کد خبر : 16997
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 بهمن 1401 - 15:44

اعتياد به بازي رايانه اي

اعتياد به بازي رايانه اي

بازی های ویدئویی می توانند سلول های مغزی را کشته و باعث اختلال در خواب فرد شوند.

اثرات منفی بازی های رایانه ای کدام است؟

بازی های رایانه ای می توانند اثری منفی روی مغز، حافظه و قدرت دید شما داشته باشند. اگر اعتیاد به این بازی ها به اندازه ی کافی زیاد شود ان ها می توانند باعث استرس، اضطراب و حتی انزوا شوند. بازی های ویدئویی می توانند سلول های مغزی را کشته و باعث اختلال در خواب فرد شوند.

بازی های ویدئویی چگونه روی مغز شما اثر می گذارند؟

تحقیقات نشان داده اند کسانی که بازی های ویدئویی همراه با تیراندازی را انجام می دهند به ناحیه ی هیپوکامپ در مغز خود آسیب می رسانند. این ناحیه بخشی است که برای خاطرات طولانی مدت شما استفاده می شود. تحقیقات صورت گرفته می گویند علت این است که بازی های خشن و با تیراندازی نیاز به استفاده ی زیاد از هسته ی نوسانی بخش هیپوکامپ دارند. این هسته ی نوسانی بخش خاکستری هیپوکامپ را تشکیل می دهد که می تواند منجر به بیماری هایی مانند افسردگی و آلزایمر شود.

بازی های ویدئویی چگونه روی حافظه ی شما اثر می گذارند؟

اثرات بازی های رایانه ای | مرکز مشاوره همکده

تحقیقی صورت گرفته در آمریکا نشان داده است کسانی که به انجام بازی های رایانه ای می پردازند بخشی از حافظه ی کوتاه مدت خود را از دست خواهند داد اما نسبت به کسانی که بازی نمی کنند حافظه ی بلند مدت بهتری خواهند داشت. شرکت کنندگان در این تحقیق دو تصویر را برای دو دقیقه و نیم مورد بررسی قرار دادند.

اثرات بازی های ویدئویی روی سلامت

  • آیا بازی های ویدئویی برای رشد فرزند شما مضر هستند؟

در تحقیقی صورت گرفته نشان داده شد کودکانی که بازی های ویدئویی خشن انجام می دهند اغلب رفتاری پرخاشگرانه دارند. همچنین آن ها سطح کمتری از همدلی نسبت به دیگران دارند. برخی دیگر می گویند بازی های ویدئویی خشن می توانند یک کودک را به نوعی بی تفاوت سازند. این رفتار باعث می شود یک فرد بزرگسال کمتر تحت تاثیر خشونت قرار گیرد و به احتمال بیشتر خودشان نیز رفتارهای پرخاشگرانه نشان خواهند داد.

  • چند ساعت انجام بازی های ویدئویی ناسالم است؟

زمان خوب برای انجام بازی های ویدئویی چیزی حدود یک ساعت یا کمتر در یک روز است. با این میزان زمان برای بازی کردن، کودکان مهارت های اجتماعی بهتری پیدا کرده و بیشتر از زندگی خود لذت خواهند برد. از طرف دیگر کسانی که بیشتر از سه ساعت در روز بازی می کنند در تمرکز مشکل داشته و بیش فعال هستند و مهارت های اجتماعی کاملی نخواهند داشت.

  • آیا انجام بازی های ویدئویی می تواند روی قدرت دید شما اثر داشته باشد؟
اثرات بازی های رایانه ای | مرکز مشاوره همکده

چیزی حدود سه ساعت یا بیشتر انجام بازی های ویدئویی می تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامت شود، همچنین می تواند مشکلاتی را در قدرت دید شما ایجاد کند. با وجودی که انجام بازی های ویدئویی برای کوتاه مدت (چیزی حدود یک ساعت در روز) می تواند فوایدی داشته باشد اما بازی کردن بیشتر از سه ساعت می تواند باعث سندورم بینایی کامپیوتر، چشم درد، مشکلات در تمرکز و حتی سردرد شود.

  • آیا بازی های ویدئویی باعث استرس می شوند؟

تحقیقی روی بازی های ویدئویی خشن و استرسی که ایجاد می کنند نشان داده است کودکانی که مرتبا بازی های خشن انجام می دهند سطح استرس بالاتری خواهند دات. شاید علت توانایی “مبارزه یا گریز” بدن در زمن قرار گرفتن در شرایطی استرس زا باشد، مانند یک بازی جنگی. از انجایی که فرد بازی کننده فرار یا مبارزه نکرده  و به جای ان برای ساعت ها روی صندلی می نشیند، استرس می تواند روی سلامت و ذهن او اثر بگذارد.

  • آیا بازی های ویدئویی می توانند باعث مرگ سلول های مغزی شوند؟

با وجودی که مرگ سلول های مغزی توسط بازی های ویدئویی هنوز یک شبهه است اما تحقیقات نشان داده اند کودکانی که چندین ساعت در روز به انجام بازی های ویدئویی می پردازند بخش قدامی مغزشان درست رشد نمی کند. این می تواند جلوی احساسات درست را بگیرد، روی قدرت یادگیری اثر بگذارد و بر توانایی به یاد آوردن مسائل اثر داشته باشد.

  • آیا بازی های کامپیوتری باعث بیماری حرکت می شوند؟

پزشکان یافته اند برخی بازی های ویدئویی حرکتی باعث می شوند فرد حس کند بیمار است، درست مانند وقتی که در خودرو یا شهربازی هستید و حس می کنید حالتان بد شده است.

READ
چک کردن گوشی موبایل همسر: صحیح یا غلط؟/روانشناسی

آن ها فکر می کنند علت این است که چشم هایتان به شما می گویند حرکت می کنید اما چشم درونی شما می گوید حرکتی در کار نیست. مغز شما در این بین گیج شده و نتیجه می تواند حالت تهوع و سرگیجه باشد.

اثرات بازی های ویدئویی روی رفتار

  • آیا بازی های ویدئویی روی رفتار شما اثر دارند؟

تحقیقی اثر بازی های ویدئویی روی رفتار را بررسی کرده و نشان داده شده است بعد از سه ساعت بازی، فرد مشکلات رفتاری از خود نشان داده، حالت بیش فعال پیدا کرده، علاقه ی کمتری به مدرسه و درس خواندن خواهد داشت.

  • آیا بازی های ویدئویی باعث رفتارهای پرخاشگرانه می شوند؟

بازی های ویدئویی خشن به نوعی مرتبط با رفتارهای خشن هستند اما شدت آن متغیر می باشد. اغلب در بین بازی کنندگان برنامه های کامپیوتری کاهش حس همدلی دیده می شود و البته تمایل به خشونت بیشتر، اما تحقیقات هنوز ارتباط ستقیم میان بازی های ویدئویی و شرکت در جرم ها را نشان نداده اند. گفته می شود هرچه یک فرد (کودک یا بزرگسال) بیشتر مشغول بازی های ویدئویی باشد رفتار خشن تری از خود نشان خواهد داد.

  • آیا بازی های ویدئویی باعث اضطراب می شوند؟

تحقیق صورت گرفته توسط محققان دانشگاه ناتینگهام یافته اند اعتیاد به بازی های ویدئویی باعث اضطراب و دیگر مشکلات در سلامت روان خواهد شد. نه درصد از کسانی که به بازی های کامپیوتری می پردازند به نوعی اضطراب را در نتیجه ی عادت بازی کردن خود تجربه می کنند، البته این میزان در بین کودکان کمتر از بزرگسالان خواهد بود.

READ
طرز تهیه شیرینی شاه بلوط/شیرینی مخصوص عید

اثرات بازی های ویدئویی روی خواب

اثرات بازی های رایانه ای | مرکز مشاوره همکده
  • آیا بازی های ویدئویی خوابیدن را برای شما سخت می کند؟

بازی های ویدئویی می توانند باعث به تعویق افتادن خواب شما شوند، خصوصا برای بزرگسالان. تحقیقات نشان داده اند افزایش برانگیختگی روانی و هشیاری شناختی باعث می شوند افراد بزرگسال بعد از بازی کردن در شب کمتر بتوانند بخوابند.

  • آیا بازی های ویدئویی باعث اختلال در خواب شما خواهند شد؟

تحقیقات نشان داده اند ممکن است ارتباطی میان ساعت خواب عمیق یا REM در نوجوانان بعد از بازی های ویدئویی وجود داشته باشد اما تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارند. برخی از متخصصان می گویند بازی کردن در حد تعادل می تواند به کاهش مشکلات بالقوه ی شما کمک کند.

  • آیا قبل از خواب کودکان باید بازی های رایانه ای انجام دهند؟

استفاده از بازی های ویدئویی قبل از خوب باعث می شود خواب خوب شب برای بسیاری از کودکان دشوار باشد. ۱۸ درصد از والدین گفته اند مشکلات خواب را در کودکانی که شب های بازی های ویدئویی می پردازند تجربه می کنند. محدود کردن بازی یا حتی رسانه های اجتماعی (حتی تلویزیون) کی قبل از خواب می تواند مانع از مشکلات خواب در شب شود.

  • آیا انجام بازی های ویدئویی می تواند شما را خسته کند؟

شاید در زمان بازی کردن این بازی های شما را خسته نکنند، آن ها می توانند حتی نتیجه ای عکس این داشته باشند. اما کاری که انجام می دهند تداخل با کیفیت خواب شماست.

اگر خواب خوبی در شب نداشته باشید، زیرا مغز شما بعد از تمام شدن بازی هنوز خاموش نشده است، اثرات آن را روز بعد حس خواهید کرد. حتی اگر هشت ساعت خواب داشته باشید ممکن است احساس خستگی و زودرنجی داشته و نتوانید به علت کمبود خواب تمرکز درست داشته باشید.

اثرات بازی های ویدئویی روی اعتیاد

اثرات بازی های رایانه ای | مرکز مشاوره همکده
  • اعتیاد به بازی های ویدئویی چیست؟

اعتیاد به بازی های رایانه ای، مانند الکل و اعتیاد به مواد، اختلالی برانگیزشی است. بازی کنندگان روی توانایی خود در این بازی ها تمام مدت تکیه دارند. اگر آن ها نتوانند شرایط خود را بهتر کنند شروع به پرخاشگری و خشونت خواهند کرد. این افراد به جای تکیه به یک ماده ی مصرفی، روی دنیای فانتزی خود تکیه داشته و از حقیقت فرار می کنند.

  • انواع اعتیاد به بازی های ویدئویی کدام است؟
READ
تست خودشناسی،کدام نیمکره مغزتان فعال تر است/تست

دو نوع اعتیاد به بازی های ویدئویی وجود دارد. ابتدا اعتیاد به بازی های تک نفره است. بازی کنان برای گرفتن امتیازی خاص یا تمام کردن مرحله ای خاص به بازی اعتیاد پیدا می کنند. اگر نتوانند این کار را انجام دهند دچار انواع دیگر از اعتیاد به بازی های کامپیوتری بازی با چندین نفر است. بازی کنانی که به این نوع بازی ها اعتیاد دارند در دنیای مجازی خود گم می شوند. آن ها راهی می یابند تا از حقیقت خود فرار کرده و فردی در دنیای آنلاین و افراد درگیر در آن شوند. زمانی که مجبورید این دنیای فانتزی را ترک کنید اعتیاد می تواند باعث پرخاشگری فرد شود.

علائم اعتیاد به بازی های ویدئویی چه هستند؟

هر فردی که بازی می کند علائم متفاوتی را در اعتیاد به بازی های ویدئویی نشان می دهد اما برخی از متداول ترین علائم عبارتند از:

  • سردرد
  • خستگی
  • کمبود توجه به خود
  • مشکلات در مفاصل و ماهیچه ها در نتیجه ی بازی کردن زیاد

علائم عاطفی اعتیاد به بازی های ویدئویی چه هستند؟

علائم عاطفی بازی های ویدئویی عبارتند از:

  • احساس عصبانیت یا خستگی در زمانی که نمی تواند بازی کند.
  • از دست دادن دوستان یا مانند در روابط پرفشار به علت بازی ویدئویی
  • یافتن راه هایی برای راهایی از مسئولیت ها و ماندن در خانه و انجام بازی
  • عدم توانایی بر تمرکز زیرا ذهن فرد روی بازی های ویدئویی متوقف نشده است.

اعتیاد به بازی های ویدئویی قابل درمان است؟

  • متداول ترین درمان برای اعتیاد به بازی های ویدئویی درمان رفتار شناختی است. برخلاف اعتیاد به الکل، درمان های غیردارویی دیگری برای رهایی از این مشکل وجود دارد. به جای آن بازی کنان باید یاد بگیرند چگونه تمرکز بازی های ویدئویی را از زندگی خود برداشته و بار دیگر وارد زندگی حقیقی شوند.

آیا بازی های ویدئویی باعث بهبود هماهنگی دست و چشم می شوند؟

  • تحقیقی در دانشگاه تورنتو نشان داده است کسانی که بازی های ویدئویی انجام می دهند هماهنگی بالاتری بین دست و چشم یا هماهنگی کلی در بدن دارند. این باعث می شود بازیکنان ساده تر بتوانند در دنیای واقعی کارهای جدیدی را یاد بگیرند که شامل هماهنگی بوده و این برای ان ها مفید است.
  •  منبع :همكده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *