کد خبر : 1563
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 شهریور 1392 - 21:05

مواظب باشید یخچال بیمارتان نکند!!سلامت

مواظب باشید یخچال بیمارتان نکند!!سلامت

در این شرایط باید حواستان به خرده نان و ذرات مواد غذایی که در درزگیر و کائوچوی جداکننده پنهان شده اند، باشد، این محل ها می‌توانند تبدیل به پناهگاه میکروب ها شوند. برخی میکروب ها توسط یک بیوفیلم محافظت می‌شوند، و می‌توانند مدت زیادی در برخی زوایا یا جداره ها حتی زیر لایه ای از یخ باقی بمانند. بنابراین باید به طور مرتب یخ یخچال را آب کرد.

مواظب باشید یخچال بیمارتان نکند!!سلامت

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”http://www.golbano.ir/” ] با این حال، یخچال ناسالم و یا استفادۀ نادرست از آن می‌تواند خیلی سریع آن را تبدیل به منشأ انواع خطرها بکند، همین یخچال سالانه عامل بروز بسیاری از عفونت های شدید است. [/box]:، مدت بسیار زیادی است که یخچال وارد زندگی ما شده و نادیده گرفتن آن در زندگی مدرن غیر ممکن است. یخچال در تمام مراکز وجود دارد و نگه داری از خوراکی ها را آسان و زندگی را سهل می‌سازد. با این حال، یخچال ناسالم و یا استفادۀ نادرست از آن می‌تواند خیلی سریع آن را تبدیل به منشأ انواع خطرها بکند، همین یخچال سالانه عامل بروز بسیاری از عفونت های شدید است.

برای اطمینان از نگه داری مناسب فرآورده ها و به تأخیر انداختن رشد اغلب باکتری ها، یخچال می‌تواند دمای حدوداً 4 درجۀ سانتیگراد را تضمین کند. ضمناً باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و توجه ویژه ای در زمینۀ اصول بهداشتی به یخچال بشود. اصولی که اغلب به درستی شناخته نشده اند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که :
1 – در حدود 25% موارد، دمای یخچال های ما بالاتر از حد معمول است.
2 – بیش از یک سوم مصرف کننده ها هیچ چیزی دربارۀ عملکرد یخچال شان نمی‌دانند.
3 – اغلب توالت های ما بیشتر از محلی که خوراکی های فاسد شدنی مان را نگه داری می‌کنیم، تمیز می‌شوند.
دمای مناسب
بیشتر یخچال های مورد مصرف امروزی، مانع از رسیدن به دمایی غیرعادی می‌شوند. در بیشتر موارد، یک «ناحیۀ سرد» (که بنابر مدل یخچال در بالا یا پایینش قرار دارد) دما را بین 0 تا 4 درجۀ سانتیگراد نگه می‌دارد در حالی که دمای بقیۀ بخش ها به 8 درجه هم می‌رسد. تعبیۀ این «ناحیۀ سرد» برای استفادۀ بهتر از یخچال ضروری است. در صورت عدم وجود یک نشانگر دقیق و یا یک سیستم کنترل دما، تنها راه برای فهمیدن کارکرد درست یخچال و ناحیۀ سرد خرید یک دماسنج و قرار دادن آن داخل یخچال درون یک لیوان آب است.

محافظت محدود
یخچال نمی‌تواند تمام احتمال آلودگی توسط ذرات مضری که به طور طبیعی در برخی خوراکی ها (مانند گوشت، تخم مرغ، فرآورده های گوشتی، فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، مواد خام، فرآورده های دریایی و…) تکثیر می‌شوند را دفع کند. این ذرات که هر سال عامل عفونت های بسیار شدید و حتی مرگ هم می‌شوند، به دو خانوادۀ بزرگ تعلق دارند. این دو خانواده عبارتند از:
1 – مزوفیل ها مانند سالمونلا ها، آنها خوراکی ها را فاسد می‌کنند و باعث تخمیر، گندیدگی، و بوی بد خوراکی ها می‌شوند،
2 – پسیکوتروف ها مانند لیستریوزها، اینها نگران کننده تر هستند زیرا باعث فساد قابل مشاهده در خوراکی هایی که به آنها سرایت پیدا کرده اند، نمی‌شوند. رشد گروه اول در سرما کند می‌شود در حالی که گروه دوم بدون هیچ مشکلی در دمای 0 درجه هم تکثیر می‌شوند.

هر چیز سر جای خودش
برای کم کردن احتمال آلودگی یخچال تا بیشترین حد ممکن، باید چینش یخچال را یاد گرفت، نباید یخچال را بیش از حد پر کرد تا سرما به خوبی در همه جا جریان داشته باشد.
_ خوراکی هایی که زودتر فاسد می‌شوند (مثل گوشت، مرغ، دسرهای لبنی، پنیر تازه و…) نهایتاً تا دو ساعت بعد از خریدشان، باید در سردترین محل (بین 0 تا 4 درجۀ سانتیگراد) قرار بگیرند.
_به علت تغییرات متعدد دما تخم مرغ ها باید درون خود یخچال قرار بگیرند نه داخل در، بهتر است خوراکی هایی که حساسیت کمتری دارند را داخل جاتخم مرغی بگذارید.
_ بهتر است برای جلوگیری از سرایت آلودگی از یک خوراکی به خوراکی دیگر، روی آنها را بپوشانیم، و موادی مانند سبزیجات و میوه های خام را که ممکن است بقیه را آلوده کنند، جدا نگه داریم.
_ روی ظرف موادی مانند گوشت خام را باید با یک لایۀ نازک پلاستیکی و شفاف یا آلومینیومی بپوشانید تا آبش پخش نشود.
_ در نهایت، برای پایین تر نگه داشتن دمای یخچال، مواد خوراکی را زمانی که به خوبی سرد شده اند، درون یخچال می‌گذاریم.

اهمیت بالای رعایت بهداشت
_ باید هفته ای یک بار یخچال را با آب و شوینده تمیز کنید تا باکتری ها و کپک ها نتوانند در آنجا رشد کنند.
_ تمام نقاط و زوایای یخچال باید ماهی یک بار با آب ژاول رقیق شده ضد عفونی شوند، برای جلوگیری از خوردگی یخچال بعد از این کار آن را آبکشی نمایید.
_ در این شرایط باید حواستان به خرده نان و ذرات مواد غذایی که در درزگیر و کائوچوی جداکننده پنهان شده اند، باشد، این محل ها می‌توانند تبدیل به پناهگاه میکروب ها شوند. برخی میکروب ها توسط یک بیوفیلم محافظت می‌شوند، و می‌توانند مدت زیادی در برخی زوایا یا جداره ها حتی زیر لایه ای از یخ باقی بمانند. بنابراین باید به طور مرتب یخ یخچال را آب کرد.
_ در نهایت، نباید خوراکی هایی که درون یخچال وجود دارند را از یاد ببرید زیرا آنها زمینۀ بسیار مناسبی برای انتقال آلودگی دارند.

READ
آموزش پخت خورش نارنگی/ آشپزی

مصرف سر وقت
بر خلاف برخی یخچال های حرفه ای و فریزرها، یخچال های معمولی برای نگه داری خوراکی ها به مدت طولانی مناسب نیستند. آنها نمی‌توانند خوراکی ها را بیشتر از اندازۀ معمول که روی بسته شان قید شده، سالم نگه دارند. این تاریخ، به نگه داری در دمای خاص اشاره دارد. هر چه از زمان مصرف خوراکی ها در یخچال بگذرد، خطر مسموم شدن آن چند برابر می‌شود، بنابراین اگر به نظرتان رسید که چیزی بیش از حد معمول در یخچال باقی مانده، در دور انداختن آن شک نکنید. از سوی دیگر، باقی ماندۀ خوراکی ها، حتی آنهایی که به خوبی بسته بندی شده اند، پس از خروج از یخچال باید به سرعت و کمتر از 20 دقیقه مصرف شوند.
منبع:مجله لقمه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *