کد خبر : 1669
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 - 1:16

به کودکان خود جرأت حرف زدن بدهید!روانشناسی

به کودکان خود جرأت حرف زدن بدهید!روانشناسی

ـ مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملی که باعث تداوم لكنت می‌شود، پایین بودن اعتماد به نفس است. برای حل این مشکل مسئولیت‌هایی را که می‌دانید فرزندتان از عهده‌ آنها برمی‌آید، به او بسپارید.

10 ـ توجه داشته باشید در صورتی که مشکل كودك شدید است، بهتر است از متخصصان گفتاردرمانی کمک بگیرید.

به کودکان خود جرأت حرف زدن بدهید!روانشناسی

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”http://www.golbano.ir” ]تنوع و شدت لكنت زبان نسبت به موقعیت ها و شرایط گوناگون نوسان دارد و دائماً در تغییر است. بعضی وقتها كودك بدون كوچكترین مشكلی صحبت می كند.[/box]:

امام حسین علیه السلام: جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.

جام خانواده؛
بهبودی از لكنت زبان

اضطراب و فشار عاطفی،  روانی همواره لكنت زبان كودك را تشدید می كند. به همین دلیل هدف بسیاری از توصیه های درمانی در لكنت زبان كودكان ، این است كه حتی المقدور اضطراب و فشارهای عاطفی و روانی كودك را كاهش دهید. موفقیت شما در انجام این كار مهم در این است كه بتوانید منشاء و منبع اضطراب و فشار روانی كودك را باز شناخته ، متوجه آن باشید . بررسی های مختلف نشان می دهد كه در اكثر موارد، زمانی كه اضطراب  و فشار روانی كاهش می یابد و یا از بین می رود، مشكل بسیاری از كودكانی كه لكنت دارند، خود به خود برطرف می شود. در این مورد تقریباً می توان ادعا نمود كه به ازای هر فردی كه امروز لكنت دارد، سه نفر دیگر وجود دارند كه آنها نیز در مرحله ای از مراحل رشد خود تجاربی از لكنت زبان داشته اند.

 

البته دلایلی كه افراد مبتلا به لكنت و یا والدین ایشان درباره از بین رفتن خود به خودی لكنت آنها ارائه می دهند، فوق العاده متنوع است و معمولاً نمی تواند برای ما چندان سودمند باشد. آیا این بدان معناست كه آنها زمینه لكنت زبان را در خود رشد داده بودند؟ هرگونه پاسخی به این سؤال بستگی به آن خواهد داشت كه شما علت لكنت زبان را چه چیزی بدانید. اگر شما فكر می كنید كه لكنت زبان به دلیل عدم رشد كافی عضلات گویایی و نظام عصبی است، بدیهی است در این صورت (كه احتمال آن بسیار اندك است ) كودكان می توانند با زمینه های مساعد لكنت زبان رشد یابند. اما واكنش های هیجانی در ارتباط با اختلالات گویایی، امری است كاملاً اكتسابی و ارتباط چندانی با زمینه های رشد ندارد. كودكی كه این چنین رفتارها و واكنش های هیجانی را یاد گرفته است می بایست به گونه ای بیاموزد كه رفتار خودش را تغییر دهد. بسیاری از محققان و صاحب نظران بر این عقیده اند كه لكنت زبان در نتیجه رفتارها و واكنش های یاد گرفته شده ایجاد می گردد و می تواند یادزدایی شود.

 

READ
آموزش بافت پیکوت/ قلاب بافی

لكنت زبان همانند آونگ در نوسان است

همان گونه كه پیش از این مطرح شد، تنوع و شدت لكنت زبان نسبت به موقعیت ها و شرایط گوناگون نوسان دارد و دائماً در تغییر است. بعضی وقتها كودك بدون كوچكترین مشكلی صحبت می كند. در بیشتر اوقاتی كه كودك با خود صحبت می كند، یا با حیوانات اهلی مثل جوجه، كبوتر، گربه، خرگوش، گوسفند و …. حرف می زند و یا هنگامی كه آواز می خواند، صحبت او كاملاٌ روان و عادی است. باید توجه داشت كه ممكن است لكنت زبان كودك برای مدت نسبتاً طولانی از بین برود و مجدداً خیلی جدی ظاهر شود. این حالت معمولاً وقتی اتفاق می افتد كه اضطراب و فشار روانی كودك افزایش می یابد. البته همیشه تشخیص دقیق منبع و یا منشاء اضطراب كودك به سادگی مقدور نیست. در صورتی که کودک شما 5 سالش تمام شده و لکنت زبان دارد،

 

به کودکان خود جرأت حرف زدن بدهید!روانشناسی

 

موارد زیر می‌تواند در حل مسئله به شما کمک كند:

1 ـ اولین نکته برخوردی صمیمانه، آرام و عادی با کودک است. هیچ‌وقت برای مشکلش دلسوزی نکنید؛ با این کار به اعتماد به نفس‌اش آسیب زده‌اید.

2 ـ هرگز از نحوه‌ صحبت کردن او تقلید نکنید؛ حتی زمانی که می‌خواهید مشکلش را برایش توضیح دهید.

READ
آموزش ساخت تابلو سه بعدی با پوستر همراه با فیلم آموزشی

3 ـ با او نحوه‌ تنفس صحیح را تمرین کنید؛ ورود هوا از بینی و خروج آن از دهان.

 

4 ـ به او آموزش دهید که شمرده و آرام صحبت کند و مراقب وضعیت تنفسی خودش باشد. این کار را با او تمرین کنید. در تمرینات از کلمات و جملات ساده شروع کنید و بعد به تدریج بر دشواری آن بیفزایید.

5 ـ اگر فرصت کافی‌ای برای تمرین ندارید، از او بخواهید خودش هر روز روبه‌روی آینه تمرین‌هایی را انجام دهد.

6 ـ به او یاد دهید که در زمان صحبت، ابتدا جملات را در ذهنش مرتب کند و بعد از نظم دادن، به آرامی آنها را بیان کند.

 

7 ـ هیچ‌وقت به جای او صحبت نکنید؛ مشوق او برای حرف زدن باشید. از جمع بچه‌ها یا افراد آشنا شروع کنید و بعد در بیرون از خانه برای او موقعیت‌هایی را فراهم کنید که شروع‌کننده‌ صحبت باشد تا ترس او از صحبت کردن نیز کاهش یابد.

8 ـ حـ مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملی که باعث تداوم لكنت می‌شود، پایین بودن اعتماد به نفس است. برای حل این مشکل مسئولیت‌هایی را که می‌دانید فرزندتان از عهده‌ آنها برمی‌آید، به او بسپارید.

10 ـ توجه داشته باشید در صورتی که مشکل كودك شدید است، بهتر است از متخصصان گفتاردرمانی کمک بگیرید.

READ
درمان خود زشت‌ انگاری در نوجوانان /روانشناسی

10 ـ توجه داشته باشید در صورتی که مشکل كودك شدید است، بهتر است از متخصصان گفتاردرمانی کمک بگیرید.

منبع:جام نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *