کد خبر : 1355
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مرداد 1392 - 1:50

ترک پا روجدی بگیرید/سلامت

ترک پا روجدی بگیرید/سلامت

راه رفتن با پاهاي برهنه روي موکت هاي زبر مي تواند باعث تشديد ترک پا شود. در اين موارد بهتر است از جوراب يا دمپايي روفرشي استفاده شود.

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”http://www.golbano.ir/” ] برای جلوگیری از تعریق زیاد پا، بایستی از پوشیدن کفش هایی که کف پلاستیکی دارند خودداری شود چرا که مانع از تبخیر عرق کف پا شده و محلی مناسب برای رشد انواع باکتری و میکروب و قارچ بوجود می آورد[/box]:خشکي و ترک کف پا به خصوص در ناحيه پاشنه يکي از مشکلاتي است که در فصل زمستان و پاييز شايع تر است و بيشتر در خانم ها ديده مي شود. در بعضي افراد اين خشکي و ترک خوردن علاوه بر پا در ديگر نواحي پوست هم ديده مي شود و ممکن است با درد و خونريزي نيز همراه باشد. ترک خوردن کف پا عوامل متعددي دارد؛ مانند شستن زياد پا، نوع آب و هوا، پوشيدن صندل و کفش هاي روباز، سن يائسگي در خانم ها و خشکي عمومي پوست به دلايل ژنتيکي يا بيماري هايي مثل پسوريازيس. در ادامه راهکارهايي را براي حل اين مشکل به شما ارائه مي کنيم:
1- بعضي خانم ها عادت دارند که مرتب پاهاي خود را بشويند (به علت وسواس شست وشو يا دلايل ديگر). دراين حالت چربي طبيعي پوست پا برداشته (حتي اگر شست وشو فقط با آب و بدون مواد شوينده باشد) و پوست خشک مي شود و ترک مي خورد. در اين موارد توصيه مي شود که از شستن مداوم پاها پرهيز کنيد و اگر به دلايلي مجبور به اين کار هستيد، حتما بعد از هر بار شست وشو پوست کف پا را کاملاً خشک کنيد و با مخلوط گليسيرين، گلاب و آبليموي تازه، کرم هايي مثل اوسرين، وازلين، ويتامين e و يا کرم هاي مخصوص ترک پا که در داروخانه ها با برندهاي مختلف موجود است، چرب کنيد.
2- اصولا در نواحي با آب و هواي گرم و خشک امکان خشکي و ترک خوردن پوست بيشتر است. استفاده مداوم از کرم هاي مرطوب کننده و چرب براي پوست پا و دست ( که در مورد قبلي ذکر شد) و همچنين پوشيدن جوراب و يا دمپايي هاي روفرشي در منزل مي تواند کمک کننده باشد.
3- با پوشيدن کفش هاي پشت باز تابستاني، پاشنه پا بيشتر در معرض گرد و خاک و آلودگي هوا قرار مي گيرد و خشک مي شود (به خصوص اگر اين کفش ها بدون جوراب پوشيده شود)؛ بنابراين براي افرادي که دچار مشکل ترک پاشنه پا هستند پوشيدن اين نوع کفش ها توصيه نمي شود.
4- در افرادي که به دليل بيماري‌هايي مثل پسوريازيس، اگزما و ديابت، کمبود مصرف بعضي ويتامين ها و مواد معدني (مانند روي، اسيد هاي چرب امگا۳ و ويتامين e)، مصرف بعضي داروهاي خاص (مثل ايزوترتينوئين) و يا شرايط سني خاص مثل دوران يائسگي در خانم ها، ميزان چربي پوست کاهش مي يابد، نه تنها کف پا بلکه پوست ديگر نقاط بدن نيز در معرض خشکي و ترک قرار مي گيرد. توصيه مي شود که اين افراد در حمام از شوينده‌هاي کرم دار و ملايم مثل شامپوبدن هاي کرم دار استفاده کنند و بعد از شست وشو نيز بدن را با لوسيون هاي بدن مرطوب کننده و يا کرم هاي حاوي وازلين و ويتامين e چرب کنند. اگر کف پا دچار ترک هاي عميق شده است، بهتر است پس از ماليدن کرم هايي با ترکيب وازلين، اسيد ساليسيليک و اوره، از يک پوشش پلاستيکي بر روي پاشنه پا استفاده کنيد تا کرم مورد استفاده بهتر جذب شود (اسيد ساليسيليک اثر لايه برداري دارد و پوست ها و پينه هاي کف پا را برمي دارد و اوره نيز يک ترکيب جذب کننده رطوبت قوي است) سعي کنيد در رژيم غذايي تان به قدر کافي از ميوه و سبزيجات تازه، لبنيات، ماهي و مغزها (گردو، پسته، بادام) استفاده کنيد و نوشيدن آب را نيز افزايش دهيد. تجربه نشان داده است که برخلاف تصور عموم، استفاده مداوم از سنگ پا، مي تواند خشکي و ترک پا را تشديد کند. بنابراين از سنگ پا، حداکثر هفته اي يک بار براي زدودن پوسته هاي زايد استفاده کنيد. -5 يک درمان خانگي براي ترک کف پا اين است که يک عدد موز رسيده را به همراه يک قاشق روغن بادام و يک قاشق روغن نارگيل داخل مخلوط کن بريزيد و سپس خمير نرم حاصل را به مدت 10 دقيقه روي کف پا قرار دهيد و سپس با آب بشوييد. نکته آخر اين که راه رفتن با پاهاي برهنه روي موکت هاي زبر مي تواند باعث تشديد ترک پا شود. در اين موارد بهتر است از جوراب يا دمپايي روفرشي استفاده شود.
منبع:شهروند الکترونیک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *