کد خبر : 9693
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1393 - 13:25

آموزش بافت مانتو شیک وزيبا

آموزش بافت مانتو شیک وزيبا

    برای بافت این مانتو ابتدا باید دور باسن رو اندازه بگیرید و هر مقدار که میخواید گشادی اون رو در نظر بگیرید.  مثلا اگه دور باسنتون 100 سانته و میخواید مانتو حدود 10 سانت گشادتر باشه ،پس باید گشادی مانتو رو 110 سانت در نظر بگیرید. همونطور که قبلا گفتم تعداد دونه های

 

آموزش بافت مانتو شیک وزيبا

 

برای بافت این مانتو ابتدا باید دور باسن رو اندازه بگیرید و هر مقدار که میخواید گشادی اون رو در نظر بگیرید.

 مثلا اگه دور باسنتون 100 سانته و میخواید مانتو حدود 10 سانت گشادتر باشه ،پس باید گشادی مانتو رو 110 سانت در نظر بگیرید. همونطور که قبلا گفتم تعداد دونه های لازم رو برای این مقدار بدست بیارید.من فرض میکنم با نخی که میخوام این مانتو رو ببافم برای 110 سانت باید 330 تا دونه سر بندازم.اما این مقدار برای دور تا دور مانتو هست.در حالیکه همونطور که تو شکل هم مشخصه جلو و پشت این مانتو جدا بافته شده

.پس تعداد دونه ها رو تقسیم بر 2 کنید.

 یعنی : 165 = 2 / 330  یعنی باید 165 تا دونه برای پشت و 165 تا دونه برای جلو در نظر بگیرید.

 اما اگه سینه های برجسته ای دارید بهتره که تعداد دونه های جلو رو مقداری بیشتر از دونه های پشت بگیرید. مثلا من 175 تا دونه برای جلو و 155 تا دونه برای پشت در نظر می گیرم.

اینکه چه تعداد دونه ای برای جلو باید بیشتر باشه با توجه به ضخامت نختون متفاوته.اما معمولا تعداد دونه هایی که بعد از بافت 4 سانت بشه رو در نظر می گیریم.البته کمی بیشتر یا کمتر خیلی تاثیر نداره.

بعد از اینکه تعداد دونه های جلو و پشت مانتو مشخص شد

.حالا باید تعداد دونه های جلو رو هم تقسیم بر 2 کنید.چون همونطور که می بینید مانتو جلو بازه و برای جلوی مانتو باید دو تکه چپ و راست رو جداگانه ببافید. 

پس برای هر قسمت جلو    87.5 = 2 / 175 باید در نظر گرفته بشه، که باید این مقدار رو به عدد صحیح تبدیل کنید.مثلا میتونید 88 تا دونه برای هر قسمت جلو در نظر بگیرید.

حالا باید تعدادی دونه رو برای قسمت دکمه خور و جادکمه به هر قسمت جلو اضافه کنید.این تعداد دونه ،بستگی به این داره که میخواید پهنای دکمه خورتون چقدر باشه.

تو این مدل، دکمه خور، ساده بافته شده و دولا هست.یعنی اگه میخواید پهنای دکمه خور 3 سانت باشه باید اون رو 6 سانت در نظر بگیرید و بعد از بافته شدن کامل جلوی مانتو و قبل از بافت یقه این 6 سانت رو از وسط تا کنید.من فرض میکنم که برای دکمه خور 10 تا دونه باید در نظر بگیرم که وقتی 2 برابر بشه ،میشه 20 تا دونه.یعنی باید این 20 تا دونه رو به هر دو طرف جلو اضافه کنم. پس برای هر قسمت جلو  108 = 20 + 88 تا دونه در نظر می گیرم.

حالا بعد از معلوم کردن تعداد دونه هایی که برای هر قسمت باید سر بندازید، بافت رو شروع می کنیم.

 

 نحوه بافت قسمت پشت مانتو 

برای بافت اول باید پشت مانتو رو ببافید. تو این شکل متاسفانه هیچ نمایی از پشت مانتو و اینکه چه مدلی داره داده نشده.اما معمولا برای این مدلها دو تا راه در پیش دارید.

 1 – میتونید پشت مانتو رو کاملا ساده ببافید.البته از رو، نه از زیر.یعنی اگه نمیخواید پشت مانتو مدل پیچی که در جلوی اون هست رو بندازید ،باید همه دونه ها رو از رو ببافید.

2- میتونید همون مدل پیچی که در جلوی مانتو می بینید رو در پشت مانتو هم ببافید،که البته من این رو پیشنهاد میکنم.

پس تعداد دونه های پشت (تو اینجا 155 تا دونه) رو با میل یک شماره بزرگتر از اونچه که قصد دارید مانتو رو باهاش ببافید سر بندازید. 

برای کشباف پایین مانتو 3 تا زیر، 2 تا رو ببافید.(البته تو شکل کشبافش به این صورته،اما شما میتونید به سلیقه خودتون کشباف رو تغییر بدید.مثلا میتونید 3 تا زیر، یکی رو یا 2 تا زیر، 2 تا رو ببافید. و یا هر مدل دیگه ای که دوست دارید.)

کشباف پایین مانتو رو هم به سلیقه خودتون میتونید هر چند سانت که خواستید ادامه بدید،اما معمولا تو این مدلها 10 تا 12 سانت کشباف رو میبافن.بعد از تموم شدن کشباف، میل رو عوض کرده و میل یک شماره کوچکتر از اون که باهاش کشباف رو بافته بودید بردارید.

برای هر پیچ 12 تا دونه در نظر بگیرید.در پشت مانتو باید دو تا پیچ ایجاد کنید.

پس در کل باید 24 تا دونه برای پیچهای پشت مانتو در نظر بگیرید.و بقیه دونه ها رو ساده ببافید.

بنابراین : 131 = 24 – 155  .یعنی 131 دونه باقی مونده رو باید ساده و البته از رو ببافید.تعداد دونه های ساده رو تقسیم بر 3 کنید. که میشه 44 و 44 و 43 .

پس باید برای پشت 44 تا ساده و از رو ببافید ،بعد 12 تا دونه برای پیچ از زیر بافته، 43 تا ساده از رو ، دوباره 12 تا از زیر برای پیچ بعدی و در آخر هم 44 تا ساده از رو ببافید.

در تمام رجهای پشت بافت، دونه ها رو همونطور که می بینید ببافید.

در روی بافت،دونه هایی رو که ساده و از رو بافته بودید رو تا آخر باید از رو ببافید.و 12 تا دونه ای رو که از زیر بافته بودید به میل خودتون هر چند رج یکبار باید پیچ بندازید.

 بافت مدل پيچ

 

بافت پیچ به این صورته که باید این 12 تا دونه رو 3 قسمت کنید.یعنی 3 قسمت 4 تایی و در هر بار که میخواید پیچ رو ببافید، باید دو تا از این 4 تایی ها رو با هم جابجا کرده و با یکی از اونها کاری نداشته باشید.ترتیب انداختن پیچها به این صورته : اولین باری که میخواید پیچ بندازید باید 4 تا دونه اول رو بدون جابجا کردن از زیر بافته و 4 تا دونه دوم رو از روی بافت با 4 تا دونه سوم جابجا کرده و از زیر ببافید.

بافت رو ادامه بدید تا جایی که میخواید دومین پیچ رو بندازید.برای دومین پیچ باید  4 تا دونه دوم رو از روی بافت با 4 تا دونه اول جابجا کرده و از زیر بافته و  4 تا دونه سوم رو بدون جابجا کردن از زیر ببافید . دوباره بافت رو ادامه بدید تا جاییکه میخواید پیچ بعدی رو ببافید.و دوباره از اولین پیچ تکرار کنید.

پیچها رو میتونید هر 6 یا 8 یا 10 رج یکبار بندازید.البته بعد از اتو کردن پیچها مثل شکل خواهند شد.

به همین ترتیب بافت رو ادامه بدید تا به زیر حلقه آستین برسید

 اموزش حلقه آستين

  .در ابتدای رج 2 تا دونه کور کرده و بقیه رج رو ببافید.در رج برگشت هم 2 تا دونه کور کنید.در اول دو رج بعد هم یک دونه کور کنید و بعد بقیه بافت رو بدون کور کردن ادامه بدید تا 4 رج مونده به سرشونه ها. تعداد دونه های باقی مونده رو تقسیم بر7 کنید.دو قسمت رو برای سرشونه چپ، دو قسمت برای سرشونه راست و بقیه دونه ها رو برای یقه پشت در نظر بگیرید.

در اینجا من 155 تا دونه داشتم.برای حلقه آستین 6 تا دونه کم شد،پس 149 تا دونه باقی میمونه. 149 رو تقسیم بر 7 میکنم،که تقریبا برابر میشه با21 . بنابراین  42 = 2 * 21  یعنی 42 تا دونه برای سرشونه چپ، و 42 تا دونه برای سرشونه راست و باقیمونده دونه ها که میشه 65 = 84 – 149  یعنی 65 تا دونه برای یقه پشت در نظر می گیرم.

همونطور که گفتم 4 رج مونده به سرشونه باید شروع به کور کردن دونه های یقه پشت کنید.یعنی باید این 65 تا دونه رو در دو رج روی بافت کور کنید.دقت کنید که ما معمولا در پشت بافت دونه های یقه رو کور نمی کنیم.

همونطور که در شکل زیر می بینید ،دونه های یقه باید در دو مرحله کور بشه.

آموزش بافت مانتو شیک وزيبا

معمولا در اولین رج تعداد دونه های بیشتری رو کور می کنیم.این که چه تعداد دونه ای رو باید کور کنید بستگی داره به اینکه میخواید یقه پشت حالت صاف و یا گرد داشته باشه.معمولا بهتره برای یقه پشت حالت صافتری رو در نظر بگیریم.مثلا میتونم از این 65 تا دونه 35 تا رو در رج اول یقه کور کنم . 30 تا دونه ای که باقی می مونه رو در رج بعد در دو طرف دونه های کور شده یقه در اولین رج کور کنم.یعنی 15 تا دونه در طرف راست دونه های کور شده در اولین رج و 15 تا دونه در طرف چپ.تعداد دونه ها  برای یقه پشت و اینکه به چه ترتیب اونها رو کور کنیم خیلی تاثیری تو ظاهر مانتو ایجاد نمیکنه.حتی بعضی از بافنده ها اصلا برای یقه پشت ،گردی در نظر نمی گیرن و چشت مانتو رو تا بالا بافته و همه دونه ها رو یکباره کور میکنن.

پس هر تعداد دونه های که دوست داشتید برای یقه پشت و کور کردن اون در نظر بگیرید.بنابراین وقتی به 4 رج مونده به سرشونه رسیدید.بافت رو ادامه بدید.طبق مثال من 35 تا دونه وسط رو کور کرده و بقیه دونه ها  رو تا آخر رج ببافید.رج برگشت رو ببافید تا به دونه های کور شده در وسط بافت برسید، از اینجا به بعد باید سمت چپ و راست یقه رو جدا گانه ببافید.پس دونه های طرف دیگه یقه رو تو میل یدک نگه دارید و بعد از بافتن رج برگشت دوباره روی همون دونه ها بافت رو برگردونید و 15 تا دونه دیگه از کنار دونه های وسط یقه کور کرده و بقیه دونه ها رو ببافید.رج برگشت رو ببافید و در رج بعد همه دونه های سرشونه رو کور کنید.

حالا باید سراغ طرف دوم یقه برید.پس نخ رو به بافت وصل کنید ،طوری که روی بافت به شما باشه. دونه ها رو تا دونه های کور شده در وسط بافت ببافید، بافت رو برگردونید و 15 تا دونه کور کنید.بقیه دونه ها رو تا آخر رج بافته و سپس رج برگشت رو هم ببافید.در رج بعد همه دونه های سرشونه رو کور کنید.

در اینجا پشت مانتو تموم میشه.

نکته :بافنده های حرفه ای، دونه های سرشونه رو طی دو یا سه مرحله کور میکنن که سرشونه حالت شیب خودش رو حفظ کنه.

حالا نوبت به بافت تکه های جلوی مانتو میرسه.

تعداد دونه های یک طرف جلو (در اینجا 108 تا دونه) رو با میل یک شماره بزگتر سر بندازید. و کشباف رو مثل پشت مانتو و دقیقا به همون اندازه ادامه بدید.دقت کنید برای طرف راست مانتو 20 تا دونه اول رو که برای جادکمه باید در نظر بگیرید رو از همون ابتدای بافت ساده و از زیر ببافید.این 20 تا دونه رو تا آخر بافت مانتو باید ساده بافی کنید،بنابراین من توضیحاتی که از این به بعد میدم فقط در مورد 88 تا دونه باقی مونده هست و در مورد این 20 تا دونه دیگه توضیحی نمیدم.

بعد از کشباف ،میل یک شماره کوچکتر رو برداشته و 12 تا دونه رو برای پیچ و  76 = 12 – 88  یعنی 76 تا دونه بقیه رو ساده و از رو برای طرفین پیچ در نظر بگیرید.پس ابتدا 38 تا دونه از رو ، 12 تا از زیر برای پیچ ، و دوباره 38 تا از رو ببافید.دونه های رو باید تا آخر ساده بافته بشن و دونه های پیچ رو مثل پیچی که برای پشت مانتو توضیح دادم باید طرح پیچ رو روشون ایجاد کنید.بافت رو ادامه بدید تا به حلقه آستین برسید.وقتی به حلقه آستین رسیدید از طرفی که دکمه خور مانتو نباشه یعنی درز پهلوی مانتو، در اول رج 3 تا دونه کور کنید.رج برگشت رو بافته و در رج بعدی 2 تا دونه کور کنید.رج برگشت رو بافته و در رج بعد یک دونه کور کنید.و از این به بعد دیگه از طرف حلقه آستین دونه ای کور نمیشه.بافت رو ادامه بدید تا 4 / 3 قد حلقه آستین بافته بشه.حالا باید کور کردن دونه های یقه جلو رو شروع کنید.20 تا دونه جادکمه در ابتدای رج کور میشه.

 برای بقیه دونه ها و اینکه به چه ترتیب باید کور بشن به این صورت عمل کنید:

88 تا دونه داشتیم که 6 تا دونه برای حلقه آستین کم شد.بنابراین حالا 82 تا دونه داریم

.سرشونه جلو باید با پشت برابر باشه.پس همون تعداد دونه که برای هر سرشونه پشت در نظر گرفته بودیم رو برای این سرشونه هم در نظر می گیریم.یعنی 42 تا دونه. پس برای یقه 40 = 42 – 82 یعنی 40 تا دونه داریم که باید این 40 تا دونه در طی رجهای باقی مونده تا سرشونه کور کنیم

 از اونجا که قبلا پشت مانتو رو بافتید ،بنابراین میتونید بفهمید که از ابتدای یقه جلو تا سرشونه چند رج دیگه باقی مونده.

 من با چند تا مثال براتون توضیح میدم که چطوری باید دونه های یقه جلو رو کور کنید.فرض میکنم که 10 رج تا سرشونه باید ببافم.این یعنی من باید 40 تا دونه یقه رو طی 10 رج کور کنم. همونطور که قبلا گفتم ما معمولا در پشت بافت دونه های یقه رو کور نمی کنیم.

پس این 40 تا دونه باید در رجهای روی بافت کور بشن.وقتی 10 رج تا سرشونه دارم به این معنیه که 5 رج روی بافت و 5 رج پشت بافت خواهد بود.که من باید در 5 رج روی بافت 40 تا دونه یقه رو کور کنم. از اونجاکه پایه این یقه بر مبنای یقه گرد هست پس من نمیتونم تعداد دونه هایی که در همه رجهای روی بافت کور میکنم رو یکسان در نظر بگیرم.یعنی باید روال کور کردن دونه ها نزولی باشه.

 یا بهتر و ساده تر بگم، باید دونه هایی که کور میکنم در هر رج کمتر و کمتر بشه.مثلا تو رج اول 12 تا دونه، تو رج بعدی 10 تا دونه، رج بعد 8 تا، رج بعد 6 تا و در آخرین رج 4 تا دونه کور کنم.که به این ترتیب 40 تا دونه یقه کور میشه.

اگه تا سرشونه 15 رج باقی مونده باشه.در این صورت با همین رج که روی بافت هست و میخوایم کور کردن یقه رو شروع کنیم

 8 رج روی بافت خواهیم داشت.یعنی باید 40 تا دونه رو در 8 مرحله کور کنیم. پس بازم با یه روال نزولی دونه ها رو طبق میل خودمون تقسیم بندی می کنیم.

 در رج اول 8 تا دونه، رج بعدی 7 تا ،رج بعد 6، بعدی 5، بعدی 5، بعدی 4، بعدی 3، بعدی 2 و در آخرین رج روی بافت یک دونه کور می کنیم.

دقت کنید که چون تو عکس از نخ ضخیم استفاده شده تعداد رجهای یقه تا سرشونه هم کمه.و بنابراین یقه خوش فرمتر خواهد بود.

 هر چی نخ نازکتری رو استفاده کنید.تعداد رجها بیشتر میشه و در نتیجه تقسیم بندی براتون سخت تر میشه و فرم یقه هم زیبایی کمتری می گیره.البته برای این مدل یقه.

بنابراین دونه های مربوط به یقه رو کور کنید تا به سرشونه برسید و بعد هم دونه های سرشونه رو کور کنید.

در طرف راست مانتو که الان بافتید، در قسمت دکمه خور باید جادکمه ها رو ایجاد کنید

.بنابراین از همون ابتدا باید ببینید از پایین مانتو تا زیر یقه چند سانته( چون شما قبلا پشت مانتو رو بافتید خیلی راحت میتونید از روی اون این اندازه رو محاسبه کنید) و بعد این اندازه رو تقسیم بر تعداد دکمه هایی که میخواید بذارید کنید.مثلا اگه این اندازه 97 سانته و میخوایم مثل شکل  7 تا دکمه بذاریم باید 97 رو تقسیم بر 7 کنیم که میشه 14.البته 1 سانت کم داره.پس اولین جادکمه رو وقتی بافت 13 سانت شد ایجاد می کنیم و بعد هر 14 سانت که بافتیم یک جادکمه ایجاد می کنیم.دقت کنید که در اینجا چون دکمه خورتون دولا هست باید وقتی میخواید جادکمه بزنید روی اون 20 تا دونه مربوط به دکمه خور 2 تا جادکمه در یک رج بزنید .طوری که وقتی 20 تا دونه رو از وسط تا کردید این دو تا جادکمه روی هم قرار بگیره.و مثل یک جادکمه برای مانتو عمل کنه.

برای طرف چپ مانتو هم به همین ترتیب عمل کنید با این تفاوت که در طرف راست مانتو 20 تا دونه اول رو برای دکمه خور در نظر گرفتیم اما در طرف چپ مانتو باید 20 تا دونه آخر رج رو برای دکمه خور در نظر بگیرید.و در دکمه خور طرف چپ ،چون قراره دکمه دوخته بشه، نیازی به ایجاد جادکمه نیست.

 نحوه بافت آستين مانتو 

حالا نوبت به آستین مانتو میرسه.تعداد دونه هایی که برای یک طرف جلو در نظر گرفته بودید منهای دونه های دکمه خور (در اینجا 88 تا دونه) رو برای هر آستین باید سر بندازید.برای بافت آستینها لازم نیست در قسمت کشباف از میل بزرگتر استفاده کنید.

بعد از سر انداختن دونه ها، کشباف رو مثل کشباف پایین مانتو بافته و به همون اندازه یا مقداری کمتر کشباف رو ادامه بدید

.و بعد شروع به ساده بافی کنید.همه دونه ها رو از رو ببافید.حدود 3 یا 4 سانت بعد از کشباف یک دونه در دو طرف آستین اضافه کنید. و بعد از اون هر4 تا 6 سانت یک دونه در دو طرف آستین اضافه کنید.وقتی به زیر بغل مانتو رسیدید باید مثل حلقه آستین جلو دونه ها رو کور کنید.یعنی در اول دو رج بعد 3 تا دونه کور کنید.بعد در اول دو رج بعد 2 تا دونه، سپس در اول دو رج بعدی یک دونه کور کنید.و از این به بعد در اول هر رج یک دونه کور کنید تا زمانی که قد آستین به اندازه مناسب برسه و بعد هر چند تا دونه که باقی موند رو کور کنید.

آستین بعدی رو هم به همین ترتیب ببافید.

برای بافت یقه اول دکمه خور دو طرف جلوی مانتو رو تا کنید و دولای اون رو به هم بدوزید.سپس درزهای سرشونه ها رو بدوزید و بعد شروع کنید به دونه گرفتن از دور تا دور یقه جلو و پشت.برای این کار از یک طرف جلو شروع کرده و تا سرشونه دونه بگیرید ،بعد از یقه پشت دونه بگیرید و بعد به طرف دیگه جلو برسید و از دور تا دور اون هم دونه بگیرید.از دونه هایی که روی یک رج قرار دارن به این ترتیب دونه می گیریم که به ازای هر دونه یک دونه باید دربیاریم.اما برای دونه هایی که در یک رج قرار ندارن،یعنی در دو رج متوالی هستند باید به ازای هر دو رج، 3 تا دونه در بیاریم.

و حالا شروع به بافت کشباف مثل پایین مانتو کنید.اگه میخواید بلندی یقه 10 تا 12 سانت باشه ،باید کشباف رو 20 تا 24 سانت ادامه بدید.یعنی هر مقدار که برای پهنای یقه در نظر دارید باید کشباف یقه رو دو برابر ببافید.در آخر همه دونه ها رو کور کنید و یقه رو تا کرده و از طرف توی مانتو به دور تا دور گردی یقه بدوزید.

بعد درزهای پهلوها رو هم دوخته، درز آستینها رو هم بدوزید و بعد کاپ آستینها رو به حلقه آستین مانتو بدوزید.

برای کمربند مانتو یک نوار دولا رو با هر پهنایی که دوست دارید ساده بافی کنید. 

نحوه بافت جيب

READ
کلاه پاییزه مدل انگشتی/بافتنی

برای جیبها هم به اندازه دو سوم دونه های یک طرف جلو ،سر بندازید و ساده ببافید تا بلندی اون به اندازه دلخواهتون برسه و بعد هم چند سانت کشباف بافته و کور کنید.بعد جیب رو در مکان مورد نظرتون روی مانتو قرار داده و دور تا دور اون رو به مانتو بدوزید.

یادتون نره که عددهای ذکر شده فقط بعنوان مثال هستند ،برای اینکه مفاهیم رو بهتر براتون توضیح بدم..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *