کد خبر : 19345
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 16:40

دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ

دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ

درست کردن این غذا کار چندان ساده‌ای نیست و به مهارت زیادی نیاز دارد. سخت‌ترین بخش تهیه کباب کوبیده جلوگیری از ریختن مواد به سیخ کشیده شده است.

راز نریختن کباب کوبیده از سیخ افزایش چسبندگی کباب کوبیده نی نی سایت علت ریختن کباب کوبیده از سیخ نی نی سایت اگر مایه کباب کوبیده شل شد چه کنیم برای سفت شدن کباب کوبیده چه باید کرد راز نریختن کباب کوبیده از سیخ نی نی سایت آرد در کباب کوبیده علت چسبیدن کباب کوبیده به سیخ

کباب کوبیده یکی از خوشمزه‌ترین غذاها است که مواد اولیه آن را گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه‌های مخصوص تشکیل می‌دند. این مواد با هم ترکیب شده و روی یک سیخ پخش می‌شوند و سپس سیخ‌ها را روی ذغال داغ قرار داده و کباب می‌کنند. خروجی این فرآیند یک سیخ کباب داغ و بسیار خوش‌طعم و لذیذ است که پای ثابت مهمان‌ها و دورهمی‌های ایرانی است. البته این غذا با طعم و مزه خوشایند در ظاهر طبخی ساده دارد اما در حقیقت تهیه آن کار هر کسی نیست. تهیه یک کباب خوب با بافت نرم و آبدار، مغز پخت شده و البته بدون ریختن از روی سیخ، کار آشپزهای ماهر است اما با رعایت چند نکته می‌توان در خانه هم کبابی به سبک رستوران‌ها آماده کرد و بابت ریختن مایه کباب از روی سیخ نگرانی نداشت.

دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ

ریختن مایه کباب کوبیده از روی سیخ دلایل زیادی دارد. برای مثال انتخاب گوشت نامناسب ممکن است دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ باشد یا استفاده از بعضی از ادویه‌ها نیز در این اتفاق بی‌تاثیر نیستند. همچنین پخش کردن کباب روی سیخ نیز اصولی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها باعث ریختن کباب از روی سیخ می‌شود. برای پخت حرفه‌ای کباب کوبیده در خانه باید با دلایل این اتفاق و راه‌حل‌های آن آشنایی داشت. در نظر داشتن این موارد و رعایت آن‌ها در آماده‌سازی اولیه کباب، در نهایت به پخت کبابی لذیذ و رستورانی کمک می‌کند. مهم‌ترین دلایل این اتفاق به شرح زیر هستند:

✅ استفاده از یک نوع گوشت به تنهایی

✅ شستن بیش از اندازه گوشت

✅ ورز ندادن مایه کباب به میزان کافی

✅ ترکیبات نامناسب مایه اولیه

✅ استفاده از سیخ نامناسب

✅ یکنواخت پخش نکردن مایه کباب

✅ و بسیاری دلایل دیگر که مهم‌ترین آن‌ها موارد گفته شده هستند و در ادامه به طور جداگانه بررسی می‌شوند.

استفاده از یک نوع گوشت

یکی از دلایل رایج ریختن مواد کباب کوبیده از روی سیخ، انتخاب گوشت نامناسب برای تهیه مایه اولیه کباب است. آماده کردن مایه‌ای چسبناک با یک نوع گوشت به تنهایی کار ساده‌ای نیست، برای مثال گوشت گوساله به تنهایی مایه‌ را خشک می‌کند و از روی سیخ می‌ریزد و گوشت گوسفند هم باعث چربی بیش از حد کباب شده و باز هم احتمال ریختن مواد از روی سیخ وجود دارد.

راه‌حل

راهکار مناسب برای حل این مشکل، زمانی که علت ریختن مواد استفاده از یک نوع گوشت باشد، ترکیب گوشت گوساله و گوسفند به میزان کافی است. همچنین می‌توان کمی دنبه هم به این ترکیب اضافه کرد تا کباب خوش‌طعم‌تر شود.

شستن بیش از اندازه گوشت

دیگر دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ، شستن بیش از اندازه گوشت است. به خصوص زمانی که گوشت در حالت چرخ کرده شسته شود، چسبندگی آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه به خوبی روی سیخ نمی‌نشیند.

راه حل

در درجه اول بهتر است گوشت را قبل از چرخ کردن شسته و زمانی که کاملا خشک شد، چرخ کنید اما اگر گوشت چرخ کرده بازاری تهیه می‌کنید و ناچار به شستن آن در این حالت می‌شوید، بهتر است مقداری گوشت مرغ چرخ شده هم به گوشت چرخ کرده قرمز اضافه کنید تا به چسبندگی مایه کمک کند.

ورز ندادن مایه کباب به میزان کافی

دیگر علتی که باعث ریختن مواد کباب کوبیده از روی سیخ می‌شود، ورز ندادن مواد به میزان کافی است. این موضوع اهمیت زیادی دارد تا جاییکه بیشتر رستوران‌ها و آشپزهای ماهر راز به سیخ کشیدن حرفه‌ای کباب کوبیده خود را ورز کافی و مناسب آن می‌دانند. البته درست ورز دادن مواد کباب نیاز به پنجه‌های قوی و مهارت در تشخیص میزان مناسب ورز دادن دارد.

راهکار مناسب

همان‌طور که گفته شد، ورز حرفه‌ای کباب نیاز به پنجه‌های قوی دارد اما اگر قصد پخت کباب در خانه را دارید و توانایی ورز دادن مواد را ندارید هم جای نگرانی نیست. چند دور رد کردن گوشت از چرخ گوشت هم تاثیری مشابه در کباب کوبیده دارد. پس از چند بار چرخ کردن، یک ورز ساده هم بافتی منسجم برای کباب ایجاد کرده و چسبندگی خوبی به آن می‌دهد.

ترکیبات نامناسب

استفاده از ترکیبات نامناسب مانند پیاز بزرگ یا بعضی ادویه‌ها دیگر دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ است. پیاز بزرگ بافت یکدست کباب کوبیده را خراب می‌کند یا ادویه‌ای مانند زردچوبه از انسجام مواد و چسبندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

اصول آماده‌سازی ترکیب اولیه

اگر علت ریختن کباب از روی سیخ ترکیبات آن باشد، رعایت چند نکته ساده مانع حل این مشکل می‌شود. برای مثال ریز خرد کردن پیازها راهکاری مناسب برای حل این مشکل است. همچنین استفاده از پیاز سفید به جای پیاز قرمز، برای چسبندگی مواد اولیه کباب کوبیده مناسب‌تر است. همچنین استفاده از ادویه‌های مناسب مانند فلفل سیاه، پودر سماق، پاپریکا و نمک و عدم استفاده از زردچوبه هم در درست چسبیدن کباب به سیخ بی‌تاثیر نیستند.

استفاده از سیخ نامناسب

یکی دیگر از دلایل ریختن مواد کباب کوبیده از سیخ، استفاده از سیخ نامناسب است. سیخ‌های نو و باریک معمولا دچار این مشکل می‌شوند. همچنین اگر سیخ، خیس یا چرب باشد هم مواد روی آن نمی‌چسبد. درست پخش نکردن مواد روی سیخ دیگر علت این مشکل است. اگر مایه کباب در بخشی از سیخ بیشتر و در بخشی کمتر باشد، در اثر حرارت از سیخ جدا شده و می‌ریزد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *