوریل اترسولفات هستند استفاده نکنید.

 

بهترین روش استفاده از نرم کننده مو برای پیشگیری از ریزش مو

نرم کننده مو یکی از محصولاتی است که همان قدر که می تواند موهایتان را سرحال و براق کند اگر به درستی استفاده نشود می تواند دشمن موهایتان باشد. نرم کننده ها اغلب حاوی روغن هستند و بافت سنگینی دارند و به هیچ عنوان نباید روی پوست سر و ریشه موها استفاده شوند. زیرا می تواند منافذ پوست سر را مسدود و باعث تجمع چربی و ریزش مو شود.

  • بهترین روش استفاده از نرم کننده به این صورت است که روی موهای تمیز استفاده شود.
  • بنابراین بعد از شستشوی موها با شامپوی معمولی، موهایتان را به خوبی آبکشی کنید و آب اضافی موها را بگیرید. جذب نرم کننده مو روی موهای خیس کمتر است.
  • مقداری نرم کننده مو را کف دست بریزید و کف دست تان پخش کنید و آن را روی ساقه موهایتان ماساژ دهید.
  • بعد از مدت حدود 5 دقیقه یا زمانی که روی خود محصول ذکر شده، موهایتان را کاملا آبکشی نمایید.
  • نکته مهم این است که از آب داغ برای شستن نرم کننده از روی موها استفاده نکنید و بهتر است از آب ولرم رو به خنک برای شستشوی موها استفاده شود.
  • پس از خروج از حمام، موهایتان را در یک پارچه نخی بپیچید تا به آرامی خشک شوند.
  • از خشک کردن موها با حوله های ضخیم و باد داغ سشوار خودداری کنید.
READ
آشنایی با داروهایی که ریزش مو می آورند/آریش وزیبایی

نرم کننده مو

عوارض نرم کننده مو

همان طور که در بالا ذکر شد اگر از نرم کننده به درستی استفاده نشود و یا از شامپوهای نرم کننده با کیفیت پایین استفاده شود، می تواند عوارضی برای موها داشته باشد.

  • بد حالت شدن موها
  • ضعیف و شکننده شدن موها
  • ایجاد حساسیت در پوست سر
  • اگر نرم کننده به مدت طولانی روی موها بماند می تواند موجب شکننده شدن موها شود.

منبع :شبره

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *