کد خبر : 19985
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 خرداد 1402 - 18:01

چطور بر افسردگی بعد از سفر غلبه کنیم؟

چطور بر افسردگی بعد از سفر غلبه کنیم؟

افسردگی به زبان ساده یک حس بد درگیر غم و ناامیدی و دلسرد بودن است، علاوه بر افسردگی سی سالگی، افسردگی فصلی، افسردگی بعد از زایمان یکی دیگر از افسردگی ها که شاید آن را تجربه کرده، اما نسبت به آن آگاهی نداشته اید؛ افسردگی بعد از سفر می باشد

افسردگی به زبان ساده یک حس بد درگیر غم و ناامیدی و دلسرد بودن است، علاوه بر افسردگی سی سالگی، افسردگی فصلی، افسردگی بعد از زایمان یکی دیگر از افسردگی ها که شاید آن را تجربه کرده، اما نسبت به آن آگاهی نداشته اید؛ افسردگی بعد از سفر می باشد. در این مطلب راهکارهایی برای رهایی از آن را با شما به اشتراک می گذاریم.

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند که افسردگی پس از سفر چیست و دلیل آن چه می باشد؟ مسافرت اعم از هواپیما و یا اتوبوس و قطار برای خیلی از افراد به مثابه تجربه تغییری مهم و اساسی در زندگی می باشد که برخی مواقع تا حدی دلچسب و مهیج بوده که برگشت به زندگی روزمره، نسبت به پیش خسته کننده و کسل کننده تر خواهد بود. برای همین در روزهای انتهایی مسافرت به خصوص سفرهای طولانی درگیر افسردگی بعد از سفر می گردیم و میل به غذا، کار و شغل را از دست داده و برنامه ای برای آینده مان خواهیم داشت. البته اغلب به مرور و به خودی خود در مدتی کوتاه این وضعیت روبراه شده و کم کم مشکل حل می شود ولی برخی مواقع نیز نیاز است که خودتان هنوز دیر نشده تدبیری اندیشیده و با استفاده از راهکارهای مفید آغاز به ساختن نمایید. در این مطلب افسردگی بعد از سفر را مرور می کنیم.

 

روش های برطرف کردن افسردگی پس از سفر

افسردگی بعد از سفر چیست و چطور می توان بر آن فائق آمد؟

وقتی بعد از سفر فرد و یا افراد درگیر احساساتی نظیر ناامیدی و یاس، سستی و غم می گردند، در واقع دچار افسردگی بعد از سفر شده اند. نشانه های آن بی اشتهایی، بی حالی و کرختی، کم شدن انگیزه می باشد، البته این افسردگی بیشتر در سفرهای خارجی رخ می دهد، چرا که هر اندازه اهل مسافرت نیز باشید و به کشور ایران علاقه مند باشید، پس از سفرهای خارجی افسرده می شوید. البته که علت آن نیز واضح است، در مسافرت فرد تنهل زیبایی ها را می بیند و شهرهای گردشگری مدام مملو از آدم های مثبت و پرانرژی است که به منظور استراحت و تفریح دل به سفر داده اند، ولی این دائمی نبوده و پس از تمام شدن سفر و تعطیلات همه آن افراد نیز به زندگی روزمره و کار و زندگی شخصی خود برگردند. نمی توان مانع این اتفاق و احساس شد، اما می توان تاثیرات آن را کم نمود و به تدریج با آن کنار آمد.

READ
انگشت عشق/روانشناسی

افسردگی بعد از سفر چیست؟

تدارک برنامه ای هیجانی برای روزهای انتهایی سفر

روزهای انتهایی سفرتان را به شکلی برنامه ریزی نمایید که پرمشغله ترین لحظه ها را در این روزها بگذرانید، زیرا با این عمل از تحت تاثیر غم و غصه تمام شدن سفر شما قرار گرفتن مانع می شود. می توانید روزهای انتهایی را پیاده روی کنید، سوغاتی بخرید و در تورهای تفریحی حضور پیدا نمایید. با این عمل می توانید ذهنتان را از حقیقت این موضوع یعنی تمام شدن سفر و برگشتن به منزل دور نگه داشته و موجب می گردد از جایی که در آن هستید، حسابی لذت برده و از غصه دور شوید.

حتی المقدور نپرداختن بلافاصله به فعالیت شغلی و یا تحصیلی

بدترین چیزی که موجب شدت گرفتن افسردکی بعد از سفر در شما می شود، برگشت بلافاصله به روزمرگی و روال پیشین زندگی و مشغول به فعالیت حرفه ای و تحصیلی است. بنابراین توصیه می نماییم بعد از پایان یافتن مسافرت اگر بریتان ممکن است، بلافاصله و به سرعت این کار را انجام ندهید و چندین روز را به فعالیت های عقب مانده خویش اختصاص بدهید.

افسردگی پس از سفر را چگونه از بین ببریم؟

ارتباط برقرار کردن با دوستان خویش

با دوست و یا دوستان خود دیدار نموده و درباره فعالیت هایی که هنگام جدایی و سفر مشغول به آن بوده اید، گفتگو کنید و یا می توانید درمورد چیزهای جالب و سرگرم کننده ای که موقع حضور نداشتم شما انجام داده است، از او بخواهید تعریف کند. به این صورت توانسته اید حواس خود را پرت نموده و با افسردگی پس از سفر کنار بیایید. با منتشر کردن تصاویر خویش در شبکه های اجتماعی مختلف لحظه های خاطره انگیز مسافرت خود را دوباره مرور و احیا نمایید. با این کار حس خوب و نشاط برانگیزی را در خود ایجاد می کنید.

کشف لحظه های مهیج در زندگی روزمره مانند سفر

معمولا بیشتر افراد موقع سفر طرز تفکر و نگرشی متفاوت دارند، زیرا در مقابل تجربه های جدید و هیجان انگیز رعبت زیادی نشان می دهند، ولی امکان دارد در زندگی عادی و روزمرگی خویش در مقابل تجربه های نو مقاومت نموده و جهت آنها رغبت و شوقی نداشته باشند، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا در زندگی روزمره نیز همچون روزهای حضور در سفر از تجربه های نو و مهیج لذت ببرید. با این کار می توانید از افسردگی که بعد از سفر به سراغ شما می آید، پیشگیری و یا کاهش دهید.

READ
غلبه بر استرس در مهمانی ها /روانشناسی

خاطره نویسی و مطالعه و اشتراک گذاری آن

چنانچه فردی دست به قلم هستید که با نوشتن میانه خوبی دارید، می توانید خاطره های سفر خود را در وبلاگ و یا دفتر خاطرات خویش بنویسید، زیرا با این عمل در روزهای معمولی خویش می توانید خاطره ها و تجربه های دلچسب و جذاب سفر را مرور نمایید. با منتشر کردن برترین لحظه های سفر در وبلاگ خویش نیز می توانید شرایط خواندن آن را برای اشخاص دیگر مهیا نمایید. در حقیقت این یکی از روش های سودمند و نتیجه بخش جهت مانع شدن از افسردگی بعد از مسافرت محسوب می شود.

افسردگی بعد از مسافرت و مراجعه به درمانگر در صورت طولانی بودن

جا به جا  کردن و چیدمان سوغاتی

تهیه سوغاتی از مهم ترین و هیجان انگیزترین قسمت های سفر می باشد که اغلب هیچ کسی بی خیال آن نمی گردد. پس از پایان یافتن سفر و بازگشتن به منزل، یه تایمی را صرف جا به جا و چیدمان سوغاتی ها نمایید. با این روش خاطره های دلچسب سفر را دوباره مرور کرده و در نتیجه از افسردگی بعد از مسافرت جلوگیری و یا از درصد و شدت آن می کاهید.

برنامه ریزی برای سفرهای دیگر

از نتیجه بخش ترین روش های جلوگیری از افسردگی بعد از سفر همین کار، یعنی داشتن برنامه برای سفرهای دیگر در روزهای آینده می باشد. در حقیقت یک لیست از اسم شهر و کشورهای دلخواه و مدنظرتان تهیه نمایید، این کار کمک می نماید تا حس خوب و رضایت در شما به وجود آمده و به پایان یافتن سفر نیندیشید. سپس در روزهای آینده جهت رخت حقیقت پوشاندن به این برنامه ریزی زمان های مدنظر خود را برای مسافرت های دیگر ثبت نمایید.

افسردگی بعد از سفر چیست؟

رژیم غذایی سالم

معمولا در طول سفر حفظ و رعایت رژیم غذایی سالم دشوار و یا به بیانی غیرممکن می باشد، زیرا معمولا در مسافرت وعده های غذایی در رستوران میل می گردد و تفریح و استراحت کردن از سوزاندن کالری های اضافه جلوگیری می کند. در حقیقت مسافرت برترین لحظه و روزهای در زندگی ما به شمار نمی رود زیرا امکان دارد در فاصله زمانی افزایش وزن داشته باشید. بنابراین بازگشت به منزل را می توانید فرصتی مغتنم جهت به کار بستن رژیم غذایی سالم و در نتیجه کاهش وزن و قدم برداشتن در مسیر سلامتی به شمار آورید.

READ
علائم و نشانه‌های پنهانی افسردگی مردان

بر اساس سفارش دکترها ورزش از افسردگی و اضطراب جلوگیری می کند، بنابراین پس از بازگشت از سفر ورزش را از دست ندهید.

آوردن یادگاری از محل سفر

تلاش نمایید از مکانی که به آنجا رفته اید، برای خویش یک هدیه و یا وسیله ای را به عنوان یادگاری تهیه کنید، مثلا چنانچه غذای محلی خوشمزه ای در آن مکان میل نمودید، رسپی آن را پرس و جو نموده و آشنا شوید، سپس در روزهای نخست تمام شدن سفر و حضور در منزل این غذا را تهیه نمایید، با این عمل می توانید این حس را در خود القا کنید که سفر تمام نشده است.

فراگرفتن مهارتی نو و تازه

با مشغول شدن به یک مهارت و کار نو و تازه مثلا یادگیری هنری همچون نقاشی، آشپزی، ساز موسیقی و … قادر خواهید بود ذهنتان را از موضوعات سفر دور نگه دارید، با این کار خستگی حاصل از فعالیت و مسئولیت های روزمره آسان و دلچسب تر گردد.

روش های کارآمد برای افسردگی پس از تمام شدن سفر

در صورتی که مدتی طولانی گذشت ولی شما نتوانستید بر افسردگی خود فائق آیید و یا زندگی روزمره کنونی خود ارتباط برقرار کنید خوب است با درمانگری مشکل خود را در میان بگذارید. ولی برخی مواقع امکان دارد، درمانگر تشخیص دهد و پی به مشکلاتی مهم تر همچون نبود رضایت شغلی و یا فشار کاری و فشار زندگی و نیز فرسودگی زناشویی ببرد که عوامل اصلی این افسردگی هستند.

منبع : آرگا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *