کد خبر : 18318
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 20:11

طرز تهیه زولبیا و بامیه مخصوص ماه رمضان

طرز تهیه زولبیا و بامیه مخصوص ماه رمضان

زولبیا و بامیه از انواع شیرینی های سنتی و محبوب در میان ایرانیان هستند که به صورت متداول در ماه مبارک رمضان پخته می شوند. در گذشته این شیرینی ها خوشمزه و خوش آب و رنگ فقط به یک صورت درست می شدند،

طرز تهیه زولبیا و بامیه

طرز تهیه بامیه خانگی آسان قنادی با تصویر خوشمزه اسان بازاری دانلود رایگان طرز تهیه زولبیا و بامیه به روش قنادی قدیمی بزرگ خانگی xvc jidi c gfdh fhldi

زولبیا و بامیه از انواع شیرینی های سنتی و محبوب در میان ایرانیان هستند که به صورت متداول در ماه مبارک رمضان پخته می شوند. در گذشته این شیرینی ها خوشمزه و خوش آب و رنگ فقط به یک صورت درست می شدند، اما امروزه به دلیل محبوبیتی که دارند در انواع بسیار متنوعی تهیه می شوند. مثلا در دستور بامیه عربی این شیرینی به صورت بزرگ تر تهیه می شود و یا اینکه زولبیا به صورت رنگی با انواع رنگ ها تهیه می شود

مواد لازم برای شربت
شکر ۲ لیوان
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ¼ لیوان
آب ۱٫۵ لیوان
آبلیمو ½ قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت زولبیا و بامیه

مرحله اول

برا تهیه شربت بار خوشمزه و عسلی ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم و شکر را کم کم به آب اضافه می کنیم و با قاشق آن را کمی هم می زنیم تا شکر کاملا داخل آب حل شود

مرحله دوم

البته باید به آرامی شربت را هم بزنیم تا شربت به بالای دیواره های قابلمه برخورد زیادی نداشته باشید. آنوقت زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و بلافاصله آبلیمو و گلاب را نیز می افزاییم و صبر می کنیم تا شربت به قوام برسد.

مرحله سوم

بعد از اینکه شربت کمی غلیظ شد حرارت را خاموش می کنیم و قابلمه را کنار می گذاریم تا شربت سرد شود.(شربت پس از سرد شدن غلیظ تر می شود پس خیلی نگذارید غلیظ شود)شربت را داخل یخچال قرار می دهیم تا برای تهیه بامیه و زولبیا خنک شود.

مواد لازم برای ۶ نفر
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
اسانس هل ۲ قطره
نشاسته ۵۰ گرم
ماست ¼ لیوان
کره ½ قاشق چایخوری
جوش شیرین ¼ قاشق چایخوری
روغن مایع به اندازه کافی

طرز تهیه زولبیا

مرحله اول

برای تهیه زولبیای خانگی ابتدا کره و ماست را از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط سازگار شود.ماست را داخل کاسه ای می ریزیم و نشاسته را به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی آن ها را مخلوط می کنیم و ۵ دقیقه این مخلوط را کنار می گذاریم.

مرحله دوم

آرد را الک می کنیم و به مخلوط ماست و نشاسته بعد از گذشت ۵ دقیقه اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و کره نرم شده را نیز به مواد می افزاییم و جوش شیرین،گلاب،اسانس هل را نیز اضافه می کنیم.

مرحله سوم طرز تهیه زولبیا و بامیه

حالا همگی مواد را با همزن دستی خوب مخلوط می کنیم تا مایه ما غلظتی شبیه به ماست داشته باشد.(اگر مایه کمی سفت شده بود می توانید مجددا کمی گلاب بیفزایید) در تابه ای متوسط روغن مخصوص سرخ کردنی به صورت شناور می ریزیم.

مرحله چهام

سپس تابه را روی شعله متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا با حرارت کم به مرور زمان روغن داغ شود.قیف را داخل لیوانی قرار می دهیم و مایه زولبیا را داخل آن می ریزیم و زمانیک روغن داغ شده بود قیف را در دست می گیریم.

مرحله پنجم

حالا خیلی سریع آن را فشار می دهیم تا مایه بیرون بیاید و به صورت یک دایره دستمان را می چرخانیم و قیف را فشار می دهیم تا مایه داخل روغن به صورت پیوسته ریخته شود و یک دایره داخل روغن تشکیل شود و بعد مکث می کنیم و دایره ای دیگر در روغن ایجاد می کنیم.

مرحله ششم طرز تهیه زولبیا و بامیه

به همین صورت زولبیا ها را داخل روغن شکل می دهیم و با یک کفگیر دارای سوراخ زولبیا ها را داخل روغن بر می گردانیم تا هر دو طرف آن ها طلایی و کاملا سرخ شود. ( می توانید به جای قیف مایه را داخل سس خوری نیز بریزید

مرحله هفتم

شربت را از یخچال بیرون می آوریم.هنگامی که زولبیاها سرخ و طلایی شدند آن ها را از روغن خارج می کنیم و در توری به مدت ۱ دقیقه قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود و بعد داخل شربت سرد (که در بالا طرز تهیه آن را توضیح دادیم) قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا اجازه می دهیم ۲ الی ۳ دقیقه زولبیاها داخل شربت بماند تا کاملا آغشته به شربت شود و بعد مجددا داخل توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود.زولبیا های آماده شده را در ظرف مورد نظر قرار می دهیم.

مرحله نهم طرز تهیه زولبیا و بامیه

حالا روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا خنک شوند.اگر قصد درست کردن بامیه نیز همراه با زولبیا دارید شربت را مجددا از مصرف در یخچال قرار دهید تا برای بامیه نیز خنک باشد.نوش جان

مواد لازم برای ۶ نفر
آرد ½ پیمانه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
کره ۲۵ گرم
آب ½ پیمانه
بکینگ پودر ¼ قاشق چایخوری
روغن مایع به اندازه کافی
READ
آموزش دوخت پیراهن عروسکی بچه گانه

طرز تهیه بامیه

مرحله اول

برای تهیه بامیه خوشمزه ابتدا کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط سازگار شود.اگر می خواهید زولبیا و بامیه درست کنید ابتدا زولبیا را آماده کنید و بعد بامیه را درست کنید چون بامیه دارای تخم مرغ است و روغن به احتمال زیاد کف می کند.

مرحله دوم

آب را داخل قابلمه ای می ریزیم وروی حرارت ملایم قرار می دهیم و کره به دمای محیط رسیده و نرم شده را به آن اضافه می کنیم و آب که به جوش آمد و در حال جوشیدن بود بیکینگ پودر را به آرد اضافه می کنیم و از الک رد می کنیم.

مرحله سوم طرز تهیه زولبیا و بامیه

سپس به آب در حال جوشیدن اضافه می کنیم و خوب مواد را مخلوط می کنیم تا حالت خمیری بگیرد.ابتدا شاید کمی مواد سفت شود ولی همچنان ادامه می دهیم و با قاشق روی خمیر می کشیم و آن را باز می کنیم و بعد سریع خمیر را جمع می کنیم

مرحله چهارم

این کار را چندین مرتبه انجام می دهیم تا اگر هوا میان خمیر باقیمانده خارج شود.خمیر که منسجم شد ان را کنار می گذاریم تا خنک شود.توجه کنید که خمیر نباید سرد شود چون زمان اضافه ردن تخم مرغ به آن،باعث دیر جذب شدن به خمیر می شود.

مرحله پنجم

همین طور نباید خمیر داغ باشد چون تخم مرغ در خمیر می پزد.پس فقط خنک شود یعنی کمی گرم باشد. در قابلمه ای کوچک روغن سرخ کردنی به صورت شناور می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا با حرارت کم روغن به مرور زمان داغ شود.

مرحله ششم طرز تهیه زولبیا و بامیه

زمانیکه خمیر خنک شد تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم و با همزن برقی خوب خمیر را هم می زنیم.ابتدا مایه خمیر تکه تکه و جدا می شود نگران نباشید همچنان به هم زدن ادامه دهید چون مواد خمیر بر اثر همزدن منسجم و یکدست می شوند.

مرحله هفتم

اگر بعد از حداکثر ۱۰ دقیقه دیدید هر چه هم می زنید ولی خمیر سفت است می توانید نصف یک عدد تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و مجددا هم بزنید.خمیر را داخل قیف می ریزیم و قیف را بالای قابلمه روغن داغ شده می گیریم.

مرحله هشتم

سپس تیغه قیچی را داخل روغن می کنیم و بیرون می آوریم تا چرب شود و مایه بامیه به آن نچسبد. قیف در یک دستمان است و قیچی در دست دیگرمان است. قیف را فشار می دهیم و مایه بامیه بیرون می آید و به هر اندازه که دوست داشتید اندازه بامیه ها باشد مایه را قیچی می کنید.

مرحله نهم طرز تهیه زولبیا و بامیه

بامیه داخل روغن می افتد و مجددا به اندازه ای که قابلمه گنجایش داشته باشد از مایه داخل روغن قیچی می کنیم. البته توجه کنید که زیاد بودن تعداد بامیه ها در روغن بر گرداندن آن ها را سخت می کنید پس به اندازه ای از مایه داخل روغن می ریزیم که بامیه ها بیکدیگر نچسبند.

مرحله دهم

بامیه ها را در روغن با کفگیر دارای سوراخ خوب زیر و رو می کنیم تا هر دو طرف آن ها سرخ شود و به خوبی رنگ بگیرند. شربت را از یخچال بیرون می آوریم. سپس بامیه ها که سرخ شدند بیرون می آوریم و داخل شربت قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

حالا بعد از ۱ دقیقه بامیه ها را از شربت بیرون می آوریم و در توری می گذاریم تا شهد اضافه آن خارج شود. بامیه ها را در ظرفی می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شوند و بعد نوش جان کنید.

نکات طرز تهیه زولبیا و بامیه

پفکی شدن زولبیا

اگر توجه کرده باشید زولبیاهای بازاری که از قنادی تهیه می کنید بافتی بهتر و شکننده دارند. برای ترد تر شدن بافت زولبیا از جوش شیرین استفاده می شود ولی چون جوش شیرین زیان آور است بهتر است از بکینگ پودر استفاده شود. برای اینکه خاصیت بکینگ پودر از بین نرود زمانی که آنرا به مایه زولبیا اضافه کردید مایه را خیلی مخلوط نکنید چون ترکیب شدن بکینگ پودر با دیگر مواد باعث آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می شود و به همین دلیل اگر مواد بیش از حد ترکیب شوند، این گاز از بین می رود.

READ
طرز تهیه کیک لامینگتون

منبع :چيشي

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *