کد خبر : 6423
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1393 - 10:07

توصیه‎های طب سنتی برای حساسیت‎های پوستی و فصلی/سلامت

توصیه‎های طب سنتی برای حساسیت‎های پوستی و فصلی/سلامت

توصیه‎های طب سنتی برای حساسیت‎های پوستی و فصلی

توصیه‎های طب سنتی برای حساسیت‎های پوستی و فصلی

برای درمان این نوع حساسیت‌های پوستی فصلی یا غیرفصلی باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه باید از مصرف غذاهای تند و تیز که ادویه زیادی مانند فلفل، زنجبیل یا سیر و پیاز دارد، پرهیز کرد. همین طور باید میزان مصرف غذاهای چرب و شیرین را محدود کرد زیرا این مواد غذایی زمینه ساز افزایش تولید صفراست.

حساسیت‌های پوستی با علایمی مانند قرمزی، پوسته شدن، خارش و… خود را نشان می‌دهد. این نوع از حساسیت‌ها همراه با حساسیت تنفسی بیشتر در فصل بهار دیده می‌شود و متخصصان توصیه‌های مختلفی برای رفع آن می‌کنند.

 

«خراسان» در ادامه نوشت: در این مطلب به سراغ دکتر سید سعید اسماعیلی پزشک و محقق طب اسلامی رفتیم تا توصیه‌های طب اسلامی و سنتی را درباره حساسیت‌ها به اطلاع خوانندگان محترم برسانیم.

 

وی چنین می‌گوید: بیشتر افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوند، درمان‌های رایج را روی پوست و درمان‌های موضعی متمرکز می‌کنند، در حالی که اکثر بیماری‌های پوستی بازتابی از شرایط داخلی بدن است.

 

از دیدگاه طب سنتی، پوست در حکم سطل زباله‌ای برای کل بدن است و از آنجا که عوارض پوستی به سرعت قابل تشخیص است، سیستم بدن به گونه‌ای طراحی شده است که مواد زاید را به پوست بریزد و این مواد را از ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کبد و مغز دور نگه دارد. بنابراین اگر فردی دچار مشکلات پوستی می‌شود، این احتمال وجود دارد که در عملکرد دستگاه‌های بدن وی، اختلالاتی ایجاد شده و مواد زاید زیادی داخل بدن انباشته شده است.

READ
اگر سایه چشمتان شکست

 

معمولاً انباشت این فضولات ناشی از مصرف خوراکی‌های ناسالم است و در مواردی نیز به دلیل عملکرد نامناسب دستگاه گوارش می‌باشد.

 

از جمله مواردی که در بروز بیماری‌های پوستی موثر است، ترشحات سر است که از طریق ترشحات پشت حلق وارد دستگاه تنفس و دستگاه گوارش می‌شود و در ‌نهایت به عضلات رباط و پوست سرایت می‌کند. چنان چه به تجربه هم مشاهده شده است بسیاری از افرادی که مشکلات پوستی دارند دارای ترشحات پشت حلق هستند و هنگامی که ترشحات پشت حلق درمان می‌شود عوارض پوستی کاهش می‌یابد.

 

وی می‌افزاید: در درمان حساسیت‌های پوستی که گاهی فصلی اتفاق می‌افتد و در فصل بهار نیز شایع است، باید به این نکات توجه شود. در بهار که فصل معتدل است، بدن مواد زاید انباشته شده در طول زمستان را آماده دفع می‌کند و بخشی از آن را به پوست می‌ریزد. به همین دلیل جوش، دمل و انواع مشکلات پوستی در فصل بهار افزایش می‌یابد.

 

برای درمان این نوع حساسیت‌های پوستی فصلی یا غیرفصلی باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه باید از مصرف غذاهای تند و تیز که ادویه زیادی مانند فلفل، زنجبیل یا سیر و پیاز دارد، پرهیز کرد. همین طور باید میزان مصرف غذاهای چرب و شیرین را محدود کرد زیرا این مواد غذایی زمینه ساز افزایش تولید صفراست.

READ
دشمن های مغز نزدیک شما هستند/سلامت

 

توصیه می‌شود به جای این مواد غذایی، از غذاهای لطیف و سهل الهضم که خون غلیظی تولید نمی‌کند و فضولات زیادی ندارد، استفاده شود. به عنوان مثال گوشت پرندگان، تخم مرغ عسلی و غذاهایی که به راحتی هضم می‌شود، مصرف این مواد برای افرادی که مشکلات پوستی دارند، مفید است.

 

افرادی که دچار پرخوری هستند حتماً باید این عادت خود را اصلاح کنند و حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهند. همچنین عملکرد مناسب دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد. از این رو اگر فردی دچار یبوست است باید یبوست خود را با مصرف موادی مانند خاکشیر حل شده در آب جوش، آلو، تمر هندی و… بر اساس مزاج خود برطرف کند. برای اصلاح وضعیت کبد نیز می‌توان از عرق کاسنی، شاه تره و سکنجبین استفاده کرد.

 

در بسیاری از موارد برای درمان حساسیت‌های پوستی می‌توان از روش خون گیری از جمله فصد و حجامت بهره برد. زالودرمانی نیز برای اگزما مفید است. البته زالو درمانی باید حتماً بعد از مصرف داروهای ملین و انجام فصد یا حجامت و زیرنظر متخصص انجام شود. برای درمان کهیر نیز بهترین درمان حجامت است.

 

باید دانست که در بسیاری از موارد حساسیت‌های فصلی با حساسیت‌های پوستی همراه است؛ افرادی که دچار حساسیت‌های فصلی با علایم عطسه یا آبریزش از بینی، خارش و سوزش بینی و گلو هستند، به حساسیت تنفسی مبتلا هستند که آن‌ها نیز می‌توانند از همین درمان‌ها استفاده کنند. افزون بر این چکاندن قطره بنفشه داخل بینی نیز مفید است.

READ
طرز تهیه پای پاستا/آشپزی

 

از جمله راهکارهای موثر دیگر برای رفع حساسیت‌های پوستی، استفاده از گیاهانی است که در این فصل رویش می‌کند. مانند ریواس که می‌توان از آن در غذا استفاده و یا شربت ریواس تهیه کرد. سبزی خرفه یا تخم خرفه همراه با عرق کاسنی نیز در درمان این حساسیت‌ها موثر است.

 

حساسیت‌های پوستی بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مزاج‌های گرم دموی و صفراوی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر نوزاد نیز دچار حساسیت پوستی شد باید مادرش را درمان کرد، می‌افزاید: اگر مادر گرم مزاج است، باید وضعیت وی اصلاح شود و اگر نوزاد یبوست دارد با مصرف شیرخشت و ترنجبین مشکل وی نیز برطرف شود. همچنین می‌توان کمی عرق کاسنی به کودک داد.

منبع:پارسی طب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *