کد خبر : 19251
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 10:34

تغذیه در دوره ی بارداری

تغذیه در دوره ی بارداری

در دوره ی بارداری، چربی های غذایی انرژی تولید می کنند و به ساخت اندام های جنین و جفت کمک می-کنند. اغلب چربی ها و روغن های غذایی باید دارای منشأ گیاهی باشند و چری های جامد، همانند چربی های دارای منشأ حیوانی باید محدود شوند.
چرا ویتامین ها و مواد غذایی در رژیم غذایی

تغذیه در دوره ی بارداری

پنج گروه غذایی کدام هستند؟
آیا روغن و چربی ها بخشی از رژیم غذایی سالم هستند؟ تغذیه در دوره ی بارداری
چرا ویتامین ها و مواد غذایی در رژیم غذایی اهمیت دارند؟
چطور می توان مقادیر اضافی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوره ی بارداری را دریافت نمود؟
اسیدفولیک چیست و روزانه چه مقدار مورد نیاز است؟
چرا آهن در دوره ی بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار نیاز است؟
چرا کلسیم در دوره ی بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار نیاز است؟
چرا ویتامین D در دوره ی بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار نیاز است؟
من چقدر باید در دوره ی بارداری چاق شوم؟
آیا اضافه وزن و چاقی می تواند بر بارداری تأثیر داشته باشد؟
آیا خوردن چای می تواند بر بارداری تأثیر داشته باشد؟
مزایای استفاده از ماهی و صدف در رژیم غذایی در دوره بارداری چیست؟
چه نکاتی را باید در مورد مصرف ماهی در دوره ی بارداری باید دانست؟
چگونه مسمومیت غذایی بارداری را تحت تأثیر قرار می دهد؟
لیستریوزیس چیست و چگونه می تواند بارداری را متأثر کند؟

پنج گروه غذایی کدام هستند؟
غلات- نان، ماکارونی، جوی دو سر، حبوبات و ذرت همه از غلات هستند.
میوه ها- میوه ها می توانند تازه، کنسروی، یخ زده یا خشک شده باشند. آبمیوه های صددرصد طبیعی نیز از این گروه هستند.
سبزیجات- سبزیجات می توانند خام یا پخته، منجمد، کنسرو یا به صورت عرقیجات صددرصد گیاهی باشند.
غذاهای پروتئینی- غذاهای پروتئینی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، غذاهای دریایی، نخود و لوبیا، تخم مرغ، محصولات سویای فرآوری شده، آجبل و انواع دانه ها باشند.
لبنیات- شیر و محصولات ساخته شده از شیر، نظیر پنیر، ماست، بستنی، گروه لبنیات را تشکیل می دهند.

آیا روغن و چربی ها بخشی از رژیم غذایی سالم هستند؟
اگرچه آن ها یک گروه غذایی نیستند، ولی روغن ها و چربی ها موادغذایی مهمی را برای شما فراهم می سازند. در دوره ی بارداری، چربی های غذایی انرژی تولید می کنند و به ساخت اندام های جنین و جفت کمک می-کنند. اغلب چربی ها و روغن های غذایی باید دارای منشأ گیاهی باشند و چری های جامد، همانند چربی های دارای منشأ حیوانی باید محدود شوند.
چرا ویتامین ها و مواد غذایی در رژیم غذایی اهمیت دارند؟
ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی را در عملکرد بدن ایفا می کنند. در دوره ی بارداری، شما نسبت به زنان غیرباردار نیاز بیشتری به اسید فولیک و آهن دارید.
چطور می توان مقادیر اضافی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوره ی بارداری را دریافت نمود؟
مصرف یک مکمل ویتامین می تواند تضمین کند که شما این مقادیر اضافی را دریافت می کنید. یک رژیم غذایی مناسب نیز باید تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را در دوره ی بارداری تأمین نماید.
اسیدفولیک چیست و روزانه چه مقدار مورد نیاز است؟
اسید فولیک که همچنین تحت عنوان فولات نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین های گروه B است که برای زنان باردار اهمیت دارد. قبل از بارداری و در دوره ی بارداری شما روزانه به 400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارید تا از یک نقص شدید مادرزادی در مغز و طناب عصبی نوزاد، به نام نقص لوله ی عصبی، جلوگیری کنید. دستورالعمل های رژیمی جدید پیشنهاد می کنند که زنان باردار روزانه حداقل 600 میکروگرم اسید فولیک از غذاهای مختلف دریافت کنند. البته دشوار است تا این مقدار از اسید فولیک را فقط از غذاها دریافت کنیم. به همین علت، تمام زنان باردار و تمام زنانی که قصد حاملگی دارند، باید روزانه مکمل های ویتامین اسید فولیک مصرف کنند.
چرا آهن در دوره ی بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار نیاز است؟
آهن توسط بدن برای تولید هموگلوبین در سلول های قرمز استفاده می شود که اکسیژن را به اندام ها و بافت-های مختلف حمل می کند. در دوره ی بارداری، نیاز به آهن اضافی، تقریباً دو برابر مقدار مورد نیاز برای یک زن غیر حامله، دارید. این آهن اضافی به بدن شما کمک می کند تا اکسیژن لازم برای جنین را تأمین نماید. دوز روزانه ی پیشنهادی آهن در دوره ی بارداری 27 میلی گرم است که در اغلب مکمل های ویتامین قبل تولد یافت می گردد. شما همچنین می توانید غذاهای غنی از آهن نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، لوبیا و نخود خشک شده، حبوبات غنی از آهن، و شربت آلو مصرف کنید. همچنین جذب آهن زمانی بهتر صورت می گیرد که همراه غذاهای غنی از آهن، غذاهای غنی از ویتامین C، نظیر مرکبات و گوجه فرنگی مصرف کنید.
چرا کلسیم در دوره ی بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار نیاز است؟
کلسیم برای تولید استخوان ها و دندان در بدن استفاده می شود. تمام زنان، ازجمله زنان باردار، 19 سال و یا بزرگتر باید روزانه 1000 mg کلسیم مصرف کنند، و آن هایی که بین 18-14 سال سن دارند، به 1300 mg کلسیم روزانه نیاز دارند. شیر و دیگر محصولات لبنی، نظیر پینر و ماست، بهترین منبع کلسیم هستند. اگر شما با هضم شیر و محصولات لبنی مشکل دارید، باید کلسیم را از راه های دیگر، نظیر بروکلی، سبزیجات برگ دار و تیره، ماهی ساردین یا مکمل های کلسیم تأمین نمایید.
چرا ویتامین D در دوره ی بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار نیاز است؟
ویتامین D همراه با کلسیم برای رشد و نمو استخوان ها و دندان نوزاد لازم است. همچین در سلامت پوست و بینایی نقش دارد. تمام زنان، ازجمله زنان باردار، به 600 واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. منابع غنی و مناسب، شیر غنی شده با ویتامین D و روغن برخی ماهی ها نظیر سالمون است. قرارگیری در معرض نور خورشید نیز مواد شیمیایی پوست را به ویتامین D تبدیل می کند.
چقدر باید من در دوره ی بارداری چاق شوم؟
مقدار وزنی که پیشنهاد می گردد، براساس میزان سلامتی شما و شاخص وزن بدن، قبل از بارداری است. اگر شما دارای وزن طبیعی قبل از بارداری هستید، شما لازم است تا بین 11 تا 16 کیلوگرم در دوران بارداری زیاد شود. اگر شما قبل از بارداری لاغر باشید، لازم است تا وزن بیشتری کسب کنید و اگر قبل از بارداری اضافه وزن دارید، به افزایش وزن کمتری نیاز دارید.
آیا اضافه وزن و چاقی می تواند بر بارداری تأثیر داشته باشد؟
زنان چاق در معرض افزایش خطر چند مشکل در هنگام بارداری هستند. این مشکلات شامل دیابت بارداری، فشار خون بالا، پره اکلامپسی، زایمان زودرس، و نیاز به سزارین است. نوزاد مادران چاق نیز در معرض خطر بالاتری از برخی مشکلات نظیر نواقض مادرزادی، ماکروزمی با آسیب احتمال در هنگام تولد، و چاقی نوزادی هستند.
آیا خوردن قهوه می تواند بر بارداری تأثیر داشته باشد؟
اگرچه مطالعات فراوانی بر روی ارتباط کافئین و افزایش خطر سقط انجام گرفته است، نتایج قطعی نیستند. اکثر کارشناسان عقیده دارند که مصرف کمتر از 200 میلیگرم کافئین در روز (یک فنجان 350 میلی لیتری قهوه) در دوره ی بارداری بی خطر است.
مزایای استفاده از غذا در رژیم غذایی در دوره ی بارداری چیست؟
اسیدهای چرب امگا-3 نوعی چربی است که به طور طبیعی در بسیاری از ماهی ها یافت می شود. این اسیدهای چرب به نظر می رسد که فاکتورهای مهمی در نمو مغز نوزاد هم قبل و هم بعد تولد است. برای دریافت بیشترین مزایای اسیدهای چرب امگا-3، مادران باید در هنگام شیردهی و بارداری  حداقل 2 بار در هفته ماهی یا صدف مصرف کنند.
چه نکاتی را باید در مورد مصرف ماهی در دوره ی بارداری باید دانست؟
برخی از انواع ماهی دارای سطوح بالاتری از یک فلز به نام جیوه هستند. جیوه با برخی نواقض مادرزادی ارتباط دارد. برای محدود کردن قرارگیری در معرض جیوه در زیر یک دستورالعمل ساده آمده است. غذاهای دریایی نظیر گربه ماهی، سالمون، میگو مصرف کنید و از مصرف اره ماهی، کوسه و شاه ماهی خودداری کنید. مصرف ماهی تن سفید را به 170 گرم در هفته محدود کنید. همچنین باید توصیه ها برای ماهیگیری در آب-های محلی را مورد توجه قرار دهید.
چگونه مسمومیت غذایی بارداری را تحت تأثیر قرار می دهد؟
مسمومیت غذایی در دوران بارداری می تواند هم برای مادر و هم نوزاد مسائلی را ایجاد کند. استفراغ و اسهال می تواند باعث از دست دادن بیش از حد آب و اختلال در تعادل شیمیایی بدن مادر گردد. برای جلوگیری از مسمومی غذایی از این دستورالعمل های عمومی استفاده نمایید:
•    مواد غذایی را بشویید. تمام محصولات خام را قبل از خوردن، پوست کندن و پختن بشورید.
•    آشپزخانه را تمیز نگه دارید. دست ها، چاقوها، و صفحات برش را پس از کار و آماده سازی غذاهای نپخته بشویید.
•    از خوردن گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی خام خودداری کنید. سوشی با ماهی خام را نخورید (سوشی پخته بی خطر است). مواد غذایی مانند گوشت گاو و مرغ باید در یک دمای داخلی مناسب پخته شوند.
لیستریوزیس چیست و چگونه می تواند بارداری را متأثر کند؟
لیستروزیس یک نوع بیماری ناشی از آلودگی غذاست که توسط باکتری ایجاد می گردد. زنان باردار نسبت به جمعیت عادی 13 برابر بیشتر محتمل است که به این بیماری مبتلا گردند. لیستروزیس می تواند باعث علائم خفیف شبه سرماخوردگی نظیر تب، درد عضله و اسهال گردد، ولی همچنین ممکن است که هیچ علامتی نداشته باشد. لیستروزیس می تواند باعث سقط جنین، مرده زایی و تولد نارس گردد. آنتی بیوتیک ها می توانند برای درمان عفونت و حفظ جنین به کار روند. برای جلوگیری از لیستروزیس از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید.
•    شیر غیر پاستوریزه و غذاهای ساخته شده از آن
•    هات داگ، گوشت ناهاری و سرد تا زمانی که گرم یا قبل خوردن بخارپز نشده اند.
•    گوشت و مغز یخ زده
•    غذاهای دریایی دودی یخچالی
•    گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی خام

منبع :آژمایشگاه دنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *