کد خبر : 20084
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 22:30

سندروم اتللو چیست و چگونه درمان می شود؟

سندروم اتللو چیست و چگونه درمان می شود؟

احتمالاً شنیدن سندروم اتللو، شخصیت اصلی نمایشنامه ی اتللو از شکسپیر را در ذهن شما زنده می‌کند و اتفاقاً به جای درستی فکر کردید،نام بعضی از بیماریها و اختلالات از شخصیت های کارتونی یا واقعی بر گرفته می شود؛ مانند سندروم هایی از قبیل، سندروم موگلی، سندروم افلیا، سندروم آلیس در سرزمین عجایب ،سندروم عقده سیندرلا. سندروم هاکلبری فین،سندروم پیتر پن

 

سندروم اتللو و درمان آن

احتمالاً شنیدن سندروم اتللو، شخصیت اصلی نمایشنامه ی اتللو از شکسپیر را در ذهن شما زنده می‌کند و اتفاقاً به جای درستی فکر کردید،نام بعضی از بیماریها و اختلالات از شخصیت های کارتونی یا واقعی بر گرفته می شود؛ مانند سندروم هایی از قبیل، سندروم موگلی، سندروم افلیا، سندروم آلیس در سرزمین عجایب ،سندروم عقده سیندرلا. سندروم هاکلبری فین،سندروم پیتر پن

نام این سندروم نیز از شخصیت نمایشنامه ی “اتللو” شکسپیر گرفته شده است،فرد مبتلا به سندروم اتللو به طور مداوم در این اندیشه است که همسرش در حال خیانت به او است و توهماتی حسادت گونه و قوی و غیر منطقی در ذهن دارد،به همین دلیل نام این سندروم را از این نمایشنامه اقتباس کرده اند؛ زیرا اتتلو نیز فکر میکرد همسرش دزدمونا به او خیانت می کند و به او مشکوک شد، در نهایت بدون اینکه از او بپرسد یا موضوع را با او در میان بگذارد همسرش را به قتل میرساند.

او بعد از کشتن دزدمونا میفهمد که  بی گناه او را کشته است و به وقاداری دزدمونا پی میبرد، سپس دچار حسرت و پشیمانی می شود تا حدی که در فکر خودکشی می رود و در اخر خودش را نیز میکشد.

سندروم اتللو چیست و چگونه درمان می شود؟

بخشی از نمایش نامه شکسپیر

«شیطان نیز هنگامی که می خواهد کسی را به کار زشت و بدی وادار کند، ابتدا آن کار را به شکلی ملکوتی جلوه می دهد،من هم از استادم به خوبی یاد گرفته ام.»

این مقاله درباره ی اختلال افرادی همانند اتللو است که در ادامه اطلاعات بیشتری از این اختلال “سندروم اتللو”در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سندروم اتللو چیست؟

سندروم اتللو یا حسادت هذیانی ،یکی از سندروم های رایج در میان مردم است که نشات گرفته از اختلال و مشکلی در سلامت روان میباشد،افرادی که مبتلا به سندروم اتللو هستند همواره در توهم و تفکر این هستند که همسرشان در حال خیانت به آنهاست یا قصد خیانت دارد.

این افراد در واقع حسادت خود را مانعی برای خیانت همسرشان می بینند ؛به این صورت که آنها حسادت را نشانه ی دوست داشتن زیاد و نوعی ابراز علاقه میدانند که میتواند توجه همسرشان را جلب کند و مانع خیانت انها شود، غافل از اینکه این عقیده کاملاً اشتباه است و حتی برعکس باعث بدتر شدن اوضاع نیز ممکن است بشود.

توهمات حسادت که افراد مبتلا به سندروم اتللو دچار آن هستند به قدری قوی و غیر منطقی اند که ممکن است باعث خشونت نیز بشود،سندروم اتللو اگر پیشرفت کند و به وضعیت حاد خود برسد ممکن است منجر به قتل یا خودکشی شود و در سطح های معمولی تر آن باعث ایجاد مشکل در روابط زناشویی میشود. سندروم اتللو با برخی بیماری های روانی مانند،اختلالات اضطرابی ، اسکیزوفرنی و اختلالات شخصیت ارتباط دارد.

READ
به هیچ وجه کلم خام نخورید

این سندروم نام‌های دیگری نیز دارد که کمتر شناخته شده اند مانند : سندروم حسادت اروتیک

و حسادت جنسی.

سندروم اتللو چیست و چگونه درمان می شود؟

احتمال ابتلا به سندورم اتللو در چه سنی بیشتر است؟

این سندروم در اواخر دوره ی جوانی اغاز و در بزرگسالی شیوع میابد،طبق امار ، 77 درصد افرادی که دچار این بیماری شده اند ؛دارای مشکل در یکی از لوب های پیشانی خود بوده اند،همچنین در مردان سالخورده که با اختلال عصب شناختی مواجه اند درصد ابتلا بیشتر است.

عوامل زمینه ساز سندروم اتللو

احتمال رخداد سندروم اتللو در هر کسی وجود دارد اما گروههایی از مبتلایان به برخی اختلالات وجود دارند که قسمت عمده ی آمار مبتلایان به سندروم اتللو را تشکیل می‌دهند،در ادامه به این گروه ها که احتمال ابتلا به سندروم اتللو در انها وجود دارد خواهیم پرداخت.

افرادی که مشکل اختلال اضطراب دارند

اختلال اضطراب در افرادی که احساس ناامنی شدید و عزت نفس بسیار پایینی دارند رخ می دهد که می تواند به شکل سندروم اتللو ظاهر شود.

اسکیزوفرنی

مطالعات زیادی در خصوص ارتباط سندروم اتللو و اختلال شخصیت انجام گرفته که نشان می دهد ،مرزها و نشانه های مشترکی این اختلال ها با یکدیگر دارند که این نشانه های مشترک در اختلالاتی مانند پارانوئید و اختلال شخصیت مرزی بیشتر دیده می شود.

اختلال سوء مصرف مواد

پژوهش ها نشان می دهند که حدود ۳۴ درصد افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل، نشانه هایی از سندروم اتللو در خود داشتند.

آسیب ها و بیماری های مغزی

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن هستند که آسیب ها و مشکلاتی که مربوط به نواحی مختلف سر میشود و بیماری هایی مانند هانتینگتون و پارکینسون می‌توانند با سندروم اتللو در ارتباط باشند.

علائم ابتلا به سندروم اتللو

شاید به نظرتان بیاید که سندروم اتللو  تنها اختلال و مشکلی است که در فرد وجود دارد، اما اینگونه نیست و بینش شما نسبت به این سندروم باید جدی تر باشد زیرا نشانگر مشکلات روانی عمیق و جدی تری در فرد است،افراد دچار سندروم اتللو به یقین اطمینان دارند که شریک زندگی شان مرتکب خیانت به آنها شده است ؛ این باور از افکارشان ،به رفتارشان منتقل می شود و در عمل و حرکات انها نیز تاثیر میگذارد.

در ادامه به برخی از این رفتارها و علائم در فرد مبتلا به سندروم اتللو می پردازیم:

  • محدودیت قائل شدن برای همسر در شبکه های اجتماعی
  • چک کردن پنهانی حساب های کاربری در فضاهای مجازی
  • جستجو در وسایل شخصی همسرش برای پیدا کردن مدارک خیانت
  • غافلگیر کردن همسرش در خانه، محل کار یا سایر مکان ها با حضور در ساعت های غیر معمول
  • تهدید همسر و رفتار خشونت آمیز
  • خشونت در رفتار با همسرش
  • قانع نشدن و بی توجهی به شواهدی بسیار که بر نادرست بودن افکارشان تاکید میکند
  • باج گیری عاطفی
  • محدود کردن همسر برای حضور در جمع های خانوادگی و دوستانه
  • کنترل فعالیت های خارج از خانه همسرش و به شدت محدود کردن او
  • مشکوک و بدگمان بودن به فردی که همسرش با او مکالمه تلفنی یا متنی دارد
  • متهم کردن همسرش با لحنی تند و باز جویانه
  • تمرکز دقیق و مداوم روی همسر برای جستجوی نشانه های تصمیم او برای خیانت
  • انجام اعمالی که باعث اسیب رساندن به خود فرد میشود که درجه ی اخر ان اقدام به خودکشی است.
سندروم اتللو چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا سندروم اتللو قابل درمان است ؟

خوشبختانه باید گفت که نظر روانشناسان درباره درمان سندروم اتللو مثبت است و کافی است فرد مبتلا با میل خود به روانشناس یا نوروتراپیست مراجعه کند.

READ
سندروم مارفان چیست؟

نوروفیدبک نام یکی از روش های نوین درمان اختلالات روحی روانی است که تا کنون تاثیرات قابل توجه و با ارزشی روی درمان و بهبود اختلالات عصبی داشته است،در روش درمانی نوروفیدبک ،فرد مبتلا، مشکلات روحی روانی خود را حل میکند و به نوعی مغز خود را از افکار نادرست خالی میکند..

نوروفیدبک یک روش غیر تهاجمی و طبیعی است که بدون واسطه و به صورت مستقیم روی عملکرد مغز اثر می گذارد؛ در این درمان فرد میتواند با شناسایی و تمرکز روی امواج مغزی خود، عملکرد مغز خود را کنترل کند،اعمال درمان نوروفیدبک نیاز به مشورت با متخصص و روانپزشک دارد. در آخر باید این هشدار را داد که اگر حسادت بیمار جدی گرفته نشود ؛در صورت عدم درمان ،سندروم به وضعیت حاد میرسد که ممکن است به خودکشی و حتی قتل منجر شود. پس باید برای مقابله با این بیماری سعی در برطرف کردن کمبود های زندگی خود کنید تا از حسادت دور شده و بتوانید با اعتماد و افتخار به خودتان با کمک درمانگر بهبودتان را رقم بزنید.

از درمان های دیگر موجود برای درمان سندروم اتللو ؛روش رفتاری درمانی شناختی CBT است  که در این روش به افراد کمک می شود تا واقع بینانه تر خودشان ، زندگیشان و دنیا را ببینند.

حسادت افراطی ای که در مبتلایان به این سندروم وجود دارد ، منجر به ایجاد حس مالکیت در آنها می شود. این احساس مالکیت در روابط زناشویی باعث مشکلات متعددی می گردد ؛زیرا فرد مبتلا که این احساس غیر منطقی در او شکل گرفته است ، در رفتاراش رفته رفته ،خشونت وتعقیب آزار و اذیت نسبت به همسرش دیده میشود.

درمان اتللو شامل درمان فردی و خانوادگی میشود،همچنین برنامه های درمانی سرپایی و بستری برای مبتلا به حسادت هذیانی وجود دارد تا بر تمایلات کنترل کننده و بی اعتمادی خود غلبه کند،گاهی نیز داروهای ضد روان پریشی برای افراد مبتلا توسط روانپزشک تجویز می شود.

READ
سردرد و خستگي حاصل نخوردن وعده سحري

در انتها باید گفت که درمان این سندروم روی افرادی موثر واقع می شود که خودشان نیز قصد درمان و رهایی از مشکل خود را دارند و با اعتماد به نفس و میل؛ به روند درمان خود می پردازد.

نکاتی برای کمک به افراد مبتلا به سندروم اتللو

  • به فرد مبتلا اطمینان بدهید که خیر خواه او هستید.
  • به نگرانی های او اهمیت بدهید ؛هرچند برایتان غیرمنطقی و غیر قابل درک باشد.
  • عجول نباشید و زود ناامید نشوید تا کم کم بیمار به شما اعتماد کند.
  • بیمار نمی تواند دلایل منطقی را بپذیرد پس از قانع کردن او دست بردارید.
  • سعی کنید از کاری که به شک که او دامن می زند اکیدا پرهیز کنید؛ زیرا او به صورت غیر ارادی جزئیات حرکات شما را زیر نظر دارد.
  • از صحبت های پنهانی بپرهیزید زیرا افکار و توهمات او را بسیار قوی می کند.
  • به بیمار توهین نکنید و اورا مورد سرزنش و تمسخر قرار ندهید زیرا طبیعی است که رفتارهای آزاردهنده از خود نشان دهد.
  • هرچه بیشتر سعی در درک او کنید.

در انتهای روند درمان فردی که مبتلا به سندروم بوده است ،هنگامی که به وضعیت طبیعی و نرمال برمی گردد از رفتار گذشته خود پشیمان میشود و احساس خجالت و شرم می کند.

در این شرایط اگر از او حمایت صورت نگیرد ممکن است رفته‌رفته دچار انزوا و تنهایی شود.

بنابراین لازم است صبر و تحمل و همراهی بالایی به خرج دهید تا فرد این دوره را به خوبی پشت سر بگذارد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با سندروم اتتلو آشنا کنیم ،در ابتدای مقاله مقدمه‌ای برای شناخت این سندروم ارائه دادیم و در ادامه مقاله به چیستی ،عوامل زمینه ساز و همچنین راه های درمانی این سندروم پرداختیم ،امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید درک بیشتری از فردی که دچار این سندروم شده است  داشته باشید و با آرامش کامل به عنوان دوست و خیرخواه به کمک او بشتابید.

منبع :تاپنا ز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *