کد خبر : 18910
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 10:05

آموزش دوخت کلاه کپ با چرم

آموزش دوخت کلاه کپ با چرم

. شما می‌توانید با حداقل امکانات یک کلاه چرم خوب و با کیفیت با دستان هنرمند خود بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید با خلاقیت و ذوق خود چرم‌های مختلف با رنگ بندی‌های متنوع را در کنار هم بگذارید و یک کلاه شیک و زیبایی خلق کنید. دوخت کلاه کپ با چرم بسیار زیبا می‌شود.

دوخت کلاه کپ

در این گفتار قصد داریم شما را به یک مدل از کلاه‌های پرطرفدار در هر دو فصل تابستان و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا کنیم. شما می‌توانید با حداقل امکانات یک کلاه چرم خوب و با کیفیت با دستان هنرمند خود بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید با خلاقیت و ذوق خود چرم‌های مختلف با رنگ بندی‌های متنوع را در کنار هم بگذارید و یک کلاه شیک و زیبایی خلق کنید. دوخت کلاه کپ با چرم بسیار زیبا می‌شود.

وسایل موردنیاز برای دوخت کلاه کپ با چرم

  • چرم
  • قیچی
  • کاغذ
  • نخ
  • بشکاف
  • نوار ولکرو مطابق با چرم
  • یک کلاه کپ قدیمی به عنوان الگو انتخاب کنید.
  • چرخ خیاطی مناسب برای دوخت چرم البته در صورت تمایل می‌توانید با دست دوخت را انجام دهید.

مراحل مختلف دوخت کلاه کپ با چرم

مراحل مختلف دوخت کلاه کپ با چرم عبارت است از:

  1. کشیدن الگو کلاه کپ
  2. برش دادن تکه‌های چرم
  3. دوخت قسمت پشتی کلاه
  4. دوخت کناره‌های کلاه کپ
  5. دوخت تکه‌های جلویی
  6. اضافه کردن دکمه بالایی کلاه کپ
  7. ساخت لبه کلاه
  8. متصل کردن لبه کلاه کپ
  9. تنظیم کردن کلاه
  10. اضافه کردن بند پشتی به کلاه کپ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. کشیدن الگو کلاه کپ

از متفاوت‌ترین مدل‌ های کلاه که طرفدارن زیادی دارد، کلاه کپ است، برای دوخت کلاه کپ می‌توانید با کمک گرفتن از یک کلاه کپ قدیمی و بلااستفاده تمامی بخش‌های آن را توسط بشکاف جدا کنید و هر کدام را بخش‌ها را اندازه بگیرید و روی کاغذ الگو پیاده کنید.

پس از جدا کردن تکه‌ها از یکدیگر آن‌ها را اتو کشی کنید تا کاملا صاف و یکدست شوند سپس سه تا شش تکه بالای کلاه را بردارید و شکل آن‌ها را روی کاغذ بکشید سه الگوی دیگر را هم با برعکس کردن همین سه تکه روی کاغذ پیاده کنید در پایان دور تا دور الگو را برش دهید و جای هر قطعه را یادداشت کنید.

READ
آموزش ساخت گل مینا/کریستال بافی

کلاه کپ مردانه چرمی

۲. برش دادن تکه‌های چرم

با توجه به الگوهایی که در بخش قبلی کشیده‌اید برای برش تکه‌های چرم استفاده کنید. در زمان کشیدن الگوها روی چرم، مجدد را چک کنید تا مطمئن شوید که اشتباهی رخ نداده است. پس از اینکه مطمئن شدید تمامی قطعات را درست کشیده‌اید می‌توانید تکه‌های چرم را ببرید.

۳. دوخت قسمت پشتی کلاه

برای شروع دو تکه پشتی کلاه را بردارید و آن‌ها را روی هم قرار بدهید دو تکه چرم را با استفاده از سنجاق به هم وصل کنید تا در زمان دوخت باعث جابجایی چرم و الگو نشود و کار شما تمیز شود سپس لبه‌ها را بهم بدوزید. بعد از پایان دوخت تای چرم را باز کنید. این قطعه پشتی کلاه کپ چرم است.

۴. دوخت کناره‌های کلاه کپ

تمامی تکه‌های کناری کلاه را روی تکه پشتی کلاه دوخت کنید. سپس محل اتصال تکه‌ها را که سنجاق زدید را به یکدیگر بدوزید. این کار را برای هر دو تکه کناری کلاه انجام دهید.

۵. دوخت تکه‌های جلویی

برای افزودن دو تکه چرم آخر یا همان تکه‌های جلویی مانند مراحل فوق را با تکه‌های چرم وسطی تکرار کنید. بعد از پایان دوخت کلاه را بچرخانید تا دوخت‌ها دیده شوند. در مرحله ی بعدی چرم را از وسط تا بزنید. تای چرم را با سنجاق محکم کنید حالا تکه‌های جلویی را بدوزید. بعد از پایان دوخت این دو تکه باید چرم را برگردانید.

READ
روش تهیه پنه با مایکروویو

۶. اضافه کردن دکمه بالایی کلاه کپ

در کلاه‌های کپ دکمه‌ای بالا آن قرار دارد که می‌توانید با نخ و سوزن دکمه را ثابت کنید یا از چسب برای ثابت کردن دکمه روی کلاه استفاده کنید.

کلاه کپ چرمی مردانه

۷. ساخت لبه کلاه

دو تکه چرم را در اندازه‌های مناسب که معمولا ۸×۱۵ است برش بزنید سپس آن‌ها را با استفاده از سنجاق ثابت کنید. برای الگو می‌توانید از لبه ی کلاه‌های کپ قدیمی استفاده کنید و روی چرم بگذارید و برش دهید. زمانی که به انتهای دو لبه رسیدید خط را تا انتها دو لبه ادامه دهید سپس رو خطی که کشیده‌اید دوخت بزنید. بخش‌های اضافی را با حاشیه شش میلیمتری ببرید سپس چرم را برگردانید.
سپس لبه کلاه را داخل چرمی که دوخته‌اید قرار دهید و آن را با سنجاق ثابت کنید. در عین حالی که لبه کلاه را با دست نگه داشته‌اید اطراف کمان داخلی را دوخت بزنید سپس چرم اضافی را ببرید و تنها ۱.۲ سانتی متر حاشیه برای وصل کردن لبه به کلاه باقی بگذارید.

۸. متصل کردن لبه کلاه کپ

پیش از شروع کار اطمینان پیدا کنید که درست وسط قسمت چرم قرار گرفته است. یک بریدگی وسط لبه کلاه وجود دارد که باید درست روی خط تای وسط قسمت چرم کلاه باشد. دوخت این قسمت نسبت به سایر بخش‌های کلاه دشوارتر است و باید دقت بیشتری داشته باشید هنگام دوخت لبه را با دستتان نگه دارید تا جابجا نشود به همین شکل که دور لبه را دوخت می‌زنید چرم را با دست تان مرتب کنید تا محل اتصال تمیز و مرتب دوخت شود.

۹. تنظیم کردن کلاه

در این مرحله کلاه کپ چرمی آماده است تنها باید آن را مرتب کنید و قطعات کوچک اضافی را از آن جدا کنید. کلاه کپ چرمی را روی سرتان بگذارید اگر دیدید که شل شده است دوخت عقب کلاه را باز کنید و مقداری از چرم را برش دهید و مجدداً دوخت کنید. در صورتی که باید چند میلیمتر از قطر کلاه را بگیرید می‌توانید چند دوخت به کلاه اضافه کنید.

READ
طرز تهیه نان زمل خوشمزه اتریشی

۱۰. اضافه کردن بند پشتی به کلاه کپ

برای این منظور می‌توانید بند کلاه کپ قدیمی را بردارید. سپس از آن برای برش دادن بند چرمی استفاده کنید. بعد نوار چرمی که برش زده‌اید را به سمت چپ پشتی کلاه از داخل دوخت کنید. دو تکه نوار ولکرو را برش بزنید و یکی از آن‌ها را به کلاه و دیگری را به قسمت دیگر نوار چرمی وصل کنید.

آماده شدن کلاه کپ چرمی

با کمی حوصله و دقت شما یک کلاه کپ چرمی با کیفیت و زیبا در اختیار دارید. مهمترین مزیت دوخت کلاه‌های کپ چرمی این است که می‌توایند در هر سایزی با هر گروه سنی که بخواهید آن را دوخت بزنید تنها کافی است که برای کمک از یک کلاه کهنه برای الگو استفاده کنید.

منبع:كلاه فصل 4

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *