کد خبر : 17458
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 بهمن 1401 - 20:56

نیروگاه هسته‌ای مرسین روی کسل زلزله

نیروگاه هسته‌ای مرسین روی کسل زلزله

زلزله ترکیه ارتباطی به زلزله اخیر خوی دارد

بامداد امروز دوشنبه زمین‌لرزه بزرگی مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را ۷.۹ ریشتر و مرکز آن را در جنوب ترکیه اعلام کرده، اما مدیریت اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه تائید کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر مناطق جنوبی ترکیه را لرزاند.‌

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله درباره زلزله امروز صبح در ترکیه و سوریه گفت: باید بگویم زلزله در جایی اتفاق افتاده است که حدود سه تا پنج سانتیمتر در سال میزان جابه‌جایی در لبه گسل‌ها اتفاق می‌افتد، یک مرز مهم برخورد پوسته زمین است در منطقه شمال سوریه، جنوب ترکیه و شرق مدیترانه، حدود هزار کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد.
او تاکید می‌کند: البته این زلزله‌ها ربطی به زلزله‌های ایران و آذربایجان ندارد ولی سابقه لرزه‌خیزی این منطقه نشان می‌دهد که چون در شمال سامانه گسلی بحرالمیت و محل حرکت انتقال به سمت سامانه گسلی آناتولی شرقی بوده،‌ درواقع منطقه بسیار خطرناکی از لحاظ خطر زلزله بوده و هست.
این متخصص درباره کانون زلزله توضیح می‌دهد: مناطق زلزل‌زده از دو جهت مهم هستند، یکی بحث جمعیت که حدود ۳ میلیون نفر در این مناطق تحت تاثیر زلزله هستند و تعداد تلفات بیشتر از آنچه تا این لحظه اعلام شده( بیش از ۱۵۰۰ قربانی) خواهد بود. از طرفی احتمالا با پس‌لرزه‌های چند روز آینده، بناهای نیمه‌آسیب‌دیده بیشتری تخریب شوند.
او ادامه داد: موضوع مهم دیگر وجود نیروگاه هسته‌ای مرسین در مناطق زلزله‌زده ترکیه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *