کد خبر : 18519
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 21:35

15 تاثیر افسردگی روی سلامت

15 تاثیر افسردگی روی سلامت

بررسی تاثیر افسردگی روی بدن جزو درک علائم افسردگی است. بدین ترتیب، چشم انداز خاصی از تاثیر افسردگی روی تصمیم گیری، از انتخاب غذا گرفته تا انجام وظایف روزانه، به دست می آوریم.

15 تاثیر افسردگی روی سلامت

بررسی تاثیر افسردگی روی بدن جزو درک علائم افسردگی است. بدین ترتیب، چشم انداز خاصی از تاثیر افسردگی روی تصمیم گیری، از انتخاب غذا گرفته تا انجام وظایف روزانه، به دست می آوریم. با این روش نگاه دقیق تری به تاثیر افسردگی روی جنبه های روحی و جسمی فرد می اندازیم که گاهی منجر به رفتار و افکار ناسالم (مثل خودآزاری و فکر به خودکشی) میشود. ممکن است فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم میکند از جنبه های روحی آن به ستوه آید. فرد افسرده رفتار یا احساسی از خود بروز میدهد که نشان دهنده ی تلاش طاقت فرسای آنها برای کنار آمدن با این احساس است. در ادامه مروری بر افسردگی و نمونه تاثیرات آن داریم که برای درک بهتر تاثیر افسردگی روی بدن لازم است. برای درمان افسردگی به اینجا بروید.

چیزهایی که باید درمورد افسردگی بدانید

افسردگی به عنوان اختلال روحی تعریف میشود که احساس مداوم اندوه را به همراه دارد. نوع شدید افسردگی، افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی عمده نامیده میشود. فرد افسرده علائم جسمی و روحی را تجربه میکند که باعث میشود زندگی روزمره تبدیل به چالش جدی شود. گاهی وقتی افسردگی در پی یک رویداد رخ دهد که زندگی شما را تغییر داده، مثل فقدان یا یک رویداد غیر منتظره مانند آسیب روحی، مدت زمان آن کوتاه و موقتی است. زمانیکه علائم افسردگی بیش از دو هفته طول بکشد، اختلال افسردگی در فرد تشخیص داده میشود. علائم افسردگی دو قطبی و اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) مشابه با علائم افسردگی است.

فرد دارای علائم افسردگی موارد زیر را تجربه میکند:

  • احساس پوچی و اندوه در اکثر روز ها
  • عدم تمایل به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت میبرد
  • کاهش یا افزایش وزن در اثر تغییر اشتها
  • احساس کندی، تنبلی یا پریشانی
  • خستگی به علت پایین بودن انرژی
  • تمرکز پایین یا عدم توانایی در تمرکز و تصمیمگیری
  • فکر به خودآزاری، مرگ یا خودکشی

زمانیکه فرد ظرف دو هفته چند مورد از علائم بالا را تجربه کرده باشد، متخصص روانشناسی یا متخصص روانپزشکی افسردگی را در او تشخیص میدهد. ممکن است تجربه ی این علائم به مرور زمان تغییر کند و بسته به موقعیت های فردی متغیر است.

 

افسردگی

نمونه تاثیرات فیزیکی افسردگی

تاثیر افسردگی روی بدن روی چند تحقیق نشان داده شده است. گاهی ممکن است فرد علائم فیزیکی را تجربه کند ولی نداند که مربوط به افسردگی است. گاهی علائم افسردگی در افرادی که مدت طولانی قبل از تشخیص علت دچار ناراحتی جسمی میشوند نسبت به دیگران زود تر رخ میدهد. از جمله مشکلات فیزیکی که افراد مبتلا به افسردگی با آن رو به رو میشوند عبارت است از:

التهاب ناشی از افسردگی

التهاب که منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و اختلال گوارشی میشود. در بعضی از موارد افسردگی منجر به بروز التهاب میشود که احتمال ابتلا به بیماری های مربوط به التهاب مزمن مانند دیابت نوع 2 و سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) را بالا میبرد. مشکلات معده مانند تهوع، اسهال و یبوست دردسرساز است. خطر بیماری قلبی به خاطر کمبود علاقه و انگیزه برای گرفتن تصمیمات بهتر درمورد سبک زندگی، مثل عادات غذایی بهتر، افزایش می یابد. تحقیقات برای پیدا کردن ارتباط میان افسردگی و التهاب و تاثیر آن روی سیستم ایمنی ادامه دارد.

اختلالات مزمن سلامتی بر اثر افسردگی تشدید میشود.

ممکن است علائم افرادی که از قبل دچار بیماری مزمن مانند دیابت بودند درصورت ابتلا به افسردگی بدتر شود. فرد مبتلا به افسردگی اقدامات مهم برای کنترل علائم بیماری مزمن را انجام نمی دهد. ممکن است آنقدر احساس درماندگی، انزوا و اضطراب کند که دیگر نتواند برنامه ی درمان را دنبال کند.

تغییر در ظاهر بعلت تغییر وزن و تنبلی ناشی از افسردگی

فرد افسرده که از هجوم احساسات ناراحت کننده به زانو درآمده است، به سراغ غذا میرود. گاهی تاثیر احساس افسردگی برعکس است و فرد کمتر احساس گرسنگی میکند. درنتیجه، اگر فرد وزن کم یا اضافه کند، فورا در ظاهرش دیده میشود. از حالت ایستادن هم میتوان افسردگی را تشخیص داد. این افراد معمولا کند هستند، شانه هایشان افتاده، سرشان پایین است و به ندرت با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنند یا اصلا نمی کنند.

تاثیر افسردگی

بروز درد مزمن بر اثر افسردگی

افسردگی منجر به درد و کوفتگی بی دلیل میشود. با این حال، درد بدون دلیل می تواند علت بروز افسردگی در فرد شود. این درد های فیزیکی شامل درد عضلانی، سردرد و درد مفصل است. اگر فرد افسرده دچار درد ناشی از منبع مشخص مانند صدمه یا بیماری پزشکی باشد، درد بیشتری تجربه میکند.

READ
مسير زندگي خود را مشخص کنید…

اختلال خواب و تغییر انرژی به علت افسردگی

احساس ناراحتی مداوم و تغییر خلق و خو روی توانایی بدن برای استراحت تاثیر می گذارد. برخی دچار بی خوابی و تغییر الگوی خواب می شوند. بخواب رفتن یا بیدار ماندن در طول روز برای فرد دشوار می شود. کمبود خواب روی توانایی بدن برای تولید انرژی طبیعی اثر میگذارد و باعث میشود فرد افسرده احساس خستگی کند.

اضطراب و پریشانی ناشی از افسردگی

احساس بیقراری باعث می شود بدن نتواند آرام بگیرد. ممکن است فرد اتاق را بالا و پایین کند یا هنگام بی خوابی سر جا غلت بزند. بعضی از افراد احساس میکنند ممکن است هر لحظه از کوره در بروند و دچار انقباض عضلانی و دیگر مشکلات بیش فعالی میشوند. گاهی اضطراب ناشی از اختلال اضطراب است.

[sibwp_form id=1]

کاهش میل جنسی در اثر افسردگی

افسردگی روی میزان صمیمیت و نزدیکی فرد با شریک جنسی تاثیر میگذارد. مشارکت در امر نوازش، بوسه و یا هرگونه رابطه ی صمیمانه به خاطر پایین آمدن شهوت دشوار میشود. برخی کمتر لذت میبرند، به ارگاسم نمی رسند یا دچار اختلال نعوظ میشوند.

نمونه تاثیرات روحی افسردگی

علائمی نظیر احساس ناراحتی، درماندگی و بی ارزشی مداوم در افسردگی معروف است. این افکار سپری کردن روز را برای فرد به چالش تبدیل می کند زیرا روحیه ی مثبت در او فروکش کرده است. از آنجایی که تاثیر عاطفی افسردگی روی افراد متفاوت است، حتما باید از انواع آن و دیدگاه دیگران نسبت به آن مطلع باشید. نشانه های عاطفی مربوط به افسردگی شامل موارد زیر است:

depression

ناراحتی همراه با اشک و گریه

فرد افسرده به خاطر وضعیت زندگی و نحوه ی ارتباط خود با دیگران احساس بدبختی و نارضایتی میکند. بعضی به دلایل شخصی مانند ظاهر یا پیش نرفتن اوضاع باب میلشان چنین احساسی دارند. گاهی افسردگی به صورت ناگهانی و بدون دلیل رخ میدهد.

ناامیدی یا پوچی

گاهی فرد احساس میکند برای کسی مهم نیست یا اوضاع هیچ وقت تغییر نمی کند. درحالی که گاهی افسردگی در روحیه ی فرد تغییر ایجاد میکند، برخی میگویند حتی زمانیکه دیگران دست به ابراز احساسات میزنند چیزی حس نمیکنند.

از کوره در رفتن

ممکن است فرد در یک موقعیت غیر منتظره عصبانیت خود را بروز دهد و همه را غافلگیر کند. فرد افسرده به خاطر یک موضوع کوچک یا بی اهمیت عصبانی میشود. انواع مختلفی از خشم نشان دهنده ی بروز مشکل است مثل خشمی که باعث خسارت مالی، خشونت یا خسارت جانی میشود. فوران احساسات در اثر فروخوردن احساس یا رنجش خاطر که توسط فرد دیگر ایجاد شده رخ میدهد.

دلسردی و کج خلقی

زمانیکه فرد نتواند به خاطر پایین بودن انرژی تمرکز کند، انجام وظایف ساده ی روزمره دلسرد کننده به نظر می رسد. وقتی فرد افسرده نخواهد کنار دیگران باشد و درعوض دوست دارد تنها باشد، بد اخلاق و زود رنج میشود.

کمبود انگیزه به دلیل بی میلی

بسیاری از افراد احساس کسلی و بی حسی عاطفی میکنند یا وجود خود را زیر سوال میبرند. گاهی احساس میکنند یک چیزی در زندگی کم است اما انگیزه و روحیه ی مثبت برای پیدا کردن آن را در خود نمی یابند یا صرفا دست از تلاش برمیدارند. دیگران درحالی که از درون خالی شده اند و احساس میکنند اشتیاق چیزی را ندارند تا برایش قدردان باشند، حوصله شان از انجام وظایف تکراری روزمره سر میرود. ترس از شکست، طرد شدن یا حتی تلاش برای فائق آمدن بر شکست منجر به بی میلی میشود.

 

READ
همیشه با خودت تکرار کن

علائم افسردگی

احساس گناه همراه با سرزنش خود و شکست های گذشته

فرد نسبت به اعمالی که خارج از کنترل او بوده احساس گناه میکند. گاهی وقتی فرد احساس میکند باید کار بیشتر یا بهتری انجام میداد تا نتیجه ی بهتری به دست آید، دچار عذاب وجدان میشود. سرزنش یعنی فرد به جای نگاه کردن به جنبه ی مثبت قضیه، حتی اگر شرایط طبق انتظار پیش نرود دید منفی نسبت به خود داشته باشد.

افکار منفی به دلیل عزت نفس پایین و کمبود اعتماد به نفس

فرد افسرده در پیدا کردن ویژگی و خصیصه های خود به مشکل برمیخورد و نظر دیگران درباره ی خود را ارزشمند می بیند. فورا تشویق و تحسین دیگران را رد میکند.

احساس بی ارزشی همراه با فکر به خودکشی

فرد افسرده از روی خشم، عذاب وجدان یا تادیب احساس مبرمی برای آسیب زدن به خود دارد. وقتی کسی حس میکند چیزی برای عرضه ندارد یا دنیا بدون او جای بهتری است، دچار فکر به خودکشی میشود.

کمک و پشتیبانی برای افسردگی

نادیده گرفتن علائم افسردگی تاثیر بدی روی بدن دارد که منجر به بیماری جسمی و روحی میشود. گزینه های درمان افسردگی شامل همکاری با متخصص روانشناسی یا روانپزشکی، دوست، خانواده و روش های کنار آمدن است تا به کنترل علائم کمک شود. حالا که متوجه عواقب خطرناک و مضر افسردگی هستید، پیشنهاد می کنیم تست افسردگی را امتحان کنید.

اگر شک دارید که کسی افسرده است، به او بگویید مایلید درمورد چیزی که آزارشان میدهد صحبت کنید یا برای دریافت کمک به او یاری دهید. اگر از گزینه هایی مانند تراپی، گروه های حمایتی آنلاین و تالار های گفتگو و دارو به عنوان مجموعه ای از برنامه ی درمان استفاده کنید، موثر واقع خواهد شد. یاد گرفتن روش های بهتر زندگی درکنار حمایت مناسب به کنترل جنبه های جسمی و روحی تاثیر افسردگی کمک میکند.

منبع :درمانکده

READ
فرق بی اشتهایی و پرخوری عصبی چیست؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *