کد خبر : 17696
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 10:23

طرز تهیه سوت شیرینی سی اصل تبریز؛ ساده و آسان بدون فر

طرز تهیه سوت شیرینی سی اصل تبریز؛ ساده و آسان بدون فر

اگر برای پذیرایی عید به دنبال درست کردن یک شیرینی خوشمزه و عالی هستید به شما پیشنهاد میکنم حتما سوت شیرینی سی را امتحان کنید.

طرز تهیه سوت شیرینی سی اصل تبریز؛ ساده و آسان بدون فر

سوت شیرینی سی (شیرینی شیر) یا بستنی خشک یکی از شیرینی های محلی معروف آذربایجان شرقی است. این شیرینی برای پذیرایی عید نوروز بسیار مناسب است و معمولا کنار چای و به عنوان قند میتوان آن را سرو کرد. اگر برای پذیرایی عید به دنبال درست کردن یک شیرینی خوشمزه و عالی هستید به شما پیشنهاد میکنم حتما سوت شیرینی سی را امتحان کنید.

سوت شیرینی سی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد بسیار راحت و روی اجاق گاز و بدون فر تهیه می‌شود. از دیگر مزیت‌های این شیرینی مواد اولیه ساده و در دسترس و ارزان قیمت آن است به علاوه برای شکل دادن این شیرینی میتوان از انواع قالب‌ها و روش‌ها استفاده کرد و در چند طعم مختلف میتوان آن را آماده نمود.

 

مواد لازم سوت شیرینی سی یا بستنی خشک:
شیر پاکتی پر چرب ۹۰۰ گرم
شکر ۶۵۰ گرم
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری سر پر
کره ۵۰ گرم

مواد لازم سوت شیرینی سی
برای آماده کردن این شیرینی شکر رو به شیر اضافه کنید. توجه کنید که این شیرینی از نظر طعم شیرین‌تر از مابقی شیرینی‌های عید است و معمولا به عنوان قند کنار چای میل می‌شود.

اگر خواستین کمی کم شیرین‌تر باشه میتونید مقدار شکر رو تا چهار صد و پنجاه گرم کاهش بدین.

شیر و شکر مخلوط شده رو روی حرارت بالا قرار بدین و هم بزنید تا شکر حل بشه. بهتره از ظرف بزرگ برای تهیه این شیرینی استفاده کنید.
شیر و شکر را با هم مخلوط کنید برای سوت شیرینی سیبه جای استفاده از قابلمه از تابه‌های بزرگ استفاده کنید تا ارتفاع مواد داخل ظرف کم باشه.

مواد رو روی حرارت بالا گاهی هم بزنید تا شکر حل بشه و شیر شروع به جوشیدن کنه باید کنار گاز باشین و گاهی مواد رو هم بزنید و مواظب باشین تا شیر سر نره.

اگه دیدین شیر میخواد سر بره حرارت رو پایین بیارین و از سر رفتن شیر جلوگیری کنید و بعد مجددا حرارت رو بالا بیارین و حواستون جمع باشه تا اگه باز خواست سر بره حرارت رو کم و زیاد کنید.

READ
آموزش فاج نخودچی شیرینی مخصوص عید

درست کردن این شیرینی کمی زمان‌بر هست و باید حتما کنار گاز بایستین و اون رو هم بزنید و مراقب باشین. اجازه بدین مواد با حرارت بالا بجوشه. تا جایی که شیر شروع به حباب حباب زدن کنه.

جوشیدن شیر در سوت شیرینی سی تبریز برای عید نوروز

در این مرحله مواد کم کم شروع به غلظت پیدا کردن میکنه و باید مواد رو به صورت مداوم هم بزنید وقتی حس کردین مواد داره کم کم غلیظ میشه.

حرارت رو کمی پایین بیارین و روی حالت متوسط قرار بدین و مدام هم بزنید تا جایی که مواد به غلظت شیر عسلی برسه و با کشیدن قاشق داخل تابه رد قاشق داخل تابه پیدا باشه و دیر محو بشه.

برای تست غلظت میتونید داخل یک ظرف مقداری آب سرد یخچالی بریزین و با قاشق کمی از مواد بردارین و به صورت قطره ای داخل آب بریزین اگه قطره‌ها به همون صورتی که داخل آب افتاد باقی موند و پخش نشد و شکلش رو از دست نداد.

یعنی مواد به غلظت لازم رسیده اما اگه مواد پخش شد باید به هم زدن ادامه بدین زمان مشخصی برای هم زدن نمیشه عنوان کرد چون بسته به قدرت شعله و جنس ظرف زمان متغیره ولی با انجام این تست میتونید غلظت مناسب مواد رو چک کنید.

شیر عسلی شدن شیر و شکر برای سوت شیرینی سی تبریزوقتی مواد به غلظت لازم رسید حرارت رو خاموش کنید و مواد رو داخل کاسه همزن بریزین و وانیل رو به مواد اضافه کنید.

به هم زدن شیر جوش آمده به همراه وانیل در بستنی خشک

و با دور تند همزن شروع به زدن مواد کنید. به هم زدن مواد ادامه بدین تا جایی که مواد سفت بشه و حالت خمیری پیدا کنه بعد کره به دمای محیط رسیده رو کم کم به مواد اضافه کنید.

حالت خمیری شدن سوت شیرینی سی

و با همزن مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه غلظت مواد در این حالت مثل فوندانت کمی شل هست و با گذشت زمان سفت‌تر هم میشه.

READ
طرز تهیه ترشی انگور/دسر

مواد رو با کمک قاشق از ظرف جدا کنید و روی سطح کار قرار بدین و با دست کمی ورز بدین.

ورز دادن مواد شیرینی شیر تبریز

تا یکدست بشه و حالت فوندانتی پیدا کنه. اگه حس کردین مواد به سطح کار میچسبه خیلی کم سطح کار و دستتون رو به نشاسته ذرت آغشته کنید.

وقتی خمیر شیرینی آماده شد میتونید اون رو چند قسمت کنید و طعم های مختلف ایجاد کنید مثل زعفرانی، کاکائویی یا گردویی و …

من قسمتی از خمیر رو جدا کردم و کمی زعفران دم کرده غلیظ بهش اضافه و مخلوط کردم.

طرز تهیه سوت شیرینی سی زعفرانی و ساده

توجه کنید که زعفران باید کاملا غلیظ باشه تا با کمترین مقدار طعم و رنگ دلخواه رو ایجاد کنه وگرنه اضافه کردن زیاد زعفران آب شده باعث شل شدن خمیر میشه و شکل دادن به اون مشکل میشه.

خمیرهای آماده رو حتما داخل نایلون قرار بدین تا در معرض هوا خشک نشه و بعد شروع به شکل دادن به شیرینی کنید.

من برای شیرینی سفید رنگ از مولد گل رز استفاده کردم که میتونید از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید.

مقداری از خمیر رو جدا کردم و داخل قالب فشرده کردم و اضافات خمیر رو جدا کردم و با وردنه یک دور روی خمیر کشیدم تا کاملا فشرده بشه و داخل یخچال گذاشتم، تا خودش رو بگیره و بعد از قالب خارج کردم.

طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

شما میتونید از انواع قالب‌های سیلیکونی کوچیک با طرح‌های مختلف برای این شیرینی استفاده کنید.

برای خمیر زعفرانی از کاتر استفاده کردم خمیر رو به ضخامت نیم سانت با وردنه باز کردم و بعد با کاتر شیرینی قالب زدم.

اگه دیدین خمیر به کاتر میچسبه کاتر رو داخل نشاسته ذرت بزنید و چند بار روی سطح کار بکوبید تا نشاسته های اضافی بریزه و بعد استفاده کنید.

قالب زدن سوت شیرینی سی تبریزاگه قالب یا کاتر نداشتین میتونید داخل سینی کوچیک دیواره دار سلفون پهن کنید و خمیر رو داخل سینی بریزین و صاف کنید و روی خمیر پسته خرد شده بپاشین و با دست کمی فشار بدین تا به شیرینی بچسبه میتونید هم خمیر رو به صورت تک رنگ داخل سینی پهن کنید و هم به صورت دو یا سه رنگ!

READ
طرز تهیه شیرینی ويژه یلدا

بعد قالب یا سینی رو داخل یخچال بذارین و اجازه بدین یک الی دو ساعت بمونه و خودش رو بگیره و بعد از قالب خارج کنید یا از سینی خارج کنید و با چاقوی تیز برش بزنید.

طرز تهیه سوت شیرینی سی به همراه نکات کلیدی

این شیرینی رو داخل ظرف دربسته نگه داری کنید تا خشک نشه. برای تزئین شیرینی از پسته خرد شده یا انوع مغزیجات میتونید استفاده کنید.

نکات طرز تهیه سوت شیرینی سی:

  • برای سوت شیرینی حتما از شیر پاکتی پرچرب استفاده کنید چون در صورت استفاده از شیر محلی هم امکان داره شیر ببره و هم رنگ شیرینی مایل به کرمی میشه و سفید نیست.
  • کره در صورت دلخواه قابل حذفه اما در صورت حذف بافت شیرینی منسجم تر و خشک تر میشه.
  • بعضا برای اینکه غلظت پیدا کردن شیرینی سریع تر اتفاق بیفته کمی نشاسته ذرت یا شیر خشک هم به مواد اضافه میکنن ولی رسپی اصلی این شیرینی نشاسته یا شیر خشک نداره. اما در صورت دلخواه میتونید سه قاشق غذا خوری در ابتدای کار به همراه شکر به مواد اضافه کنید.
  • میتونید به مواد مغزیجات دلخواه یا پودر نارگیل هم اضافه کنید.
  • این شیرینی داخل ظرف در بسته در یخچال تا یکی دو ماه ماندگاری داره و هر چه بیشتر بمونه خشک تر و منسجم تر میشه.
  • منبع :اکالا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *