کد خبر : 19349
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 17:04

علائم زردی نوزاد

علائم زردی نوزاد

در نوزادان شایع و معمولا بی ضرر است که معمولا باعث زرد شدن پوست و چشم می شود. اصطلاح پزشکی زردی در نوزادان، زردی نوزادی است. زرد شدن پوست در پوست های قهوه ای یا مشکی دشوارتر است و ممکن است دیدن آن در کف دست یا کف پا آسان تر باشد.

علائم زردی نوزاد

تشخیص زردی نوزاد با موبایل تست زردی نوزاد در منزل سریع ترین راه درمان زردی نوزاد رنگ مدفوع نوزادی که زردی دارد علت زردی نوزاد و گروه خونی زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است از کجا بفهمیم زردی نوزاد خوب شده

زردی در نوزادان شایع و معمولا بی ضرر است که معمولا باعث زرد شدن پوست و چشم می شود. اصطلاح پزشکی زردی در نوزادان، زردی نوزادی است. زرد شدن پوست در پوست های قهوه ای یا مشکی دشوارتر است و ممکن است دیدن آن در کف دست یا کف پا آسان تر باشد. علائم زردی نوزاد معمولاً ۲ روز پس از تولد ظاهر می شود و تا زمانی که نوزاد حدود ۲ هفته است بدون درمان بهتر می شود. اگر نوزاد شما طی ۷۲ ساعت پس از تولد علائم زردی پیدا کرد، در اسرع وقت برای مشاوره با ماما، پزشک یا پزشک عمومی خود صحبت کنید. در حالی علائم زردی نوزاد معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، مهم است که بدانید آیا کودک شما به درمان نیاز دارد یا خیر.

نشانه های زردی

علل زردی نوزاد

زردی نوزاد به دلیل بیلی روبین بیش از حد ایجاد می شود. بیلی روبین یک ماده زائد است که هنگام تجزیه گلبول های قرمز تولید می شود. به طور معمول در کبد تجزیه می شود و با مدفوع از بدن خارج می شود. نوزاد قبل از تولد، شکل متفاوتی از هموگلوبین دارد. اما پس از تولد، آنها به سرعت هموگلوبین قدیمی را تجزیه می کنند که این بیلی روبین بالاتر از حد طبیعی تولید می کند که باید توسط کبد از جریان خون فیلتر شده و برای دفع به روده فرستاده شود. با این حال، یک کبد توسعه نیافته نمی تواند بیلی روبین را به همان سرعتی که تولید می کند فیلتر کند و در نتیجه هیپربیلی روبینمی (بیلی روبین بیش از حد) ایجاد می شود.

زردی نوزاد با شیردهی

???? یرقان شیردهی – در هفته اول زندگی، اگر نوزاد خوب تغذیه نشود یا شیر مادر کم باشد، رخ می دهد.

???? زردی شیر مادر – این به دلیل تداخل مواد موجود در شیر مادر در روند تجزیه بیلی روبین است. پس از ۷ روز رخ می دهد و در ۲-۳ هفته به اوج خود می رسد.

اختلال های زمینه ای مرتبط با زردی

???? بیماری کبدی

???? کم خونی داسی شکل

READ
انواع درمان سوزش سر دل در بارداری

???? خونریزی در زیر پوست سر (سفالوهماتوما) – ناشی از زایمان دشوار

???? سپسیس – عفونت خون

???? ناهنجاری گلبول های قرمز نوزاد

???? مجرای صفراوی یا روده مسدود شده است

???? ناسازگاری رزوس یا ABO – زمانی که مادر و نوزاد دارای گروه‌های خونی متفاوتی هستند، آنتی‌بادی‌های مادر به گلبول‌های قرمز نوزاد حمله می‌کنند.

???? تعداد بالاتر گلبول های قرمز خون – در نوزادان کوچکتر و دوقلوها شایع تر است

???? کمبود آنزیم

???? عفونت های باکتریایی یا ویروسی

???? کم کاری تیروئید – کم کاری غده تیروئید

???? هپاتیت – التهاب کبد

???? هیپوکسی – سطوح پایین اکسیژن

???? برخی از عفونت ها – از جمله سیفلیس و سرخجه

علائم زردی نوزاد

اگر نوزاد شما زردی داشته باشد، پوست او کمی زرد به نظر می رسد. زرد شدن ممکن است در جاهای دیگر آشکارتر باشد، مانند:

???? در سفیدی چشمانشان

???? داخل دهانشان

???? روی کف پاهایشان

???? روی کف دستانشان

✅ زردی پوست معمولا در سر و صورت بیشتر محسوس است. اگر ناحیه ای از پوست را با انگشت خود فشار دهید، زردی نیز ممکن است افزایش یابد.

نوزاد تازه متولد شده مبتلا به زردی ممکن علایم زیر را نیر داشته باشد:

???? خواب آلود بودن

READ
دیابتی‌ها هندوانه بخورند یا نخورند/سلامت

???? نمی خواهد به خوبی غذا بخورد یا مثل همیشه تغذیه کند

???? ادرار زرد تیره داشته باشید (باید شفاف باشد)

???? مدفوع کم رنگ داشته باشد

زمان زردی

لازم به ذکر است زردی معمولاً حدود ۲ روز پس از تولد ظاهر می شود و تا ۲ هفتگی نوزاد ناپدید می شود. در نوزادان نارس، که بیشتر مستعد زردی هستند، ممکن است ۵ تا ۷ روز طول بکشد تا ظاهر شود و معمولاً حدود ۳ هفته طول می کشد. همچنین در نوزادانی که فقط شیر مادر دارند، بیشتر طول می کشد و برخی از نوزادان را برای چند ماه تحت تاثیر قرار می دهد.

پیشگیری و درمان

بهترین پیشگیری از زردی نوزاد، تغذیه کافی است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند باید روزی ۸ تا ۱۲ بار در چند روز اول زندگی خود شیر بخورند. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند معمولاً باید حدود ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر شیر خشک هر دو یا سه ساعت در هفته اول مصرف کنند.

درمان پیشرفته

زردی شدیدتر ممکن است به درمان های دیگری نیاز داشته باشد. فتوتراپی یک روش درمانی رایج و بسیار موثر است که از نور برای تجزیه بیلی روبین در بدن کودک شما استفاده می کند. در فتوتراپی، کودک شما در حالی که فقط پوشک و عینک محافظ مخصوص به چشم دارد، روی تخت مخصوص زیر نور طیف آبی قرار می گیرد. همچنین ممکن است یک پتوی فیبر نوری زیر کودک شما قرار داده شود.

تعویض خون

در موارد بسیار شدید، ممکن است نیاز به تعویض خون باشد که در آن نوزاد مقادیر کمی خون از اهداکننده یا بانک خون دریافت می کند. با این کار گلبول های قرمز سالم را جایگزین خون آسیب دیده نوزاد می کنند. این همچنین تعداد گلبول های قرمز نوزاد را افزایش می دهد و سطح بیلی روبین را کاهش می دهد

READ
بهترین نوشیدنی برای لاغری

منبع :چی شی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *