کد خبر : 18425
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 21:35

بهداشت و سلامت دهان و دندان در روزه داری

بهداشت و سلامت دهان و دندان در روزه داری

میزان بزاق دهان روزه‌داران در طول روز به دلیل اینکه ساعات طولانی از هیچ نوع خوردنی و آشامیدنی استفاده نمی‌کنند به حداقل می‌رسد و این مسئله می‌تواند عامل بوی بد دهان در روزه‌داران باشد.

میزان بزاق دهان روزه‌داران در طول روز به دلیل اینکه ساعات طولانی از هیچ نوع خوردنی و آشامیدنی استفاده نمی‌کنند به حداقل می‌رسد و این مسئله می‌تواند عامل بوی بد دهان در روزه‌داران باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، سلامتی دندان‌ها و داشتن دهانی خوش بو، عدم خشکی و سوزش دهان برای روزه‌داران نیازمند توجه به عادات غذایی است برای رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان در ایام ماه مبارک رمضان برای شما چند نکته و پیشنهاد موثر و کلیدی داریم.
بهتر است در ماه رمضان نسبت به دیگر ماه‌ها بیشتر به نظافت و بهداشت دهان و دندانتان اهمیت دهید.میزان بزاق دهان روزه‌داران در طول روز به دلیل اینکه ساعات طولانی از هیچ نوع خوردنی و آشامیدنی استفاده نمی‌کنند به حداقل می‌رسد و این مسئله می‌تواند عامل بوی بد دهان در روزه‌داران باشد.
بزاق علاوه بر اینکه با تمیز کردن فضای دهانی از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند، حالت اسیدی موجود در دهان را از بین برده و از این طریق مانع از پوسیدگی دندان فرد می‌شود. بزاق همچنین میزان پوسیدگی دندان را به حداقل می‌رساند و لذا میزان پوسیدگی دندان در روزه داران به دلیل کاهش سطح بزاق به شدت بالا می‌رود. روزه داران باید پس از صرف وعده‌های سحر و حتی المقدور افطار، به خوبی مسواک بزنند و سطح دندان و دهان خود را از مواد غذایی کاملا تمیز کنند. استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن برای تمیز کردن بین دندان‌ها بسیار توصیه می‌شود.
در طی روز نیز می‌توان از مسواک استفاده کرد چراکه این کار نه تنها مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود بلکه از ایجاد بوی بد دهان هم تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.تجمع ذرات غذا بین پرزهای سطح زبان از دلایل بروز بوی بد دهان است. قرقره کردن با آب‌نمک، بهداشت و سلامت دهان و دندان شما را تضمین و بوی خوش برای آن به ارمغان می‌آورد.برای جلوگیری از خشکی دهان نیز می‌توانید طی روز نیز چند بار دهان خود را شستشو دهید.
– نوشیدن مقدار زیادی آب، توصیه همیشه متخصصان است. هنگام سحر نیز باید 2 تا 3 لیوان آب نوشید. این امر خشکی دهان شما را طی ساعات روزه‌داری کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید، هنگام افطار و سحر، آب سرد و گرم را همزمان مصرف نکنید. این کار بسیار برای بهداشت دندان مضر بوده و باعث پوسیدگی آن می‌شود.
– استفاده از مواد خوراکی مناسب و پرهیز از مصرف موادی چون سیر، پیاز و ادویه‌های بو دار درهنگام سحر می‌توان از بوی بد دهان جلوگیری کند همچنین مصرف خوراکی‌هایی چون لیموترش، شربت پرتقال و سبزی‌های معطری مثل نعناع، مرزه و ترخون بوی خوشی به دهان شما خواهد داد.
– مصرف پنیر توصیه می‌شود. چرا که پنیر دارای فسفات بسیار است. فسفات باعث افزایش و تولید بزاق دهان شده، در نتیجه از خشکی دهان در هنگام روزه جلوگیری می‌کند. همچنین پنیر سرشار از کلسیم مورد نیاز دندان و بدن نیز است. مصرف پنیر در هنگام افطار و سحر احساس خشکی دهان شما را از بین می‌برد.
– مصرف ویتامین C همراه غذا مانند انواع لیمو، پرتغال، هندوانه، خربزه و… بسیار برای سلامتی مفید بوده و می‌توانند از رشد باکتری‌ها در بدن جلوگیری کنند. همچنین ویتامین C از خستگی نیز جلوگیری می‌کند. ویتامین C که به صورت طبیعی و از خوراکی و میوه‌ها جذب بدن می‌شود، بسیار در سلامتی موثر بوده و نیز بوی خوش دهان را موجب می‌شود.
– مصرف زیاد ادویه‌هایی چون رزماری، نعنا و هل. این ادویه‌ها قاتل بوی بد دهان شما هستند و در مقابل بوی خوشی به ارمغان می‌آورند. (توجه داشته باشید که مصرف طبیعی آن بسیار موثر‌تر است)
– عدم مصرف سیگار! همه می‌دانند که اطرافیان افراد سیگاری، با بوی بد دهان و بدن آن‌ها همیشه مشکل دارند. در واقع ماه مبارک رمضان بهترین موقع و توفیقی برای ترک یا کاهش مصرف سیگار است.
– پیشنهاد می‌شود هنگام روزه از چوب مسواک استفاده کنید. چوب مسواک یک مسواک سنتی و اسلامی است که پیامبر(ص) مصرف آن را توصیه کرده است. این چوب مسواک طبیعی، برای دندان‌ها بسیار مفید است. شاخه گیاه مسواک و مواد طبیعی موثر در آن، باعث از !بین رفتن باکتری‌ها و پلاک‌های دندان و دهان شده و با بیماری‌های دهان مبارزه می‌کند.
 منبع :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *