کد خبر : 18072
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 8:48

7 نکته طلایی برای چیدمان سفره هفت سین مدرن1402

7 نکته طلایی برای چیدمان سفره هفت سین مدرن1402

می‌خواهیم به جنبه دیگری از سفره هفت‌سین بپردازیم و آن هم چیدمان و همنشینی این اجزا در کنار هم است. می‌خواهیم با نگاهی هنری نمونه‌های زیبای چیدمان این سفره را با هم ببینیم و شما را با نکاتی کاربردی برای زیباتر شدن هفت‌سین آشنا کنیم.

نوروز جشن کهن ایرانیان به پاس آمدن بهار است. اولین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. قرن‌هاست که مردم مناطق مختلف ایران، با رعایت رسوم سنتی نوروز، آن را جشن می‌گیرند اما نه به این معنا که تکرار هر ساله این جشن در هنرنمایی‌های بانوان ایرانی که به‌راستی مدیر اصلی برگزاری آن در هر خانه‌ای هستند، باعث یکنواختی و دلزدگی شده باشد.

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند، هنگام تحویل سال گرد آن جمع می‌شوند و گاهی تا سیزدهم فروردین‌ماه زینت‌بخش منازل خانواده‌های ایرانی خواهد بود؛ سفره‌ای از جلوه‌های اصیل نوروز، که در طی سالیان دراز حضورش در خانه‌های ایرانی با حفظ نشانه‌های اصلی خود به زیبایی با هنر دست بانوان ایرانی عجین شده است.

همه ما با اجزای اصلی این سفره آشناییم و تا حدودی فلسفه حضورشان را می‌شناسیم. هفت‌سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و. . . اشاره می‌کند. اما امروز می‌خواهیم به جنبه دیگری از سفره هفت‌سین بپردازیم و آن هم چیدمان و همنشینی این اجزا در کنار هم است. می‌خواهیم با نگاهی هنری نمونه‌های زیبای چیدمان این سفره را با هم ببینیم و شما را با نکاتی کاربردی برای زیباتر شدن هفت‌سین آشنا کنیم.

تم سفره هفت سین
تم سفره هفت سین
تم هفت سین

چیدمان سفره هفت سین: انتخاب تم کلی

قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه سبک و سیاقی سفره هفت‌سین نوروز امسال‌تان را بچینید. آیا به سفره‌ای با رنگ و روی سنتی علاقه دارید یا به دنبال یک تم جدید برای آن هستید؟! بهضع هم به سفره هفت سین مدرن ودر نهایت سادگی علاقه دارند! پاسخ دادن به این سوال، ادامه کار را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

انتخاب شما هر کدام از چند گزینه بالا که باشد مهم نیست؛ مهم این است که در پایان کار تم کلی را فراموش نکرده باشید و با فکر داشتن سفره‌ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یک هفت‌سین نامنظم و ناموزون نکنید. شاید اگر با ویژگی های هر کدام از این مدل سفره های هفت سین آشنا باشید، بهتر بتوانید مدل موردنظرتان را پیاده کنید:

سفره هفت سین سنتی:

برای داشتن یک سفره هفت سین سنتی باید یه این نکات دفت کنید:

  • استفاد از وسایل و ظروف سنتی و قدیمی

  • پارچه های ترمه، مخمل یا پارچه های قدیمی به عنوان سفره

  • ترکیب رنگ های شاد 

سفره هفت سین مدرن:

در مور داین مدل سفره هفت سین این موارد را رعایت کنید:

  • چیدمان در نهایت سادگی

  • به کار بردن یک یا نهایتا دو رنگ

  • سفره ساده یا حتی نداشتن سفره

  • ظروف تک رنگ و بدون تزیینات

سفره هفت سین خاص:

چیدمان سفر هفت سین خاص می تواند انتخاب های بیش تر و جذاب تری برای شما به همراه داشته باشید و کافی است یک نکته را در نظر بگیرید:

  • خلاقیت در انتخاب تم و وسایل، به طور مثال وسایل سفالی، چوبی، تزیین وسایل قدیمی و بازیافتی و …

7 نکته طلایی برای چیدمان سفره هفت سین مدرن1402
چیدمان سفره هفت سین
تزیین سفره هفت سین
تزیین سفره هفت سین

تزیین سفره هفت سین: انتخاب سفره و ظروف

سفره‌های بته‌جقه، گل‌های ترمه و انواع پارچه‌های دست‌دوز ایرانی سالیان درازی است که به زیباتر کردن سفره هفت‌سین ما کمک کرده‌اند. اگر انتخاب شما برای سفره، پارچه‌ای با نقش و نگار زیاد است به شما پیشنهاد می‌کنم تا اجزای دیگر سفره را ساده انتخاب کنید. ظروف شیشه‌ای و کریستال و ظرف‌های تک‌رنگ از هر جنسی مناسب چنین سفره‌هایی هستند.

اما برای چیدمان ظروف پر نقش و نگار باید کاملا برعکس عمل کرده و از رومیزی و سفره های ساده استفاده نمایید. مسلما که این انتخاب ها در راستای تم کلی سفره هفت سین انجام می شود اما در مواردی هم مانند سفره هفت سین مدرن یا تم های خاص حتی می توان سفره را حذف کرد و از ظروفی مانند سینی و سبد کمک گرفت.

رنگ سفره هفت سین
رنگ سفره هفت سین
رنگ سفره هفت سین

چیدمان سفره هفت سین: ترکیب رنگ زیبا

انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت‌سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می‌کند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است. سعی کنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت‌سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ‌های آن در کنار هم فکر کنید. شاید برای این کار مجبور باشد که چندین بار آن ها را کنار هم بچینید و از دور و نزدیک به تماشای‌شان بنشینید. سعی کنید با شناخت قوانین رنگ‌ها و با توجه به سلیقه شخصی‌تان بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

7 نکته طلایی برای چیدمان سفره هفت سین مدرن1402
تزیین سفره هفت سین
تزیین سفره هفت سین

چیدمان هفت سین: خلاقیت در تزیین اجزای سفره

درست است که اجزای اصلی سفره هفت‌سین همگی نشانی از زیبایی هستند اما بد نیست تا با کمک دیگر وسایل تزیینی این زیبایی را دوچندان کنید:

  • از شمع و شمعدان‌های زیبا استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید پیدا کردن این وسایل تزیینی و هماهنگ کردن‌شان با تم کلی سفره شما کار دشواری خواهد بود، باید به شما یادآوری کنم که روش‌های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید آن ها را خودتان  بسازید.

  • سعی کنید چیدمان متفاوتی برای هر کدام از عناصر سفره در نظر بگیرید. دو تصویر بالا می توانند نمونه های خوبی برای این ایده باشند.

7 نکته طلایی برای چیدمان سفره هفت سین مدرن1402
تزیین سفره هفت سین
تزیین سفره هفت سین

انتخاب مکان مناسب برای پهن کردن سفره هفت‌سین

بخش‌های مختلف دکوراسیون منزل را به خوبی ببینید. چیدمان خانه را بررسی کنید و با توجه به اینکه قرار است هنگام دید و بازدیدهای نوروز در چه فضایی از ‌مهمانان خود پذیرایی کنید، بهترین مکان را برای سفره هفت‌سین بیابید. اجازه دهید ‌مهمانان نیز هنگام حضور در خانه شما از زیبایی سفره هفت‌سین‌تان لذت ببرند. بهتر است میزی برای پهن کردن سفره انتخاب کنید که باعث نشود هنگام پذیرایی از ‌مهمانان دچار مشکل شوید. کنسول‌های کنار دیوار یا میزهای کنار مبلی در حاشیه فضای پذیرایی خانه فضایی خوبی برای پهن کردن سفره هفت‌سین هستند.

سفره هفت‌سین را می‌توانید روی زمین بچینید یا روی میز! از چند میز کوچک با اختلاف ارتفاع استفاده کنید یا در محدوده‌ای کوچک آن را خلاصه کنید. اگر انتخاب شما سفره‌ای سنتی است، رعایت تقارن در چیدمان سفره شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند اما اگر از سبکی تازه پیروی کرده باشید تنها به توازن سفره فکر کنید. نیازی نیست از هر چیزی دو تا در هر طرف سفره داشته باشید یا به فکر چیدمانی گرد و مشخص باشید؛ آزاد و رها، تنها به زیبایی سفره فکر کنید.

این روزها حتی سفره‌های هفت‌سین با ظاهری کاملا متفاوت چیده می‌شوند. سفره‌های هفت‌سین آویزی، سفره‌های هفت‌سین در یک حباب شیشه‌ای و ایده‌های بسیار دیگری که می‌تواند ظاهری منحصر به‌فرد به سفره نوروز امسال شما ببخشد.

 منبع :چيدانه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *