کد خبر : 13587
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 - 11:24

داروی مادربزرگ‌ها برای بی‌خوابی: دمنوش سنبل الطیب

داروی مادربزرگ‌ها برای بی‌خوابی: دمنوش سنبل الطیب

داروی مادربزرگ‌ها برای بی‌خوابی: دمنوش سنبل الطیب قهوه و دمنوش «سنبل‌ الطیب» ترکیب درمانی آرام‌بخش و ضداضطراب است که ادعا می‌شود، عوارض جانبی ندارد و فرد را هم وابسته نمی‌کند. سایت گوشه آشپزخانه: قهوه و دمنوش «سنبل‌ الطیب» ترکیب درمانی آرام‌بخش و ضداضطراب است که ادعا می‌شود، عوارض جانبی ندارد و فرد را هم وابسته

قهوه و دمنوش «سنبل‌ الطیب» ترکیب درمانی آرام‌بخش و ضداضطراب است که ادعا می‌شود، عوارض جانبی ندارد و فرد را هم وابسته نمی‌کند.

در یک آزمایش دست‌کم ۱۲ هفته‌ای در بریتانیا، این ترکیب روی کسانی امتحان شده که اضطراب مداوم و بی‌خوابی شبانه داشته‌اند؛ استرس در این آدم‌ها با نوشیدن مقدار کم و زیادی از این نوشیدنی‌ها و قطع و وصل شرایط آزمایش، به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده و روی فعالیت‌های اجتماعی و زندگی شخصی‌‌شان تاثیر گذاشته. زمان خواب‌شان تنظیم شده و رویاهای زیبایی هم دیده‌اند.

توصیه شده قهوه را در روز بنوشیم و جوشانده لطیف و مهربان «سنبل‌الطیب» را که به «علف گربه» هم معروف است، نیم تا دو ساعت قبل از خواب شبانه، دم کنیم.

ریشه «سنبل‌ الطیب» بخش شناخته‌شده این داروی گیاهی است که ارزش دارویی دارد و در طب سنتی ایرانی درمان چند جور دل‌درد و کمر درد و دست‌وپا درد را به عهده دارد.

این گیاه اما بیرون از ایران به نام «والریان» شناخته می‌شود و در شکل‌های مختلف پودر، قرص، عصاره، روغن و شربت تولید می‌شود و چای کیسه‌ای آن طرفدار دارد. چای والرین با آب جوش آماده نمی‌شود و در آب گرم درست می‌شود.

در ایران اما بیشتر همین ریشه خوشبوی پشمالوی قهوه‌ای و سیاه‌‌رنگ محبوب است و اگر کسی گربه‌ای داشته باشد، برای دقایقی با مستی و ملنگی حیوان بعد از بوی این علف مخصوص، سرگرم می‌شود.

در این مطلب ترکیب نوشیدنی «سنبل‌ الطیب» و «گل‌ گاوزبان» را (برای تاثیر سریع‌تر و عمیق‌تر) پیشنهاد می‌کنیم؛ اگر سردرد دارید، بی‌‌خوابید یا اضطراب و دلهره امان‌تان را بریده، یک هفته تا ۱۰ روز (روزهای پیوسته) این ترکیب را (همراه با قهوه روزانه) امتحان کنید. به خصوص اگر اهل داروهای شیمیایی نیستید و ترجیح می‌دهید به روش مادربزرگ‌ها، همه این مرض‌های خوش‌خیم را درمان کنید، پیدایش کنید و با عطر و طعم‌ و رفتارش، دوست شوید.

داروی مادربزرگ‌ها برای بی‌خوابی: دمنوش سنبل الطیب


مواد لازم:


– ریشه سنبل‌الطیب ۱۰ تا ۱۵ گرم
– گل گاوزبان ۵ گل
– پودر یا چوب دارچین؛ انتخابی
– آب جوش یک لیتر

روش تهیه:

1. مثل تهیه بیشتر جوشانده‌ها و دم‌‌نوش‌ها، همه این مواد را در قوری می‌ریزیم و می‌گذاریم دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب جوش با در بسته، بماند تا دم بکشد. ریشه‌ها معمولا زمان بیشتری از برگ لازم دارند تا زمان دم‌کشیدن عصاره را به آب بدهند. می‌توانیم بخشی از ریشه را پودر کنیم تا زمان کمتری برای دم‌کشیدن ببرد.

2. دم‌نوش نباید در این مرحله بجوشد. اگر می‌توانید با شمع زیرش را روشن نگه دارید تا گرم شود و عطر سنبل‌الطیب بیرون بزند. اگر هم سماور یا کتری دارید، بگذارید با بخار، آرام دم بکشد. بعد مثل چای آن را در استکان بریزید و بنوشید.

3. مزه دم‌نوش تلخ است اما به قول جورج اورول، ساخته شده که تلخ باشد، همانطور که آبجو تلخ است و بهتر که تنها نوشیده شود.

4. دم‌نوش مانده و سردشده گویا خاصیت چندانی ندارد و توصیه شده تا یکی دو ساعت بعد از دم‌کشیدن، نوشیده شود.

نکته:

– گفته شده اگر داروی خواب یا  ضدحساسیت مصرف می‌کنیم، بهتر است برای نوشیدن این معجون با پزشک صحبت کنیم.

– ممکن است به بعضی از داروهای گیاهی حساسیت داشته باشیم. همینطور، ممکن است هر کسی با طبع متفاوت، با این نوع دم‌نوش‌های گرم، مساله داشته باشد. میزان مواد و داروی گیاهی مهم است و بهتر است قبل از نوشیدن مقدار زیادی از این دم‌نوش‌ها، آن را امتحان کنیم.

_ اگر دم‌نوش را شب می‌نوشید، بهتر است لیمو و عسل استفاده نکنید. لیمو به بی‌خوابی کمک می‌کند و ویتامینش هم در آب جوش از بین می‌رود. عسل هم به خاطر شیرینی‌اش قبل از خواب شبانه، چندان خوب، نیست. اما اگر به خاطر مزه، دوست دارید، این دو بخش را هم به نوشیدنی‌تان اضافه کنید.

در مورد دارچین دو نظریه وجود دارد: 
هندی‌ها معتقدند چای و شیر با دارچین پیش از خواب رخوت‌آور است و به روند گرم و نرم خواب کمک می‌کند، نظریه مخالفش هم دارچین را با چای و قهوه به کسانی تجویز می‌کند که قرار است شب‌زنده‌دار باشند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *