کد خبر : 8487
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 17:19

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم/روانشناسی

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم/روانشناسی

مهمترین عواملی که باعث اجرا نشدن برنامه درسی دانش‌آموزان می‌شود، این است که آنان برنامه‌های خود را ساعتی یا روزانه تنظیم می‌کنند یا بهتر بگویم واحد زمانی برنامه ریزی را ساعت به ساعت یا روز به روز در نظر می‌گیرند. این گونه برنامه‌ها اشتباهاتی دارند چرا که در زندگی روزانه ما استثناهای زیادی وجود دارد

مهمترین عواملی که باعث اجرا نشدن برنامه درسی دانش‌آموزان می‌شود، این است که آنان برنامه‌های خود را ساعتی یا روزانه تنظیم می‌کنند یا بهتر بگویم واحد زمانی برنامه ریزی را ساعت به ساعت یا روز به روز در نظر می‌گیرند. این گونه برنامه‌ها اشتباهاتی دارند چرا که در زندگی روزانه ما استثناهای زیادی وجود دارد وآنها باعث می‌شوند که ما نتوانیم هرروز دریک ساعت مشخصی همان کار را انجام دهیم.

زمانیکه برنامه ما در یک روز به دلیل حوادث و یا کارهای پیش بینی نشده، اجرا نشود برای همیشه روی کاغذ باقی می‌ماند.

به نظر اینجانب بهترین برنامه، یک برنامه هفتگی است، برنامه یک هفته‌ای مناسب ترین و بهترین برنامه است در این برنامه می‌توانیم ضعف‌ها و قوتهای روزهای بعد را جبران کنیم.

از محاسنات برنامه هفتگی این است، هنگامی که ساعات مطالعه دروسی مختلف را درطول هفته جمع آوری می‌کنید. تازه متوجه می‌شوید که آیا درسی را بیش از اندازه لازم مطالعه کرده‌اید یا نه؟ در مقابل زمانیکه کار خود را روزانه بررسی می‌کنید متوجه یک جانبه گری‌ها و اشکالات کلی کارتان نمی‌شوید. اما وقتی عملکرد خود را در طول هفته بررسی می‌کنید تا حدود زیادی تعادل و عدم تعادل کارها یتان مشخص می‌شود.

شما در برنامه ریزی می‌توانید هر درسی را به طور متعادل و به اندازه اهمیت همان درسی مطالعه نمایید و با توجه به نقاط قوت و ضعفتان در آن درس و اهمیتی که در کنکور دارد ساعت مطالعه آن درس را تنظیم کنید.

READ
با تاثیرات منفی اینترنت بر کودکان بیشتر آشنا شوید

روزگار دریایی است که کشتی زندگی مابرروی آن به طرف ساحل مقصود می‌رود. این دریا همیشه جزومد است اگر امروز آرام باشد فردا طوفانی است. وقتی آرام است از فرصت استفاده کنیم واز آن به بهترین شکل بهره ببریم.

در برنامه ریزی اصلی ترین نقش به عهده چه کسی است؟

داوطلب گرامی این را بدان که هیچ کس نمی‌تواند به خوبی و با دقت مثل خودتان شما را بشناسد و برای شما برنامه ریزی کند.

معمولاً داوطلبانی که به ما مراجعه می‌کنند. انتظار دارند طوری برنامه آموزش آنها را تنظیم کنیم که حتماًموفق شوند. توجه دانش‌آموزان را در برنامه ریزی به نکات زیر جلب می‌کنیم:

اولاً هیچ کس به اندازة خود شما دلسوز و نگران سرنوشت شما نیست.

ثانیاً هیچ کس به اندازة شما از جزئیات کارتان آگاه نیست و ویژگیهای شما را کسی مثل خودتان نمی‌شناسد پس این شما‌اید که می‌توانید به خوبی و با دقت برای خودتان برنامه ریزی کنید.

با توجه به موارد بالا که ذکر کردیم گاهی مشاهده شد که خیلی از مشاورین ما برای تمام افراد از قبل یک نسخه برنامه آماده شده در دست دارند که شبیه به هم می‌باشند و به هر نفر یک برگه از این نسخه‌ها می‌دهند اما این کار صحیح نیست. چرا که گفتم افراد به دلایل زیادی با هم تفاوت دارند که در قسمت گذشته به آن اشاره کردیم.

READ
نحوه درست کردن پای سیب هلندی/شیرینی

توصیه می‌کنیم به دانش‌آموزان عزیز که حتماً این دو مورد را در نظر داشته باشید:

1- در برنامه ریزی خود شما‌اید که از جزئیات کارتان آگاهی دارید ونگران سرنوشت خود هستید.

2- در کنکور رقیب اصلی شما، خود شمااید نه دیگران، شما در طول سال باید با خودتان رقابت کنید یعنی هر روزتان از روز قبل و هفته قبل بهتر باشد باز تأکید می‌کنیم! سالمترین، صحیح ترین ومؤثرترین نوع رقابت، رقابت انسان با خودش است شما باید دائماً تلاش کنید قابلیتها وتوانایی‌های خود را بالا ببرید.

در برنامه ریزی حتماً به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به تغییرات کتابهای درسی که تقریباً هر ساله در آموزش وپرورش صورت می‌گیرد و بخشی از کتب درسی حذف می‌گردد یا اضافه می‌شود. کتابهای دوره دبیرستان، تنها منبع اصلی طراحی و استخراج تستهای کنکور می‌باشند بدین تربیت در برنامه ریزی درسی خود حتماً در اولین گام به جمع آوری کتابهای دوران دبیرستان بپردازید.

ودر حرکت دوم با توجه به اینکه قرار است در سال 89 مراکز پیش دانشگاهی را جمع کنند به سال چهارم اهمیت بیشتری بدهید در گام سوم جهت تست‌زدن از آزمون‌های سالهای قبل استفاده نمائید چرا که این گونه تستها استاندار هستند.

منبع:بیتوته

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *