کد خبر : 19961
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 خرداد 1402 - 20:04

درباره ناخنک چشم چه می دانید؟

درباره ناخنک چشم چه می دانید؟

اشعه ماورا بنفش و همچنین باد شدید و گرد و خاک با تحریک چشم در ایجاد ناخنک چشم موثر است

 

یک فوق تخصص شبکیه چشم گفت: اشعه ماورا بنفش و همچنین باد شدید و گرد و خاک با تحریک چشم در ایجاد ناخنک چشم موثر است و اغلب در افرادی که بسیاری از وقت خود را خارج از منزل به ویژه در آب و هوای آفتابی سپری می کنند بیشتر دیده می شود بنابراین توصیه می شود افرادی که در مناطق آفتابی هستند حتما از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند.
درباره ناخنک چشم چه می دانید؟

 دکتر پژواک آزادی با بیان اینکه ناخنک چشم در کودکان نادر است گفت:در بعضی مطالعات شیوع ناخنک در مردان بیشتر از زنان گزارش شده که ممکن است به دلیل تماس بیشتر مردان با اشعه ماورا بنفش نور خورشید باشد ضمن اینکه کشاورزان، کارگران ساختمانی، ماهیگیران و افرادی که نزدیک خط استوا زندگی می‌کنند نیز به علت حضور دائم و طولانی مدت در فضای باز مستعد ابتلا به ناخنک هستند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه ناخنک یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم روی سیاهی چشم کشیده می‌شود گفت: این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت همبندی و رگ‌های ملتحمه است که به علت وجود رگه‌های زیاد معمولاً صورتی و قرمز رنگ است و گاهی ملتهب شده و موجب سوزش یا خارش و اشک ریزش میشود.

به گفته او ناخنک شایع‌ترین عارضه چشمی بعد از آب مروارید است که می‌تواند کوچک باشد یا اینکه به اندازه‌ای رشد کند که با بینایی تداخل پیدا کند.

دکتر آزادی با بیان اینکه بعضی از انواع ناخنک در طی زمان رشد می‌کند و بعضی از انواع آن‌ها پس از مدتی متوقف می‌گردد گفت: در مراحل اولیه که ضایعه کوچک است و روی قرنیه چشم را نگرفته است علائم بیماری نیز خفیف است، ولی به تدریج باعث خارش، سوزش و قرمزی چشم میشود و در موارد پیشرفته‌تر سبب تاری دید در بیمار می‌گردد.

وی همچنین افزود: ناخنک در افرادی که از لنز طبی و یا رنگی استفاده می‌کنند باعث عدم ثبات لنز بر روی چشم شده و سبب ناراحتی چشم در زمان استفاده از آن می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این بیماری با نفوذ تدریجی به سمت مردمک کاهش بینایی را سبب می‌شود گفت: آستیگماتیسم از عوارض دیگر آن است که در افرادی که ناخنک دارند معمولاً ورود آب به چشم باعث تحریک و ایجاد قرمزی می‌شود بنابراین ضروری است این افراد دقت کنند حتی امکان آب به چشمشان نرود.

دکتر آزادی با اشاره به اینکه ناخنک با معاینه چشم تشخیص داده می‌شود و معمولاً آزمایش خاصی لازم نیست گفت: اگر ناخنک کوچک باشد و باعث سوزش و قرمزی نشود نیازی به درمان ندارد، اما اگر ملتهب گردد و سوزش و قرمزی داشته باشد مصرف قطره‌های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود و در مواردی که ناخنک علائم شدیدی دارد میتوان با نظر پزشک یک دوره درمان با قطره‌های استروئیدی انجام داد.

به گفته این پزشک متخصص در مواردی که ناخنک به اندازه‌ای بزرگ شده باشد که باعث بسته شدن مسیر بینایی گردد یا ظاهر خوشایندی نداشته باشد می‌توان آن را به روش جراحی برداشت و با استفاده از عینک‌های محافظتی و سر گذاشتن کلاه لبه دار از عود کردن آن پس از جراحی جلوگیری کرد هرچند که با همه این تدابیر در درصدی از بیماران احتمال عود ناخنک غیر قابل اجتناب می‌باشد.

وی یادآور شد استفاده از قطره نفازولین چشمی که باعث از بین رفتن قرمزی چشم میشود نه تنها باعث جلوگیری از پیشرفت ناخنک نمی‌شود بلکه برخی از پزشکان معتقدند که این دارو ممکن است اثر معکوسی داشته باشد.

منبع :پارسينه

READ
گوجه فرنگي را کباب نکنيد /سلامت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *