پنج نکته ی بهداشتی در مورد نحوه ی محافظت از دندانها در برابر سرما

مجموعه: بهداشت دهان و دندان تعداد بازدید: 49

این یک واقعیت است که دندان های سالم، بیشترین تاثیر را بر اعتماد به نفس ما دارد، بهمین دلیل ما توجه زیادی به دندان های خود می کنیم. همانطور که به آرامی ورود زمستان می شویم به تدریج دمای هوا کاهش می یابد و حتی در برخی مناطق در خارج از منزل به زیر سفر می رسد.
آیا می دانید که هوای سرد ممکن است شما را مستعد ابتلا به برخی از مشکلات دندان نماید؟
بعضی از ما دارای دندان های حساسی هستیم که در طول فصل زمستان، این حساسیت زیاد قطعا آزار دهنده می گردد. در این زمان از سال است که تغییر ناگهانی دما بسیار رایج است، شما ممکن است دردهای تیز، نگران کننده و یا ناراحتی خفیفی را در دندانها خود احساس کنید. در ادامه چند نکته ی بهداشتی برای محافظت از دهان و دندان در برابر سرما را برای شما توضیح می دهیم:

معاینه توسط متخصص
اگر شما به تازگی برای معاینه ی دندان های خود مراجعه نکرده اید باید به یک دندانپزشک مراجعه نمایید. حساسیت دندان های شما ممکن است به دلیل وجود ترک و یا ضعیف و یا نازک شدن مینای دندان باشد. دلایل دیگری که می تواند سبب حساسیت دندانها به هوای سرد شود، تحلیل لثه، مسواک زدن بیش از حد سفت، عفونت، التهاب لثه و ساییدن دندانها بر روی هم یا دندان قروجه (براکسیزم) است. پس از معاینه و انجام مراقبتهای لازم، شما می توانید با دنبال کردن توصیه های دندانپزشکتان از حساسیت دندان های خود در برابر سرما بکاهید.

حفظ بهداشت مناسب دهان
حساسیت دندان به سرما را می توان در خانه به راحتی درمان کرد. شما فقط باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. فراموش نکنید که بعد از غذا دندان های خود را مسواک زده( بجز زمانی که از مواد اسیدی یا مرکبات استفاده کرده اید زیرا مسواک زدن دندان بعد از مصرف این مواد باعث انحلال مینای دندان می شود) و نخ  دندان را یکبار در روز فراموش نکنید. اگر شما هنوز هم بعد از تغییرات سریع درجه حرارت، دچار درد در دندانهای خود می شوید، بهتر است خمیر دندان خود را عوض کنید.
به عنوان مثال، خمیر دندانهای حاوی پتاسیم یک راه بسیار خوب برای کمک به کاهش حساسیت دندانها است. اگر شما می دانید که با کاهش دمای هوا دچار دردهای دندانی می شوید، بهتر است حداقل یک ماه قبل از افت درجه حرارت، خمیر دندان خود را تعویض نمایید، چرا که برای دیدن تاثیرات این نوع خمیر دندانها به زمان بیشتری نیاز است. این نوع از خمیر دندانها مناطق عاج و یا ریشه را که به دلیل پوسیدگی در معرض قرار گرفته اند، را دپلاریزه می کند، به همین دلیل است که به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به تاثیر کامل آن نیاز می باشد. یکی دیگر از انتخابها استفاده از خمیر دندانهای ضد حساسیت مبتنی بر کلسیم است. کلسیم با اتصال به منافذ باز در دندان سبب تسکین فوری درد نسبت به سرما می شود. این روش تقلیدی از روشهای طبیعی بدن در رمینرالیزاسیون دندانها است، در نتیجه از انتهای اعصاب حساس در دندان های شما محافظت می کند. همچنین، مطمئن شوید که برس مسواک شما دارای الیاف نرمی باشد.

آب کافی بنوشید

اگر نوشیدن آب را در زمستان فراموش می کنید، باید بدانید که هیدراته ماندن در زمستان به همان اندازه ی ماه های گرم تابستان مهم است. کارشناسان توصیه می کنند که حداقل ۲ لیتر آب در روز بنوشید. این نه تنها به حفظ سلامت مغز و بدن کمک می کند بلکه برای سلامت دندان ها ضروری است، با مصرف آب کافی اطمینان حاصل می‌شود که لثه ها و دندانها مرطوب هستند.همچنین، با نوشیدن آب کافی، بدن شما بزاق بیشتری تولید می‌کند، که به خصوص در ماه های سرد مهم است، زیرا بزاق دهان در معرض هوای سرد، خشک می شود و بدون بزاق کافی، باکتریها به صورت تصاعدی در دهان ما رشد می کنند.
مصرف نوشیدنی های شیرین راه حل خوبی برای هیدراته ماندن نیست زیرا شکر به تکثیر باکتریها کمک می کند. آب خالص و البته چای مورد علاقه تان روش خوبی برای هیدراته شدن است، علاوه بر این، اگر دندان های شما به سرما حساس می باشند باید از مصرف غذاهای اسیدی که می توانند به حساسیت دندانها کمک کرده و یا آن را تشدید کنند، اجتناب کنید.

زمان توقف در خارج از منزل را کاهش دهید
اگر دمای بیرون از خانه در حد انجماد است و شما می دانید که دندانهایتان نسبت به سرما حساس هستند، باید زمانی را که در خارج از منزل صرف می کنید، محدود نمایید. مانند هر ماده ی دیگری مواد دندانی ما نیز با تغییر دما منقبض و منبسط می شود. تغییرات ناگهانی درجه حرارت می تواند به شکستگی‌های مو مانندی در سطح دندانهای ما منجر شود. این ترکهای ریز میتواند حساسیت دندانها را به تغییر درجه حرارت بیشتر کند.
در صورتی که شما مجبور به رفتن به خارج از خانه هستید، شال یا روسری را طوری در اطراف دهان دهان خود بپیچید که این ناحیه را گرم نگه دارد.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

رژیم غذایی شما با بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی شما در ارتباط است. ذکر این نکته ضروری است که شما باید از مصرف غذاهای اسیدی اجتناب کنید، اما اجازه دهید به جزئیات بیشتری در مورد رژیم غذایی بپردازیم.
نه تنها آنچه که می خورید اهمیت دارد، بلکه زمان خوردن غذا نیز مهم است، تبعیت از یک رژیم غذایی سالم به شما برای محافظت از دندانهایتان در برابرهوای سرد کمک می کند. قبل از اتخاذ هر تصمیمی در مورد رژیم غذایی‌تان، با پزشک مشورت کنید و توصیه های او را زمان انتخاب مواد غذایی در ذهن خود نگه دارید.
به طور کلی، شما می توانید از گروه های غذایی زیر در وعده ها و میان وعده های خود استفاده کنید: سبزیجات، میوه جات، غلات کامل، گوشت گاو بدون چربی، مرغ بدون پوست و ماهی، لوبیا و نخود ، محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب.
برای حفظ سلامت دندانها محدود کردن تعداد وعده های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است، دلیل آن اینست که خوردن مکرر تنقلات برای دندان ها می تواند از وعده های غذایی منظم بسیار خطرناک تر باشد. شما ممکن است تعجب کنید اما در وعده های غذایی منظم، بزاق بیشتری تولید می شود که باقیمانده های مواد غذایی را از دهان شسته و اثرات مواد اسیدی را کاهش می دهد.
در حالی که استفاده ی مکرر از تنقلات،  با تولید بزاق به مراتب کمتری همراه است، ایجاد محیط اسیدی در دهان می تواند دندان های شما را تخریب کرده و موجب ایجاد حفره شود.
ما واقعا امیدواریم که این نکات به شما برای محافظت دندان های خود در برابر سرما کمک کند. کسب اطلاعات کافی در مورد این موضوع از طریق تحقیقات آنلاین، یک راه عالی برای برطرف نمودن برخی نیازهای شماست. در پایان، به یاد داشته باشید که “دندانپزشکی گران نیست، بلکه غفلت از رسیدگی به بهداشت دهان و دندان برای شما گران تمام می شود.

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “پنج نکته ی بهداشتی در مورد نحوه ی محافظت از دندانها در برابر سرما”

قالب تفریحی