کد خبر : 16419
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 16 فروردین 1397 - 9:06

پرورش گل ژربرا

پرورش  گل ژربرا

ژربرا نام  فارسی: ژربرا خاستگاه: آفریقای جنوبی نام انگلیسی: Transvaal daisy ، Barberton daisy ، Gerbera نام علمی: GERBERA JAMESONII خانواده:   ASTERACEAE  – کاسنیان نامهای دیگر: گل تاب ، گل ژربر ا ، Gerber daisy ، Transvaal daisy ، Barberton daisy ، African daisy توضیحات: ژربرا جامزونی یا گل تاب با نام علمی “GERBERA JAMESONII” گیاه بومی آفریقاست

ژربرا

نام  فارسی: ژربرا
خاستگاه: آفریقای جنوبی
نام انگلیسی:
Transvaal daisy ، Barberton daisy ، Gerbera
نام علمی: GERBERA JAMESONII
خانواده:   ASTERACEAE  – کاسنیان
نامهای دیگر: گل تاب ، گل ژربر ا ، Gerber daisy ، Transvaal daisy ، Barberton daisy ، African daisy

توضیحات:

ژربرا جامزونی یا گل تاب با نام علمی “GERBERA JAMESONII” گیاه بومی آفریقاست و نیاز به شرایط گرم و پرنور دارد. ژربرا پنجمین گل برگزیده جهان مخصوص مناطق گرمسیری است و حساس به سرمای هوا و خاک است. دارای دو تیپ پا بلند (پرورش در گلخانه) و پا کوتاه (نوع باغچه ای) است که ارزش اقتصادی بالایی دارد.

ژربرا یکی از گیاهان محبوب شاخه بریدنی است که به عنوان گیاه گلدانی وفضای سبز نیز استفاده می شود. این گیاه به دلیل رنگ های جذاب و متنوع گل  خود از محبوبیت زیادی برخوردار شده است . برای نگهداری از این گیاه شما به مکانی نیمه آفتابی نیاز دارید و نیاز آبی گیاه متوسط است.

به لحاظ اهمیت اقتصادی تولید شاخه گل ژربرا از طریق کشت بافت در صدر اولویت‌های تحقیقاتی گیاهان زینتی ایران قرار دارد.این گل، دائمی، گرمسیری و حساس به سرما با ریشه های عمیق و گل های مجزا که بر روی ساقه ای پرزدار تشکیل می شوند.  و گلها در رنگ های زرد، صورتی، پرتقالی، قرمز، بنفش، سفید و کرم وجود دارد.

این گیاه به ظاهر نسبت به طول روز بی تفاوت است و در شرایط با شدت نور بالا بهتر گل می دهد اما روز کوتاه را ترجیح می دهد و به عبارتی روزکوتاه اختیاری است. این گیاه از اواخر بهار تا اواخر پائیز و حتی اوایل زمستان گل می دهد.

در ایران در گلخانه پرورش یافته و در بهار و زمستان از گل های بریده آن استفاده می شود. در شرایط خوب، سالانه از هر بوته می توان ۱۰ تا ۱۵ شاخه گل برداشت کرد. انواع باغچه ای اگر در محل آفتابی کاشته شوند در تمام فصل رشد می توانند گل بدهند.

گل ژربرا

نبازهای ژربرا :

نور: ژربرا گلی با نیاز نوری بالا که روز کوتاه را ترجیح می دهد ، نیاز به محلی پر نور و روشن با نور غیر مستقیم دارد.در نور زیاد ۴ فصل سال گل می دهد و طول عمر گل شاخه بریده اش طولانی است. در نور کم ساقه ها علفی شده و و شکنندگی ساقه و خم شدن دم گل را شاهد خواهیم بود. برای داشتن ساقه بلند و قوی محیط را طوری تنطیم کنید که نیمه سایه نیمه آفتاب باشد.

READ
نحوه نگهداری سنبل آبی /پرورش گیاه

آبیاری: نیاز آبی ژربرا بالاست و هرگونه تنش آبی باعث تسریع پیری کاهش ماندگاری گل و کوچک شدن گل می شود. وصیه می شود که آبدهی ابتدای صبح انجام گیرد تا پیش از فرا رسیدن شب، برگسار گیاه ژربرا خشک شود. همچنین بهتر است برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از مرطوب ماندن طوقه گیاه، بعد از هر مرتبه آبیاری صبر کنیم تا پای بوته ها تا حدودی خشک شود و سپس آبیاری بعدی را انجام دهیم. این عمل و مرطوب نشدن بیش از اندازه محیط کاشت، بخصوص در ۲-۱ ماه اول کاشت ژربرا بسیار مهم است.

رطوبت: بهترین رطوبت بین ۷۰ تا ۸۵ درصد است. حواستان به رطوبت خاک و هوا باشد چون ژربرا حساس به پوسیدگی طوقه، سفیدک آشکار و پنهان و بتریتیس است. رطوبت هوارا جدی بگیرید پون رطوبت زیاد و نور کم و هوای سرد باعث شیوع بیماری های قارچی میشود.

دما: ژربرا در گلخانه خنک بهتر از گلخانه گرم رشد می کند. در دمای بالا برگ های زیادی تولید می کند و گلدهی به تاخیر می افتد. حداقل دمای گلدهی ۱۰ درجه سانتی گراد است ولی در زیر ۱۰ درجه رشد متوقف می شود.

حواستان به اختلاف مای شب و روز باشد زیرا اگر زیاد شود طول دمگل افزایش پیدا کرده و گل بدشکل میشود، دمای شب ۱۵ تا ۱۷ درجه و دمای روز ۲۰ تا ۲۲ درجه مناسب است گرچه در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه بهترین رشد را خواهیم داشت.

خاک: خاکی لومی شنی سبک همراه با پرلیت و غنی از مواد آلی با زهکشی و تهویه مناسب با پی اچ ۵٫۵ تا ۶٫۸ نیاز دارد.

ژربرا جازمونی

تکثیر گل ژریرا :

این گیاه در گذشته با تقسیم بوته و بذر زیاد می شد که عمل تقسیم خیلی کند و مشکل است و گیاهان حاصل از بذر نیز تفرقه زیادی داشته و یکسان نخواهند شد. بنابراین، امروزه افزایش درون شیشه ای جهت افزایش سریع رقم های گزینش شده، به کار می رود.

۱- تقسیم بوته در ماه های پائیز صورت می گیرد. توده گیاهان به بخش های کوچکتر تقسیم می شود و پیش از کاشت، ریشه ها و برگ های پاجوش ها پیرایش شده و شاخساره مرکزی متصل به آن حفظ می شود. باید مراقب بود که نقطه رشد مرکزی در زمان کاشت زیر خاک نرود. گیاهان جوان در گلخانه ۴ –۵ هفته بعد گل می دهند. گاهی تقسیم بوته در خرداد ماه انجام می شود. در این حالت تا اواخر پائیز و حتی اوایل زمستان گل می دهند.

۲- افزایش بذری، گرده افشانی دستی برای رسیدن به ۹۰ درصد تندش ضروری است. اگر بذرها بلافاصله پس از برداشت کشت شوند بسیار خوب تندیده و سبز می شوند ولی اگر مدت کمی بمانند، زیوایی آن ها به سرعت کاهش می یابد. تاریخ کاشت بذر تیر و مرداد است، چون جهت تندش به دمای بالا نیاز دارد. دمای لازم برای تندش بالای C°۱۶ می باشد و ۱۰ –۱۵ روز طول می کشد تا بذرها سبز شوند.

READ
آموزش مفید پرورش دادن گل کوکب/پرورش گیاه

دمای بهینه برای جوانه زنی ۲۰ –۲۳ درحه سانتی گراد است و در بالاتر از ۲۴ درجه تندیدن کاهش می یابد. ۳ –۴ هفته بعد نشاءها در مرحله دو برگی در گلدان های استکانی کاشت می شود و وقتی به اندازه کافی بزرگ شدند، به محل اصلی منتقل می شوند. رشد و نمو بعدی کند بوده و گل ها ۱۰ ماه پس از کاشت بذر حاصل می شوند.

در ماه های زمستان می توان از رشد ژربرا جلوگیری کرد و دوباره در بهار در شرایط رشد قرار داد. در افزایش بذری، گیاهان یکنواخت نبوده و در بیشتر آن ها گل ها هنگام شب بسته می شوند و این موضوع برای گل های بریده ژربرا صفت مناسبی نیست.

۳- قلمه های ژربرا نیز می تواند برای افزایش آن به کار رود. گیاهان مناسب به مدت ۳ هفته بدون آبیاری نگه داشته می شود. سپس ریشه ها هرس شده و در بستری از پیت کاشته شده و دمای ۲۵ درجه رطوبت نسبی ۸۰% برای آن فراهم می شود. ج.انه های رشد کرده در محور برگ ها را جدا کرده و در بستر ریشه زایی ریشه دار می کنند که در مدت ۲ تا ۳ ماه، برای انتقال آماده می شود.

به ترتیب ۴۰ تا ۵۰ گیاه می تواند در مدت ۲ –۳ ماه از هر گیاه مادری به دست آید. قلمه های ساقه جوان با استفاده از سیستم مه افشان نوبتی راحت تر و سریعتر ریشه و شاخساره تولید می کنند. امروزه مهمترین روش افزایش ژربرا کشت بافت است.

READ
روش دم کردن چای زنجبیل/نوشیدنی

علل تمایل به کشت و پرورش ژربرا عبارتند از:

۱- پنجمین گل بریده جهان از نظر تولید و فروش میباشد

۲- زیبایی و تنوع رنگ زیاد

۳- عمر طولانی پس از برداشت

۴- عملکرد زیاد

۵- فاصله کوتاه بین دوره های برداشت

تکثیر گل ژریرا

توصیه ها:

• اگر بتوانید نور کافی برای شاداب نگه داشتن این گل را فراهم نمایید. نگهداری از گل ژربرا در داخل منزل بسیار ساده است.

• زمانی که در سطح خاک احساس خشکی کردید این گیاه را به اندازه کافی آبیاری کنید و اجازه دهید آب کاملاً جذب آن شود، قبل از اینکه آن را در داخل زیرگلدانی قراردهید، تا از زیر آن آب چکه نکند. البته ممکن است این گیاه در خاک خیس زودتر خراب شود.

• هنگامی که آن را آب می دهید مراقب باشید تا برگ های آن به طور کامل خشک باشد. در ماه های زمستان به میزان کمی آن را آبیاری کنید، اما اجازه ندهید که خاک نیز خیلی خشک شود.

• تغذیه ماهانه در فصل بهار و تابستان و کود دهی منظم برای این گل و برگ های آن بسیار مفید است و همچنین کودکافی در فصول پاییز و زمستان

• اگر این گل در مکان مناسب و تمیز نگه داری شود قبل از آنکه پژمرده شود خیلی سریع گل می دهد. گلهایی که همه شبیه هم هستند. تنها اگر لازم است شاخ و برگ های زرد و خراب آن را جدا کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *