نجمه فریدون‌پور بیان‌ داشت: دندان قروچه یا ساییدن دندان بیشتر در هنگام خواب رخ می‌دهد و استفاده از محافظ دندان حتی در هنگام خواب نیز می‌تواند دندان‌ها را از ساییده شدن و عوارض آن محافظت ‌کند.

مدیر گروه بخش پروتزهای دندانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد عوارض ناشی از دندان قروچه، اضافه‌ کرد: کوتاه شدن دندان‌ها به ویژه در دندان‌های جلو، آسیب به لثه، سست شدن دندان و لق‌شدگی، افتادن و دردناکی دندان، شکستن مینای دندان و پرکردگی‌ها، نازیبایی فک و دندان‌ها، سر درد و حساس شدن به سرما از عوارض این عادت بد است.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی بوشهر با بیان اینکه افرادی که در طول شب یا حتی در روز دندان‌قروچه می‌کنند باید از محافظ دندان استفاده می‌کنند، تصریح‌ کرد: از علت‌های بروز این رفتار می‌توان به فشارهای روحی، مشکلات مادرزادی عادت‌های ناخودآگاه، آلرژی و انگل‌های روده‌ای اشاره کرد. فریدون‌پور خاطرنشان ‌کرد: مصرف موادی نظیر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند نوشابه‌ها، شکلات و قهوه و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند موجب افزایش دندان قروچه شود.

متخصص پروتزهای دندانی درمانگاه‌ تخصصی دانشکده دندانپزشکی بوشهر گفت: خودداری از جویدن آدامس، مداد یا هر وسیله دیگر می‌تواند در کاهش این عارضه کمک کند اما در برخی از موارد نیز باید درمان توسط پزشک انجام شود و خود درمانی می‌تواند تأثیرات منفی برجای بگذارد.

READ
نکاتی مهم درباره خواص و مضرات خطرناک ذرت مکزیکی

فریدون‌پور در پایان خاطرنشان‌کرد: این عارضه در کودکان به ویژه هنگام رویش دندان‌های شیری یا دایم هم می‌تواند اتفاق بیفتد که البته با کامل شدن رویش دندان‌ها این مشکل معمولاً حل می‌شود.