کد خبر : 13139
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 7:16

تغذیه مناسب اسکی باز ها

تغذیه مناسب اسکی باز ها

تغذیه مناسب اسکی باز ها محبوب‌ترین ورزش زمستانی ریچ کیدز اسکی است اما گذشته از این موضوع یک بهانه دیگر هم برای دنبال کردن این ورزش وجود دارد؛ اسکی یک ورزش عالی برای سوزاندن کالری‌های اضافی بدن است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که بعد از یک ساعت اسکی می‌توانید تا ۶۰۰ کالری بسوزانید و

تغذیه مناسب اسکی باز ها

تغذیه مناسب اسکی باز ها

محبوب‌ترین ورزش زمستانی ریچ کیدز اسکی است اما گذشته از این موضوع یک بهانه دیگر هم برای دنبال کردن این ورزش وجود دارد؛ اسکی یک ورزش عالی برای سوزاندن کالری‌های اضافی بدن است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که بعد از یک ساعت اسکی می‌توانید تا ۶۰۰ کالری بسوزانید و از هوای پاک و تمیز کوهستانی هم بهره‌مند شوید، پس اگر تصمیم گرفته‌اید در این ماه آخر سال چربی‌های اضافه بدن‌تان را کم کنید و اندام متناسب‌تری داشته باشید اسکی را در برنامه تفریحی و ورزشی‌تان قرار دهید.

البته هنگام اسکی توجه به تغذیه‌تان هم اهمیت زیادی دارد. پزشکی درصورتی‌که می‌خواهید همراه با دوستان‌تان به‌خوبی اسکی کنید و البته از صبح تا عصر مقاومت بدنی خوبی داشته باشید، مواد غذایی مورد نیاز بدن‌تان را با دقت بیشتری انتخاب کرده و از مصرف مواد مقوی و مناسب غافل نشوید.

با اسکی چقدر کالری می‌سوزانید؟
یکی از سوالاتی که برای اسکی‌بازان پیش می‌آید این است «آیا روزهایی که قرار است اسکی کنم باید بیشتر غذا بخورم؟» برای افرادی که وزن متعادلی دارند پاسخ مثبت است. وقتی یک ساعت با سرعت متوسط در پیست اسکی بالا و پایین می‌روید حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ کالری می‌سوزانید. البته اسکی‌بازان حرفه‌ای یا افرادی در سطح پیشرفته ممکن است هر یک ساعت تا هزار کالری هم بسوزانند. به هر حال اگر می‌خواهید از ورزش اسکی بیشتر لذت ببرید، توصیه می‌شود به چند نکته تغذیه‌ای دقت داشته باشید.

اگر در یک روز شش ساعت برنامه اسکی کردن داشته باشید و به جای گپ و گفت و ساعت‌ها نشستن در رستوران پیست به فکر ورزش باشید، می‌توانید در یک روز تا سه هزار کالری هم بسوزانید و بعد از چند آخر هفته اسکی کردن، اندام متناسب‌تری داشته باشید. متخصصان بر این باورند که اسکی برای سوزاندن کالری‌های اضافی بدن شما بسیار مفید است. در ورزش اسکی برای اینکه بدن‌تان را به حالت متعادل نگه دارید لازم است کالری زیادی مصرف کنید، ضمن اینکه اسکی به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند و به‌دلیل مفرح بودن شما را از افسردگی دور نگه می‌دارد.

READ
مشکوک به شیزوفرنی هستید؟ ایروبیک دوای درد شماست

املت بهترین صبحانه
حتما بارها از متخصصان شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است و نباید فراموش شود. اما قبل از اینکه باربند اسکی ببندید و راهی کوه‌های اطراف تهران شوید، باید به نوع صبحانه‌تان بیشتر توجه کنید و درمورد انتخاب مواد غذایی مناسب وسواس بیشتری به خرج دهید تا بدن‌تان سوخت کافی داشته باشد. مصرف مواد غذایی مناسب و انرژی‌زا سوخت مورد نیاز ذهن و ماهیچه‌های شما را فراهم می‌کند تا تمرکز و قدرت‌تان را افزایش دهید. پیراشکی، کیک، بیسکویت یا کلوچه به همراه یک لیوان چای بدترین صبحانه برای اسکی‌بازان است! به‌جای آن تخم‌مرغ یا املت را همراه نان سبوس‌دار، آبمیوه طبیعی و سبزی خوردن انتخاب کنید.

آب بنوشید
اگر برای اسکی به ارتفاعاتی بالای هشت هزار فوت (۲۴۳۸ متر) می‌روید، ممکن است قرار گرفتن در ارتفاعات شما را با علائمی مانند خستگی، سردرد، حالت تهوع، سختی تنفس، خشکی دهان یا تشنگی روبه‌رو کند. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع چنین حالت‌هایی نوشیدن آب است. علاوه بر‌ این اگر در روز اسکی به اندازه کافی آب بنوشید دچار خشکی دهان و سردرد نمی‌شوید و در کنار این موضوع، درد ماهیچه‌ها را کمتر احساس می‌کنید. پس قبل از اینکه احساس تشنگی داشته باشید آب بخورید. نوشیدن آب فقط مخصوص روزهای گرم تابستان نیست و در هوای سرد و یخبندان هم بدن شما به آب کافی نیاز دارد.

READ
اصطلاحات بامزه گزارشگران ورزشی

ناهار، ساندویچ کبابی
ناهار انتخابی شما به میزان فعالیت‌تان در پیست بستگی دارد. این را هم بدانید که وقتی به مناطق مرتفع می‌روید بدن شما سریع‌تر هیدرات‌های کربن را می‌سوزاند، بنابراین اگر وزن‌تان طبیعی است و نیازی به کاهش وزن ندارید، لازم است کالری سوزانده شده را به بدن‌تان برگردانید. یادتان باشد اگر به رستوران پیست می‌روید غذای چرب و مفصلی سفارش ندهید. ناهار شما باید سبک باشد و در عین حال مواد غذایی موردنیاز بدن‌تان را تامین کند. بعد از چند ساعت اسکی بدن شما به سوخت‌گیری مجدد نیاز دارد. نکته مهم اینجاست که اگر می‌خواهید بعد از ناهار بدن‌تان سنگین نشود از مصرف همبرگر و غذاهای چرب و سرخ کرده خودداری کنید و به جای آن میوه و سالاد بخورید.
چند پیشنهاد خوب برای ناهار اسکی‌بازان:
– ساندویچ گوشت بوقلمون یا مرغ کبابی شده به همراه کاهو، گوجه‌فرنگی همراه کمی سیب‌زمینی پخته شده و پنیر
–  پاستا و سالاد سبزیجات
–  اسپاگتی با پنیر و سالاد یا سبزی خوردن
نکته: ناهار را با یک عدد پرتقال یا موز تمام کنید.
وقتی به خانه می‌رسید…
اسکی تمام شده و بعد از یک روز مهیج به خانه می‌رسید. حالا زمانی است که باید استراحت کنید و البته کمی هم غذا بخورید. بهتر است اول از همه به یک وعده میوه فکر کنید. بعد از پایان یک ورزش درست و حسابی جذب مواد غذایی در بدن شما بهتر انجام می‌شود. مصرف غذاهای مناسب به شما کمک می‌کند با خستگی بعد از اسکی سریع‌تر کنار بیایید. بهتر است شام شما شبیه ناهارتان باشد تا مواد مغذی بیشتری به بدن‌تان برسد.
– هیدرات‌های کربن به شما کمک می‌کنند انرژی ازدست رفته را دوباره به‌دست آورید. اگر در تعطیلات هستید و می‌خواهید روز بعد هم به اسکی بروید مصرف هیدرات کربن در وعده شام را فراموش نکنید.
– مصرف غذاهای سرشار از پروتئین هم در وعده شام توصیه می‌شود. مرغ، گوشت و ماهی کبابی بهترین گزینه‌ها هستند.
– میوه و سبزیجات با داشتن ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان عملکرد سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشند و بعد از یک روز اسکی طولانی به ترمیم و بازسازی بدن و رفع خستگی کمک می‌کنند.
– چربی‌های سالم مانند زیتون، مغزدانه‌هایی مانند دانه آفتابگردان یا روغن کانولا هم برای اسکی‌بازان مفید هستند.

READ
بهترین نسخه برای لاغری زمستانی

میان‌وعده بخورید
مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی حاوی هیدرات‌های کربن (مانند نان‌های سبوس‌دار، برنج، پاستا و میوه) در کنار مقدار کمی پروتئین (مانند گوشت، مرغ، حبوبات یا لبنیات) طی اسکی به شما کمک می‌کند تا ماهیچه‌های قدرتمند‌تری داشته باشید و به‌دلیل ضعف و بی‌حالی آسیب نبینید، بنابراین از شب قبل خوراکی‌های مقوی و انرژی‌زا را داخل کیف‌تان قرار دهید و به مصرف میان‌وعده‌های کم‌ارزشی مانند چیپس و پفک دل نبندید. وقتی در میانه‌های روز احساس گرسنگی سراغ‌تان آمد کمی از این خوراکی‌ها را میل کنید و البته در مصرف‌شان زیاده‌روی نکنید چون وعده ناهار در راه است!

منبع:سوالی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *