کد خبر : 7185
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 - 17:51

تاثیرات رانندگی سریع و خارج از مقررات بر زندگی/روانشناسی

تاثیرات رانندگی سریع و خارج از مقررات بر زندگی/روانشناسی

شاید مواقعی برای شما رخ داده است که در حین گذر از خیابان، ناگهان رانندگی شدید دیگران شما را در جایتان میخکوب کرده است. سرعت زیاد، حرکت های مارپیچ و همچنین ترمز های بی مورد، رد شدن از چراغ قرمز و … از مواردی هستند که امروزه در بین رانندگان دیده می شوند. آیا تاکنون

شاید مواقعی برای شما رخ داده است که در حین گذر از خیابان، ناگهان رانندگی شدید دیگران شما را در جایتان میخکوب کرده است. سرعت زیاد، حرکت های مارپیچ و همچنین ترمز های بی مورد، رد شدن از چراغ قرمز و … از مواردی هستند که امروزه در بین رانندگان دیده می شوند.
آیا تاکنون بر روی این موضوع تعمق کرده اید؟ آیا این رفتارها برایسرعت در رانندگی و بیماری قلبی,سرعت در رانندگی و مشکلات سیستم گوارش,سرعت در رانندگی و فشار روانی ,سرعت در رانندگی و مشکلات زناشویی,رانندگی,رانندگی و تصادف,تاثیر رانندگی سریع بر سلامت روان,تاثیر رانندگی بر بهداشت روانی,تاثیر رانندگی سریع بر سلامت روانی سیستم فیزیولوژی بدن و سلامت روان مضر نیستند؟ جواب این سئوال دغدغه ای است که مدتها ذهن مرا درگیر نموده است. این امر  مرا ترغیب نموده تا تحقیقات و مطالعاتی را پیرامون موضوع داشته باشم. نتیجه مطالعات در ادامه آورده شده است:

تأثیر رانندگی بر سیستم فیزیولوژی بدن و سلامت روان

۱- سرعت در رانندگی و بیماری قلبی : وقتی راننده ای در حین رانندگی  سرعت بالایی را انتخاب می کند، او می بایست توجه بسیار زیادی به اطراف داشته باشد. این توجه ناخوداگاه سیستم سمپاتیک یا سیستم فعال کننده قلب و عروق را ناخوادگاه فعال می‌کند. این سیستم با ترشح فراوان هورمون هایی مانند آدرنالین ، تیروکسین و کورتیزول باعث افزایش ضربان قلب، گشادی عروق، شدت جریان خون و بسیاری دیگر از این اعمال می‌شود. این وضعیت حالت برانگیختگی یا وضعیت اورژانسی است و بودن در این حالت به صورت دقایق یا ساعتی از چرخه روزانه، مشکلی را به وجود نمی‌آورد ولی اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، این هورمونهای سیستم تحریک کننده، موجب اختلال در عروق غذا رسان قلب شده و به بیماری سکته قلبی منجر خواهد شد. کسی که عادت به رانندگی سریع دارد، همیشه در این وضعیت می باشد.
۲- سرعت در رانندگی و مشکلات سیستم گوارش : در تحقیقات نشان داده شده است اکثر کسانی که با سرعت رانندگی می‌کنند و شتاب و عجله در رانندگی ایشان دیده می‌شود، سریع غذا میل می‌نمایند. یعنی غذا را به اندازه کافی نمی جوند. همچنین به همراه غذا به کاری دیگر مثل دیدن تلویزیون و یا خواندن کتاب و روزنامه و یا کار با موبایل اشتغال دارند. کیفیت خوردن در این افراد پائین است، مشکلات معده مانند ورم معده، زخم معده، ترش کردن و غیره را دارا میباشند.
۳- سرعت در رانندگی و فشار روانی : در یافته های پژوهشی دیده شد که کسانی که سرعت بالا در رانندگی داشته و عجولانه رانندگی می‌کنند، حالات روحی از قبیل بی قراری، استرس، اضطراب را بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند. این افراد نمی‌توانند در یکجا دوام بیاورند، وقتی در سر قرار، دوستشان دیر می‌رسد، خودخوری داشته و یکسره احساس بی‌قراری می‌کنند. زود از کوره در رفته و پرخاشگر می‌شوند. یکسره نگران بوده و منتظر خبر بد و یا حادثه بد می‌باشند. زمانی که در حال لذت بردن از کاری یا مکانی هستند، نگران هستند که نکند این لذت بردن موقت بوده و به دنبال این یک مشکلی پیش بیاید. این تفکر، لذت را از امور زندگی می‌گیرد.
۴- سرعت در رانندگی و مشکلات زناشویی:  از دیگر نتایج جالب تحقیقات پیرامون کسانی که سرعت زیاد در رانندگی داشته و عجولانه رانندگی می‌کنند، این بود که تمامی کسانی که سرعت بالا در رانندگی دارند، اگر مرد باشند دچار مشکلات سرعت انزال در مسائل زناشویی هستند و اگر زنان باشند سرد مزاج هستند. به سخن دیگر اینکه اگر مردی عادت کرده که سریع رانندگی کند، او هیچ کنترلی بر انزال خود در سکس ندارد و سریعا به نقطه اوج جنسی می‌رسد . نتیجه این موضوع عدم رضایت زن از رابطه زناشویی می‌باشد. همچنین اگر زنی رانندگی عجولانه و تند دارد، در مسائل زناشویی تحمل کافی را نداشته و سریعا از شریک جنسی خود می‌خواهد که به رابطه زناشویی خاتمه دهد.

منبع:سرشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *