کد خبر : 9690
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1393 - 13:02

آموزش بافت مانتو با میل /بافتنی

آموزش بافت مانتو با میل /بافتنی

  برای بافت این مانتو باید قسمت پشت و دو قسمت برای جلو و دو تا آستین به طور جداگانه بافته بشه.البته اگه تجربه کافی داشته باشید میتونید جلو و پشت رو با هم ببافید. برای بافت تنه مانتو ابتدا دور سینه و دور کمر و دور باسن رو اندازه بگیرید.هر کدوم که بیشتر بود

آموزش بافت مانتو با میل /بافتنی

 

برای بافت این مانتو باید قسمت پشت و دو قسمت برای جلو و دو تا آستین به طور جداگانه بافته بشه.البته اگه تجربه کافی داشته باشید میتونید جلو و پشت رو با هم ببافید.

برای بافت تنه مانتو ابتدا دور سینه و دور کمر و دور باسن رو اندازه بگیرید.هر کدوم که بیشتر بود رو معیار قرار بدید.با توجه به اینکه ضخامت نخهایی که انتخاب می کنید متفاوت هست،نمیتونم بهتون بگم که چند تا باید سر بندازید،اما روش محاسبه تعداد دونه های مورد نیاز رو براتون توضیح میدم.فرض میکنم که دور باسن شخص نسبت به بقیه اندازه ها بزرگتر بوده و برابر  با ۱۰۲ سانت هست.

ابتدا با نخی که میخواید بافت رو انجام بدید به اندازه ۱۲ تا دونه سرانداخته و حدود ۴ رج ساده ببافید.با متر این ۱۲ دونه رو اندازه بگیرید.باز هم فرض می کنم که ۱۲ تا دونه ۷ سانت شده.اندازه مورد نظرتون رو تقسیم بر اندازه دونه های بافته شده کنید. ۱۴٫۶ = ۷ / ۱۰۲ و عدد بدست اومده رو در تعداد دونه های بافته شده ضرب کنید. ۱۷۵٫۲ = ۱۲ * ۱۴٫۶ 

عدد نهایی تعداد دونه هایی که باید در کل برای جلو وپشت لباس سر انداخته بشه رو نشون میده.پس شما باید اون رو به عدد صحیح تبدیل کنید.۱۷۶ دونه در نظر بگیرید.

 

نصف این عدد برای جلو و نصف دیگه برای پشت لباس خواهد بود.یعنی ۸۸ تا جلو و ۸۸ تا پشت.این روش برای تمام لباسها استفاده میشه،نه فقط برای این مانتو.

اگه لباس شما جلو بسته باشه که هیچ،اما اگه لباستون مثل این مانتو جلو باز هست باید تعداد دونه های جلو رو هم نصف کنید.یعنی ۴۴ تا برای هر قسمت جلوی مانتو نیاز دارید.

و اما در قسمت جلو شما دکمه خور دارید،اگه همه این ۴۴ تا دونه رو در دو قسمت جلوی مانتو سر بندازید و سپس دکمه خور رو هم اضافه کنید مانتو گشاد خواهد شد پس ۳ یا ۴ تا دونه به تعداد دونه ها اضافه کنید که این تعداد رو به همراه ۳ یا ۴ تا دونه از همون ۴۴ تا به عنوان دکمه خور در نظر بگیرید..بنابراین برای هر قسمت جلو ۴۸ تا دونه نیاز دارید.از این ۴۸ تا ،۸ تا رو تا آخر رکن بافته و برای دکمه خور در نظر بگیرید.توضیحاتی که در زیر ارائه میشه در مورد ۴۰ تا دونه باقی مونده است.

READ
جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره/نکات خانه داری

یه نکته مهم دیگه که قبل از سر انداختن باید بهش توجه کنید اینه که تو این مانتو ،پایین مانتو کشباف و بعد ساده بافته شده و حتما میدونید که وقتی کشباف میبافید بافتتون نسبت به زمانی که ساده بافی می کنید جمع تر میشه،در حالیکه در مورد مانتو نمیخوایم این اتفاق بیفته و میخوایم قسمت کشباف و ساده لباس با یک میزان گشادی بالا بیاد.پس در ابتدا برای قسمت کشباف مانتو به ازای هر ۴ یا ۵ تا دونه یه دونه اضافه کنید.یعنی بجای ۴۰ تا دونه،مثلا ۴۸ تا دونه سر بندازید.(به ازای هر ۵ تا دونه یکی اضافه تر در نظر گرفتیم)و شروع به بافت کشباف دو تا زیر،دو تا رو کنید تا حدود ۸ سانت.و سپس شروع به ساده بافی کنید.دقت کنید تو اولین رج شروع ساده بافی اون تعداد دونه هایی رو که اضافه تر در نظر گرفته بودید ،باید کم کنید.تو اونجا به ازای هر ۵ تا دونه یکی اضافه کرده بودیم،بنابراین حالا که میخوایم دونه ها رو کم کنیم باید به هر پنجمین دونه که رسیدیم دو تا یکی کنیم.یعنی ۴ تا ببافید ،۲ تا یکی،۴ تا،۲تا یکی و ..به همین صورت تا آخر رج ،و از رج بعد ساده بافی رو ادامه بدید.تا زمانی که دقیقا به اندازه کمرتون برسه.(برای اینکه بفهمید چه زمانی به این اندازه میرسه میتونید بعد از بافت چندین رج ،اون رو جلوی بدنتون و روی گودی کمرتون بگیرید و ببینید که آیا بلندی اون دلخواهتون هست یا نه . و اونقدر با بافت ادامه بدید تا به اندازه مد نظرتون برسید.سپس دوباره شروع به بافت کشباف دو تا زیر دو تا رو کنید.(اینجا دیگه تعداد دونه ها رو کم و زیاد نمی کنیم).وقتی اندازه بافت به زیر بغلتون رسید(بهتره یکی دو سانت پاییتر از زیر بغل رو در نظر بگیرید که آستین و درزش اذیتتون نکنه،البته این قضیه کاملا سلیقه ای هست.)و برای حلقه آستین جلو ۳-۲-۱ کم کنید.و سپس بافت رو ادامه بدید تا به اندازه سرشونه برسید.(این مانتو گودی یقه نداره و دکمه خور مانتو و قسمتی از بالاتنه مانتو برمیگرده و حالت یقه به خودش می گیره.) وقتی به سرشونه رسیدید همه دونه ها رو یکجا کور کنید.طرف دیگه جلو رو هم به همین ترتیب ببافید.

READ
طرز تهیه کوفته از نوع تبریزی + نکات کلیدی و مهم/غذای محلی

برای قسمت پشت مثل جلو باید برای قسمت کشباف پایین مانتو تعداد بیشتری از ۸۸ تا دونه (طبق مثال و محاسبات انجام شده)در نظر بگیرید. مثلا به ازای هر ۶ تا دونه یکی اضافه کنید یعنی ۱۰۱ دونه سر بندازید و به اندازه جلو کشباف دو تا زیر دو تا رو ببافید و سپس تو اولین رج ساده بافی ۵ تا دونه رو بافته دو تا یکی کنید،۵ تا بافته، دو تا یکی کنید و … الی آخر. و دقیقا مثل جلو همه مراحل رو انجام بدید فقط در قسمت حلقه آستین ۲-۱ کم کنید .تو این مدل نیازی نیست که برای یقه پشت دونه کم کنید .بنابراین وقتی بلندی مانتو به سرشونه رسید همه دونه ها رو یکجا کور کنید.

 

حالا برای یقه بعد از دوخت درز سرشونه ها از دکمه خور لباس و دور تا دور یقه جلو و پشت دونه گرفته و ۸ تا ۱۰ رج کشباف دو تا زیر دو تا رو ببافید.

دقت کنید که در یکی از قسمتهایی که برای جلوی مانتو می بافید جادکمه رو در قسمت دکمه خور بندازید.

آموزش بافت مانتو با میل /بافتنی

 

برای آستین مانتو اندازه دور مچتون روگرفته و حدود ۱۲ الی ۱۵ سانت اضافه تر در نظر بگیرید و طبق محاسباتی که در بالا گفته شد،تعداد دونه های مورد نیاز رو محاسبه کنید.و حدود ۳ سانت کشباف دو تا زیر دو تا رو ببافید و سپس تو اولین رج ساده بافی بطور منظو چند تا از دونه ها رو کم کرده و ساده بافی رو ادامه بدید تا به بالای آرنج برسید سپس بافت کشباف دو تا زیر دو تا رو ببافید تا به یکی دو سانت پایینتر از زیر بغل برسید و از هر طرف ۲-۱ کم کرده و بافت رو ادامه بدید تا جایی که حدود ۴ سانت کمتر از قد آستین بشه و همه دونه ها رو کور کنید.دقت کنید تو بافت آستین بعد از کشباف پایین آستین هر ۸ یا ۱۰ رج یکی به هر دو طرف آستین اضافه کنید.

READ
طرز تهیه بارک شکلات سفید/شیرینی

سپس درزها رو بدوزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *