کد خبر : 6262
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 فروردین 1393 - 17:41

نكات لازم جهت تغذيه در فصل بهار/سلامت

نكات لازم جهت تغذيه در فصل بهار/سلامت

نكات لازم جهت تغذيه در فصل بهار

نکته ۱: در فصل بهار وعده‌های غذایی سبک و زود هضمی داشته باشید: سبک ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشیم، بنابراین در تمام وعده‌های غذایی از غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنید، بنابراین فصل بهار زمان مناسبی برای شروع رژیم کاهش وزن و رهایی از چربی‌های اضافه است. روزه داری سبک برای مدت کوتاه (در نیمه‌های فروردین) می‌تواند برای پاک‌سازی کبد مفید باشد.

نکته ۲: مصرف این نوشیدنی‌ها در فصل بهار مفید است: نوشیدن چای زنجفیل تازه و داغ در این فصل برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن در طی زمستان مفید است. بعلاوه مصرف شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک توصیه می‌شود.

نکته ۳: در وعده ناهار از حبوبات و سبزیجات استفاده کنید: قبل از وعده ناهار حتما صبحانه‌ای سبک که شامل آبمیوه و چند تکه تازه میوه باشد میل کنید. برای وعده ناهار بیشتر از انواع لوبیای تازه، جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس  و سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ‌سبز تربچه و چغندر استفاده کنید، مثلا آش جو، آش آبغوره، آش تمر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست و سوپ سبزیجات. خورش‌ها و خوراک‌های سبزیجات که بدون سرخ شدن و با ادویه‌هایی چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری، زیره سیاه و شوید طعم‌دار شده باشند، انتخاب‌های مفیدی هستند. میوه‌های تازه مثل زردآلو، انجیر، انگور، آلو، انواع توت‌ها به همراه بادام خام و فرنی، تمرهندی ترش یا شیرین، کاهو با سکنجبین نیز میان وعده‌های مفیدی هستند و مصرف آنها نسبت به تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی‌ها ارجحیت دارد.

نکته ۴: در فصل بهار از این مواد غذایی کمتر مصرف کنید: برای کمک به پاک سازی کبد از غذاهای با طبع گرم، تلخ و به ویژه شور باید پرهیز شود. مصرف کمتر گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و مواد تولید کننده خون، در مقایسه با زمستان ضروری است. مصرف مواد و غذاهای چرب و تند در فصل بهار توصیه نمی‌شود.

نکته ۵: از میوه‌ها و سبزیجات فصلی استفاده کنید: دیدگاهی  وجود دارد که میوه‌ها و سبزیجات را باید متناسب با فصل رویش آنها مصرف نمود. براساس این نظریه مصرف میوه‌ها و سبزیجات هر فصل در همان فصل می‌تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاک سازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند.

READ
مدل لباس مجلسی وشیک برای افراد چاق

 نکته ۶: برنامه غذایی و خواب منظمی داشته باشید: بر اساس نظریه‌های طب سنتی نظم برنامه غذایی و ساعت خواب به هنگام تغییر فصل که بدن نسبت به تغییرات محیطی حساس‌تر می‌شود و بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرد توصیه می‌شود

تغيير در رژيم غذايي آلرژي فصل بهار را كاهش مي دهد

تغییر صحیح در رژیم غذایی می تواند در بهبود حملات آلرژی ها موثر باشد.بهار با گرمتر شدن هوا می تواند فصلی آزاردهنده و ناخوشایند برای بسیاری از افراد مبتلابه آلرژی باشد.اگر شما یا کسی از دوستان و بستگانتان با فرا رسیدن این فصل با مشکلاتی چون عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت مواجه هستید، باید بدانید که علت این مشکلات و یا تشدید شدن آنها می تواند عادات تغذیه ای نامتعادل باشد. به همین دلیل یک تغذیه مناسب می تواند تغییر چشمگیری در این زمینه ایجاد کند.بعلاوه مصرف برخی از مکمل های تغذیه ای خاص نیز می تواند به مبتلایان به آلرژی کمک کند. بویژه ویتامین3 D می تواند التهاب را کاهش دهد یا ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی های می کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می کند و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری های حساسیت زا در روده می شود. مصرف پياز و سير موجب افزايش قدرت سيستم ايمني بدن مي شود و مصرف آن از آلرژي هاي فصل بهار پيشگيري مي كند.پياز به علت داشتن ماده اي به نام كوئرستين مانند يك ضد آلرژي عمل مي كند و خوردن مرتب آن به افرادي كه به گرده گياهان در فصل بهار حساسيت دارند، كمك فراواني مي كند. سير نيز تقويت كننده بسيار قوي سيستم ايمني بدن است و به عنوان يك ماده غذايي ضدباكتري، ضد ويروس و سرطان موجب افزايش قدرت سيستم ايمني بدن مي شود. اين سبزي با افزايش لنفوسيت هايT و ماكروفاژها، عوامل و ابزارهاي جنگي سيستم دفاعي را تقويت مي كند.
در بين ديگر سبزي هاي ديگر هويج، اسفناج و ساير سبزي هاي رنگي حاوي بتاكاروتن، سيستم ايمني بدن را تقويت و از بروز حساسيت هاي فصلي جلوگيري مي كنند و به طور كلي افرادي كه بيشتر گياهخواري مي كنند، سيستم ايمني قوي تري دارند. در هر صورت بايد با تغذيه مناسب از بروز آلرژي فصل بهارجلوگيري   نمود.
از سوي ديگر، مصرف گوشت بيش از آنچه كه سابقا تصور مي شد، خطر ابتلابه واكنش آلرژيك (واكنش آلرژيك شديد) را به همراه دارد. محققان با مطالعه بر60 بيمار مبتلابه واكنش هاي آلرژيك شديد دريافتند، تركيبي موجود در گوشت موسوم بهIgE واكنش آلرژيك منشاء اصلي بروز اين واكنش ها مي باشد.

READ
مدل مانتو جدیدتابستانی زیبا/مدل لباس

 منبع:

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *