کد خبر : 18713
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1402 - 10:00

چه چیزی برای معده درد در بارداری خوب است؟

چه چیزی برای معده درد در بارداری خوب است؟

سوزش سر دل که بر بخش خاصی از زنان در دوران بارداری تاثیر می گذارد، توسط هورمون استروئیدی به نام پروژسترون ایجاد می شود. در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در رحم ایجاد می شود، مشکلاتی در دستگاه گوارش ایجاد می شود. در نتیجه این مشکل، بسیاری از مادران باردار در دوران بارداری با معده درد مواجه می شوند

چه چیزی برای معده درد در بارداری خوب است؟

چه چیزی برای معده درد در بارداری خوب است؟

مادران باردار در هر دوره بارداری با دردها و دردهای مختلفی روبرو هستند. این مشکلات حتی در بی‌حادثه‌ترین بارداری‌ها، هرچند خفیف، ممکن است رخ دهند. این گرفتگی ها می تواند در اثر تغییر هورمون ها، وزن و رشد و رشد کودک ایجاد شود. رگ های واریسی، دردهای عضلانی، سرگیجه، گرفتگی شکم و معده تعدادی از آنها هستند.

 

مبارزه با نفخ معده در بارداری

معده درد یکی از شایع ترین مشکلات به خصوص در دوران بارداری است. این مشکل که در دوران بارداری در زنان رخ می دهد، زمانی که با گرفتگی در ناحیه کشاله ران، کمر و شکم همراه باشد، می تواند شرایط هشدار دهنده تری را ایجاد کند. اما این یک واقعیت شناخته شده است که این گرفتگی های در حال رشد در واقع می توانند بخشی از یک فرآیند نه ماهه باشند.

درد معده در بارداری چطور؟ برای اینکه محتوای این سوال را یاد بگیریم، دلایل گرفتگی معده در بارداری را به طور مفصل بررسی می کنیم و ببینیم به ترتیب چه چیزی می تواند برای این مشکلات مفید باشد.

علت درد معده در دوران بارداری چیست؟ (سوزش معده در بارداری)

علل اصلی مشکلات معده؛ مصرف ناسالم غذاها، مصرف الکل و سیگار، چاقی، اختلالات فصلی، یبوست و علل روانی. تغییرات هورمونی، فشاری که رحم توسط رحم در حال رشد به معده وارد می کند و شرایط عفونی در بدن ناشی از باکتری ها نیز از علل درد معده در دوران بارداری در دوران بارداری هستند. اجازه دهید دلایل مشکلات معده، به ویژه در سه ماهه اول را با جزئیات بررسی کنیم.

یبوست و گاز

احساس پری در معده که سوء هاضمه نیز نامیده می شود، می تواند منجر به یبوست و گاز در دوران بارداری شود. در سه ماهه اول، زنان مشکلاتی را در الگوی روده خود تجربه می کنند. این به دلیل فشاری است که رحم به روده وارد می کند. برای این احساس نفخ معده و یبوست و مشکل گاز بعد از آن چه خوب است؟ در اینجا پیشنهاداتی برای ارائه وجود دارد:

  • غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید. مراقب باشید هر روز غذاهایی مانند سبزیجات و میوه های تازه، نان و غلات غلات، حبوبات، میوه های خشک مصرف کنید. به ویژه سبزیجات برگ سبز با عمل به عنوان یک ملین کامل به کاهش سوء هاضمه در معده کمک می کنند.
  • از محصولات سفید خودداری کنید. زیرا غذاهایی مانند نان سفید، برنج و ماکارونی باعث افزایش نفخ می شوند.
  • برای تنظیم عملکرد روده، به مصرف مایعات در طول روز توجه کنید. آب گرم یا داغ، آب لیمو و آلو، نوشیدنی‌های ملین هستند که هم برای معده و هم برای روده‌ها مفید هستند.
  • وعده های غذایی کوچک را به جای وعده های غذایی بزرگ انتخاب کنید که سیستم گوارش شما را تحت فشار قرار دهد. تقسیم وعده های غذایی به شش وعده در طول روز به شما کمک می کند از سوء هاضمه و شکایت گاز جلوگیری کنید.
  • برای مشکلات یبوست و نفخ، با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل های منیزیم و پروبیوتیک استفاده کنید.
  • در طول روز به طور منظم پیاده روی کوتاه و ورزش سبک داشته باشید. این مکمل های ورزشی کوچک برای حرکات معده و روده بسیار مهم هستند.
READ
15 غذای مفید برای حفظ سلامت قلب /سلامت

سوزش معده

سوزش معده

سوزش سر دل که بر بخش خاصی از زنان در دوران بارداری تاثیر می گذارد، توسط هورمون استروئیدی به نام پروژسترون ایجاد می شود. در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در رحم ایجاد می شود، مشکلاتی در دستگاه گوارش ایجاد می شود. در نتیجه این مشکل، بسیاری از مادران باردار در دوران بارداری با معده درد مواجه می شوند. اگر این دردها باعث احساس سوزش در گلو شود، می توان آن را به عنوان رفلاکس و اسید معده نیز توصیف کرد. علائمی مانند سوزش در قفسه سینه، نفخ یا آروغ، احساس سنگینی و نفخ در معده ممکن است تجربه شود. در اینجا چند پیشنهاد برای کاهش این علائم وجود دارد:

  • زمانی که باردار هستید، ممکن است بخواهید بیشتر از حد معمول غذا بخورید. با این حال، خوردن غذای اضافی حتی اگر سیر باشد، می تواند باعث درد در معده شود. به همین دلیل توجه به یک رژیم غذایی سالم ضروری است.
  • عادات خوردن و آشامیدن خود را تغییر دهید. غذای خود را در وعده های کوچک آماده کنید و اغلب کم بخورید. از خوردن غذاهای تند و چرب خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید. در حالی که سیگار باعث افزایش سوء هاضمه و اسید معده می شود، مصرف الکل نیز می تواند با ایجاد نفخ معده به معده شما آسیب برساند.
READ
علائم پوکی استخوان در بزرگ سالي

حالت تهوع

در دوران بارداری، حالت تهوع می تواند برای بسیاری از زنان یک وضعیت ناراحت کننده باشد. برای به حداقل رساندن این علائم تهوع می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • مراقب باشید که اغلب به بدن خود استراحت دهید. چرت زدن در روز و داشتن یک خواب خوب و آرام در شب بسیار مهم است. با این حال، تمایل به خواب بعد از غذا خوردن می تواند باعث ایجاد مشکل تهوع شود. به همین دلیل نباید بلافاصله بعد از غذا به خواب رفت.
  • صبح ها میان وعده ها و کراکرهای سبک با ارزش پروتئین و مصرف میوه هایی با ارزش پتاسیم بالا برای صبحانه از حالت تهوع جلوگیری می کند. در عین حال کربوهیدرات هایی مانند سیب زمینی، برنج و نان تست برای معده توصیه می شود.
  • فعال بودن در دوران بارداری شرط مهمی برای به حداقل رساندن علائم تهوع است. انجام فعالیت های متنوع، متفاوت و لذت بخش به رفع این مشکل کمک می کند.

همچنین:

  • کم آب نکردن بدن یکی از مهمترین مواردی است که باید از حالت تهوع جلوگیری کرد. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز به تسکین معده کمک می کند. با این حال، چای نعناع و زنجبیل که به هضم غذا کمک می کنند نیز می توانند مصرف شوند.
  • لباس راحتی انتخاب کنید که بدن شما را فشرده نکند. لباس های تنگی که شکم و ناحیه شکم شما را سفت می کند، می تواند باعث افزایش حالت تهوع شود.
  • حساسیت به بوها در دوران بارداری و بوهایی که بویژه در هنگام صبح احساس می شود می تواند باعث ناراحتی معده شود. برای جلوگیری از این امر می توانید از رایحه های لیمو استفاده کنید.
  • گاهی اوقات، حالت تهوع می تواند ناشی از اسیدی باشد که در معده ایجاد می شود و رفلاکسی که پس از آن رخ می دهد. برای این منظور می توانید با مشورت پزشک از داروی توصیه شده برای این مشکل استفاده کنید.

سایر پیشنهادات برای مشکل درد معده در دوران بارداری

  • از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنید. زیرا این نوشیدنی ها معده را خسته می کنند و می توانند ساختار آن را مختل کنند.
  • مصرف کافئین در دوران بارداری می تواند باعث دردهای مختلف معده شود. بنابراین سعی کنید از قهوه و سایر محصولات کافئین دار خودداری کنید.
  • غذاهای سرد می توانند باعث سردی معده شما شوند. به همین دلیل مراقب باشید غذا یا نوشیدنی هایی را که از یخچال خارج می کنید بلافاصله مصرف نکنید.
  • برای آب زیاد زیرا نوشیدن آب هم برای معده و هم برای رشد و سلامت نوزاد عامل مثبتی است. همچنین نقش مهمی در کاهش سوزشی که ممکن است در معده ایجاد شود ایفا می کند.
  • از آنجایی که غذاهایی که با سرخ کردن تهیه می‌شوند می‌توانند چربی بالایی داشته باشند، می‌تواند باعث مشکلات معده شود. بنابراین می توانید غذای خود را با جوشاندن یا تهیه آن در فر مصرف کنید.
READ
نشانه‌های کم خونی در زنان/ کمبود آهن +نحوه درمان

در ادامه:

  • ترشی ها، غذاهای بسیار ترش و سالادها باعث درد معده می شوند.
  • استرس و اضطرابی که در دوران بارداری مشاهده می شود باعث درد معده می شود. به این دلایل، مراقب باشید که از رویدادها و محیط های استرس زا دوری کنید.
  • دوش آب گرم و استراحت بعد از آن نیز پیشنهاد خوبی برای تسکین دردهای معده است.
  • غذاهایی مانند موز، سیب زمینی آب پز و کلم برای معده درد مفید هستند.
  • در دوران بارداری سیگار نکشید. زیرا تاثیر مصرف سیگار بر دستگاه گوارش مضر است. عمل ترشح اسید معده افزایش می یابد و مشکل سوزش سر دل را آشکار می کند.

در نهایت:

تجربه درد معده برای زنان در دوران بارداری طبیعی است. زیرا این مشکلات معده را بسیاری از مادران باردار می توانند تجربه کنند. برخی تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و رشد در رحم می تواند در این دوران بر معده تأثیر بگذارد.

این معمولاً مشکلی نیست که نگران آن باشید. اما اگر در دوران بارداری بیماری های دیگری همراه با معده درد وجود دارد، مراجعه به متخصص مفید خواهد بود. مثلا؛ اگر شکایاتی مانند سرگیجه، لرز، نیاز مداوم به استفراغ، تب که با درد معده شروع می شود نیز قابل مشاهده است، ممکن است لازم باشد بدون دست کم گرفتن این وضعیت معاینه پزشک را به تأخیر نیندازید.

منبع :ني ني

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *