کد خبر : 17234
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 6 بهمن 1401 - 8:27

بهترین راه جلوگیری از چرب شدن پوست

بهترین راه جلوگیری از چرب شدن پوست

چرب بودن برای سلامت پوست ضروری است اما چربی بیش از اندازه می‌تواند به پوست آسیب رسانده و زیبایی هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر پوست شما بیش از اندازه چرب باشد،

نشانه های پوست چرب

چرب بودن برای سلامت پوست ضروری است اما چربی بیش از اندازه می‌تواند به پوست آسیب رسانده و زیبایی هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر پوست شما بیش از اندازه چرب باشد، ممکن است به یک سری عوارض جانبی دیگر نیز منجر شود. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید چربی پوست چگونه رخ می‌دهد و علت چرب شدن پوست چیست. به همین بهانه، در ادامه این مطلب از مقالات علمی پوست و زیبایی همه آن چیزی که لازم است در مورد چربی پوست و پیشگیری از آن بدانید را مرور خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

پوست چرب چیست؟

در زیر هر یک از منافذ پوست انسان غدد چربی تحت عنوان غدد سباسه (به انگلیسی sebaceous glands) وجود دارند که نوعی چربی به نام سبوم (به انگلیسی sebum) یا همان چربی طبیعی پوست را تولید می‌کنند. این چربی‌ها سبب جلوگیری از خشکی پوست و مرطوب ماندن آن خواهند شد. البته، در برخی‌ از افراد غدد سباسه بیش از اندازه روغن سبوم تولید می‌کنند که در این شرایط، گفته می‌شود فرد پوست چرب دارد یا پوستش چرب شده است.

نشانه های پوست چرب چیست؟

چرب شدن پوست با یک سری علائم همراه خواهد بود. علائم پوست چرب که در عین سادگی می‌توانند به شما کمک کنند که چربی پوست خود را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. از جمله نشانه های پوست چرب عبارتند از:

  • براق بودن غیرطبیعی پوست: یکی از علائم پوست چرب که از سایر ویژگی‌های آن متفاوت است براق بودن غیر طبیعی پوست به شمار می‌رود. درواقع، اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می‌کنید که روی آن روغن ریخته‌اید، بدون شک پوست شما چرب شده است.
  • آرایش روی صورت نمی‌ماند: اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال زیاد هنگام آرایش کردن دچار دردسر خواهید شد چرا که اغلب مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی اجازه نمی‌دهد که آرایش شما به خوبی روی پوستتان بنشیند.
  • آکنه و جوش: این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقطه‌های سیاه و سایر انواع آکنه پس از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند.
READ
توصیه های کلی تغذیه در ماه مبارک رمضان

علت چرب شدن پوست صورت

صورت چرب نشانه چیست؟

اگر یک یا چند ویژگی پوست چرب را در خود می‌بینید و کنجکاو هستید که صورت چرب نشانه چیست، به احتمال زیاد علت چربی پوست صورت شما یکی از دلایل زیر میباشد:

ژنتیک

اگر پدر و مادر شما پوست چرب داشته باشند شانس بسیار بالایی وجود دارد که غدد سباسه شما نیز بیش از اندازه سبوم تولید کنند. یکی از شایع ترین علت چرب شدن پوست صورت، ژنتیک افراد است.

محیط

رطوبت و هوای گرم می‌توانند ترشح روغن سبوم را تحریک نمایند و علت چرب شدن پوست صورت باشند. جالب است بدانید که در طرف مقابل، هوای خشک و سرد نیز می‌تواند کارکرد غدد سباسه را دچار تداخل کرده و باعث خشکی پوست شود. بنابراین، اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید باید بیش از دیگران به مراقبت از پوست چرب خود اهمیت دهید.

شست و شوی بیش از اندازه

اگر پوست شما چرب شود، شست و شوی زیاد آن با محصولات شوینده قوی می‌تواند بسیار مضر باشد. این کار نه تنها یک روش مناسب برای مراقبت از پوست چرب به حساب نمی‌آید بلکه می‌تواند این شرایط را تشدید نیز بکند. محصولات شوینده قوی یا شستن بیش از اندازه سبب خشکی پوست می‌شوند و همین مسئله نیز غدد سباسه را برای ترشح بیشتر سبوم تحریک خواهد کرد.

اختلال دارویی

برخی داروها مثل داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و بویژه داروهای حاوی استروئید‌ها می‌توانند بر روی شرایط پوستی شما تاثیر گذاشته و سبب چرب شدن آن شوند.

استفاده نکردن از مرطوب کننده‌ها

یک باور اشتباه وجود دارد که براساس آن، مرطوب کننده‌ها سبب چربی پوست می‌شوند. اما حقیقت این است که این مواد با مرطوب نگه داشتن پوست باعث تحریک کم‌تر غدد سباسه خواهند شد. همچنین در صورتی که پوست چرب دارید می‌توانید از مرطوب کننده‌های بدون روغن استفاده کرده و بدون مسدود کردن منافذ پوست آن را مرطوب کنید.

READ
پاره ای از اختلالات بند ناف در جنین/سلامت

علائم پوست چرب

لوازم آرایشی مسدود کننده پوست

برخی لوازم آرایشی سبب مسدود شدن منافذ پوست خواهند شد. هنگام خرید لوازم آرایش محصولاتی که برچسب بدون چربی یا بدون کومدوژنیک دارند را انتخاب نمایید زیرا این نوع محصولات آرایشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا منافذ پوستی را مسدود نکنند.

تغذیه نامناسب

مصرف بیش از اندازه لبنیات، شکر و سایر انواع کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث تحریک ترشح سبوم شده و چرب شدگی پوست را برای شما به ارمغان آورند.

همچنین بخوانید
چرا پوست خشک می‌شود و درمانش چیست؟

بهترین روش برای درمان و پاکسازی پوست چرب چیست؟

پوست چرب چیزی نیست که هیچ کس از آن رضایت داشته باشد. بویژه اینکه در خیلی از موارد این شرایط با جوش و ناخوشایندی‌های دیگر پوستی همراه خواهد بود. برای پاکسازی و درمان پوست چرب و جوش دار خود در مرحله اول باید هر کاری که منجر به این شرایط می‌شود را متوقف کنید. در مرحله بعد، به دستورالعمل‌های زیر برای پاکسازی پوست چرب توجه نمایید:

شست و شوی متعادل صورت: صورت خود را صبح و شب با استفاده از مواد شست و شوی ذغالی بشویید. این مواد روغن اضافه پوست را جذب خواهند کرد.

از ماسک صورت استفاده کنیدهفته‌ای یک بار استفاده از ماسک صورت می‌تواند بافت مرده پوست را جذب کرده و مانع مسدود شدن منافذ پوستی شود. ماسک و اسکراب صورت یک روش موثر برای درمان پوست چرب است. از جمله فواید ماسک زغال بهبود پوست چرب است که میتوانید از این نوع ماسک نیز استفاده کنید.

مراقب محصولات آرایشی روغنی یا الکلی باشیدیک روتین پوست چرب مهم این است که از محصولات آرایشی که درصد الکل یا روغن بالایی دارند استفاده نکنید زیرا این محصولات نقشی اساسی در مسدود کردن منافذ پوست خواهند داشت.

پوست خود را مرطوب نگه داریدبرای مراقبت از پوست چرب بهتر است که همیشه آن را مرطوب نگه دارید. مرطوب نگه داشتن پوست به شما کمک خواهد کرد که غدد سباسه کم‌تر تحریک شوند و پوست شما زیاد چرب نشود.

READ
دلیل خون مردگی زیر پوست چیست؟/سلامت

کرم ضد آفتاب بزنیددر کنار عوارضی مثل چروک، جوش، آکنه و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب می‌تواند سبب چربی پوست شود و از همین رو مصرف کرم‌های ضد آفتاب توصیه می‌شود. البته، بسیار مهم است که کرم‌های ضد آفتاب حاوی اکسید زینک و اکسید تیتانیوم را انتخاب کنید و مصرف کرم‌های حاوی عطر یا روغن توصیه نمی‌شود.

قبل از خواب آرایش خود را پاک کنیدیکی دیگر از دستورالعمل‌هایی که برای درمان پوست چرب پیروی از آن توصیه می‌شود پاک کردن آرایش قبل از خوابیدن است. ماندن بیش از اندازه مواد آرایشی روی پوست می‌تواند منافذ آن را مسدود کرده و سبب چرب شدن شود. در مطلب بهترین زمان خواب برای پوست میتوانید اطلاعات خوبی در مورد تاثیر خواب بر سلامت پوست بخوانید.

به صورت خود دست نزنید: دست زدن به پوست می‌تواند سبب انتقال روغن، مواد آلوده و یا باکتری‌های دست به صورت شود. بنابراین، حتما تا زمانی که از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان حاصل نکردید به صورت خود دست نزنید.

چربی صورت شرایطی است که در اثر تحریک غدد زیرپوستی سباسه و ترشح بیش از اندازه روغن سبوم پیش می‌آید. استفاده از مواد آرایشی روغنی یا حاوی الکل، ژنتیک، رطوبت و هوای گرم و شست و شوی بیش از اندازه از اصلی‌ترین دلایل چربی پوست هستند. برای پاکسازی پوست چرب از مرطوب کننده‌ها و ماسک صورت استفاده کرده و سعی کنید مواد آرایشی بدون روغن و الکل را هنگام خرید انتخاب نمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *