کد خبر : 19352
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 18:59

علائم جنین مرده در رحم

علائم جنین مرده در رحم

مرگ جنین داخل رحمی (IUFD) اصطلاح پزشکی برای جنینی است که در هفته بیستم یا سه ماهه دوم بارداری یا بعد از آن می میرد. IUFD با سقط جنین که قبل از هفته بیستم بارداری اتفاق می افتد متفاوت است.

علائم مردن جنین در شکم نی نی سایت علائم جنین مرده در شکم در سه ماه اول نی نی سایت علائم مردن جنین در شکم در سه ماه دوم علائم جنین مرده در ماه نهم علائم جنین مرده در هفته 21 نی نی سایت علائم مرگ جنین در سه ماهه دوم نی نی سایت جنین مرده ولی خونریزی ندارم اگر جنین در شکم بمیرد مادر خونریزی میکند

مرگ جنین داخل رحمی (IUFD) اصطلاح پزشکی برای جنینی است که در هفته بیستم یا سه ماهه دوم بارداری یا بعد از آن می میرد. IUFD با سقط جنین که قبل از هفته بیستم بارداری اتفاق می افتد متفاوت است.

دسته بندی مرگ جنین

سه دسته از مرگ جنین داخل رحمی وجود دارد که مشخصه آن زمان مرگ جنین در رحم و میزان مرگ جنین در دوران بارداری است:

???? مرده زایی زودهنگام: بین هفته ۲۰ تا ۲۷ بارداری اتفاق می افتد

???? مرده زایی دیرهنگام: بین هفته های ۲۸ تا ۳۶ بارداری اتفاق می افتد

???? مرده زایی ترم: در هفته ۳۷ بارداری یا بعد از آن اتفاق می افتد

دلایل مرگ جنین در شکم مادر

مرده زایی علل زیادی دارد، مانند عفونت، مشکلات مربوط به بند ناف و/یا جفت، و به طور کلی عوارض زایمان. توجه به این نکته مهم است که برخی از موارد IUFD ممکن است هیچ دلیل ظاهری نداشته باشد. IUFD ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال، پزشکان می توانند عوامل خطر مرگ داخل رحمی جنین را شناسایی کنند و اطمینان حاصل کنند که مادر باردار به درستی تحت نظارت، تشخیص و درمان هر گونه عارضه ای است که ممکن است این خطرات را افزایش دهد. متأسفانه، برخی از موارد مرگ جنین داخل رحمی ممکن است به دلیل عدم مراقبت های دوران بارداری توسط پزشکان ایجاد شود. اگر یک متخصص پزشکی در غربالگری، تشخیص یا درمان هر یک از عوامل خطر منجر به مرده زایی ناکام باشد، ممکن است سهل انگاری پزشکی در نظر گرفته شود.

علائم جنین مرده در شکم

علائم جنین مرده در شکم، بستگی به مرحله بارداری دارد. در مراحل اولیه بارداری، علائم جنین مرده برای مادر ممکن است کاملاً نامشخص باشد و ممکن است فقط با یک بارداری طبیعی همخوانی داشته باشد. اما در مراحل بعدی بارداری، ممکن است علائم جنین مرده مشخص شود و عبارت باشد از:

READ
بهترین زمان کشیدن دندان عقل

???? قطع شدن حرکات جنین: ممکن است حرکات جنین درون شکم کاهش یابد یا متوقف شود. بسیاری از زنان باردار ابتدا متوجه می شوند که نوزادشان آنقدر که باید حرکت نمی کند یا لگد نمی زند. در هفته ۲۸ بارداری، پزشکان ممکن است شمارش تعداد دفعات حرکت کودک در رحم را توصیه کنند. تعداد دفعات حرکت جنین می تواند به سن بارداری کودک بستگی داشته باشد.

???? کاهش سایز شکم: در بارداری‌های پیشرفته‌تر، احتمالاً می‌توانید شکم خود را با شکم یک بارداری سالم مقایسه کنید و متوجه شوید که سایز شکم شما کاهش یافته است.

???? تغییرات در ضربان قلب جنین: در صورتی که جنین درون رحم مرده باشد، ضربان قلب آن به صورت کامل قطع خواهد شد.

???? خروج مایعات قهوه‌ای: در برخی موارد، ممکن است مایعات قهوه‌ای از دهان رحم خارج شود که نشان دهنده مرگ جنین است.

???? نشانه‌های عفونت: در بعضی موارد، ممکن است برای مادر علائمی مشابه عفونت یا عفونت تناسلی بیماری‌ها بروز کند که در واقع نشان دهنده مرگ جنین است.

بقیه علائم شایع مرگ جنین داخل رحمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

???? گرفتگی

???? تب

???? درد در ناحیه شکم

???? ناراحتی کلی

???? خونریزی واژن

تشخیص مرگ جنین داخل رحمی

تنها راه برای تایید تشخیص مرگ داخل رحمی مراجعه به متخصص زنان و زایمان است. پزشک شما قادر خواهد بود علائم شما را بررسی کند و آزمایشاتی را برای بررسی علائم حیات در رحم انجام دهد.

آزمایش

آزمایش های تشخیصی مورد استفاده برای تشخیص مرده زایی عبارتند از:

???? مشخصات بیوفیزیکی: ترکیبی از سونوگرافی و تست های بدون استرس برای نظارت بر علائم حیاتی جنین

???? تست بدون استرس: مانیتوری که برای بررسی ضربان قلب جنین به جنین متصل می شود

???? اولتراسوند: تصویربرداری که به دنبال علائم حیات و حرکت در خود رحم است

???? سرعت سنجی داپلر شریان ناف: بررسی می کند که خون بند ناف به درستی جریان دارد

پزشکی

اگر مرگ جنین داخل رحمی اتفاق بیفتد، والدین آینده احساس شوک و غم بزرگی میکنند. پزشکان مادر باردار را به شدت تشویق می کنند تا بخشی از فرآیند تشخیص مرگ جنین داخل رحمی باشد و ببیند که جنین دیگر ضربان قلب ندارد تا بتوانند از دست دادن فرزند خود را از نظر احساسی پردازش کنند.

READ
بيماري ماشين گرفتگي

پزشکان همچنین ممکن است آزمایشاتی را روی مادر انجام دهند، جفت را بررسی کنند، و با اجازه والدین کالبد شکافی پس از مرگ را برای تعیین علت مرگ انجام دهند. هدف این آزمایش‌ها یافتن علت مرگ داخل رحمی جنین نیست، بلکه به طور بالقوه مانع از تجربه مجدد IUFD توسط مادر در آینده می‌شود.

عوامل خطر مرگ داخل رحمی جنین

چندین عامل خطر شناخته شده وجود دارد که ممکن است منجر به عوارضی شود که منجر به مرگ جنین داخل رحمی می شود. این عوامل خطر می توانند بر اساس اینکه مستقیماً بر جنین یا مادر تأثیر می گذارند متفاوت باشند. عوامل خطر مرگ داخل رحمی جنین عبارتند از:

???? دیابت بارداری

???? فشار خون بالا (فشار خون بالا)

???? سن مادر ۳۵ سال یا بیشتر (سن مادری پیشرفته)

???? جنین های متعدد در رحم

???? چاقی

???? مرده زایی یا سقط جنین قبلی

???? استفاده از الکل، مواد مخدر یا تنباکو در دوران بارداری

پیگیری رشد کودک

اگرچه برخی از موارد مرگ داخل رحمی جنین قابل پیشگیری نیستند و هیچ توضیحی ندارند، برخی از عوامل خطر ذکر شده در بالا قابل کنترل یا نظارت هستند. اگر حاملگی پرخطر در نظر گرفته می‌شوید، مهم است که به طور منظم در معاینات قبل از تولد با پزشک خود شرکت کنید تا رشد کودک خود را پیگیری کنید. به همین دلیل معمولاً نمی توان از مرده زایی جلوگیری کرد. این اغلب به این دلیل رخ می دهد که جنین به طور طبیعی رشد نمی کرد.

سلامت مادر

به طور کلی، بهبود سلامت شما، از جمله مدیریت شرایط از قبل موجود و انتخاب های سبک زندگی، شانس بارداری موفق را افزایش می دهد. همچنین اگر زمانی که می دانید در معرض خطر هستید، از طریق سونوگرافی های معمول و یا پایش ضربان قلب جنین به دقت تحت نظر باشید، احتمال مرده زایی نیز کمتر است. اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما مشکلی پیدا کند، در صورت لزوم می‌تواند نوزاد شما را زود به دنیا بیاورد.

READ
بهترین زمان کشیدن دندان عقل

 منبع :چی شی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *