کد خبر : 20573
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 دی 1402 - 11:00

کدام رژیم‌ها باعث پریودی نامنظم می‌شود؟

کدام رژیم‌ها باعث پریودی نامنظم می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بانوان در طول زندگی‌شان تغییر تاریخ قاعدگی آن‌هاست. دغدغه‌ای که البته ممکن است تاخیر آن نشانه‌ای از حیات یک موجود زنده در دلشان باشد، اما گاهی هم به دلایل مختلف دیگری اتفاق می‌افتد.

پریود نامنظم

پریودی نامنظم برای برخی از دختران طبیعی است و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای مثال ژنتیک یکی از عواملی است که باعث می‌شود چرخه قعدگی نامنظم از مادر به دختر هم برسد. با این‌ وجود، روش‌هایی هست که می‌توانید تا حد مطلوبی نظم را چرخه خود بازگردانید.

در ادامه این مطلب  علت بروز بی‌نظمی در چرخه پریود زنان را برای شما موشکافی کرده‌ایم تا اگر با این مشکل درگیر هستید، بتوانید با روش‌های خانگی کنترل پریودی نامنظم آشنا شوید و آن‌ها را به کار بگیرید.

سوالات متداول

آیا رژیم غذایی باعث پریودی نامنظم می‌شود؟
بله. برخی از رژیم‌های غیراصولی که شمل کربوهیدرات کم با بدون کربوهیدرات هستند در سیکل قاعدگی و دردهای پریودی تاثیرگذارند. همچنین رژیم‌های پر از فیبر نیز باعث بهم خوردن چرخه قاعدگی می‌شود.

علائم پریود نامنظم چیست؟

به طور کلی، یک سیکل قاعدگی حدود 28 روز طول می‌کشد. با این حال، این عدد برای همه یکسان نیست و بسته به عوامل مختلفی مثل سن، محل زندگی، شرایط زندگی، تغذیه و حتی آب و هوا باعث می‌شود هر کسی چرخه متفاوتی داشته باشد. این چرخه معمولا بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر خواهد بود.

اگر شما چرخه منظمی دارید و پس از دوره‌های متوالی، بدون تغییر شرایط محیطی و تغذیه‌ای این نظم ناگهان بهم می‌ریزد، احتمالا بدن‌تان زنگ هشداری را برای شما به صدا در آورده است. برای مثال پریود نامنظم می‌تواند برای زنان متاهل یکی از نشانه‌های اولیه باروری باشد.

به این نکته دقت کنید که فقط فاصله بین دو سیکل را به‌عنوان معیار نامنظمی قاعدگی در نظر نمی‌گیرند، بلکه اگر تاریخ پریود شما جابه‌جا شود، اگر تعداد روزهای خون‌ریزی بیشتر یا کمتر شود و حتی اگر میزان خون‌ریزی شما در هر بار پریود نامشخص، کم یا زیاد باشد، از نشانه‌های پریود نامنظم است.

چگونه فاصله هر چرخه را حساب کنیم؟

با نوشتن طول دوره‌های قاعدگی می‌توانید متوجه شوید که چرخه شما منظم یا نامنظم است. برای این کار کافیست طول چرخه قاعدگی خود را با شمارش از روز اول قاعدگی تا روز اول قاعدگی بعدی تعیین کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های مختلف موبایلی نیز استفاده کنید.

اگر فاصله بین هر چرخه قاعدگی بین 21 تا 35 روز باشد، طبیعی است. البته ممکن است این چرخه چند روزی بیشتر یا کمتر شود که باز هم مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. چنانچه یک سیکل 25 روزه، سیکل بعدی 33 روز، و چرخه بعدی هم 28 روزه باشد، نشان‌دهنده پریودی نامنظم شماست.

READ
قبل از ورزش کردن نباید مسکن استفاده کنیم

درمان پریود نامنظم

دلایل پریودی نامنظم

عوامل مختلفی در چرخه قاعدگی و نظم آن تاثیر می‌گذارد. شاید بتوان پررنگ‌ترین عامل موثر در پریودی نامنظم را تغییرات هورمونی نامید. استروژن و پروژسترون، هورمون‌هایی هستند که نظم یا بی‌نظمی پریود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه برخی دیگر از دلایل نامنظمی پریود را برای شما تشریح کرده‌ایم:

  • کاهش وزن شدید
  • اضافه وزن بیش از حد
  • استرس‌ و اضطراب زیاد
  • اختلال در خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی
  • ورزش‌های شدید مانند دوی ماراتون
  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
  • بیماری التهابی لگن
  • تیروئید
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان رحم
  • نداشتن برنامه غذایی سالم
  • بارداری یا شیردهی
  • پیشگیری از بارداری برای بلندمدت یا سقط جنین
  • دیابت
  • مصرف برخی از داروها مانند قرص ضدافسردگی
  • کیست یا فیبروم

دلیل پریود نامنظم

روش‌های خانگی درمان پریودی نامنظم

پریودی نامنظم نیز مثل هر بیماری دیگری ابتدا باید علت‌یابی شود. زمانی که شما دلیل بی‌نظمی چرخه قاعدگی را بفهمید راحت‌تر می‌توانید روش درمان خودتان را انتخاب کنید. با این وجود، داشتن سبک زندگی سالم و تغذیه درست تا حد چشمگیری در نظم سیکل پریود شما اثرگذار خواهد بود.

بسیاری از دمنوش‌های گیاهی و خوراکی‌ها مانند رازیانه، بابونه، چای کوهی و… می‌توانتد چرخه پریود شما را تنظیم کنند. همچنین حضور در محیط‌های آرام و به دور از استرس و فشار روانی، خواب کافی و ورزش حداقل کارهایی است که برای درمان پریودی نامنظم توصیه می‌شود.

تاثیر تغذیه در نظم قاعدگی

خوردن غذای خیلی کم یا عدم دریافت ترکیب مناسب از مواد مغذی ممکن است به هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی شما فشار وارد می‌کند. این غدد، تعادل هورمون‌هایی از بدن شما را تنظیم می‌کنند که بر دوره‌های قاعدگی تاثیر می‌گذارد.

رژیم کم کربوهیدرات را کنار بگذارید

کربوهیدرات کم به چرخه‌های نامنظم پریود یا حتی یائسگی زودرس منجر می‌شود. رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کرده و سطح لپتین را در بدن کاهش دهند. لپتین توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود و به تنظیم هورمون‌های تولید مثل کمک می‌کند.

پزشکان تغذیه تاکید دارند که حتما بخشی از تغذیه روزانه شما باید از کربوهیدرات تامین شود. آن‌ها توصیه می‌کنند که اگر روزانه 2000 کالری مصرف می‌کنید، بهتر است حدود 45 تا 65 درصد آن را کربوهیدرات تشکیل بدهد.


نمک و کافئین را کمتر مصرف کنید

مصرف نمک می‌تواند به افزایش نفخ شکم، تورم سینه و درد کمک کند. مصرف زیاد کافئین نیز در تحریک پذیری، کم خوابی و شدت دردهای قاعدگی اثر می‌گذارد. بنابراین بهتر است این ترکیبات کمتر استفاده شوند. به جای این‌ها بهتر است مصرف خوراکی‌های غنی از کلسیم مانند آجیل، محصولات لبنی کم چرب، ماهی، توفو، کلم بروکلی و امگا 3 را افزایش دهید.

READ
آیا معده درد در بارداری طبیعی است؟

مواد مضر برای پریود نامنظم

به رژیم پر از فیبر، نَه بگویید

فیبرهای خوراکی، هورمون‌های پروژسترون، استروژن، لوتئینه کننده و هورمون محرک فولیکول را تحت تاثیر قرار داده و غلظت آن‌ها را کم می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این هورمون‌ها نقش مهمی در فرآیند تولید مثل بدن دارند. در نتیجه، خوردن بیش از حد فیبر ممکن است بر تخمک‌گذاری تاثیر بگذارد، پریودها را دیرتر کند یا باعث قطع پریود شود. به طور کلی، دریافت 25 تا 30 گرم فیبر در روز کافی است.


از سبزیجات و چربی‌های مفید غافل نشوید

یک رژیم غذایی سالم باید شامل سبزیجات، میوه، آجیل، دانه‌ها، ماهی و سایر منابع غذاهای امگا 3 مانند دانه کتان یا چیا، کم باشد. لبنیات نیمه‌چرب، پروتئین‌هایی مانند حبوبات و تخم‌مرغ و انواع غلات سبوس‌دار مانند برنج، جو دوسر، آرد گندم سیاه، نان‌های سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار نیز در بهبود تخمک‌گذاری و کنترل چرخه پریودی اثر زیادی دارند.

همچنین گوشت بدون چربی (گوشت قرمز یا مرغ) منبع مهمی از آهن و پروتئین است. این دو ماده غذایی به ویژه برای زنانی که پریودهای سنگین دارند، مفید خواهد بود. برای بهبود پریودی نامنظم بهتر است از مصرف چربی‌های اشباع شده مانند کره، خامه، بیکن و چیپس سیب زمینی خودداری کنید.

از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

اگر مشکلات هورمونی جدی ندارید یا برای درمان بیماری از داروهای هورمونی مصرف نمی‌کنید، برای کنترل سیکل قاعدگی می‌توانید برخی از مکمل‌ها را با توصیه پزشک تهیه کنید. البته این مکمل‌ها را در شرایطی که پریودی شما به خاطر سقط جنین، تلاش برای بارداری یا سایر مشکلات مشابه نامنظم شده است، بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. 

تاثیر اضافه وزن در پریودی نامنظم

یکی از فاکتورهای اصلی در بهم ریختن سیکل قاعدگی، افزایش یا کاهش وزن شدید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت است. جالب است بدانید که هرچه اضافه وزن شما بیشتر باشد و چاق‌تر شوید، به مراتب پریود نامنظم‌تری را تجربه خواهید کرد. همچنین چاقی باعث می‌شود که پریودهای شما دردناک‌تر باشد.

برای اینکه بتوانید سیکل منظمی داشته باشید و از بروز PMS دردناک جلوگیری کنید بهتر است با یک رژیم غذایی درست و اصولی، وزن خود را در محدوده سلامت نگه دارید. این کار سطح هورمون‌های بدنتان را کنترل می‌کند و متناسب نگه می‌دارد. پس بهترین روش برای حفظ قاعدگی منظم، داشتن وزن ثابت و سالم است.


تاثیر ورزش در تنظیم سیکل قاعدگی

حتما شنیده‌اید که ورزش باعث حفظ و تنظیم سیکل پریود می‌شود. این گزاره به صورت علمی نیز ثابت شده است. فرقی نمی‌کند چه ورزشی انجام می‌دهید، فقط باید آن را به‌طور مداوم انجام دهید. البته اگر ورزشکار حرفه‌ای نیستید یا قصد ندارید بشوید، بهتر است از انجام ورزش‌های سنگین مثل دوی ماراتن و غیره خودداری کنید.

READ

برای کاهش درد پریودی و تنظیم چرخه قاعدگی، روزانه حدود 30 دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده روی، دویدن سبک، دوچرخه سواری یا شنا انجام دهید. رعایت برنامه ورزشی در کنار تغذیه مناسب، پس از مدت کوتاهی به شما نشان می‌دهد که چقدر در سلامت بدنتان تاثیر مثبت دارد.

تاثیر ورزش روی پریود

جمع بندی

پریود نامنظم برای هرکسی اتفاق می‌افتد. البته این موضوع تا جایی که در سلامت بدنی و روحی شما اثر نگذارد جای نگرانی ندارد و با رعایت سبک زندگی و تغذیه سالم بهبود پیدا می‌کند. برای اینکه پریود منظمی پیدا کنید باید در مرحله اول علت نامنظمی سیکل قاعدگی خود را بفهمید.

اگر به خاطر بیماری، مصرف دارو، سقط جنین، بارداری یا شیردهی، پریود شما نامنظم شده است با توصیه‌های پزشکی می‌توانید آن را کنترل کنید. درصورتیکه به غیر از این دلایل پریود نامنظم را تجربه می‌کنید با چند روش خانگی می‌توانید آن را درمان کنید.

پرهیز از گرفتن رژیم‌های خالی از کربوهیدرات یا سرشار از فیبر می‌تواند به تنظیم قاعدگی شما کمک زیادی کند. همچنین مصرف بیش از حد نمک و کافئین، در بهم ریختگی سیکل پریود شما اثر می‌گذارد. بهتر است از یک رژیم اصولی با سبزیجات، مغزیجات، حبوبات، پروتئین و چربی سالم پیروی کنید.

همچنین داشتن روتین ورزشی سبک، خواب کافی و نداشتن استرس زیاد می‌تواند در کنترل نظم چرخه قاعدگی به شما کمک کند. اگر با رعایت همه این موارد همچنان پریود نامنظم داشتید بهتر است با توصیه پزشک به سراغ مکمل‌ها بروید.

منبع :لیمومی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *