کد خبر : 8078
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 خرداد 1393 - 9:46

5 قانون ورود بچه ها به دنیای دیجیتال/روانشناسی

5 قانون ورود بچه ها به دنیای دیجیتال/روانشناسی

روان شناسان و متخصصان حوزه علوم آموزشی نمی توان میان دنیای دیجیتال و کودکانه های کوچکترها خط قرمز کشید و باید این مسئله را پذیرفت که اگرچه زندگی در عصر فناوری و علاقه مندی کودکان به بازی های رایانه ای ، گاهی اوقات برای بزرگترها دردسر آفرین می شود ، اما باید قبول کرد که

روان شناسان و متخصصان حوزه علوم آموزشی نمی توان میان دنیای دیجیتال و کودکانه های کوچکترها خط قرمز کشید و باید این مسئله را پذیرفت که اگرچه زندگی در عصر فناوری و علاقه مندی کودکان به بازی های رایانه ای ، گاهی اوقات برای بزرگترها دردسر آفرین می شود ، اما باید قبول کرد که در دنیای جدید ، خریدن یک دستگاه رایانه یا تبلت با توجه و نیازها و قابلیت های فرزندتان و نظارت بر فعالیت های کودکان به نفع او خواهد بود .
5 قانون ورود بچه ها به دنیای دیجیتال
این روزها زندگی در دنیای مجازی بخش وسیعی از روزمرگی های کوچک و بزرگ را در بر گرفته و در دنیایی که بازی با برنامه های تلفن همراه و تبلت و لپ تاپ جای خود را به گرگم به هوا و یک قل دو قل داده است ، می توان دورهمی های کودکانه در دنیای دیجیتال را یکی از دغدغه های اصلی پدر و مادر ها دانست .
با این حال به عقیده روان شناسان و متخصصان حوزه علوم آموزشی نمی توان میان دنیای دیجیتال و کودکانه های کوچکترها خط قرمز کشید و باید این مسئله را پذیرفت که اگرچه زندگی در عصر فناوری و علاقه مندی کودکان به بازی های رایانه ای ، گاهی اوقات برای بزرگترها دردسر آفرین می شود ، اما باید قبول کرد که در دنیای جدید ، خریدن یک دستگاه رایانه یا تبلت با توجه و نیازها و قابلیت های فرزندتان و نظارت بر فعالیت های کودکان به نفع او خواهد بود .
کافی است با اجرای این قوانین ساده با فرزندان تان در دنیای فناوری هم گام شوید و آن ها را راهنمایی کنید . تا ورود فرزندتان به پیش دبستانی منتظر بمانید اگر از آن دسته پدر و مادرهایی هستید که در خانه فرزند کنجکاو کوچکتر از سه سال دارید ، بهتر است دور خرید تبلت یا لپ تاپ را خط بکشید .
کودکان در دو سال اول زندگی ، جهان اطرافشان را فقط با درک واقعیت ها تجربه می کنند و هر یک دقیقه ای که وقت آن ها برای دیدن برنامه های تلویزیونی یا بازی های رایانه ای هدر می رود ، از شناخت دنیای اطراف باز می مانند ، از طرف دیگر نباید فراموش کنید ، فرزند شما پیش از سن سه سالگی با کمک چشم ، گوش ، زبان و دست و پا دنیای اطرافش را می شناسد و بااستفاده از مهارت های حرکتی و فعالیت رشد می کند ، بنابراین رایانه وسیله مناسبی برای رشد و پیشرفت مهارت های کودکان در سه سال اول زندگی نیست .
در واقع راه رفتن ، صحبت کردن و بازی با گروه های همسال به رشد کودک در این سنین کمک می کند. بنابراین بهتر است خرید تبلت را به پس از برگزار کردن جشن تولد سه یا چهار سالگی اش موکول کنید چرا که با ورود کودک به دوره پیش دبستانی ، می توانید از نرم افزارهای آموزشی برای کمک به رشد ذهنی فرزندتان و یادگیری بهتر کمک بگیرید وبا کمک برنامه ها و سایت های مفید ، کاربرد استفاده صحیح از کامپیوتر را از همان سالهای اولیه زندگی به کودک خود آموزش دهید .
به او کمک کنید تا از طریق سایت های مختلف آموزشی مهارت زبان آموزی یا ارتباطات اجتماعی را بهتر بیاموزد ساعت کار با رایانه را محدود کنید فراموش نکنید مدیریت استفاده از رایانه بر عهده والدین است .
بنابراین استفاده از بازی یا برنامه های کامپیوتری را به گونه ای برنامه ریزی کنید که در حضور دیگر اعضای خانواده انجام بگیرد . در روز ساعت مشخصی را برای استفاده از برنامه ها یا جستجو در سایت های اینترنتی را در نظر بگیرید و در کنار آن انجام فعالیت هایی مانند کتابخوانی یا گشت و گذار در موزه و پارک و ارتباط با دنیای واقعی را از یاد نبرید چرا که کودک با انجام این گونه فعالیت ها است که به تقویت مهارت های اجتماعی ، زبان آموزی و رشد شناختی آن ها کمک می کند .

READ
طرز تهیه اخته خَمَس/غذای محلی

فراموش نکنید پدر و مادر و بزرگترهای خانه برای کوچک ترها الگو به حساب می آیند و باید ابعاد مفید استفاده از رایانه را به فرزندشان معرفی کنند .

استفاده صحیح از رایانه باعث می شود تا فرزند شما در یادگیری مهارت های غیر کلامی پیشرفت کند ، و همچنین روش های حل مسئله را به خوبی خواهد آموخت و خلاقیت در او شکوفا می شود . محققان روان شناسی معتقدند ، برای کودکان سه تا پنج سال کار با رایانه نباید بیش تر از نیم ساعت در روز به طول بینجامد و این مدت زمان برای پنج تا هفت ساله ها یک ساعت در روز توصیه می شود .

نوجوان ها هم بهتر است ، بیش تر از دو ساعت وقت خود را صرف کار با رایانه نکنند . با این حال فراموش نکنید که ارتباط کودکان و نوجوانان با دنیای مجازی و کار با نرم افزارهای مختلف همان اندازه که مفید است می تواند آسیب زا باشد ، بنابراین با تعیین محدوده زمانی و مشخص کردن سایت های مجاز برای فرزندتان آنها را تحت نظارت خود قرار دهید .
فراموش نکنید استفاده طولانی مدت از این نوع سیستم ها می تواند بر نحوه تعامل کودک با دنیای اطرافش تاثیر بگذارد و او را از برقرار کردن روابط عاطفی موثر با اعضای خانواده محروم سازد .

 منبع:میگنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *