کد خبر : 19855
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 - 20:24

درمان اختلال فوت فتیش؛

چه زمانی فردی اختلال فوت فتیش دارد و چطور درمان خواهد شد؟

چه زمانی فردی اختلال فوت فتیش دارد و چطور درمان خواهد شد؟

در این مقاله به نوع خاصی از فتیش ها به نام فوت فتیش پرداخته ایم که در این فتیش، فرد علاقه ی بسیار زیادی به پای جنس مخالف دارد و از نظر جنسی، با پا و چیزهای وابسته به آن مثل جوراب و کفش تحریک می شود.

فوت فتیش، به پای جنس م

فتیش، که در لغت به معنای جاذبه ی وسواسی است، تمایل جنسی بیش از اندازه ی فرد به فعالیت جنسی خاصی است. در این مقاله به نوع خاصی از فتیش ها به نام فوت فتیش پرداخته ایم که در این فتیش، فرد علاقه ی بسیار زیادی به پای جنس مخالف دارد و از نظر جنسی، با پا و چیزهای وابسته به آن مثل جوراب و کفش تحریک می شود.

فوت فتیش، به پای جنس مخالف تمایل دارد. به بیان دیگر، پا، انگشتان پا و قوزک پا فرد فوت فتیش را تحریک می کند. البته میزان فوت فتیش از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد فقط با نگاه کردن به پا تحریک شده، برخی دیگر با لاک زدن به پا یا جواهرات به پا داشتن تحریک می شوند و غیره.

تمایل جنسی به پا، اگر در حد معقول و قابل کنترل باشد از نظر روانشناسی مشکلی ندارد اما اگر این تمایل بیش از حد شود، به عنوان اختلال فوت فتیش شناخته می شود که نیاز به مشاوره و درمان دارد.

فوت فتیش تا چه حد رایج است؟

در بین فتیش های مختلف، فوت فتیش بیشتر از همه شناخته شده است که خود همین، نشانگر رایج بودن و مورد توجه بودن آن است. مطالعه ای که در همین راستا انجام شد، نشان داد که حدود نیمی از افراد مورد بررسی، به نوعی درگیر فتیش های مختلف بوده اند که در بین آنها، فوت فتیش و پدوفیلیا شایع ترین آن ها بوده اند.

چرا پا برای فوت فتیش ها جذاب است؟

همانند نحوه ی پوشش، سبک موسیقی و دیگر چیزهای سلیقه ای، تمایلات جنسی نیز در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است چیزی که برای شما تحریک کننده است برای دیگری کاملا عادی باشد یا چیزی که برای فرد دیگری موجب تحریک جنسی می شود، حتی برای شما آزاردهنده باشد.

هنوز دلیل قطعی و ثابت شده ای برای این پرسش وجود ندارد اما برخی از نظریه ها مطرح هستند که به نوعی توضیح می دهند که چرا پا برای این افراد جذاب است.

درمان اختلال فوت فتیش

بیولوژی

پای انسان، انتهای سیستم عصبی است و انتهای سیستم عصبی، حساس تر بوده و راحت تر و بیشتر تحریک حسی می شود. قلقلک دادن، مالیدن یا ماساژ دادن در قسمت پا بیشتر احساس می شود.

جنبه تحقیر

یکی از جنبه های روانشناسی فوت فتیش، تحقیر است. معمولا پا به عنوان یک عضو حقیر تصور می شود. شاید به خاطر این که در پایین ترین بخش بدن قرار دارد.

این نظریه این طور استنباط می کند که افرادی که به فوت فتیش علاقه مند هستند، دوست دارد در رابطه خودشان را پایین تر از طرف مقابل احساس کنند. آن ها دوست دارند که پای فرد رویشان قرار بگیرد تا احساس اختلاف قدرت را به آن ها القا کند.

جنبه سلطه

سلطه و تحقیر، یک مبحث گسترده در حوزه روابط زناشویی است که پاها فقط بخشی از این ساختار هستند. اگر همسر شما فوت فتیش است، احتمالا تمایل دارند که با آن ها از بالا به پایین رفتار کنید. این موضوع که شما بر آن ها تسلط داشته باشید برای آن ها جذاب است.

اگر شما فوت فتیش هستید احتمالا دوست دارید که با پاهای همسر خود بازی کنید، آن ها را ستایش کنید و خود را در مقابل او کوچک کنید. شاید همسرتان را ترغیب کنید که پایشان را روی بدن شما قرار دهد یا به نوعی موقعیت و پوزیشن خود را تحقیر آمیز کنید.

چطور به درخواست فوت فتیش همسرمان پاسخ بدهیم

تمایلات جنسی می توانند بسیار گسترده باشند و لزوما تمایل جنسی متفاوت، نشانگر وجود مشکل در فرد نیست. پس اگر همسرتان از شما می خواهد که رابطه ی فوت فتیش برقرار کنید، بهتر است با آرامش برخورد کرده و نکات زیر را انجام دهید.

گوش دهید و سوال کنید

معمولا افراد در مقابل درخواست رابطه به صورت فوت فتیش واکنش مثبتی نشان نمی دهند. همسر شما هم اگر این موضوع را با شما مطرح کرد، این را به عنوان یک نکته مثبت برداشت کنید و از اینکه تمایلات جنسی خودش را با شما مطرح می کند و پنهان کاری هم ندارد خوشحال باشد.

شاید همسر شما از پاهای شما تعریف کند، یا بگوید که از یک کفش شما خیلی خوشش می آید. ممکن است این علاقه را با پیشنهاد یک ماساژ پا به شما ابراز کند یا در هنگام رابطه جنسی، بخواهد پاهای شما را ببوسد.

تمایلات هر شخص متفاوت است. پس بهتر است به دقت به تمایلات همسرتان در این زمینه گوش داده و سوالات زیر را از او بپرسید.

  • از چه بخش این کار بیشتر لذت می بری؟
  • آیا می خواهی که من نیز کار مشابهی را برای جبران انجام دهم؟
  • از کجا باید شروع کنیم؟
  • این کار مقدمه رابطه جنسی است یا هدف نهایی؟

تصمیم بگیرید

نیازی نیست که در لحظه پاسخ دهید. از همسرتان زمان بخواهید که فکر کرده و به درخواست او جواب دهید. اگر این کار برای شما قابل تحمل نیست، به او بگویید. این برای هردوی شما بهتر است.

اوضاع را کنترل کنید

به خاطر داشته باشید که فوت فتیش، در حد یک تمایل و یک مقدمه برای رابطه جنسی باشد و جایگزین آن نشود. اگر همسر شما بیش از حد به این کار علاقه دارد ممکن است دچار اختلال فوت فتیش شده باشد و بهتر است به سراغ درمان اختلال فوت فتیش بروید.

اختلال فوت فتیش

همانطور که توضیح دادیم، اگر تمایل فرد از حدی بیشتر باشد و به صورت وسواسی و غیرقابل کنترل پیش برود، فوت فتیش به عنوان اختلال تشخیص داده خواهد شد. افراد عادی ممکن است از در زمان های خاصی برای پاها تحریک شوند اما شخصی که دچار اختلال فوت فتیش است منحصرا بر پاها متمرکز است. در موارد شدیدتر، فرد تنها با پا می تواند به ارگاسم برسد یا بدون آن حتی نتواند تحریک شود.

علائم اختلال فوت فتیش

علائم ذکر شده در زیر باید به مدت حداقل شش ماه در فرد دیده شود تا بتوان آن را اختلال تشخیص داد.

  • خیالپردازی، میل یا رفتارهای شدید و عودکننده جنسی
  • اخلال در عملکرد اجتماعی، شغلی، تحصیلی یا شخصی
  • تبدیل شدن پا به عضو اصلی و جدا نشدنی رابطه جنسی

فرد مبتلا به فوت فتیش حتی ممکن است شرایط خاصی را برای خودش برگزیند. مثلا برای ارضای این حس خود، ممکن است به طور داوطلبانه یا به عنوان شغل، در کفش فروشی مشغول به کار شود.

درمان فوت فتیش

فوت فتیش یا به طور کلی همه انواع فتیش ها، تنها زمانی نیاز به درمان دارند که باعث ناراحتی یا ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شوند. فتیش معمولا دوره ی پیوسته و طولانی مدتی دارد که با فراز و فرود در تمایلات فرد همراه است به همین علت، درمان فتیش ها هم باید به صورت طولانی مدت و ماندگار صورت بگیرد. همچنین در طول درمان، استفاده از مشاور خانواده می تواند اطرافیان فرد را کمک کند تا با این شرایط کنار بیایند.

روش های درمانی استفاده شده برای درمان فوت فتیش عبارت اند از:

  • روانکاوی سنتی
  • درمان شناختی رفتاری CBT
  • هیپنوتیزم
  • درمان دارویی
  • مشاوره جنسی

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که در این بین، استفاده از درمان شناختی رفتاری، بهترین تاثیر را روی افراد مبتلا به اختلال فتیشیسم دارد. یکی از بهترین درمان ها، شرطی سازی آزارنده است که در آن درمانگر، از محرک های منفی برای کاهش یا از بین بردن این رفتار استفاده می کند.

 

منبع :ذهن آرا

READ
دختران ایرانی در امنیت جنسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *