کد خبر : 10309
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهریور 1393 - 22:03

فاجعه ای به نام حمام آفتاب /سلامت

فاجعه ای به نام حمام آفتاب /سلامت

تابستان و آفتاب داغ و  رونق استخرهای روباز از راه رسید. همین روزهاست که بسیاری از دختران جوان به هوای برنزه شدن راهی استخرهای روباز شده و با خوابیدن زیر اشعه خورشید، سعی در برنزه شدن خود کنند. اما خوابیدن طولانی مدت زیر تابش خورشید و استفاده از روغن های مختلف برای چرب کردن بدن

فاجعه ای به نام حمام آفتاب /سلامت

تابستان و آفتاب داغ و  رونق استخرهای روباز از راه رسید. همین روزهاست که بسیاری از دختران جوان به هوای برنزه شدن راهی استخرهای روباز شده و با خوابیدن زیر اشعه خورشید، سعی در برنزه شدن خود کنند.

اما خوابیدن طولانی مدت زیر تابش خورشید و استفاده از روغن های مختلف برای چرب کردن بدن چه ضررها و آسیب هایی دارد و چگونه می توان سلامت پوست را در این شرایط حفظ کرد.
خانم دکتر شیرین راحمی متخصص پوست و مو  درباره احتمال ابتلا به سرطان و دیگر بیماری های پوستی ناشی از برنزه شدن زیر تابش خورشید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده است.

این روزها بسیاری از دختران و خانم های جوان علاقمند به گرفتن حمام آفتاب هستند. آیا این عمل مورد تایید پزشکان هست یا خیر؟

خیر. هیچ پزشکی حمام آفتاب را تایید نمی کند. مدت زمان قرار گرفتن زیر تابش آفتاب بسیار حائز اهمیت است. این که شخصی دو یا سه ساعت زیر نور خورشید قرار گرفته و به اصطلاح حمام آفتاب می گیرد بسیار برای بدن خطرناک است.

با وجود مخالفت بسیاری از پزشکان  این توجیه وجود دارد که بدن نیازمند ویتامین D است. با این وجود چه توصیه های ایمنی برای محافظت از پوست در حمام آفتاب وجود دارد؟

بله به طور قطع بدن نیازمند ویتامین D است. ولی همانطور که گفته شد مدت زمانی که برای حمام آفتاب صرف می کنیم اشتباه است. یک حمام آفتاب بی خطر حدود ده دقیقه تا پانزده دقیقه است. این مدت زمانیست که ویتامین مورد نیاز بدن نیز تامین می شود.

READ
شکل گیری شخصیت جنین با احساسات و حالات مادر/سلامت

در حمام افتاب نقاط حساس بدن تا چه اندازه نیازمند آفتاب هستند و چگونه باید مراقبت شوند؟

به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که برای حمام آفتاب باید از لوسیون ها  و کرم های ضد آفتاب استفاده شود. نقاط حساس بدن اگر مدت زمانی بیشتر از پانزده دقیقه آفتاب مستقیم ببیند با خطر احتمال بیماری های پوستی مواجه خواهند شد. بسیار مهم است که بدانیم که با پوشش ضد آفتاب، این مدت زمان را هم حمام بگیریم و این نقاط پوشیده باشند.

حمام آفتاب تا چه اندازه برای مو ضرر دارد و برای محافظت از مو چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

مو اگر در آفتاب مستقیم به منظور آفتاب گرفتن  قرار بگیرد، با توجه به خاصیت رنگ بری آفتاب، رنگ دانه هایش را از دست می دهد. نکته دیگر این که ساقه مو نیز خشک می شود. در نظر داشته باشید که آب رسانی به مو بسیار مهم و حیاتی است. در این شرایط شما می توانید یا موهایتان را بپوشانید و یا از کرم های مو برای محافظت استفاده کنید.

حمام آفتاب در کنار استخر چه فرقی با حمام آفتاب در کنار دریا دارد؟

عملا هیچ فرقی ندارد. تابش مستقیم آفتاب در هر جا به مدت زمان طولانی باعث صدمه به پوست خواهد شد. آب دریا نیز هیچ تاثیری روی برنزه تر شدن پوست ندارد.

READ
طرز تهیه بستنی یخی بلوبری و پرتغال برای فصل تابستان

کدام دسته از روغن ها برای حمام آفتاب مطلوبترند؟

روغن هایی که منشا گیاهی دارند، مناسب تر هستند. اما مهم ترین نکته، قابلیت پوشش آن روی پوست است که در صورت عدم رعایت، صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

برخی از خانم ها از پوست گردو  و یا قهوه و آب هویج  و یا گوجه فرنگی برای بدن خود استفاده می کنند. نظر شما چیست؟ آیا این مواد آسیب رسان هستند؟

به جز آب هویج، بقیه ی مواد رسوب رنگدانه ای دارند و مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. اما آب هویج به علت دارا بودن ویتامین A که ویتامینی محلول در چربی است ذخیره ی این ویتامین در بدن باعث over dose  شدن این ویتامین می شود و از آنجا که این ویتامین از بدن دفع نمی شود می تواند خطرناک باشد.

بعد از حمام آفتاب، پوست دچار کشش و ترکیدگی می شود. برای جلوگیری از این مرحله چه اقداماتی باید انجام داد؟

همانطور که گفته شد مهمترین قسمت در حمام آفتاب استفاده از لوسیون و یا کرم ضد آفتاب است. اگر این نکات را رعایت شوند، هیچ گاه این مشکل پدیدار نخواهد شد.

در حمام آفتاب درصد زیادی از آب بدن از دست می رود. چه اقداماتی باید در این خصوص انجام داد؟

READ
ازدواج با مرد وابسته به مادر/روانشناسی

اگر به مدت زمان آفتاب گرفتن دقت کرده باشید آب بدن در این مدت زمان پانزده دقیقه ای از دست نخواهد رفت. حتی اگر مدت زمان زیادی حمام بگیرید، دچار کمبود آب نخواهید شد. مگر اینکه دچار گرمازدگی شده باشید که به مخلوط کردن کمی نمک در آب  نیاز خواهید داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *