کد خبر : 20542
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 دی 1402 - 16:39

اصول گردگیری منزل و ابزار مخصوص آن

اصول گردگیری منزل و ابزار مخصوص آن

  در فصل بهار و اوایل پاییز، آسمان آبی، نسیم خنک، خورشید درخشان و سخاوتمند و آواز گیرای پرندگان همگی شما را به بازکردن پنجره‌های خانه دعوت می‌کنند، اما بازکردن پنجره‌ها برای لذت‌بردن از هوای تازه و خنک یعنی ورود گردوغبار و مواد آلرژی‌زا به داخل خانه؛ گردوغباری که ممکن است باعث ایجاد عطسه و

در فصل بهار و اوایل پاییز، آسمان آبی، نسیم خنک، خورشید درخشان و سخاوتمند و آواز گیرای پرندگان همگی شما را به بازکردن پنجره‌های خانه دعوت می‌کنند، اما بازکردن پنجره‌ها برای لذت‌بردن از هوای تازه و خنک یعنی ورود گردوغبار و مواد آلرژی‌زا به داخل خانه؛ گردوغباری که ممکن است باعث ایجاد عطسه و حساسیت‌ بسیار ناخوشایندی شود. این مقاله راهنمایی مفید برای تمیزکردن اصولی خانه و ازبین‌بردن گردوغبار است، پس برای داشتن خانه‌ای پاکیزه و براق با ما همراه باشید.

 

آیا گردگیری قانون خاصی دارد؟

بله، گردگیری فقط به‌معنی استفاده از پارچه خیس برای تمیزکردن سطوح نیست و اصول، تکنیک و ابزار مخصوص خود را دارد. در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که برای گردگیری خانه بهتر است از چه ابزاری استفاده کنید و چه قوانینی را باید رعایت کنید تا مزد زحمات خود را به بهترین شکل ممکن دریافت کنید.

ابزار مخصوص گردگیری

اگر چندین ساعت برای تمیزکردن گردوغبار و آلودگی زمان بگذارید ولی روش و وسایل مناسب نباشد، فقط زمان خود را هدر داده‌اید و بعد از چندین ساعت به هر طرف که نگاه کنید ردی از گردوغبار مشاهده خواهید کرد. استفاده از پارچه معمولی یا گردگیرهای پردار روشی مرسوم ولی بی‌فایده برای تمیزکردن سطوح است. این وسایل گردوغبار را جمع نمی‌کنند بلکه آن‌ را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌کنند. در ادامه تعدادی از ابزار مخصوص گردگیری را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. پارچه میکروفایبر

برای شروع پارچه‌هایی از جنس میکروفایبر تهیه کنید. این پارچه‌ها ماندگاری زیادی دارند و جنس پارچه‌ طوری است که به‌جای پخش و جابه‌جاکردن آلودگی و گردوغبار، آن را جمع می‌کند و درون الیاف پیچ‌در‌پیچ خود جای می‌دهد.این ویژگی پارچه‌های میکروفایبر سبب می‌شود ۱۰ برابر بیشتر از پارچه‌های معمولی خاک و گردوغبار را در خود نگه دارند. پس از گردگیری خانه می‌توانید این پارچه‌های بادوام و ماندگار را با دست یا ماشین لباس‌شویی بشویید تا برای استفاده مجدد تمیز باشند.

۲. لوازم مناسب برای نقاط مرتفع

برای تمیزکردن پنکه‌های سقفی و وسایل روشنایی که دسترسی به آنها سخت است، از گردگیر دسته‌بلند استفاده کنید. این گردگیر که رویش پارچه‌ای از جنس میکروفایبر انعطاف‌پذیر نصب شده است، گزینه مناسبی برای جداکردن تار عنکبوت و گردوغبار از گوشه‌های دیوار و تمیزکردن نقاط دورازدسترس است.

۳. غلتک پرزدار

با غلتک پرزدار به‌راحتی می‌توانید گردوغبار را از سطوح پاک کنید. برای جاهایی که امکان استفاده از جاروبرقی یا شست‌وشو وجود ندارد (مانند آباژور یا پارچه‌های ظریف گلدوزی یا سوزن‌دوزی‌شده) غلتک پرزدار بهترین گزینه است.

READ
نکات مهم آشپزی و شیرینی پزی

۴. سری‌های مختلف جاروبرقی

از سری‌های مختلف جاروبرقی مانند پارویی، برس مخصوص پنکه سقفی یا برس گرد استفاده کنید. سری‌های مختلف جاروبرقی بهترین وسیله برای جاروکشیدن فرش، موکت، سطوح سنگی، مبل‌ها و پرده‌ها هستند. به‌کمک این سری‌ها تمیزکردن تمام نقاطی که دسترسی به آنها کمی دشوار است، آسان می‌شود. سری گرد را در نظر بگیرید که به‌کمک آن می‌توانید تمام لوازم دکوری خانه را تمیز کنید یا سری پارویی که به کمک آن می‌توانید به‌راحتی درز مبل‌ها و گوشه‌ دیوارها را تمیز کنید.

۵. پارچه میکروفایبر برای سطوح شیشه‌ای

پارچه میکروفایبر

برای نظافت سطوح شیشه‌ای از حوله‌های میکروفایبر مخصوص شیشه استفاده کنید. با استفاده از پارچه‌های میکروفایبر سطوح شیشه‌ای کاملا درخشان خواهند شد و هیچ ردی از لکه روی آنها باقی نخواهد ماند. با استفاده از این حوله‌ها تمیزکردن سطوح شیشه‌ای کاری آسان و دلپذیر خواهد بود.

۶. مواد شوینده مناسب

سعی کنید برای گردگیری هر سطحی از مایع مخصوص همان سطح استفاده کنید. درست است که استفاده از اسپری‌های چندکاره کار را بسیار آسان می‌کند، اما اگر برای هر سطحی از مایع تمیزکننده مخصوص استفاده کنید، هم نتیجه کار بهتر خواهد بود و هم از سطوح خانه بهتر محافظت کرده‌اید.

اصول گردگیری

اکنون که با ابزار و لوازم مناسب گردگیری آشنا شده‌اید، بهتر است مراحل گردگیری اصولی را هم یاد بگیرید و به‌خوبی به ذهن بسپارید. گردگیری اصول و قوانین خاص خود را دارد که شاید خیلی پیچیده نباشند، اما رعایت‌کردنشان بازده شما را بسیار افزایش می‌دهد.

READ
عیوب فرش کدامند/نکات خانه داری

۱. از بالا‌ به‌ پایین گردگیری کنید

شاید این توصیه را شنیده باشید که از بالا به پایین تمیز کنید! این توصیه به این معناست که گردگیری را از بالاترین سطوح موجود در خانه شروع کنید، سطوحی مانند پنکه سقفی، لوازم روشنایی یا پرده‌ها. اگر گردگیری را از بالا به پایین انجام دهید، گردوغبار و آلودگی را از سطوح بالا‌یی به‌ پایین هدایت می‌کنید و سطوحی را که قبلا تمیز کرده‌اید دوباره کثیف نمی‌کنید.

۲. اول گردگیری کنید و بعد جاروبرقی بکشید

وقتی تصمیم به گردگیری خانه می‌گیرید، استفاده از جاروبرقی نباید اولین قدم باشد. زمانی که گردگیری تمام شد و تمام سطوح بالاتر از سطح زمین را پاک کردید، زمان آن است که از جارو برقی برای تمیزکردن کثیفی‌هایی استفاده کنید که به زمین منتقل شده‌اند.

هر چند وقت یک بار گردگیری کنیم؟

اگر برای گردگیری برنامه‌ای منظم داشته باشید، همیشه خانه‌ای تمیز خواهید داشت و با این کار زمان لازم برای گردگیری را بسیار کاهش خواهید داد. برای راحتی شما، ما یک برنامه منظم پیشنهادی آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن به‌عنوان برنامه نظافت خانه یا محل کار خود استفاده کنید.

۱. هر ۷ روز یک بار

  • دور پنجره‌ها؛
  • میزها؛
  • کمد‌های لباس؛
  • قفسه‌ها؛
  • بالای کتاب‌ها؛
  • قاب‌عکس‌ها؛
  • مبل و صندلی.
READ
چند نكته کلیدی در مورد پخت برنج !/نکات خانه داری

۲. هر ۲ هفته یک بار

  • پنکه سقفی؛
  • درها؛
  • دریچه‌های دیواری؛
  • پرده‌ها؛
  • سطوح کابینت؛
  • بالای یخچال؛
  • راه‌پله و نرده‌ها؛
  • گیاهان آپارتمانی.

۳. ۱ بار در ماه

  • سقف‌های بلند و دیوارها.
  •  منبع :چطور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *