کد خبر : 1774
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 9:35

آدامس چشمی را زیاد نجوید!سلامت

آدامس چشمی را زیاد نجوید!سلامت

عادت کردن به نشستن پای تلویزیون و تماشای برنامه‌های مختلف باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”http://www.golbano.ir/” ]این آدامس چشمی را زیاد نجوید تلویزیون آدامس چشم است[/box]و:این جمله را فرانک رایت درباره تلویزیون گفته است.

تلویزیون یا آدامس چشم

‌این روزها کمتر خانه‌ای را می‌شود پیدا کرد که تلویزیون در آن نباشد. در کشور ما بیش از ۹۵ درصد خانواده‌های شهری و حدود ۶۰ درصد خانواده‌های روستایی از این دستگاه استفاده می‌کنند. در بعضی خانواده‌ها تلویزیون به عضو جدید خانه تبدیل شده و چاشنی مهمانی‌ها و نشست‌های خانوادگی به حساب می‌آید. در بعضی خانواده‌ها که علاقه و زمینه کاری افراد متفاوت است، تلویزیون بهانه‌ای برای نشستن اعضای خانواده در کنار یکدیگر و صحبت درباره موضوعی مشترک است.
تعداد ساعت تماشای روزانه تلویزیون در کشورها و فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. آمارها نشان می‌دهد در کشور ما تلویزیون در خانواده‌های شهری به طور متوسط روزی ۶ ساعت روشن است. شما روزی چند ساعت تلویزیون می‌بینید؟ درضمن ساعت‌های کار با رایانه و بازی‌های کامپیوتری در‌این زمان محاسبه نشده است، پس ساعت‌های کار با رایانه را هم به‌این عدد اضافه کنید. حالا‌این عدد را با ساعات ورزش و مطالعه‌تان در روز مقایسه کنید. خودتان قضاوت کنید و سعی کنید تعادل را برقرار کنید.
● چاقی تلویزیونی
عادت کردن به نشستن پای تلویزیون و تماشای برنامه‌های مختلف باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. به ویژه اگر یک بشقاب تخمه و یک ظرف شکلات هم کنار دست‌تان باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند هنگام تماشای تلویزیون چیزی نوش جان کنند، برای‌این کار از خوراکی‌های مفید و کم کالری مثل شکوفه ذرت، میوه و چای استفاده کنید. برای پیشگیری از چاقی تلویزیونی، تعداد ساعات تماشای تلویزیون را محدود کنید و فقط برنامه‌های مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. بعد از تماشای برنامه بلند شوید و کمی‌نرمش کنید. برای کم و زیاد کردن صدا و تغییر کانال از کنترل تلویزیون استفاده نکنید و خودتان ‌این کار را انجام دهید. برای ‌اینکه طبق عادت تلویزیون را روشن نکنید، دوشاخه آن را از پریز برق بیرون بکشید.
● چشم و تلویزیون
هنگام تماشای تلویزیون باید نور کافی وجود داشته باشد. دقت داشته باشید انعکاس لامپ‌ها و نور پنجره در صفحه تلویزیون باعث آزار چشم می‌شود بنابراین تلویزیون را روبه‌روی پنجره با منابع نور قرار ندهید. همچنین دقت داشته باشید مهتابی، لامپ و منبع نور درست پشت تلویزیون و در محدود دید شما نباشد تا دچار چشم‌زدگی نشوید.
برای پیشگیری از خستگی چشم به مدت طولانی به صفحه تلویزیون خیره نشوید. نگاه کردن به اطراف و پلک زدن از خشک شدن سطح قرنیه و خستگی چشم پیشگیری می‌کند.
● تمیز کردن تلویزیون
حتما شنیده‌اید که گرد و خاکی که روی تلویزیون می‌نشیند برای سلامت ضرر دارد. به همین خاطر باید هنگام تمیز کردن خانه و گردگیری تلویزیون را از قلم نیندازید. فراموش نکنید تلویزیون یک وسیله برقی است و هنگام تمیز کردن آن باید نکاتی را رعایت کرد. تلویزیون را قبل از تمیز کردن خاموش کنید. سپس با یک دستمال خشک گرد و خاک آن را بگیرید و در مرحله بعد با پنبه آغشته به محلول آب و الکل صفحه تلویزیون را تمیز کنید. اثر انگشت بچه‌ها روی صفحه تلویزیون منظره نازیبایی به‌وجود می‌آورد. الکل لکه‌های چرب و اثر انگشت را برطرف می‌کند. بهتر است از دستمال حوله‌ای و پرزدار استفاده نکنید، دستمال‌های یک بار مصرف برای ‌این کار مناسب‌تر هستند. درضمن کنترل تلویزیون را فراموش نکنید. ‌این وسیله به دلیل تماس با دست از قسمت‌های آلوده خانه به حساب می‌آید و برای حفظ سلامت افراد خانواده باید حداقل هفته‌ای یک بار آن را تمیز کرد.
● ۸ نکته درباره تلویزیون
اگر از آن گروه خانواده‌هایی هستید که تلویزیون ۲۴ ساعت در خانه‌شان روشن است، به کار بستن نکات زیر می‌تواند به شما در محدود کردن ساعات تماشای تلویزیون کمک کند.
ـ تلویزیون را جایی از خانه بگذارید که در معرض دید نبوده و تماشای آن خیلی راحت نباشد. تجربه نشان داده است وقتی دسترسی به تلویزیون آسان نباشد و تلویزیون در معرض دید نباشد کمتر از آن استفاده می‌شود.
ـ تلویزیون را هنگام خوردن شام خاموش کنید. غذا خوردن بهانه خوبی برای جمع شدن افراد خانواده دور یک میز و زمان مناسبی برای گفتگو و صحبت درباره مسایل خانوادگی است.
ـ برای تماشای تلویزیون فرزندانتان برنامه و قانون خاص داشته باشید. زمان را هم مشخص کنید برای مثال بگویید فقط روزی یک ساعت یا حداکثر دو ساعت می‌تواند تلویزیون ببیند. برای ساعت‌هایی که تلویزیون خاموش است برنامه‌های دیگری درنظر بگیرید. مثلا بازی‌ها و سرگرمی‌های خانوادگی و کتاب خواندن گروهی می‌تواند برای بچه‌ها سرگرم کننده باشد.
ـ بچه‌ها را پای تلویزیون ننشانید تا خودتان با خیالی راحت و آسوده به کارهایتان برسید. از کمک بچه‌ها استفاده کنید و به آنها فرصت دهید تا در کارهای خانه مشارکت داشته باشند.
ـ با همدیگر قرار بگذارید که بعضی روزها تلویزیون را روشن نکنید. شب امتحان بچه‌ها موقع مناسبی برای‌این کار است.
ـ از تلویزیون برای تشویق یا تنبیه فرزندتان استفاده نکنید.‌این کار بچه‌ها را به تماشای بیش از حد تلویزیون تشویق می‌کند.
ـ همه تعطیلات و روزهای آخر هفته را به بهانه‌ اینکه کم هزینه‌ترین تفریح است پای تلویزیون ننشینید. هر ماه مبلغی برای تفریح و گردش‌های خانوادگی در نظر بگیرید.
ـ اندازه را رعایت کنید و اجازه ندهید تلویزیون جای گفتگوهای خانوادگی، ورزش، بازی، مطالعه، فکر کردن و کار را بگیرد.

منبع:سایت تفریحی پت مت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *