کد خبر : 18229
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 18:36

رژیم لاغری در ماه رمضان با 5 راهکار ساده

رژیم لاغری در ماه رمضان با 5 راهکار ساده

بسیاری از افراد به دلیل آن که در ماه رمضان غذای کمتری مصرف می‌کنند و در حقیقت بیشتر کاهش وزن زیادی را مشاهده کنند و البته برخی از افراد موفق هستند؛ اما معمولاً این کاهش وزن بعد از ماه رمضان و بازگشت به روند عادی روزمره برمی‌گردد

بسیاری از افراد به دلیل آن که در ماه رمضان غذای کمتری مصرف می‌کنند و در حقیقت بیشتر کاهش وزن زیادی را مشاهده کنند و البته برخی از افراد موفق هستند؛ اما معمولاً این کاهش وزن بعد از ماه رمضان و بازگشت به روند عادی روزمره برمی‌گردد. در این مطلبمی‌خواهیم راه‌های لاغری در ماه رمضان را بگوییم و به رژیم کتوژنیک در ماه رمضان و همچنین لاغری در ماه رمضان با طب سنتی اشاره کنیم.

شاید نتوان به لاغری فوری در ماه رمضان رسید؛ اما می‌توان یک رویه سالم و نو در زندگی ایجاد کرد و آن را برای ماه‌های دیگر سال نیز ادامه داد و به مرور شاهد رسیدن به تناسب اندام و لاغری طولانی مدت و ماندگار شد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رژیم لاغری در ماه رمضان با 5 راهکار ساده

لاغری در ماه رمضان

راه‌های لاغری در ماه رمضان

بهترین روش لاغری در ماه رمضان اصلاح غذاهایی است که در زمان افطار مصرف می‌کنیم. همچنین تغییر سبک زندگی برای افزایش تحرک و ایجاد عادات درست نیز تاثیر بسیاری دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

مصرف قند و نوشیدنی‌های قندی را کم کنید!

مصرف قند زیاد خود می‌تواند برای سلامتی آسیب‌رسان باشد. همچنین زمینه ایجاد بیماری‌هایی همچون دیابت، چاقی، سکته قلبی و… را افزایش دهد. یکی از دلایلی که بهتر است مصرف قند و رژیم غذایی کنترل شود، تاثیر آن در افزایش اشتها است که به پرخوری منجر می‌گردد. چنانچه افراد در زمان افطار قند بیشتری مصرف کنند، به خصوص زمانی که نوشیدنی‌های قندی میل می‌کنند؛ تمایل آن‌ها به مصرف غذا و به‌خصوص غذاهای شیرین دیگر که حاوی میزان زیادی کربوهیدرات است، افزایش می‌یابد.

کربوهیدرات می‌تواند سبب افزایش تولید انسولین در بدن شود. عملکرد انسولین این است که به سلول‌های کبدی متصل شده و سبب می‌شود قند زیادی که در خون وجود دارد، در کبد به‌صورت چربی ذخیره گردد. به همین دلیل نه‌تنها افراد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شوند و کل سلامت آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بلکه میزان ذخیره چربی، به‌خصوص چربی اطراف شکم در آن‌ها افزایش می‌یابد. همانطور که گفته شد به دلیل آزاد شدن انسولین زیاد و به‌طور ناگهانی که نتیجه آن کاهش قند خون است، افراد تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای قندی دارند تا سطح قند خون خود را به همان صورت نگه دارند.

مصرف چربی‌های سالم را زیاد کنید!

شاید شما نیز همواره اولین گام برای پیگیری رژیم لاغری در ماه رمضان را حذف چربی‌ها از سبد غذایی خود بدانید. با این حال در تحقیقات نشان داده شده است که چربی‌های سالم، یعنی انواع چربی‌هایی که در تخم مرغ و میوه‌هایی همچون نارگیل، آووکادو و مغزها وجود دارند؛ چربی‌های سالمی هستند که نه‌تنها وجود آن‌ها برای بدن ضروری است و سبب دفع چربی‌های ناسالم و کلسترول بد می‌شوند، بلکه در جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیز موثر هستند که به صورت کلی می‌تواند سبب ارتقای سلامت شود.

READ
5 تا از بهترين فوايد تخمه هندوانه

یکی از نکات مثبت در ارتباط با چربی‌ها، سوخت و ساز آهسته‌تر آن‌ها نسبت به قندها است؛ به همین دلیل در صورتی که چربی‌های سالم را جایگزین قندها و کربوهیدرات‌های ساده کنید، مدت زمان بیشتری احساس سیری کرده و در نتیجه میل شما به غذا کاهش پیدا می‌کند.

بنابرین برای لاغری در ماه رمضان به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان قندها و کربوهیدرا‌ت‌های ساده را از وعده‌های افطار و زمانی که اجازه خوردن دارید، حذف نمایید و چربی‌های سالم را در این مدت زمان مصرف کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده نیز به قند تبدیل می‌شوند، با این حال به دلیل دشوارتر بودن سوخت و ساز آن‌ها، برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید داشت. با اینکه لازم است مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید؛ اما چنانچه می‌خواهید غذاهای حاوی کربوهیدرات مصرف کنید، تلاش نمایید از کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.

رژیم کتوژنیک در ماه رمضان

چنانچه شما نیز با قواعد رژیم کتوژنیک آشنا باشید، متوجه می‌شوید شرایطی که در بخش قبل گفته شد، تا حدود زیادی همان شرایط رژیم کتوژنیک در ماه رمضان است. به همین دلیل چنانچه به دنبال رژیم لاغری در ماه رمضان هستید و پیش از این تحت نظر مشاور تغذیه، رژیم کتوژنیک را انجام داده و از آن نتیجه گرفته‌اید؛ رژیم کتوژنیک در ماه رمضان را ادامه دهید و تاثیر آن را بر تناسب اندام خود ببینید.

با این‌حال، کمی دشوار است بدون برنامه پزشک ویا مشاور تغذیه و برای اولین بار رژیم کتوژنیک در ماه رمضان را شروع کنید. بنابراین بهتر است تنها طبق شرایطی که در بخش قبل گفته شد، رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید و غذای افطار خود را با قند کمتر و چربی سالم میل نمایید.

مواد پروبیوتیک را فراموش نکنید!

یکی دیگر از راه‌های لاغری در ماه رمضان، تنظیم گوارش و به‌خصوص روده است. باکتری‌هایی که در معده و روده به هضم و جذب مواد غذایی کمک می‌کنند؛ ممکن است بنا به دلایلی تعادل صحیح خود را از دست بدهند و کم ویا زیاد شوند و همین، دلیلی بر به‌هم خوردن تعادل گوارشی افراد است. در تحقیقات به اثبات رسیده است که به‌هم خوردن تعادل باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش، سبب افزایش احتمال ابتلا به چاقی و اضافه وزن می‌شود. برای داشتن روده‌های سالم که به لاغری در ماه رمضان کمک می‌کند، می‌توانید از غذاهای پروبیوتیک همچون ماست، کفیر، کیمچی، کامبوچا و کلم ترش استفاده کنید. همچنین غذاهایی همچون انواع سبزیجات تازه، گیاهان و ادویه‌جات و انواع چای، سیر، پیاز، سرکه سیب، روغن نارگیل و عصاره استخوان به افزایش سلامت روده شما کمک می‌کند.

سبک زندگی خود را تغییر دهید!

سبک زندگی تأثیر زیادی در افزایش وزن، دیابت و ایجاد بیماری‌های مختلف دارد؛ به همین دلیل نخستین کار برای داشتن یک زندگی سالم و رسیدن به تناسب اندام، تغییر سبک زندگی است و چنانچه تمایل به لاغری در ماه رمضان دارید، می‌توانید این تغییرات را در این ماه آغاز کرده ویا کمی پیش‌تر شروع به تغییر عادات نادرست نمایید. یکی از مهمترین شرایط برای تغییر سبک زندگی مهار استرس است؛ با کم کردن استرس سطح هورمون کورتیزول در بدن کم می‌شود و به همین دلیل تمایل به خوردن غذاهای شیرین، نمکی و چرب کاهش می‌یابد. بسیاری از افراد به دلیل پرخوری‌های عصبی به اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌شوند. بنابراین با مهار اضطراب و استرس می‌توانید از غذاهای سالم استفاده کنید و هضم و جذب آن‌ها را بهبود ببخشید.

یکی دیگر از نکات مهم برای لاغری در ماه رمضان، این است که به دلیل عدم مصرف مواد غذایی، تحرک خود را به صفر برسانید. نشستن به مدت طولانی پشت میز ویا خوابیدن بیش از حد نیز به بدن آسیب می‌رساند؛ بنابراین چنانچه نمی‌توانید تحرک زیادی همچون ورزش‌های سنگین و ورزش‌های هوازی داشته باشید، بهتر است حداقل کمی پیاده روی در برنامه خود در ماه رمضان بگنجانید تا متابولیسم بدن شما فعال شود و در نتیجه غذایی که در زمان افطار مصرف می‌کنید، تحت متابولیسم طبیعی بسوزد و به انرژی تبدیل شود.

در طول ماه رمضان ممکن است افرادی به دلیل از دست دادن آب بدن خود کاهش وزن داشته باشند که این مورد پس از ماه رمضان به حالت قبل باز می‌گردد، بنابراین در زمان افطار و پیش از سحر حتماً میزان کافی آب بنوشید و در تمام ساعات افطار تا سحر یک بطری آب در نزدیکی خود داشته باشید و عطش خود را رفع نمایید. این کار به ظاهر ساده، به شما کمک می‌کند تا هم راحت‌تر روزه بگیرید و هم لاغری در ماه رمضان را بهتر تجربه کنید.

یکی از روش‌های جالب برای لاغری در ماه رمضان این است که هر آنچه از زمان افطار تا سحر می‌خورید را در دفترچه یادداشت کنید تا متوجه شوید حجم غذای شما چقدر است و در این مورد با خود صادق باشید و یک حجم دقیق یادداشت نمایید؛ در این صورت متوجه می‌شوید با وجود آنکه تعداد ساعات افطار تا سحر محدود است، اما چه تنوع غذایی و در چه حجم غذایی مصرف کردید که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.

لاغری در ماه رمضان با طب سنتی

لاغری در ماه رمضان با طب سنتی

برای لاغری در ماه رمضان با طب سنتی می‌توانید در غذاهایی که هنگام افطار، شام ویا برای سحری مصرف می‌کنید، انواع ادویه‌هایی که به کاهش وزن شما کمک می‌کند را اضافه نمایید. همچنین استفاده از غذاهایی که در قسمت قبل گفته شد، همچون مواد پروبیوتیک نیز به شما کمک می‌کند تا به هدف لاغری در ماه رمضان برسید.

READ
7 راه برای محافظت از چشمان در تابستان

از انواع ادویه‌جاتی که به لاغری در ماه رمضان با طب سنتی کمک می‌کند؛ می‌توان به زردچوبه، دارچین، پودر سیر، زنجبیل، فلفل سیاه، گشنیز و زیره سبز اشاره کرد. ادویه‌جات از راه‌های متعددی همچون افزایش متابولیسم ویا کاهش قند خون به لاغری در ماه رمضان کمک می‌کنند.

البته دستیابی به این هدف به‌تنهایی کمی دشوار است و ممکن است تحت شرایط مختلف، نتوانید رژیم غذایی مورد نظر خود را حفظ کنید ویا حتی با این روش‌ها به وزن دلخواه نرسید و کاهش حجم زیادی را تجربه نکنید.

منبع :غفاری دایت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *