کد خبر : 20335
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 آبان 1402 - 17:05

طرز تهیه نان روغن جوشی

طرز تهیه نان روغن جوشی

روغن جوشی از نان های خوشمزه و معروف شهرهای مشهد و کرمان می باشد و معمولا برای مجالس هم سرو می شود. شما می توانید این نان را هم با شیر و هم با ماست درست کنید و در صورت تمایل ادویه های دلخواه دیگری را هم به این نان خوشمزه اضافه کنید.

طرز تهیه روغن جوشی خوشمزه و خانگی با شیر به روش مشهدی

روغن جوشی از نان های خوشمزه و معروف شهرهای مشهد و کرمان می باشد و معمولا برای مجالس هم سرو می شود. شما می توانید این نان را هم با شیر و هم با ماست درست کنید و در صورت تمایل ادویه های دلخواه دیگری را هم به این نان خوشمزه اضافه کنید.

مواد لازم روغن جوشی
شیر ولرم 1 لیوان
آب ولرم نصف لیوان
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 1 عدد
شکر 1 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق مرباخوری
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه یک چهار مقاشق مرباخوری
زیره 1 قاشق غذاخوری
آرد چهار و نیم لیوان
روغن مایه یا کنجد برای سرخ کردن به میزان لازم

مراحل طرز تهیه روغن جوشی

مرحله اول: به عمل آوردن خمیر مایه

برای درست کردن نان روغن جوشی خوشمزه، ابتدا خمیر مایه را به عمل می آوریم. برای این کار در یک ظرف شیر، شکر، آب و خمیر مایه را مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه صبر می کنیم تا خمیر مایه به عمل آید و پف کند.

مرحله دوم: اضافه کردن تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ را در یک کاسه کمی می زنیم تا از حالت لختگی دربیاد. بعد آن را به همراه زردچوبه، زیره، نمک و روغن مایع به خمیر بالا اضافه کرده و هم می زنیم تا موادمون یکدست شود.

مرحله سوم: اضافه کردن آرد

سپس آرد را به صورت کنترل شده، تا جایی اضافه می کنیم که خمیر نرم و لطیفی بدست آید. چون این خمیر چسبناک است بهتر است با یک قاشق هم بزنید تا به دست نچسبد.

مرحله چهارم: استراحت خمیر

حالا کف و دیواره های یک ظرف را با روغن مایع چرب می کنیم و خمیر را به این ظرف انتقال می دهیم و به مدت 50 دقیقه در جای نسبتاً گرم، بهش استراحت می دهیم تا حجمش دو برابر شود.

READ
آموزش دوخت بلوز زنانه به همراه الگو/خیاطی

مرحله پنجم: چانه کردن خمیر

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد آن را به سطح کار منتقل می کنیم و از آن چانه هایی به اندازه کمی بزرگتر از گردو برمی داریم و با دست گرد می کنیم. همه خمیر را چانه می کنیم.

اگر می خواهید نان ها تپلی باشند در این مرحله 20 دقیقه دیگر خمیر را استراحت بدهید و اگر می خواهید نان ها نازک باشند استراحت ندهید. توجه کنید خمیر این نان خودش چسبناک است. پس سعی نکنید با اضافه کردن آرد بیشتر، چسبندگی آن را بگیرید. برای راحتی کار، می توانید نوک انگشت هاتون را در آرد برنید و با نوک انگشت، چانه کنید.

مرحله ششم: پختن نان ها

حالا در یک قابلمه کوچک، به مقدار کافی روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا روغن با حرارت زیاد داغ شود. بعد شعله را ملایم می کنیم و و چونه ها را با وردنه یا دست باز کرده و درون روغن سرخ می کنیم. هر دو طرف نان ها را به این روش سرخ می کنیم.

توجه کنید موقعی که نان ها شروع به سرخ شدن کردند، پف می کنند. در این حالت بهتره با چنگال روی نان ها را چندین سوراخ کنید تا نان ها به خوبی مغز پخت شوند.

READ
طرز تهیه بال کبابی مرغ با سس عسل و زنجبیل

مرحله هفتم: تزیین نان ها

وقتی که هر دو طرف نان ها را به خوبی سرخ کردیم آن ها را از روغن بیرون می آوریم و داخل ظرف درب دار میزاریم و روی آن ها شکر می پاشیم. سپس در ظرف را می گذاریم تا نان ها به مدت 10 دقیقه بمانند و بعد سرو می کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *